شروع همکاری‌ها در دنیای مد

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ سال‌هایی پر از همکاری طراحان مختلف با یکدیگر در دنیای مد بود. این همکاری‌ها از سال ۲۰۰۰ شروع شد. یکی از بزرگترین همکاری‌ها کارل لاگرفلد در سال ۲۰۰۴ با برند H&M همکاری کرد و این از اولین همکاری‌ها با برند فست فشن fast-fashion سوئدی بود. بعد از همکاری برندها با یکدیگر کم کم شاهد باز شدن فروشگاه‌های مولتی برند بودیم. فروشگاه‌هایی مثل زیلان Zilan که به جای تعصب روی یک برند چند برند متفاوت را حمایت می‌کنند.

فروشگاه- مولتی برند
همکاری و فروشگاه‌های مولتی برند

همکاری در دنیای مد و معرفی استعدادهای جدید

جریان همکاری برندهای بزرگ در دنیای مد، استعدادهای نوظهور فراوانی را معرفی کرد. برای مثال مارک جکوبز Marc Jacobs  افرادی مثل Stephen Sprouse و Takashi Murakami را با لاین قدیمی برند مطرح لویی ویتون Louis Vuitton  آشنا کرد. موفقیت این پروژه‌ها باعث شد تا همه آن را به رسمیت بشناسند. از طرفی همکاری به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی و شاید بهترین آن تبدیل شد.

Stephen Sprouse
معرفی استعدادهای جدید؛ Stephen Sprouse

همکاری سلبریتی‌ها با دنیای مد

هنرمندان و افراد مشهور زیادی با برندهای فشن همکاری داشته‌اند. سلبریتی‌هایی مانند بیانسهBeyonce، ریحانا Rihanna، کاردی بی Cardi B  و کانیه وست Kanye west  به ترتیب با برندهایی مثل بالمین Balmain، پوما Puma، فشن نوا fashion nova و آدیداس Adidas همکاری داشتند. این همکاری‌ها باعث می‌شود تا خریدار فکر کند چیزی به جز یک اسنیکر معمولی و یا هودی که همه دارند خریداری کرده است.

Kanye West- Adidas
همکاری Kanye West با Adidas

چرا همکاری کنیم؟ استراتژی‌ها و دلایل

استراتژی‌هایی در این همکاری‌ها وجود دارد و دو طرف دارای هدف هستند: آنها ممکن است یک هنرمند را روبه‌روی دوربین و لباس‌های استفاده شده را مجدداً هدف قرار دهند، یا از دلایل بشر دوستانه در این همکاری‌ها پشتیبانی کنند.

اگر به نظر شما، یک نفر هم می‌تواند همیشه یک برند را زنده نگه دارد باید بگویم که همیشه افرادی وجود دارند و کارهایی می‌کنند که شما آن‌‌ها را بلد نیستید یا توانایی‌هایی دارند که شما آن‌ها را نیاموخته‌اید. همکاری در دنیای مد و نساجی سبب می‌شود تا برندها مشتریان بیشتری را ساپورت، پول را ذخیره و چیز جدیدی را خلق کنند که به تنهایی نمی‌توانستند. از طرفی استعدادهای نو ظهور که برای ساخت یک محصول جدید با برندها همراه می‌شوند و تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی آن می‌گذارند. معمولا برندها از طراحان مهمان برای طراحی و اجرای مینی کالکشن‌ها بهره می‌برند و آن کالکشن‌ها را همراه با محصولات دیگر خود می‌فروشند. اکثر مواقع کالکشن‌های طراحان مهمان به فروش بیشتر بقیه کالکشن هم کمک می‌کند.

the medici effect

Medici Effect مفهومی است که توسط فرانس جوهانسون بیان و تعریف شده است که با ترکیب ایده‌ها ، رشته‌ها و فرهنگ‌ها ، توانایی نوآوری را توصیف می‌کند. مدیچی یک خانواده بسیار برجسته و تأثیرگذار در فلورانس ایتالیا بود که مجسمه سازان، نقاشان، فیلسوفان، دانشمندان و شاعران را گرد هم آورد.

 مداخله و یادگیری مشارکتی آنها باعث “انفجار خلاقانه‌ای” بود که به یکی از خلاقانه‌ترین دوره‌های تاریخ -دوره رنسانس- تبدیل شد. بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و مهارت‌های مختلف به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا یک میز فکر پیدا کنند و ایده‌هایی را برای ایجاد استراتژی‌های عالی ایجاد کنند. فرانس جوهانسون در برنامه‌ی Ted Talk خود گفت: جهان به هم پیوسته است اما یک نفر هست که این ارتباطات را برقرار می‌کند. او باید شما باشید.

فضاهای استودیویی جمعی، دفاتر مشترک و مشاغلی مانند Collabosaurus استرالیا، به شرکت کنندگان کمک می‌کند تا در کار خود مشارکت داشته باشند. Collabosaurus در واقع یک سرویس سازگاری است که مشاغل می توانند برای آن ثبت نام کنند و این امکان را فراهم می‌کند تا بین گروه‌هایی که به دنبال ایجاد راه حل‌های نوآورانه هستند، شبکه برقرار شود. این مشارکت‌ها کلیه‌ی مشاغل را قادر می‌سازد تا با همکاری استراتژیک حول و حوش نام تجاری خود به مخاطبان گسترده‌تری برسند.

the medici effect
the medici effect

تاثیر سلبریتی‌های سوشال مدیا در بالا رفتن همکاری‌ها

در عصر رسانه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری محتوا، طبیعی است که این امر به اشتراک گذاری مهارت بین مشاغل، مارک‌ها و طراحان بپردازد. با افزایش روز افزون مصرف کنندگان در سیستم عامل‌های رسانه های اجتماعی‌، صنعت مد از همیشه قابل دسترس‌تر است‌، و به همین ترتیب برای همیشه مارک‌ها راحت‌تر می توانند مشتری خود را بشناسند. برندها با افراد تاثیرگذار در فضای مجازی همکاری می‌کنند. عده‌ای از آن‌ها در دنیای مد فعالیت‌هایی از قبیل مدلینگ می‌کنند اما عده‌ی دیگری فقط بلاگر هستند. بروکلین بکهام و کندال جنر شاید از گزینه‌های همیشگی تاثیرگذاری نباشند اما در سوشال مدیا طرفداران زیادی دارند و افراد زیادی آن‌ها را دنبال می‌کنند.

بروکلین بکهام- Brooklyn Beckham
بروکلین بکهام

بهترین همکاری‌های ۲۰۲۰ در فشن

همکاری برند H&M و Versace در سال ۲۰۱۱:

دوناتلا ورساچه Donatella Versace در سال ۲۰۱۱ برای طراحی یک کالکشن کپسولی به سبک زرق و برق دار ورساچه با برند H&M همکاری کرد. این کالکشن بسیار سریع پس از نمایش به فروش رسید. بدون در نظر گرفتن همکاری با Alexander Wang در سال ۲۰۱۴ ، Maison Margielaدر سال ۲۰۱۲ و Lanvin  در سال ۲۰۱۰ همکاری با ورساچه تاثیرگذارترین همکاری برند H&M با برندهای دیگر بوده است. این همکاری تاثیرگذار این را ثابت کرد که احتیاجی به قیمت بالا روی تگ‌های لباس برای تاثیرگذار شدن و مطرح شدن نیست.

 H&M- Versace
همکاری برند H&M و Versace در سال ۲۰۱۱

همکاری برند Hermès و Apple Watch در سال ۲۰۱۵:

ساعت هوشمند برند اپل Apple یکی از تکنولوژی‌های موفق در قرن اخیر بوده است. رسالت این دستگاه آسان کردن دریافت ایمیل‌ها، پاسخ دادن به تلفن‌ها، شمارش قدم‌ها و تشخیص ضربان قلب ما بود. هرمس Hermes برای طراحی دسته‌های چرم این ساعت‌ها با برند اپل همکاری کرد. این بند‌ها از چرم مرغوب و در رنگ‌های مختلف طراحی شد. برندهای دیگری هم برای طراحی این چنین ساعت‌هایی اقدام کردند. اما هیچ کدام به اندازه اپل موفق نبودند.

Hermès- Apple Watch
همکاری برند Hermès و Apple Watch در سال ۲۰۱۵

همکاری Beyoncé و Balmain در سال ۲۰۱۸:

سال گذشته بیانسه یکی از حماسی‌ترین اجراهای تمام دوران را در Coachella یا همانطور که شناخته شده است ، در Beychella اجرا کرد. بیانسه اولین زن سیاه پوستی بود که افتتاح کننده‌ی جشنواره موسیقی شد. صحنه‌ای که شامل ۲۰۰ رقصنده و نوازنده بود. بیانسه در این مراسم لباس زیبای طراحی شده توسط طراح خلاق برند بالمین، Olivier Rousteing را پوشیده بود.

Beyoncé- Balmain
همکاری Beyoncé و Balmain در سال ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian