برند آمریکایی پوشاک ورزشی نایک پس از ثبت طیف وسیعی از درخواست های علائم تجاری برای کفش های ورزشی و لباس های مجازی، قصد دارد تا مجموعه ای از محصولات مد دیجیتال را عرضه کند
این شرکت آمریکایی در پایان ماه گذشته، هفت درخواست ثبت اختراع را در زمینه «کالاهای مجازی قابل دانلود» و «آنلاین در دنیای مجازی آنلاین» به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ارسال کرده است. در تمام این درخواست ها، لوگوی معروف تیک این برند، لوگوی بازیکن بسکتبال و شعار Just Do It گنجانده شده است.
برند نایک یک کمپانی بزرگ آمریکایی و چند ملیتی است که در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده است. نام اولیه این شرکت Blue Ribbon sports بود؛ اما در سال ۱۹۷۱ رسما به NIKE تغییر نام داد. کمپانی نایکی در زمینه طراحی، تولید و عرضه کالای ورزشی مانند پوشاک، کفش و تجهیزات مربوط به رشتههای مختلف ورزشی فعالیت میکند و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات ورزشی محسوب میشود.
ارزش این کمپانی بزرگ در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۰.۷ میلیارد دلار برآورد شد که آن را تبدیل به بهترین تولیدکننده تجهیزات اسپورت کرد. یکی از المانهای معروف این برند، شعار آن است: “Just do it”.
کمپانی نایک در حدود سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دچار رکود اقتصادی شد. زیرا دنیا تبلیغات دیجیتال را پذیرفته بود و جوانان که اکثر مشتریان نایک را تشکیل میدادند، تبلیغات سنتی این برند را نمیدیدند. در آن سالها تکنولوژی بسیار محبوب شده بود و جامعه وقت زیادی در آن فضا میگذراند.
به همین دلیل استراتژیهای تبلیغاتی سنتی مثل سابق بازدهی نداشت و نایک دچار رکود اقتصادی شد. به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت حضور گستردهای در شبکههای اجتماعی داشته باشد و توسعه دیجیتال کسب و کار خود را آغاز کند.
سیر تحول دیجیتال نایکی
پیاده سازی تحول دیجیتال نایک با تمرکز روی تلفنهای هوشمند شروع شد. علاوه بر این از فناوریهای پیشرفته مبتنی بر الگوریتمهای توصیه و ماشین لرنینگ استفاده میکرد. این کمپانی در شبکههای اجتماعی حضور پیدا کرد و با ایدههای خلاقانه و تبلیغات در این پلتفرمها توانست بار دیگر قشر جوان را درگیر برند محبوب خود کند.
نایک در شروع کار با کاهش ۴۰ درصدی تبلیغات تلویزیونی و افزایش بودجه بازاریابی به ۲.۴ میلیارد دلار رقم روبهرو شد. در این دوره کمپانی تونست اپلیکیشنهای خلاقانه ای مثل +NIKE تولید کند و توجه افراد زیادی را جلب کند.
۱. اپلیکیشن +NIKE و NIKE SNKRS
اپلیکیشن +NIKE یکی از برنامههای جالب این برند برای آغاز کردن یک کسب و کار اینترنتی بود. این برنامه برای اولین بار در ژاپن اجرا شد و نتیجه آن، افزایش قابل توجه محصولات این برند بود. برنامه NIKE SNKRS هم موفقیتآمیز بود؛ تا جایی که یکی از مدلهای محصولات نایکی، افزایش ۱۰۰٪ فروش را تجربه کرد.
۲. ساخت اپلیکیشن Nike training club، یکی از مراحل تحول دیجیتال نایک
کمپانی نایک در مراحل بعدی اپلیکیشن Nike training club را راه انداخت و با اشتراکگذاری لایو و ویدئوهای ورزشی توانست سهام خود را ۱۱% رشد دهد. در این اپلیکیشن برنامههای تمرینی مجازی مختلف مانند تمرینهای قدرتی، پیلاتس و یوگا ارائه میشد.
این برنامه بعد از شیوع کرونا توانست مخاطبین زیادی جذب کند. زیرا افراد به خاطر اپیدمی نمیتوانستند به باشگاه بروند و این برنامه برای تمرین در منزل بسیار مناسب بود. طبق گزارشهای O’Neill، نایک از آن زمان در ایالات متحده بیش از ۱۰۰٪ افزایش کاربر فعال هفتگی در این برنامه داشته است و در چین هم افزایش ۸۰ درصدی را تجربه کرده است.
۳. Nike Fit و توسعه دیجیتال نایک
نایکی علاوه بر برنامههای قبلی، یک اپلیکیشن به نام Nike Fit با تکنولوژی واقعیت مجازی ساخته است که کمک میکند بر اساس اسکن پا، بهترین نوع کفش را انتخاب کنید. هدف از ساخت این برنامه رفع مشکل خرید کاربران و خرید کفشهای دقیق و متناسب برای هر سایز پا است. علاوه بر این کمپانی نایک به لطف این برنامه، به اطلاعات حیاتی برای ایجاد پروژههای بهتر کفش در آینده دست پیدا میکند.
راز موفقیت نایک در اینستاگرام
حضور موفق در اینستاگرام، یکی دیگر از المانهای سیر تحول دیجیتال نایک است. پیج این برند که در سال ۲۰۱۱ راهاندازی شد، ۱۵۷ میلیون فالوور دارد و در بین چند پیج برتر در اینستاگرام قرار دارد. دلایل این برتری را در ادامه به صورت خلاصه گفتهایم:
نایک برای ورود به دنیای دیجیتال، مهندسان و دانشمندان این حوزه را از MIT و Apple استخدام کرد تا از ترکیب نوآوریهای تکنولوژی، تحلیل دادهها و تعاملات رسانههای اجتماعی استفاده کند و به مخاطبین نوجوان و عصر دیجیتال دست پیدا کند. نایک با این تغییر و تحولات موفقیتهای زیادی کسب کرد. فروش آن خیلی بیشتر شد و ارزش سهام آن طی دو سال از ۵۲$ به ۸۸$ رسید.
اهداف اصلی نایک در مورد ساخت اپلیکیشن
نایک با تولید اپلیکیشنهای مختلف ۳ هدف اصلی را دنبال کرد:
- کسب درآمد از محصول جدید یا همان اپلیکیشنها
- راحتتر کردن تجربه خرید مشتری و افزایش فروش
- استفاده از دادههای دریافتی از اپلیکیشنها و استفاده از آن برای تولید محصول بهتر
نایکی برای بیرون آمدن از رکود اقتصادی به یکی دو تغییر بسنده نکرد و تحول اساسی در کل کمپانی خود به وجود آورد. این تغییرات در زنجیره تامین، تبلیغات، فروش و مراحل دیگر این کسب و کار ایجاد شد و تحول دیجیتال در فرآیندهای کسب و کار این برند را به همراه داشت. ارتباط با مشتریان بهبود پیدا کرد، تمرکز بیشتری روی تجزیه و تحلیل بیگ دیتا صورت گرفت و کمپینهای بازاریابی دیجیتال قویتری ایجاد شد.
نایک با استفاده کارآمدتر و موثرتر از دادههای مصرف کننده دیجیتال، به سمت راهاندازی فروشگاههای اینترنتی، ایجاد فرصت برای عضویت و بهبود تجربه مشتری به صورت آنلاین حرکت کرد. بازاریابی دیجیتال قوی، تجزیه و تحلیل بیگ دیتا، توجه بیشتر به مشتری و استراتژی تجارت الکترونیکی به روز، منجر به تحول چشمگیر این شرکت شد.
علاوه بر همه اینها ظهور دوباره یک اپیدمی در جهان، کار را برای برندی ورزشی مثل نایک خراب کرد. اما این برند باز هم توانست از این اوضاع جان به در ببرد. نایک در دوران کرونا کمپینهای مختلفی راهاندازی کرد و نشان داد که چه عملکرد خوبی در استفاده از تکنولوژی برای جذب مشتری دارد.
از نکاتی که در موفقیت برند نایک به چشم میخورد، ارتباط عالی آن با مشتریان است. نایک برای برقراری ارتباط با مشتریان خود از ۴ روش استفاده میکند:
۱٫تمرکز بر داستانپردازی
نایک در محتوای تبلیغاتی خود به الهام، آرزوها، شانس و غلبه بر آن توجه میکند. یکی از نمونههای موفق داستانپردازی در تبلیغات، آگهی معروف I WILL RUN TO YOU است.
۲. تمرکز بر اصالت برند
نایک همیشه سعی میکند انواع فرهنگهای مختلف در رشتههای ورزشی گوناگون را در نظر داشته باشد، آنها را درک کند و با آنها تعامل داشته باشد.
۳. درک و ارتباط با مشتریان با توجه به شرایط آنها
یکی از مثالهای واضح این رویکرد، ویدئو تبلیغاتی جام جهانی ۲۰۱۲ است. در این تبلیغ از ستارههای فوتبال مورد علاقه مردم استفاده شد و نمایش آن به جای تلویزیون، در فیسبوک و یوتیوب انجام شد. این آگهی در هفته اول ۸ میلیون بازدید داشت و وایرال شد.
۴. اجازه شخصیسازی
یکی دیگر از مزایای فوقالعاده نایک، این است که فروشگاههای آنلاین آن به طرفداران اجازه میدهند که کفشهای سفارشی مخصوص خودشان را داشته باشند و طرح موردنظر خود را سفارش دهند. این ایده در سال اول برای نایک بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد به ارمغان آورد.
اقلام مجازی نایک به مشتریان این امکان را می دهند که آنها را در فضای متاورس بپوشند؛ متاورس یک دنیای مجازی است که افراد می توانند در آن یک زندگی موازی را به صورت آنلاین و یا با استفاده از واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، تجربه کنند.
نایک می تواند کفش های ورزشی مانند Air Max 2090 را دوباره طراحی کند تا در فضای متاورس قابل استفاده باشد. در ضمن این برند تعداد زیادی فرصت های شغلی مرتبط با دنیای طراحی مجازی را در فهرست مشاغل مورد نیاز خود گنجانده است.
در میان این مشاغل یک ردیف شغلی به طراحی مواد مجازی اختصاص یافته است و در توضیح آن آمده که این طراح مجازی باید تجربیات، توانایی های خود در زمینه حل مسائل و خلاقیت خود را برای خلق موادیکه در آینده برای ساخت کفش های ورزشی نایک مورد استفاده قرار می گیرند، با هم ترکیب کند.
فروش مجموعه های مجازی بر بستر NFT
کفش ها و لباس های مجازی این پتانسیل را دارند تا به عنوان کالاهای کلکسیونی دیجیتال یا توکن های غیر قابل معاوضه (NFTها) فروخته شوند. این محصولات را می توان با گواهی دیجیتالی که نشان دهنده مالکیت و اصالت دارایی های دیجیتال است، شناسایی کرد. این اقلام به صورت مجزا بر روی یک بلاک چین ضرب یا ثبت می شوند؛ از این رو قابل فروش، خرید و جمع آوری هستند.
طراحی به اسم آمبر اسلوتن معتقد است که امکانات مد دیجیتال آغازگر یک عصر جدید از خلاقیت خواهند بود. اسلوتن در مصاحبه ای زنده که هفته گذشته در جشنواره مد دیجیتال Dezeen 15 با او صورت گرفت به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه مد مجازی می تواند یک صنعت مد عادلانه را پایه گذاری کند؛ آن هم فارغ از پیشینه که تنها به استعدادها پاداش می دهد.
بوفالو نیز یکی دیگر از برندهایی است که به خلق محصولات دیجیتالی پرداخته است. این شرکت با همکاری خانه مد دیجیتال Slooten، یک جفت کفش ورزشی با زمینه شعله طراحی کرده است که فقط می توان آن را در عکس های به اشتراک گذاشته در رسانه های اجتماعی پوشید. خانه مد بالینسیاگا نیز در اوایل سال جاری با همکاری بازی ویدئویی فورتنایت ، مجموعه ای از لباس های درون بازی و لباس های واقعی نسخه محدود را عرضه کرده است.