نویسندگان مد چه کسانی هستند

نویسندگان مد در واقع پل ارتباط  صنعت مد با مردم عام هستند.
به طور حتم آن‌ها مهارت‌های استثنایی در استفاده از کلمات برای گفتن از آخرین ترندها، اقتصاد مد، فشن شوها و کالکشن‌های جدید برندها را دارند.

روزنامه نگاران فشن ممکن است; خبرنگاران، نویسندگان، ویراستاران، عکاسان، گزارشگران تلویزیونی یا منتقدان مد باشند.
یک متخصص در این زمینه ممکن است، در یک یا دو نوع از این کارها مهارت داشته باشد. یا کمی از هریک از این شغل ها را انجام دهد و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

روزنامه نگاران فشن چه کارهایی انجام می‌دهند

بهتر است این حرفه را تنها مختص به نوشتن و گزارش‌دهی ندانیم. هرچند مهم‌ترین تخصص برای این شغل حرفه‌ای بودن در نوشتن و داشتن قلم جذاب و صریح است.
اما می‌توان چند دسته‌ی مختلف شغل برای افرادی که پیشینه ای در این زمینه دارند، تعریف کنیم.

نویسنده مد

در ابتدا همان  نویسندگی مد را توضیح می‌دهم. یک نویسنده فشن مانند هر روزنامه نگار دیگری است، کار او شامل بررسی، نوشتن و گزارش در مورد رویدادها یا اخبار مربوط به صنعت مد است.
یک نویسنده می‌تواند برای یک مجله یا روزنامه مد، برنامه تلویزیونی یا سایت آنلاین، و حتی فریلنسر کار کند.

آن‌ها برای گزارش کت واک‌های فشن و نمایش چگونگی تهیه‌ی لباس‌ها سفر می‌کنند؛ و تمامی رویداد‌ها خاص را پوشش می‌دهند.

سردبیر مد

یک سردبیر، نویسندگان مد را هدایت می‌کند. تصمیم می‌گیرد چه موضوعاتی را پوشش دهد و سپس نوشته‌ی آن‌ها را ویرایش می‌کند.
ویراستاران مد مطالب را برای انتشار، آماده می‌کنند. آن‌ها نسبت به نویسندگان کمتر سفر می‌کنند بیشتر کارشان را به صورت ثابت در یک مکان انجام می‌دهند.
مانند نویسندگان، می‌توانند برای تعدادی از انواع شرکت‌های رسانه‌ای کار کنند.

عکاسان مد

نقش یک عکاس مد، ارائه گزارش تصویری از همان موضوعاتی است که نویسندگان پوشش می‌دهند.
آن‌ها همچنین برای تعیین لوکیشن‌های عکاسی مدام سفر می‌کنند. عموما با یک سردبیر کار می‌کنند.
به انتخاب خودشان، به عنوان یک کارمند برای برندهایی که خروجی رسانه‌‌ای دارند یا یک عکاس مستقل می‌توانند کار کنند.

روزنامه نگار تلویزیون

از رسانه‌های چاپی و آنلاین که بگذریم، مد بر روی اخبار و برنامه‌های تلویزیون نیز پوشش داده می‌شود. برای پوشش و گزارش اخبار مد به روزنامه نگاران مد نیاز است.
آن‌ها متن می‌نویسند، ویرایش می‌کنند و بخش‌های مد و نمایش‌ها را تولید می‌کنند. یک روزنامه نگار مد نیز ممکن است نقش یک مجری را در برنامه‌ها داشته باشد.
در گزارش‌های زنده در بخش‌های تولید شده در مورد رویدادهای مد و اخبار ظاهر می‌شوند.

منتقد مد

منتقد مد کسی است، که طراحی و مجموعه‌های جدید مد را بررسی می‌کند. آن‌ها به خوانندگان و مردم نظر کارشناسی ارائه می‌دهند.
و نظر خود را در مورد ران‌ وی‌ها، ترندهای جدید، طراحان خاص و استایلیست‌ها و لباس سلبریتی‌ها روی فرش قرمز می‌دهند آن‌ها ممکن است به صورت آنلاین، برای رسانه‌های چاپی و یا تلویزیون کار کنند.

روابط عمومی

گاهی ممکن است افرادی که در حوزه‌ی روزنامه نگاری مد تخصص دارند، در طرف دیگر رسانه‌ها کار ‌کنند.
طراحان و کمپانی‌های پوشاک به متخصصان روابط عمومی نیاز دارند، تا یک تصویر عمومی مثبت را ایجاد کنند.

ویژگی مهم و مهارت‌های روزنامه نگاری مد

یک نویسنده به مهارت‌ها و صفات ویژه‌ای برای موفق بودن نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها صحبت کردن و نوشتن خوب است، یعنی باید روابط اجتماعی بالایی داشته باشید.
و ایده‌ها و موضوعات پیچیده را به گونه‌ای که برای مخاطب قابل درک باشد، بنویسید.

نویسندگی مد

نویسندگان مد باید بتوانند در هنگام مصاحبه حس اعتماد خوبی را در طرف مقابل ایجاد کنند. و از آن‌ها پاسخ‌های مناسب را دریافت کنند.
داشتن اطلاعات گسترده در زمینه‌ی فشن از دیگر الزامات این حرفه است.

از دیگر صفات نویسندگان می‌توان به توانایی طراحی، داشتن خلاقیت، توجه به جزئیات، انعطاف پذیری و توانایی کار تحت فشار و ضرب العجل، اشاره کرد.
پس توقع شغل بدون چالش را نداشته باشید.

نویسندگان معروف و موثر فشن

Robin Givhan

یکی‌از باهوش‌ترین منتقدان مد، رابین گیوهان است. او به مدت زیادی در روزنامه واشنگتن پست کار کرده است.
طوری که حکم خانه‌ی دوم را برایش داشت. در سال ۲۰۰۶ او جایزه پولیتزر را به عنوان بهترین منتقد مد برد.
همچنین اولین نویسنده ای بود که در بخش مد برنده شد.

همانطور که نویسندگان می‌توانند به راحتی طراحان و سلبریتی‌ها را مورد نقد قرار دهند.
این جسارت را برای انتقاد از شخص اول یک دولت را دارند. مانند انتقاد گیوهان در سال ۲۰۰۹ از بانوی اول آمریکا، میشل اوباما، به خاطر پوشیدن شلوارک در تعطیلات که تا سال ۲۰۱۰ نوشتن خود درباره‌ی‌ او را ادامه داد .

نویسندگی مد
نویسنده مد سیاسی

Anna wintour

آنا وینتور نویسنده‌ی خلاق بریتانیایی تبار که به فرشته‌ی دنیای مد معروف است.
او معتقد است که مد یاد گرفتنی نیست. او همیشه در تلاش بود که به صورت جدی پا به عرصه‌ی دنیای مد بگذارد.
او مهم‌ترین ویژگی یک نویسنده مد را دارد، با تیزهوشی و تلاش با نویسندگان و تاثیر گذاران مد روابط خوبی در جوانی پیدا کرد تا اینکه اکنون خودش سردبیر ارشد مجله ووگ و یکی از زنان تاثیرگذار فشن است.

نویسندگی مد انا وینتور
آنا وینتور

او پس از مهاجرت به نیویورک زندگی جدیدی آغاز کرد.
در سال ۱۹۷۵ در مجله هارپر بازار نویسنده شد، هرچند همواره رویای سردبیری مجله ووگ را در سر می‌پروراند.
آنا وینتور پس از آشنایی با سردبیر مجله ووگ در این مجله مشغول به کار شد و با جسارتی که داشت، با خلاقیت‌های خودش تحولاتی در روند این مجله ایجاد کرد. و به پست مدیر خلاقیت این مجله رسید.

Suzy Menks

حضور نویسندگان در کت واک‌ها بسیار تاثیرگذار است، به گونه‌ای که برخی برندها زمان برگزاری شوی خود را به دلیل حضور نویسندگان سرشناس تغییر می‌دهند.

 سوزی منکس یک از سردبیران و منتقدان مد بین المللی در سراسر جهان است. بسیاری از منابع ادعا کرده‌اند که همیشه او در صنعت مد نفوذ زیادی داشته است.
او در سال ۲۰۰۸ مارک جاکوبز را به خاطر تاخیر دو ساعته‌اش در فشن شو تنبیه کرد.

همچنین او به عنوان کسی شناخته می‌شود، که نیکلاس گسکوییر، طراح تازه وارد، را پرورش داد. و جدایی مارتین مارگیلا از مزون مارتین مارگیلا را پیش بینی کرد.
همچنین محبوبیت وی به اندازه‌ای بود که توانست در یک حراجی آنلاین در سایت کریستی در سال ۲۰۰۳، ۸۰ درصد از کمد لباس شخصیش را بفروشد.

او پیش از اینکه در زمینه نویسندگی مد و هنر کار کند، ۲۵ سال را به عنوان خبرنگار صنعت هرالد تریبون اینترنشنال کار کرد
سپس شروع به نوشتن در مجلات هنری مختلفی چون ووگ و هارپر بازار کرد. نوشته‌های او قادر به ارتقا یا شکست یک کالکشن می‌شود
و این همان تاثیر نویسندگان در سیر صعود و سقوط  اشخاص در صنعت مد است.

نویسندگی مد
نویسنده مد پیشگو

Carine Roitfeld

یکی از کاربرانی بود با تجربه کم که به شرکت هارپر بازار پیوست. قبل از آن سردبیر مجله ووگ بود.
او در سال ۲۰۱۲ به هارپر بازار رفت، و تبدیل به مدیر جهانی شد. در حال حاضر در حال انتشار کتاب فشن است.

نویسندگی مد

Glenda bailey

نمونه موفق نویسندگی مد و یکی از روزنامه نگاران استثنایی مد است، که بر روی دو نسخه آمریکایی و بریتانیایی مجله هارپر بازار کار کرده است.
او توانست فروش این مجله را به طرز سرسام آوری در انگلستان بالا ببرد.
تبلیغات این مجله توسط وی در سراسر لندن و آگهی‌های آمریکا اکسپرس گسترش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۱ مجله هارپر بازار را ترک کرد.

نویسندگی مد

Cathy Horyn

کتی هورین بیش از سی سال است که در این صنعت کار می‌کند.
او همیشه به خاطر عقاید کاملا شفافش در مورد مد محبوب بوده است.
تجربیات شگفت انگیز او خوانندگان را با خود همراه می‌کرد تا به گفته‌های او اطمینان کنند و از آن‌ها لذت ببرند.
او حرفه‌ی روزنامه نگاری را با کار در واشنگتن پست شروع کرد.

به دلیل داشتن محدودیت‌هایی در واشنگتن پست، آن جا را ترک کرد و مشغول کار در نیویورک تایمز شد. Horyn  در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک منتقد مد معرفی شد و ۱۵ سال در این حرفه مشغول بود.
با وجود اینکه در سال ۲۰۱۴ از کار خودش استعفا داده بود اما عشق او به فشن اجازه نداد مدت زیادی از این هنر و صنعت دور بماند.

نویسندگی مد

Alenxander Fury

به ندرت چنین افرادی را پیدا می‌کنید، که تا این حد شور و اشتیاق به مد داشته باشند.
الکساندر فری یکی از آن مردان باورنکردنی است، که نظرات درخشانی درباره هرچیز در مد به شما می‌دهد.

در حال حاضر او به صورت مستقل یک ویراستار است. و یک حساب کاربری جالب اینستاگرام دارد، شما را با گرایش‌ها مد آشنا و از ترندهای فشن آگاه می‌کند.
او بر این باور است که همه از جمله طراحان، مدل‌ها، عکاسان و روزنامه نگاران به طور مساوی در این صنعت نقش موثر دارند.

نویسندگی مد

هیچ راه کاملا درستی برای موفق شدن در نویسندگی مد یا روزنامه نگاری مد وجود ندارد.
اما متخصصان این زمینه معتقدند که آموزش امری لازم است.
اگر شما هم این پتانسیل و علاقه نویسندگی مد را در خودتان می‌بینید، شروع کنید و به ما ایمیل بزنید.
شاید اینجا در کمد همکار شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.



واحد پول


fa_IRPersian