برند تیسوت یکی از برندهای لوکس و درجه‌یک در زمینه ساعت‌سازی است که نزدیک به ۱۷۰ سال قدمت دارد. ساعت‌های تیسوت آن‌قدر زیبا و باکیفیت‌اند که حتی آقایانی را که به جواهرات یا مد اهمیت نمی‌دهند، جذب می‌کند. بیایید با هم تاریخچه این برند جذاب را بخوانیم.

روزهای آغاز به کار برند تیسوت

برند تیسوت - بنیانگذاران برند تیسوت
چارلز فلیسین (چپ) و چارلز امیل (راست)؛ پدر و پسر بنیانگذاران برند تیسوت

برند تیسوت را چارلز فلیسین تیسوت (Charles-Félicien Tissot) و پسرش چارلز امیل (Charles-Émile) در ۱ ژوییه سال ۱۸۵۳ در لو لوکل (Le Locle) سوئیس تأسیس کردند. پسر ساعت‌ساز بود و پدر قاب‌های ساعت با روکش طلایی مونتاژ می‌کرد. مانند بسیاری از شرکت‌های ساعت‌سازی سوئیسی در آن دوران، تیسوت هم ابتدا کارش را به‌عنوان یک مونتاژکننده ساعت که قطعاتش را سازندگان محلی آن منطقه می‌ساختند آغاز کرد. این سازندگان همگی مستقل بودند و در کارشان تخصص داشتند. در ابتدا تمرکز تیسوت روی تولید ساعت‌های جیبی مجلل پیچیده بود که عمدتا آمریکایی‌ها از عهده خریدشان برمی‌آمدند. همان سال اول، این شرکت اولین ساعت جیبی دارای روکش طلایی با دو منطقه زمانی را به صنعت ساعت‌سازی معرفی کرد و بلافاصله توانست به تولید انبوه برسد؛ یعنی در یک سال موفق شد بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت جیبی به شهرهای مجاور عرضه کند که شروعی چشمگیر به شمار می‌رفت.

پنج‌سال بعد، در سال ۱۸۵۸، چارلز امیل به روسیه رفت. در آنجا ساعت‌های جیبی ساوونت (Savonnette) برند تیسوت را در سرتاسر امپراتوری عظیم تزار می‌فروخت. او کارش را با فروش ساعت به افسران محافظ کاخ تزار آغاز کرد. بین سال‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۷۵، شرکت تیسوت علاوه بر ساخت ساعت کامل، به تولید قطعات یدکی و ابزارهای ساعت‌سازی در کنار سایر اقلام ریز و درشت مربوط به ساعت پرداخت. در سال ۱۸۸۰، آنها اولین لوگوی این برند را ثبت کردند که البته با تغییر و تحولات آینده این برند، این لوگو هم تغییرات زیادی به خود دید.

در اواخر دهه ۱۸۰۰، برند تیسوت موفق شد جوایز متعددی از چندین نمایشگاه صنعتی دریافت کند. ازجمله این جوایز، می‌توان به دیپلم افتخار زوریخ در سال ۱۸۸۸، جایزه بزرگ و گلدمتال در آنتوِرپ در سال ۱۸۹۰، جایزه بزرگ پاریس در سال ۱۹۰۰ و جایزه مقام اول کرونومتر برای کرونومترهای دریایی در رقابت رصدخانه نوشاتل در سال ۱۹۰۷ اشاره کرد.

به‌دست‌آوردن بازار بزرگ روسیه

برند تیسوت - ساعت جیبی تیسوت
ساعت جیبی با روکش طلا، از اولین ساعت‌های برند تیسوت

در اواخر دهه ۱۸۸۰، پسر چارلز امیل که او هم چارلز نام داشت، در مسکو با یک خانم روسی ازدواج کرد و همان‌جا ماندگار شد. در سال ۱۸۹۰، پسرش پل و در سال ۱۸۹۷، دخترش ماری به دنیا آمدند که هردو نقش مهمی در اداره تیسوت در سال‌های بعد داشتند؛ پل همراه پدرش کارهای تجارت را به عهده گرفت و ماری وظیفه اداره روزانه شرکت را پذیرفت.

چارلز در روسیه ساعت‌های جیبی بسیار ظریف و زیبای تیسوت را به فروش می‌رساند. برخی از آنها حتی به دربار تزار الکساندر دوم هم راه یافتند. این ساعت‌های جیبی در داشتند و به همین دلیل جنبه تزئینی آنها بیشتر از ساعت‌های جیبی عادی بود.

برند تیسوت در این زمان همچنان به ساخت ساعت‌های جیبی با ساختارهای پیچیده ادامه می‌داد. از برجسته‌ترین ساعت‌های این برند در آن زمان یکی ساعت دارای تایمر تکرارکننده دقیقه بود که در سال ۱۸۸۷ ساخته شد و دیگری ساعت زیبایی بود که تیسوت به رئیس‌جمهور سوئیس، نوما دروز (Numa Droz)، هدیه کرد. بعدها تیسوت دوباره آن ساعت خاص را خرید و در موزه خود به نمایش گذاشت.

اولین ساعت مچی برند تیسوت

در سال ۱۹۰۷، برند تیسوت کارخانه‌ای را در چند قدمی کارگاه اصلی‌اش در لو لوکل، در چمین دو تورلس (Chemin de Tourelles) راه‌اندازی کرد. در اینجا آنها از تجهیزات الکتریکی پیشرفته‌ای برای ساخت قاب ساعت‌ها استفاده می‌کردند. این باعث شد تقاضای بین‌المللی برای ساعت‌های این برند بیش از پیش افزایش یابد. چند سال بعد آنها اولین ساعت‌های مچی خود را طراحی کردند که مختص خانم‌ها بود. اندکی پس از آن تیسوت اولین ساعت‌های مچی مردانه‌اش را تولید کرد.

تغییر مالکیت شرکت و تغییر نام برند

در سال ۱۸۶۵، چارلز امیل نام این شرکت را به چارلز امیل تیسوت اند فیل تغییر داده بود. وقتی چارلز امیل مالکیت شرکت را در سال ۱۹۱۷ به پسرش چارلز و دخترش که در پشت‌صحنه این برند را اداره می‌کرد سپرد، آنها نامش را به Chs. Tissot & Fils – SA تغییر دادند.

در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، ساعت‌های مچی محبوبیت زیادی بین مردان پیدا کردند. با اینکه در آن زمان تیسوت عمدتا ساعت‌های لوکس می‌ساخت، هرگز از فناوری‌های جدید غافل نبود. برای نمونه، این برند اولین ساعت مچی ضدمغناطیسی خود را به‌نام آنتی‌مگنتیک در سال ۱۹۳۰ به تولید انبوه رساند که محبوبیت زیادی پیدا کرد. برای ساخت این ساعت، در موتور این ساعت از اجزای غیرمغناطیسی استفاده کردند که از آهنربایی‌شدن اجزای ریز و حساس ساعت که باعث می‌شد ساعت به‌اندازه کافی دقیق نباشد، جلوگیری می‌کرد.

ادغام تیسوت با غول ساعت‌سازی امگا

در سال ۱۹۲۵، برند تیسوت با لوئیس و گوستاو برانت که در آن زمان مدیران شرکت ساعت‌سازی امگا بودند، یک قرارداد مشارکت تجاری در بیِن منعقد کرد. این دو برند در سال ۱۹۳۰ ادغام شدند و اولین انجمن ساعت‌سازی سوئیس، SSIH (Société Suisse pour l’Industrie Horlogère)، را تشکیل دادند. ساعت‌های مربوط به دوران تیسوت‌امگا، به‌شدت موردعلاقه کلکسیونرها هستند. در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵ برند تیسوت رشد زیادی را تجربه کرد. به‌طور کلی تشکیل انجمن SSIH نه‌تنها برای تیسوت و امگا، بلکه برای همه برندهایی که زیر چتر آن قرار گرفتند، ازجمله لمانیا، مزایایی به همراه داشت. بااین‌حال همه آن مزایا با انقلاب کوارتز (استفاده از بلورهای کوارتز در ساخت ساعت برای دقیق‌ترشدن ساعت‌ها) از دست رفت. انقلاب کوارتز بزرگترین انقلاب صنعت ساعت‌سازی در قرن بیستم بود؛ فرصتی که سوئیس به‌راحتی آن را از دست داد.

جالب اینجاست که خاستگاه اولین ساعت کوارتز در سال ۱۹۶۷ در نوشاتل سوئیس است؛ اما ساعت‌سازان سوئیسی نتوانستند از این نوآوری به‌خوبی بهره‌برداری کنند. درواقع این ژاپنی‌ها بودند که توانستند ساعت‌های بسیار موفق کوارتز را به جهان عرضه کنند و صنعت ساعت‌سازی را تحت سلطه خود بگیرند. به این ترتیب در دهه ۱۹۷۰، صنعت ساعت‌سازی سوئیس با بحران جدی روبه‌رو شد.

نجات صنعت ساعت‌سازی سوئیس با ساعت سواچ

در سال ۱۹۸۳، شرکت ساعت‌سازی سواچ توانست صنعت ساعت‌سازی سوئیس را نجات دهد. ساعت‌های آنالوگ کوارتز سواچ، کیفیت بالا و طرح‌های جذابی داشتند و درعین‌حال بسیار مقرون‌به‌صرفه بودند. نیکلاس جی. هایک از شرکت سواچ که وظیفه رسیدگی به بخش ساعت‌سازی سوئیس را بر عهده گرفته بود، به همه گروه‌های اصلی ساعت‌سازی در آن زمان توصیه کرد برای نجات این صنعت باید با هم ادغام شوند. همان موقع انجمن SSIH شامل تیسوت و امگا و آسواج (ASUAG) که مجموعه‌ای متشکل از سازندگان موتور و اجزای دیگر بود به این گروه پیوستند.

این گروه که SMH (Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries Ltd.) نامیده شد، در سال ۱۹۹۸ گروه سواچ را تشکیل داد که امروزه بزرگترین تولیدکننده و توزیع‌کننده ساعت در جهان است.

میراث ساعت‌های قدیمی تیسوت

برند تیسوت - ساعت 808A
ساعت کرونوگراف 808A/ عکس از bobswatches

قبل از اینکه انقلاب کوارتز روی دهد، تولید ساعت بسیار گران تمام می‌شد. دلیلش این بود که تولید ساعت‌های مکانیکی با صدها قطعه ریز بسیار زمان‌بر بود و مونتاژ آنها به‌سختی صورت می‌گرفت. درنتیجه بیشتر مردم نمی‌توانستند بیشتر از یک ساعت داشته باشند (تازه اگر خوش‌شانس بودند) و اصلا ساعت ورزشی، ساعت روزانه، ساعت مجلسی و نظایر آنها، مفاهیمی تعریف‌نشده بودند.

درنتیجه، بیشتر ساعت‌های قبل از اواسط دهه ۱۹۵۰، جنبه زیبایی‌شناختی بیشتری داشتند؛ زیرا اگر قرار بود فقط یک عدد ساعت داشته باشید، بهتر بود این ساعت طوری باشد که بتوانید آن را در مجالس رسمی هم استفاده کنید. تا دهه ۱۹۷۰ همین اوضاع حاکم بود و این رویکرد را می‌توان در طراحی تیسوت‌های قدیمی از جمله تیسوت کرونوگراف 808A در دهه ۱۹۶۰ مشاهده کرد. قاب ۳۴ میلی‌متری این ساعت از فولاد ضدزنگ ساخته شده بود و از نوع پیچی ضدآب بود. یک کرون بزرگ برای تنظیم و دکمه‌های فشاری بزرگی برای کارکرد کرونوگراف در آن تعبیه کرده بودند. بااین‌حال شکل کلاسیک و تمیز قاب این ساعت طوری بود که بتوان آن را با کت‌وشلوار رسمی و کراوات ست کرد.

در داخل ساعت، موتور کالیبر ۱۲۸۱ ساخت لمانیا قرار داشت. صفحه نقره‌ای‌رنگ این کرونوگراف با دو سایه تیره و روشن بسیار زیبا بود و درون آن دایره‌های الگوی گیلوچه (نوعی الگوی هنری) حک کرده بودند. سازنده این صفحه شرکت سینگر بود که صفحه ساعت رولکس دیتونا را هم ساخته است.

برند تیسوت - میراث ساعت‌های تیسوت
موتور کالیبر ۱۲۸۱ ساخت لمانیا/ عکس از bobswatches

برخی از مهم‌ترین ساعت‌های برند تیسوت

در این بخش برخی از ساعت‌های مهم برند تیسوت را معرفی کرده‌ایم.

بنانا؛ ساعتی به سبک آر دکو

برند تیسوت - ساعت بنانا
ساعت بنانا با سبک آر دکو

برند تیسوت ساعت بنانا (Banana) را با آن قاب منحنی کشیده و اعداد آر دکو (Art deco: نوعی هنر تزئینی در قرن بیستم) در صفحه‌اش، در سال ۱۹۱۶ ساخت. در آن زمان این ساعت در روسیه به‌شدت محبوب بود. قبل از اینکه تزار در سال ۱۹۱۷ سرنگون شود، یکی از این ساعت‌ها را برای سرویس به کارخانه اصلی تیسوت در لو لوکل بازگردانده بودند. بعد از سرنگونی تزار و رویدادهایی که در آن زمان اتفاق افتاد، ورود هرچیزی از خارج از کشور به روسیه غیرقانونی اعلام شد. به این ترتیب، همان یک ساعت بنانا برای همیشه در لو لوکل باقی ماند.

تیسوت پورتو؛ ساعت خمره‌ای شکل بازهم با استایل آر دکو

برند تیسوت - تیسوت پورتو
پورتو؛ ساعتی با سبک آر دکو

ساعت تیسوت پورتو (Tissot Porto) با قاب خمره‌ای‌شکل خود در سال ۱۹۱۹ عرضه شد. تیسوت از مدت‌ها قبل از آنکه هنر آر دکو در جواهرات و اکسسوری‌ها به کار رود، از این سبک هنری در ساعت‌هایش مخصوصا در ساعت پورتو استفاده می‌کرد.

آنتی مگنتیک؛ اولین ساعت ضدمغناطیسی جهان

برند تیسوت - آنتی مگنتیک
اولین ساعت ضدمغناطیسی جهان

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، آنتی مگنتیک اولین ساعت ضدمغناطیسی جهان بود که تیسوت در سال ۱۹۳۰ عرضه کرد. در این ساعت از موتوری استفاده کرده بودند که دربرابر مغناطیس مقاوم باشد و عملکرد ساعت را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

ناویگیتور؛ اولین ساعت با ۲۴ منطقه زمانی

برند تیسوت - ناویگیتور
ساعت ناویگیتور با ۲۴ منطقه زمانی

برند تیسوت اولین ساعت تولید انبوه با ۲۴ منطقه زمانی را با نام تیسوت ناویگیتور (Tissot Navigator) در سال ۱۹۵۳ به بازار ارائه کرد. هیچ ساعت مچی دیگری تا آن زمان چنین شاهکار طراحی بصری را به خود ندیده بود. برند تیسوت به‌روشی هوشمندانه تلاش کرد همه اطلاعات لازم را در این ساعت بگنجاند، بدون اینکه به زیبایی ظاهری آن خدشه وارد کند.

برای این کار، آنها از بدنه فولادی با روکش ساتن‌مانند استفاده کردند؛ اما نشان‌گرهای اعداد ۱۲ ساعته را به‌جای صفحه‌نمایش روی قاب چیدند. با این کار صفحه ساعت شلوغ و نازیبا نمی‌شد.

آسترولون؛ اولین ساعت مکانیکی پلاستیکی جهان

برند تیسوت - آسترولون
ساعت پلاستیکی آسترولون که موتور آن قابل‌مشاهده است.

تیسوت آسترولون (Astrolon) که با نام آیدیا ۲۰۰۱ (IDEA 2001) هم شناخته می‌شود، اولین ساعت مکانیکی پلاستیکی در جهان است که برند تیسوت آن را در سال ۱۹۷۱ ساخت. در این ساعت از فایبرگلاس و پلاستیک استفاده کرده‌اند و به همین دلیل بسیاری از قطعات از جمله صفحه پایه آن شفاف هستند؛ طوری که انگار عقربه‌ها و قاب روی موتور پلاستیکی شفاف شناورند.

راک‌واچ و تو تایمر؛ نمادین‌ترین ساعت‌های تیسوت

برند تیسوت - راک واچ
راک واچ
برند تیسوت - تو تایمر
ساعت تو تایمر دو نمایشگر آنالوگ و دیجیتال دارد.

در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶، تیسوت دوتا از نمادین‌ترین ساعت‌های خود را به جهان ارائه کرد. اولی راک واچ (RockWatch) بود که تیسوت آن را از گرانیت کوه‌های آلپ ساخت و دومی تو تایمر (Two Timer) بود که یک‌سال بعد از راک واچ آمد و اولین ساعتی بود که دو نمایشگر زمان آنالوگ و دیجیتال را به‌صورت همزمان داشت. هر دو نمایشگر با یک دکمه کرون فعال می‌شدند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، تیسوت دو ساعت دیگر را بعد از راک واچ ساخت که یکی پرل واچ (Pearl Watch) در سال ۱۹۸۷ و دیگری وود واچ (Wood Watch) در سال ۱۹۸۸ بود.

سی‌استار ۱۰۰۰؛ ساعت غواصی برند تیسوت

برند تیسوت - سی‌استار
ساعت غواصی تیسوت

ساعت سی‌استار (Seastar 1000) یک کرونوگراف مشکی و آبی براق است که تا عمق ۳۰۰ متری دربرابر آب مقاوم است. این ساعت غواصی با موتور کوارتز یا موتور مکانیکی پاورمتیک ۸۰ ارائه می‌شود و مانند بسیاری از ساعت‌های غواصی باکیفیت، دارای یک دریچه برای خروج هلیوم هنگام غواصی در عمق‌های بیشتر است.

تی‌تاچ؛ ساعت شش‌کاره با صفحه لمسی

برند تیسوت - تی‌تاچ
ساعت لمسی شش کاره تی‌تاچ تیسوت

در سال ۱۹۹۹، تیسوت اولین ساعت شش‌کاره با صفحه‌نمایش لمسی و نمایشگر ترکیبی آنالوگ‌دیجیتال را به بازار عرضه کرد که تی‌تاچ (T-touch) نام داشت. شاید این همان ساعتی باشد که نسل‌های امروزی با آن تیسوت را می‌شناسند. این ساعت از یک‌سری سنسور خازنی مشابه آنهایی که در گوشی‌های هوشمند مدرن وجود دارد به‌منظور تشخیص تغییرات الکتریکی در کریستال یاقوت کبود استفاده کرد. لمس نقاط مختلف روی این کریستال عملکردهای مختلفی از ساعت را فعال می‌کند.

هر تی‌تاچ شش عملکرد دارد و شامل خوانش ارتفاع، دما، آب‌وهوا، سرعت، قطب‌نما و تایمر است. البته ویژگی‌های مخصوص ورزش ازجمله تایمر برای مسابقات، رگاتا، غواصی و نشانگر جزر و مد برای قایقرانی یا موج‌سواری هم دارد.

فعالیت در زمینه‌های ورزشی و حمایت مالی از رقابت‌ها

برند تیسوت در سال ۱۹۷۴، شروع به حمایت مالی رقابت‌های اتومبیل‌رانی کرد. همان‌طور که می‌بینید، لوگوی تیسوت روی اتومبیل‌های فیلم شتاب (Rush) ساخته ران هاوارد که شرح ماوقع زندگی جیمز هانت و نیکی لاودا را در مسابقات فرمول یک در اواخر دهه ۱۹۷۰ به تصویر می‌کشد، حک شده است.

در دهه ۱۹۹۰، این برند با شروع مسابقات قهرمانی جهان در دو رشته دوچرخه‌سواری و هاکی روی یخ، به فعالیت‌های ورزشی بیشتر روی آورد. هنوز هم تیسوت زمان‌نگه‌دار رسمی بسیاری از مسابقات ورزشی مهم ازجمله شمشیربازی، بسکتبال، سوپربایک موتوجی‌پی (Moto GP)، نسکار، فیم، هاکی روی یخ و دوچرخه‌سواری است. در سپتامبر ۲۰۱۴ هم آنها زمان‌دار رسمی هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی بودند.

سفیران برند تیسوت از دانیکا پاتریک تا دیپیکا پادوکن

برند تیسوت - سفیران برند
دانیکا پاتریک، راننده مسابقات اتومبیل‌رانی و آرم تیسوت روی ماشینش!

شاید مهم‌ترین سفیر برند تیسوت دانیکا پاتریک (Danica Patrick)، راننده مسابقات اتومبیل‌رانی، باشد که محبوبیت تیسوت را در آمریکا رقم می‌زند. بااین‌حال این برند فهرستی طولانی از سفیران برجسته خود در زمینه‌های مختلف مخصوصا ورزشکاران دارد. برای نمونه، نیکی هایدن، توماس لوتی، استفن برادل و برادلی اسمیت در موتو جی‌پی؛ تونی پارکر نیز در بسکتبال و استیون استامکوس در هاکی نمایندگان تیسوت هستند که در مسابقات شرکت می‌کنند و محبوبیت این برند را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این افراد، بازیگرانی مانند هوانگ ژیائومینگ (Huan Xiaoming) و دیپیکا پادوکن (Deepika Padukone) هم فهرست سفیران این برند را تکمیل می‌کنند.

برند تیسوت - سفیران برند
دیپیکا پادوکن، هنرپیشه هندی و یکی از سفیران برند تیسوت

آینده برند تیسوت

تیسوت ساعت‌های خود را به بیش از ۱۶۰ کشور در پنج قاره توزیع می‌کند. آنها اولین بوتیک اختصاصی خود را در نیویورک در سال ۲۰۱۴ بازگشایی کردند. امروزه تیسوت مجموعه گسترده‌ای از ساعت‌های لوکس را تولید می‌کند که در آنها از کوارتز و کریستال‌های یاقوت کبود حساس به لمس گرفته تا سایر فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است. با همه اینها تیسوت هنوز ارزش‌های اصلی خود را حفظ کرده است که نشان از میراث غنی این برند حتی در ساعت‌های مدرن امروزی‌اش دارد.

برند تیسوت در کشور ما هم محبوبیت زیادی دارد. آیا تاکنون از این ساعت استفاده کرده‌اید؟ لطفا از ویژگی‌های برتر آن ساعت نسبت‌به برندهای مشابه برایمان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian