برند نیوبالانس یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تولید کفش‌های ورزشی و اسنیکر است. هرچند آدیداس و نایکی مدت‌هاست بر بازار اسنیکرهای مدرن حکومت می‌کنند، نیوبالانس توانسته است با اسنیکرهای راحت و باکیفیتش جای پایش را در این صنعت محکم کند. در این مطلب بیشتر با این برند جذاب آشنا می‌شویم.

تاریخچه تأسیس برند نیوبالانس با الهام از جوجه مرغ

برند نیوبالانس - لوگوی نیوبالانس
لوگوی زیبای برند نیوبالانس؛ این برند در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد.

قدمت برند نیوبالانس (New Balance) با علامت اختصاری N.B. به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. در سال ۱۹۰۶، ویلیام جی. رایلی (William J. Riley) که یک مهاجر ایرلندی بود و در بوستون، ماساچوست آمریکا اقامت داشت، برند نیوبالانس را تأسیس کرد. شاید باورتان نشود ولی می‌گویند رایلی برای تولید اولین محصول برندش از مرغ الهام گرفته است. رایلی با تماشای مرغ و جوجه‌هایی که در حیاط خلوت خانه‌اش می‌گشتند به این فکر کرد که چطور جوجه‌ها می‌توانند روی پاهای سه‌شاخه خود تعادلشان را حفظ کنند. با این فکر توانست نوعی پشتیبان انعطاف‌پذیر از قوس کف پا با سه نقطه حمایتی طراحی کند.

در سال ۱۹۲۷، رایلی فروشنده‌ای به نام آرتور هال را استخدام کرد که بعدها در سال ۱۹۳۴ در شرکت با رایلی شریک شد. تا اینجا هنوز نیوبالانس کفش ورزشی تولید نکرده بود و تجارت آنها روی فروش پشتیبان‌های قوس کف پا به کارگرانی متمرکز بود که شغلشان ایجاب می‌کرد، ساعت‌های طولانی روی پاهایشان بایستند.

در سال ۱۹۳۸، رایلی اولین کفش مخصوص دویدن را برای یک باشگاه محلی به نام بوستون براون بگ هریرز (Boston Brown Bag Harriers) طراحی کرد. زیره این کفش از کرپ و رویه آنها از چرم کانگورو است.

گسترش محصولات برند به سایر ورزش‌ها

برند نیوبالانس - کفش ترکستر
کفش ترکستر؛ اولین کفشی که النور هال و شوهرش پال کید برای نیوبالانس طراحی کردند.

در سال ۱۹۴۱، نیوبالانس محصولات خود را گسترش داد و کفش‌های مخصوص ورزش‌های دیگر از جمله تنیس، بوکس و بیسبال هم تولید کرد. همه این محصولات در داخل تولید می‌شدند و فقط یک تیم شش‌نفره کار تولید، بسته‌بندی و ارسال پستی آن را برای مشتریان انجام می‌دادند.

در سال ۱۹۵۶، النور دختر آرتور هال و شوهرش پال کید (Paul Kidd)، شرکت نیوبالانس را خریدند. تا سال ۱۹۶۰، پشتیبان‌هایی که این برند تولید می‌کرد بین ورزشکاران مبتدی محبوبیت زیادی یافت، حتی برخی از آنها به شرکت مراجعه می‌کردند و از آنها می‌خواستند اسنیکرهای سفارشی برایشان درست کنند. این موضوع به النور و شوهرش انگیزه داد تا اولین کفش ورزشی نیوبالانس با عنوان ترکستر (Trackster)‌ را تولید کنند. این کفش در سال ۱۹۶۱ عرضه شد و اولین کفش مخصوص دویدن بود که کفی آن موج‌دار بود و چسبندگی بیشتری با زمین ایجاد می‌کرد.

ابعاد این کفش متنوع بود و به همین دلیل ورزشکاران با هر سایز پا می‌توانستند اندازه مناسب خودشان را پیدا کنند. این کفش به‌خوبی توانست بین دانش‌آموزان و دانشجویان مدارس و کالج‌های اطراف ماساچوست جای خود را باز کند.

ورود جیم دیویس؛ نقطه عطف برند

برند نیوبالانس - ورود جیم دیویس به شرکت
جیم دیویس، صاحب جدید برند نیوبالانس که آن را به برندی جهانی تبدیل کرد.

تا سال ۱۹۷۲، هنوز نیوبالانس ۶ کارمند تمام‌وقت داشت که روزانه ۲۰ تا ۳۰ جفت کفش تولید می‌کردند. به همین دلیل روند فروش آن با وجود موفقیت‌آمیزبودن کفش ترکستر بسیار کند پیش می‌رفت. تا اینکه جیم دیویس در سال ۱۹۷۲، درست در روز ماراتون بوستون این شرکت را خرید. این تغییر مالکیت نقطه عطف نیوبالانس بود که آن را به یکی از بزرگ‌ترین برندهای کفش ورزشی در جهان تبدیل کرد. دیویس تمرکز برند را روی ایده اصلی آن که تولید محصولات با کیفیت بالا، خدمات عالی به مشتریان و تعهد به تولید کفش‌های منحصربه‌فرد برای مشتریان بود همچنان حفظ کرد؛ اما رشد آن را تسریع بخشید.

پیشرفت برند نیوبالانس در دوران رونق ورزش دویدن

برند نیوبالانس - کفش ۳۲۰
کفش ۳۲۰، اولین کفش مخصوص دویدن نیوبالانس با لوگوی معروف N

جیم دیویس در زمان مناسبی صاحب برند نیوبالانس شد. در آن زمان منطقه بوستون به مرکز ورزش دویدن تبدیل شده بود؛ ورزشی که در دهه ۱۹۷۰ آمریکا را تحت سلطه خود درآورده بود و بیشتر از آنکه ورزش باشد، نوعی سرگرمی به حساب می‌آمد. بسیاری تصور می‌کردند این یک مرحله زودگذر است؛ اما دویدن همچنان در دهه ۱۹۸۰ محبوب‌تر شد و این فرصت خوبی برای نیوبالانس بود تا هر سال تعداد دوندگان بیشتری جذب کند. از اینجا به بعد، دیویس اسنیکرهای نیوبالانس را به‌جای اینکه نامگذاری کند، با شماره‌های منحصربه‌فرد به بازار عرضه کرد. این شماره، نوع کفش، فعالیتی که برای آن طراحی شده و اینکه برای سرعت است یا ثبات، مشخص می‌کرد.

در سال ۱۹۷۶، این شرکت کفش ۳۲۰ را به بازار عرضه کرد که اولین کفش ورزشی نیوبالانس با لوگوی معروف N بود. نمونه اولیه این کفش از نایلون و جیر ساخته شده بود. محبوبیت کفش ۳۲۰ زمانی افزایش یافت که رتبه نخست کفش ورزشی را در مجله رانرز ورلد (Runner’s World) کسب کرد. موفقیت این کفش پیشرفت جهانی نیوبالانس را رقم زد.

دو سال بعد، نیوبالانس اولین محصولات پوشاک شامل تاپ‌ها و شورت‌های مشبک و نایلونی را به بازار عرضه کردند. لباس‌های مخصص دویدن با عنوان گورتکس (Gore-Tex) که بسیار نوآورانه بودند هم مربوط به همین سال‌ها هستند.

کفش‌های بسیار معروف دهه ۱۹۸۰ برند نیوبالانس

در دهه ۱۹۸۰، این برند طیف وسیعی از محصولات موفق جهانی به بازار ارائه کرد که عبارت‌اند از:

مدل ۶۲۰؛ سبک‌ترین و پیشرفته‌ترین کفش دویدن

برند نیوبالانس - مدل ۶۲۰
مدل ۶۲۰؛ کفشی سبک که باعث می‌شد سرعت دونده افزایش یابد.

کفش مدل ۶۲۰ در سال ۱۹۸۰ به بازار آمد. این کفش بسیار سبک بود و پیشرفته‌ترین کفش مخصوص دویدن در بازار آن زمان به حساب می‌آمد. از نظر قیمتی هم تنها کفشی بود که قیمتی بالاتر از ۵۰ دلار داشت.

مدل ۴۲۰؛ کفش افسانه‌ای برند نیوبالانس

برند نیوبالانس - مدل ۴۲۰
مدل ۴۲۰؛ از بهترین کفش‌های نیوبالانس در دهه ۸۰ میلادی

این کفش در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد. رویه این کفش از ترکیب جیر و نایلون بود و زیره میانی آن را از فوم ساخته بودند. این کفش بسیار زیبا و دارای رنگ‌های متنوع بود و محبوبیت بسیار زیادی به دست آورد. البته تولید آن هنوز هم ادامه دارد.

در همین سال، نیوبالانس اولین کارخانه خود را در بریتانیا بازگشایی کرد و البته سری بسیار موفق 99x هم در سال ۱۹۸۲ تولید و به بازار عرضه شد.

مدل ۱۳۰۰؛ گران‌ترین کفش دویدن در آن زمان

برند نیوبالانس - مدل ۱۳۰۰
مدل ۱۳۰۰؛ یکی از گران‌ترین کفش‌های بازار در دهه ۸۰ میلادی

در سال ۱۹۸۴، نیوبالانس کفش مدل ۶۷۰ را عرضه کرد که سال‌های متمادی بین مردم محبوب بود. اما بلافاصله بعد از آن در سال ۱۹۸۵، کفش ۱۳۰۰ به بازار آمد که کیفیت بالایی داشت و در ساخت آن از فناوری‌های خاص و پیشرفته برای ثبات و راحتی بیشتر در هنگام دویدن استفاده کرده بودند. این کفش در آن زمان گران‌ترین کفش موجود در بازار بود و برند نیوبالانس بر این باور است که این کفش بهترین کفش مخصوص دویدن از گذشته تا به امروز است.

مدل ۵۷۴؛ مدل کژوال نمادین

برند نیوبالانس - مدل ۵۷۴
مدل ۵۷۴؛ کفشی برای موقعیت‌های کژوال

در سال ۱۹۸۸، نیوبالانس نمادین‌ترین و معروف‌ترین کفش این برند با شماره ۵۷۴ را به بازار عرضه کرد. این کفش را در ابتدا به‌عنوان کفش دویدن با ویژگی‌های فنی مخصوص برای ارائه سطح بالایی از راحتی و ثبات طراحی کردند؛ اما بعد به‌عنوان یک کفش ورزشی برای دویدن غیرحرفه‌ای محبوبیت یافت. در سال ۲۰۱۷، شرکت نسخه اصلاح‌شده این مدل را با عنوان 574S عرضه کرد.

کفش‌های معروف نیوبالانس در دهه ۱۹۹۰

در دهه ۱۹۹۰ هم برند نیوبالانس توانست به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و کفش‌های جذاب با کیفیت فوق‌العاده طراحی کند. برخی از بهترین کفش‌های این برند در این دهه عبارت‌اند از:

مدل ۱۵۰۰؛ کفش موردعلاقه بیل کلینتون

برند نیوبالانس - مدل ۱۵۰۰
مدل ۱۵۰۰؛ کفشی که بیل کلینتون به آن علاقه زیادی داشت.

این شرکت در سال ۱۹۹۳ مدل ۱۵۰۰ را ارائه کرد. بیل کلینتون، در آن زمان رئیس‌جمهور آمریکا بود و به این کفش علاقه زیادی داشت. او مرتب هنگام دویدن همین کفش را می‌پوشید و این باعث شد این کفش جزو پرفروش‌ترین مدل‌های این برند باشد. تمام مدل‌های ۱۵۰۰ در حال حاضر در انگلستان در کارخانه فلیمبای (Flimby) تولید می‌شوند.

یک سال بعد آنها مدل M1400 را تولید کردند که از سال ۱۹۸۵ به تعویق افتاده بود. بااین‌حال، بعد از عرضه این مدل موفقیت بسیار زیادی به دست آورد و هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این برند است.

مدل ۹۹۱؛ اسنیکر محبوب استیو جابز

برند نیوبالانس - مدل ۹۹۱
مدل ۹۹۱؛ کفش محبوب استیو جابز

برند نیوبالانس تا پیش از این، با عرضه کفش‌های موفق متعدد در زمینه ورزش توانسته بود جای پایش را در پوشاک ورزشی و فرهنگ عامه تثبیت کند. در سال ۲۰۰۱، این برند اسنیکر ۹۹۱ را عرضه کرد که آخرین مدل از سری 99x بود و اولین بار آن را در سال ۱۹۸۲ طراحی کرده بودند. استیو جابز فقید سال‌ها در رویدادهای مختلف مدل ۹۹۱ نیوبالانس را که از جیر خاکستری بود می‌پوشید و به آن علاقه زیادی داشت.

در همین سال، نیوبالانس برند معروف پی‌اف فلایرز (PF Flyers) را که در زمینه تولید کفش‌های ورزشی فعالیت می‌کرد خرید.

حمایت ورزشکاران و گرفتن تأییدیه آنها

برند نیوبالانس - تأییدیه ورزشکاران معروف از برند
میگل کابررا؛ بازیکن معروف بیسبال با کفش نیوبالانس

با اینکه این برند تا بدین‌جا از فلسفه «محصولات ما نیازی به تأیید کسی ندارند» پیروی می‌کرد، در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت سنت‌شکنی کند و به ورزشکاران حرفه‌ای اجازه حمایت از این برند را بدهد. به این ترتیب برخی از بازیکنان بیسبال، ازجمله میگل کابررا (Miguel Cabrera) و کورتیس گراندرسون (Curtis Granderson) و ستاره بسکتبال NBA، مت بونر، از این برند حمایت کردند.

کفش‌های اسکیت برد؛ بازار جوانان نسل جدید

برند نیوبالانس - کفش نیومریک
نیومریک؛ کفش مخصوص برای اسکیت‌بردسواران

در سال ۲۰۱۳، این برند کفش‌های اسکیت برد با عنوان نیومریک (Numeric) را به بازار عرضه کرد. با راه‌اندازی خط تولید نیومریک، برند نیوبالانس به بازار کفش‌های محبوب اسکیت هم راه پیدا کرد و مشتریان جوان‌تر را هدف قرار داد. کار توزیع این کفش‌ها را شرکت پخش بلک باکس (Black Box) به مدیریت جیمی توماس، اسکیت‌بردر حرفه‌ای، بر عهده گرفت. این کفش‌ها توجه نیوبالانس را به جزئیات، کیفیت و تناسب به‌خوبی منعکس می‌کنند.

پذیرش فناوری‌های نوین در تولید کفش

برند نیوبالانس - سفیران برند
میلوش رائونیچ، تنیسور کانادایی و اولین سفیر برند نیوبالانس
برند نیوبالانس - سفیران برند
هدر واتسون، تنیسور بریتانیایی و دومین سفیر برند نیوبالانس

از اواسط دهه ۲۰۱۰، برند نیوبالانس تلاش بیشتری برای استفاده از فناوری‌های روز در تولید کفش‌ها انجام داد. در سال ۲۰۱۴، فناوری فرش فوم را به‌عنوان یک سیستم جذب شوک توسعه‌یافته معرفی کرد و با استفاده از آن، کفش‌هایی با ثبات و کارایی بالا به کاربران ارائه کرد.

در همین سال، تنیسور معروف کانادایی، میلوش رائونیچ (Milos Raonic) به‌عنوان اولین سفیر این برند، همکاری‌اش را با آن آغاز کرد و خط تولید جدید پوشاک ورزشی را مشارکت سوپرمدل، هایدی کلوم، راه‌اندازی کردند. این همکاری‌ها باعث شد برند نیوبالانس به صنعت تنیس نزدیک‌تر شود و به این ترتیب هدر واتسون، تنیسور بریتانیایی، هم به‌عنوان دومین سفیر این برند به آنها پیوست.

در سال ۲۰۱۶، نیوبالانس مدل ۲۴۷ را عرضه کرد که ترکیبی از فرهنگ‌های معاصر و کلاسیک بود و برای سبک‌زندگی ۲۴ ساعته مناسب به نظر می‌رسید. این برند ۲۴۷ جفت کفش از این مدل عرضه کرد و همه آنها را به اینفلوئنسرهای حوزه اسنیکر و مد هدیه داد.

اعتراضات به برند نیوبالانس

برند نیوبالانس مانند بسیاری از برندهای معروف دیگر، با وجود محبوبیت زیاد، چندان هم بدون حاشیه نبوده است. تنها چند روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، بعد از بیانیه‌ای که مت لبرتون (Matt Lebretton)، نایب‌رئیس این شرکت ارائه کرد و در آن اظهار داشت «دولت اوباما گوش ما را کر کرد، حالا با ترامپ ما احساس می‌کنیم همه‌چیز در مسیر درستی پیش می‌رود»، این برند ناگهان خود را در میان شعله‌های خشم مردم دید. طرفداری از ترامپ با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد و مشتریان زیادی کفش‌های نیوبالانس خود را از بین بردند یا دور انداختند. در دورانی پر از تنش سیاسی، موقعیت نیوبالانس در برابر بیشتر برندهای مد که آشکارا از هیلاری کلینتون در طول انتخابات حمایت می‌کردند، ناپایدار به نظر می‌رسید.

بااین‌حال این برند به‌سرعت به اعتراضات پاسخ داد که این بیانیه را در چهارچوب موضوع شراکت ترانس‌پاسیفیک بیان کرده‌اند و دلیل آن مخالفت با سیاست‌های باراک اوباما در رابطه با آسیبی که به تولید داخلی آمریکا می‌رساند، بوده است.

چشم‌انداز امروز برند نیوبالانس

برند نیوبالانس - چشم‌انداز امروز نیوبالانس

نیوبالانس یک شرکت چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در بوستون، ماساچوست قرار دارد. از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۸، جیم دیویس اداره این شرکت را به جو پرستون واگذار کرد. محصولات آنها شامل کفش ورزشی، پوشاک، محصولات تخصصی برای فوتبال، کریکت، بسکتبال و دوچرخه‌سواری در کنار کفش‌های اسکیت‌برد است.

اسنیکرهای نیوبالانس هم در بازار پوشاک مردانه و هم در بخش پوشاک زنانه حضور پررنگی دارند. بااین‌حال اسنیکرهای آن بین آقایان رایج‌تر است. نیوبالانس کفش‌هایی هم با اصطلاح «کفش باباها» دارد که معمولا از آن برای توصیف مدل‌های کاربردی‌تر استفاده می‌کند. در آگهی تبلیغاتی این کفش‌ها نوشته بودند: «چیزی که سوپرمدل‌ها در لندن و باباها در اوهایو می‌پوشند».

نیوبالانس به‌دلیل استفاده از مواد با کیفیت بالا و تکنیک‌های قدرتمند در ساختار کتانی‌هایش، محبوبیت بسیار زیادی دارد. نیوبالانس علاوه بر تولید کفش در آمریکا از شیوه برون‌سپاری هم استفاده می‌کند و تولید بسیاری از مجموعه کفش‌هایش را به انگلستان، چین و ویتنام واگذار می‌کند.

برخی از جعبه‌های کفش این برند هنوز دارای نشان مرغ هستند که به نقطه الهام بنیانگذار برند، ویلیام جی رایلی، که اولین پشتیبان‌های قوس پای کفش را از روی پای مرغ طراحی کرده بود اشاره می‌کند.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian