استایلینگ چیست

توضیحات سختی مانند اینکه استایلینگ، انحصاری در سبکی ویژه است وجود دارد اما اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، استایلینگ در اکثراز حوزه ها وجود دارد. به عنوان مثال استایلینگ می تواند شیوه و سبک خاصی و متفاوت باشد. در بین تمام این ظرفیت ها شاخه مد و فشن بخشی از آن است که ما در مورد آن صحبت میکنیم. اینکه افراد چه نوع سبک استایل یا پوششی را انتخاب میکنند به عواملی بستگی دارد که اصل آن زاییدۀ افکار، نوع نگاه و شخصیت هر فرد است.

اینکه پوشش خود را صرفا به دلیل گران قیمت بودن آن ها انتخاب کنید قطعا در داشتن یک استایل با تمام اصول آن به مشکل برخورد میکنید. پوشیدن لباس های گران قیمت لزوما آن شخصیت بارز را که میخواهید برای شما به ارمغان نی آورد پس شما به نوع هماهنگ سازی و رعایت اصول ست کردن نیاز دارید. در عصر حاضر استایلینگ بسیار مسئله مهمی است زیر امتواند تمام بعدهای زندگی فردی و اجتماعی شما تاثیر بگذار .

رشته استایلینگ چه اهمیتی دارد

هیچ‌گاه پوشیدن لباس‌های برند و گران‌قیمت نشان‌دهنده بروز بودن افراد نیست اما زمانی که نوع لباس‌ها متناسب و اصولی باشد، باعث ساخته شدن شخصیت نیز می‌گردد. در واقع این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم مردم در مورد ما چگونه تفکر نمایند. در دوره استایلیست افراد می‌آموزند که چگونه با یک استایلینگ درست از یک لباس بارها استفاده نمایند، به گونه‌ای که بقیه متوجه تکراری بودن آن نشوند.

از دلایل اصلی اهمیت آموزش اصولی استایلینگ و اهمیت آن میتوان استفاده برای برطرف کردن ایرادهای اندامی از آن استفاده کرد. استایلینگ رشته ای است اگر اصولی آن را بدانید میتوانید به راحتی به آن استانداردی که دوست دارید برسید.

استایلینگ شخصی چیست

اگر بخواهیم به طور خلاصه استایلینگ شخصی را بیان کنیم به این معناس که چه چیزی را با چه چیز دیگر هماهنگ یا به اصطلاح کلی ، «سِت» کنیم. در این شخصی سازی میتوانند خود افراد با دانش فردی از استایلینگ انجام دهند یا از استایلیست کمک بگیرند. در معرفی استایلیست باید گفت شخصی از که همه برندها را میشناسد با سبک آنها آشنا است و میتواند دیگران را در استایل درست آن راهنمایی کند . او باید از تاریخ لباس ها با خبر باشد . باید بداند مردم در دهه های متفاوت چه میپوشیدند و علت باب بودن آن سبک چه بوده . استایلیست همزمان که میداند در گذشته لباس ها چگونه بودند علت و تاریخ تغییر آن ها در دوران های متفاوت را نیز میداند. استایلینگ در زبان فارسى به معناى سبک است.

استایلیست کیست و چه میکند

استایلینت دانشش متعلق به استایلینگ است و در این راستا کارش هداست مد در یک مسیر مشخص و برنامه‌ریزی شده است.همانطور که گفتیم باید بطور اصولی عناصر یک استایل را کنار یک دیگر بیاورند. از شاخصه کار های استایلیست میتواند به عنوان مشاور استایل و انتخاب لباس مناسب برای کمپین‌های تبلیغاتی، برنامه‌های تلویزیونی، موزیک ویدئوها، اجرای کنسرت، افراد مشهور، مدل‌ها یا دیگر چهره‌های مطرح فهالیت کند.

بازار کار استایلینگ

در غرب استایلینگ جایگاه قوی و درست خود را پیدا کرده است اما در شرق تاریخ آنچنانی ندارد و در سالهای اخیر به تازگی برای خود جایگاهی در جامعه پیدا کرده اند.در نتیجه برا ی افرادی که ذهن خلاق و شکوفایی دارند جزء مشاغل پردرآمد خواهد بود. و طبق گفته های همیشگی ما هر تخصصی نیاز به آموزش حرفه ای و تداوم دارد پس هیچ زمان از مطالعه و آموزش دور نشوید مخصوصا زمانیکه شغلی مد روز را انتخاب میکنید . بازار کار استایلینگ با پتانسیل حداکثری که دارد میتواند شما را به درآمد چشمگیری برساند.

فرق بین رشته طراحی لباس و رشته استایلینگ چیست؟

یک پاسخ آسان به این سوال میتوان داد اینکه استایلیست یک شخصیت تجاری است که هدف او کسب درآمد است اما طراح لباس یک هنرمند می‌باشد که هدف وی طراحی یک لباس بی عیب و نقص و ایجاد یک رویه و تاریخ جدید در دوران است. در طراحی لباس مد و فشن و ایجاد یک ترند جدید مدنظر هنرمندان است اما استایلیست هدف، شخصیت افراد است و تمام نگرانی‌ها متناسب بودن لباس با شان اجتماعی و شخصیت فرد است.

جمع بندی

همانطور که مشهود است، ساخت استایل یکی از وظایف استایلیست‌ها می‌باشد. همچنین اولین گام برای ساختن استایل شخصی، شناخت استایل خود است که از مهارت‌هایی است که فرد در طول این دوره بدست می‌آورد.
بخشی از مطالبی که هنرجویان در طول دوره با آن‌ها آشنا می‌شوند به شرح زیر است:

  • تاریخچه‌ای از فشن و استایلینگ در فشن
  • استایل‌های مختلف
  • مباحث مختلف استایلینگ
  • دانش بصری در استایلینگ
  • روش الهام‌گرفتن در ایجاد استایل‌ها
  • چشم‌انداز شغلی

اهمیت رنگ ها در استایلینگ را بیشتر بشناسید – دنیای جذاب رنگ‌ها از نگاه استایلینگ

اگر به این نکته که “رنگ ها، عنصر مهمی در باور پذیریِ یک لباس هستند” پی ببرید، خواهید دید که دنیای رنگ، چیزی فراتر از گرم و سرد بودن و یا مکمل و متضاد هاست. رنگ ها در استایلینگ میتوانند کارکتر خلق کنند، منفی یا مثبت و برای همیشه ماندگار یا آیکانیک شوند. اما در نگاهی فراتر، رنگ، بخشی از زندگی روزمره ماست. گاهی از رنگ ها برای بیان خود و احساساتمان استفاده می‌کنیم، گاهی یک هویت و فرهنگ است و گاهی یک رنگ نشان دهنده ی اقلیم و شرایط جغرافیایی‌ست.

برای مثال، رنگ عزا در ایران سیاه و رنگ سفید نماد شادی و جشن است, درحالی که در فرهنگ هندوستان رنگ سفید نماد عزاست و برای مراسمات عزاداری استفاده می‌شود. یا اگر بخواهیم برای موقعیت جغرافیایی مثالی داشته باشیم، بهترین نمونه، لباس اقوام در شمال ایران است که به علت وجود طبعیتِ سبز، میل به رنگ مکمل آن یعنی قرمز زیاد است و به وفور در لباس های محلی دیده می‌شود. یا در طبیعتِ سرد و کوهستانی، رنگ های گرم مورد توجه اند یا در مناطق گرمسیری، رنگ هایی که به وسیله آن حس خنکی القا شود کاربردی‌تر است.

تحقیقات نشان داده که بیش از ۸۰ درصد اطلاعات بصری، مربوط به رنگ است؛ یعنی رنگ اطلاعات را منتقل میکند. در دنیای فشن و استایلینگ، می‌توان خیلی هوشمندانه از رنگ ها استفاده کرد تا تاثیرگذاری بیشتری حاصل شود. این تاثیرگذاری میتواند جنبه ی مادی (فروش) و جنبه معنوی (روانی) داشته باشد. به همین دلیل شناختِ دنیای رنگ ها با نگاهی ۳۶۰ درجه ای برای فعالانِ حوزه ی مد، توصیه می‌شود.

تلاش ما در این است تا در این مقاله و مقاله های آینده با دنیای رنگ‌ها از پایه و از دریچه ی نگاهِ فشن استایلینگ آشنا شویم.

کدام رنگ ها , رنگ های اولیه به حساب می‌آیند؟

رنگ هایِ زرد , آبی و قرمزرنگ های اولیه هستند , اما چرا؟
به این دلیل که این سه رنگ از اولِ خلقت در طبیعت یافت می‌شدند و حاصل ترکیب هیچ رنگی نیستند!
زرد برای خورشید
آبی برای آسمان
و قرمز برای خاک

کدام رنگ ها  ثانویه به حساب می‌آیند؟

چرخه رنگ ها در استایلینگ
چرخه رنگ 

رنگ‌های فرعی یا ثانویه یا دسته دوم شامل نارنجی , بنفش و سبز می‌شود. این رنگها حاصل ترکیب هر دو رنگِ اصلی با هم هستند.

قرمز + زرد = نارنجی
قرمز+ آبی = بنفش
زرد + آبی = سبز

ترکیب هر سه رنگ اصلی با هم، نوعی خاکستری خنثی خواهد بود.

رنگ های دسته سوم کدام هستند ؟

رنگ های دسته سوم حاصل ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی ست.

زرد + نارنجی = زردِ نارنجی
قرمز + نارنجی = قرمزِ نارنجی
آبی + بنفش = آبیِ بنفش
قرمز + بنفش = قرمزِ بنفش
زرد + سبز = زردِ سبز
آبی + سبز = سبزِ آبی

چطور رنگ های مکمل را تشخیص دهیم؟

استفاده از رنگ های مکمل در استایلینگ
شناخت بیشتر از رنگهای مکمل

اگر به چرخه رنگ دقت کنید، خواهید دید که هر رنگ در مقابل خود رنگِ دیگری دارد. رنگِ رو به روییِ هر خانه در چرخه رنگ، رنگ مکمل آن خواهد بود.

قرمز با سبز، نارنجی با آبی، زرد با بنفش و …

اهمیتِ رنگ های مکمل در آن است که اگر از آنها به نسبتی غیر مساوی استفاده کنیم , شاهد بهترین و تاثیرگذارترین حالت آنها خواهیم بود. هر رنگ در کنار مکمل خود، وقتی طبق اصول و باتوجه به جزییات انتخاب شود، به بالاترین میزان جذابیت بصری میرسد. در فشن و دنیای استایلینگ، انتخاب این رنگها ارتباط مستقیم با رنگ پوست و مو نیز دارد.

برای مثال انتخاب دو رنگِ آبی و نارنجی برای فردی که رنگ پوستِ سبزه و گرم دارد , انتخاب مناسبی نیست ! بخصوص اگر بسترِ نارنجی بیشتر و گسترده تر باشد. اما یک استایلیستِ حرفه ای میداند که با تغیر شرایط و کمی چاره اندیشی , میتواند از تهدید یک فرصت بسازد، پس به عنوان یک استایلیست , بهتر است به دنیای رنگ , عمیق تر و با نگاهی ۳۶۰ درجه نگاه کرد!

رنگ های سرد و گرم را بیشتر بشناسید

استفاده از سردی و گرمی رنگ ها در استایلینگ
راهنمای تشخیص رنگ های سرد و گرم

تاثیرپذیری و واکنش های روانیِ انسان به رنگ چنان اهمیت دارد که میتوان درباره آن کتاب های متعدد به چاپ رساند وآزمایشات مختلف انجام داد که مطالعه ی نتایج  آن برای هنرجویان طراحی لباس و استایلینگ , میتواند بسیار اموزنده باشد.

به صورت کلی رنگ های سرد خاصیت آرامش بخشی، ملایمت، سکون، سردی، کم تحرکی، ملایمت و رضایت دارند.رنگ های سرد مانند: طیف رنگیِ آبی ها، سبزها، بنفش‌هایی که ته مایه آبی دارند، خاکستری هایی که به آبی تمایل دارند.

رنگ های گرم هم خاصیت هیجان انگیزی، پویایی، انعطاف پذیری، تحرک، فعالیت، روح بخشی، نیرو بخشی و قوی هستند. مانند : طیف رنگی قرمز، زرد، نارنجی، طلایی. با توجه به چرخه ی رنگ میتوان گفت رنگ های مابین قرمز و زرد گرم و مابین بنفش و سبز , سرد هستند.

آیا توجه به همین نکات برای یک استایلیست کافی ست؟

زرد در فرهنگ چین نمادی از سلطنت
زرد در فرهنگ چین نمادی از سلطنت

مسلما جواب این سوال، به طور کوتاه «خیر» است. شاید جالب باشد که بدانید، هر رنگ با توجه به درصدِ ساخت آن و همنشینی آن با سایر رنگ ها میتواند تاثیرات روانیِ مختلفی داشته باشد و در دنیای لباس و استایلینگ، وقتی با سایر اِلِمان ها و اجزای یک لباس و حتی نمادها ترکیب شود، کارکتری جدید خلق کند و یا روانشناسیِ خاص داشته باشد یا حتی منجر به کم یا زیاد شدنِ فروش شوند.

اگر بخواهیم از رنگِ زرد مثالی داشته باشیم، باید بگوییم:
رنگ زرد پُر انرژی ترین و درخشان ترین رنگ است و اغلب حسِ هیجان را منقل میکند. زرد در فرهنگ چین رنگِ سلطنت است و تصور کنید یک استایلیستِ غیر چینی که مطالعات کافی نداشته؛ برای یک پروژه ملی و هکاری با این کشور این رنگ را به اشتباه در یک کارکتر ضد اجتماع به کار گیرد، احتمالا با واکنش های منفی زیادی رو به رو خواهد شد.

یا زرد در دین اسلام رنگِ تقدس، در مسیحیتِ باستان رنگ بکارت، در رم باستان رنگِ ضد اجتماعی و زندانیان و … است. در دنیای تصویر و هنر هم میتوان مثال های متعددی داشت.

در فیلمِ بازیِ مرگ با بازی بروس لی، لباس وی تماما زرد با حاشیه مشکی بود، نمادی از خشم و انتقام، در لایو اکشن و انیمیشن دیو و دلبر , کارکتر بل، پیراهنی پرنسسی با یقه دلبری به رنگ زردِ طلایی به تن داشت، نمادی از دخترِ قوی و خطر پذیر؛ و در فیلم سینمایی الیزابت با بازی کیت بلانشت،کارکتر وی که ملکه الیزابت بود، پیراهنی فاخر به سبک باروک با رنگ زرد طلایی به تن داشت, نمادی از میل به قدرت و سلطنت.

استفاده از رنگ زرد در فیلم سینمایی الیزابت
استفاده از رنگ زرد در فیلم سینمایی الیزابت
رنگ ها در استایلینگ، در فیلم بازی مرگ
استفاده از رنگ زرد در فیلم بازی مرگ
استفاده از رنگ زرد در لایواکشن دیو و دلبر
استفاده از رنگ زرد در لایواکشن دیو و دلبر

آنچه که در این مقاله گفتیم، پیش درامدی برای ورود به دنیای رنگ ها در استایلینگ بود، و به زودی مقاله های تکمیلی و اختصاصیِ رنگ شناسی در بلاگ فشن لیدرز قرار خواهد گرفت. اما شما چه مثالی برای تمایزِ رنگ‌ها و تاثیرات روانی مختلف آنها در جایگاه‌های گوناگون دارید؟ چقدر نسبت به اهمیت رنگ ها در استایلِ خود آگاه هستید؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات این مطلب، با ما به اشتراک بگذارید.
تلاش ما بر این است تا شما با دنیای رنگ را ازنگاهِ استایلینگ بیش از قبل آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian