متیو درینکواتر رییس بخش نوآوریهای صنعت فشن و مد در کالج مد لندن میگوید :” استفادههای ابتدایی از هوشمصنوعی در صنعت مد و فشن بر روی نیازهای تجاری متمرکز شده که به استارت اپها این امکان را میدهد تا خدماتی به برندها ارایه دهند. ”او همچنین معتقد است که :” کمیسازی خلاقیت دشوار است و درنتیجه احتمال اینکه پشت گوش انداخته شود، بسیار زیاد است. ”طراحی های هوشمصنوعی در صنعت فشن که در کالج مد لندن برگزار گردید، باکمک و همکاری آژانس نوآوری در صنعت مد و فشن با همکاری دکتر پینار یانارداگ عضو آزمایشگاه رسانهای MIT، برگزار گردید. طراح و مربی اصلی این دوره، کوستاس کازانتزیس یک متخصص طراحی سه بعدی در FIA است که محیطهای سه بعدی (مبتنی بر هوش مصنوعی) صحنههای نمایش مد، را طراحی میکند.
او اینگونه توضیح داده که این دورههای آموزشی حتی برای دانشجویانی که قبلا کدنویسی نکردهاند، صرف نظر از اینکه در کدام طیف گسترده در صنعت مد مشغول یادگیری و فعالیتاند، بسیار مفید خواهد بود. انتقال سبک از تشخیص تصویر با شبکههای عصبی کانولوشن برای تشخیص و شناسایی الگوها، بافت و رنگ پارچه استفاده میکند؛ سپس با کمک آنان طرحها و چگونگی قرارگرفتنشان بر روی لباس را پیشنهاد میدارد.” استفاده از مدلهای هوشمصنوعی در صنعت مد و فشن و نمایش مجازی اثبات مفهوم در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ در پنجمین روز هفته مد لندن آغاز شد که بر رفتار پلتفرمهای فیزیکی و دیجیتالی، به صورت غیرمتمرکز فعالیت دارد. بیشتر برندها یک نمایش زنده بر روی صحنه مد را انتخاب میکنند که پشت درهای بسته انجام میپذیرد و یا حداکثر یک ویدیو آنلاین زنده از این نمایش منتشر شود.
هوش مصنوعی چگونه به مد کمک میکند؟
هوش مصنوعی چگونه به مد کمک میکند؟
مد علم ظاهر است، و میل به ظاهر شدن را به جای میل به بودن در فرد ایجاد میکند» – هنری فیلدینگ
با رشد ۵.۸ درصدی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، توسعه صنعت پوشاک در سطح جهان و در طول کوید-۱۹ متوقف نشد. مد یکی از بزرگترین صنایع جهان است که انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ در بازار جهانی پوشاک به درآمدی حدود ۲.۲۵ تریلیون دلار دست یابد. با پیشروی دنیای دیجیتال در همهی صنایع و زندگی بشر، مد هم به عنوان یکی از اصلیترین و موثرترین صنایع دنیا بایستی از هوش مصنوعی بهره بگیرد. در ادامه با پنج تا از پتانسیلهایی که برندهای مد میتوانند از طریق هوش مصنوعی، مدل تجارت خود را نوآورانه کنند و در همین راستا به کسبوکار خود رنگ پایداری ببخشند، آورده شده است.
کمپین های مارکتینگ و فشنشوها به صورت مجازی
بعد از همهگیری کوید-۱۹، تغییر در مدلهای تجارت مبتنی بر تجارت الکترونیک سریعتر از آنچه کارشناسان پیشبینی میکردند، صورت گرفت. خیلی زود برندهای لوکس بزرگ، مجموعههای جدید خود را به روشهای خلاقانه مجازی نمایش دادند. ایدهی Moschino، «فشنشوی عروسکی» بود، لباسهای زیبا در اندازه عروسک را توسط عروسکهای خیمه شب بازی در باند رانوی به نمایش گذاشت و به این ترتیب مواد و منابع مورد نیاز برای میزبانی از یک رانوی معمولی را در جیب خود ذخیره کرد. با وجود اینکه Moschino از هوش مصنوعی استفاده نکرد اما توانست ثابت کند که حتی برندهای لوکسی که بیشتر ارزش برند خود را از تجربه مشتری، و رانویهای معتبر خود تامین میکنند، مایلند که به دنیای مجازی روی آورند و کارهای بیشتری را با هزینهی کمتر انجام دهند.
علاوه بر ارائهی مد به صورت مجازی و از راه دور، به وسیله هوش مصنوعی میتوان نمونههای دیجیتال سه بعدی ساخت. Fabricant یکی از مثالهای این مورد است: اولین خانه مد دیجیتال در جهان که اعلام میکند نمونههای دیجیتال برند که جایگزین نمونه لباسهای فیزیکی در طول مراحل طراحی و تولید هستند، اثر کربنی برند را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.
اتاق پرو مجازی و سفارشیسازی بهتر موجب کاهش بازپرداختها و بهبود تجربه مشتری میشود
منبع اصلی آلودگی ناشی از صنعت مد در زنجیره ارزش در بخش تحویل کالا است؛ برای مثال، در چین که حمل و نقل بسیار کارآمد و کم هزینه است، اگر از اندازه بودن لباسی مطمئن نیستید، بازگرداندن محصولات خریداری شده به انتخاب بهتری نسبت به عدم خرید آنها در همان وهله اول تبدیل شده است.
هوش مصنوعی می تواند به ما کمک کند تا سایز خود را دقیق اندازه گیری کنیم (Fit Tech) و نمونه دیجیتال لباس را طبق آن تنظیم کنیم. MySize چنین فناوری را راهاندازی کرده تا همهی این مراحل را فقط با یک دوربین گوشی هوشمند امکان پذیر کند و به مشتریان کمک کند تا هنگام خرید آنلاین، مناسبترین سایز لباس را خریداری کنند.
علاوه بر این، سیستمهای پیشنهادکننده و استایلینگ شخصیشدهی مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربه خرید آنلاین مشتریان را ارتقا میدهند. Stitch Fix با استفاده از یک آزمون اولیه دربارهی استایل، یک استایل پروفایل به خصوص برای هر مشتری ایجاد میکند که با دادههای مربوط به ویژگیهای شخصی مشتریان، خصوصیات لباس، فیدبک پسوندی، تعاملات پیشین با خدمات و دادههای محصول ترکیب میشود تا الگوریتمهای پیشبینیکننده را ایجاد کند. این عمل همان تجربه ناامیدکننده و سنتی جستجوی آنلاین لباسهایی که مطابق با استایل شما هستند را ساده میکند و احتمال نارضایتی و مرجوع لباسهای نامناسب را کاهش میدهد.
به چرخش درآوردن بازار دست دوم
برای پذیرش اصول اقتصاد دایرهای و توسعه چرخه عمر محصول، تعداد زیادی از نسل z از بازار پوشاک دست دوم استقبال میکنند که انتظار می رود گردش مالی آن را تا سال ۲۰۲۳ خیلی سریع از ۲۴ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۸) به ۵۱ میلیارد دلار افزایش دهد. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تجارب مشتریان را در بازار لباسهای دست دوم از زوایای مختلفی بهبود بخشد، از جمله قیمت گذاری مطمئنتر، تجربیات شخصیسازیشدهی بهتر برای مخاطب، خدمات استایلینگ بهتر و البته، همانطور که کمی قبل صحبتش را کردیم سایزبندی دقیقتر. پروژهای که توسط RISE به راه افتاده به هوش مصنوعی اجازه میدهد تا تبلیغات لباسها را برای بهبود مدل قیمتگذاری خود مورد مطالعه قرار دهد، از تبلیغات انبوه برای محصولات دست دوم درس بگیرد، ویژگیهای مرتبط با سطوح قیمتی خاص را تشخیص دهد و به برند کمک کند تا مدلهای قابل اعتمادی برای پیشبینی قیمت بسازد. قیمت گذاری مطمئن به مشتریان بیشتری اجازه می دهد تا با اطمینان خاطر از بازار لباس های دست دوم خرید کنند.
خدمات هوش مصنوعی ارائه شده توسط Vue.ai در پردازش تصاویر استفاده میشود و با استفاده از شناسایی تصویر، قیمت گذاری دقیقی را فراهم میکند و بر اساس پترن، رنگ، جذابیت مد محصولات را برچسبگذاری میکند که موجب کارآمدتر شدن مرکز پردازش برند میشود و امکان پردازش ۱۰۰ هزار مورد منحصر به فرد را در هر روز ممکن میکند. برای کاهش بیشتر ضایعات و محصولات مرجوع شده، thredUp نوعی سرویس جعبه ای را ارائه می دهد که ۱۰ آیتم دستچین شده توسط یک استایلیست را به مشتریان ارسال میکند. استایلیستها از هوش مصنوعی برای به انجام رساندن سفارشات با سرعت و دقتی بالا و بر اساس پیشینهی قبلی مصرفکننده و ترندهای مد استفاده می کنند.
ملاقات مد اجاره ای با هوش مصنوعی
افزایش مصرفگرایی در لباس به عنوان یکی از معضلهایی که مانعی برای چرخش اقتصاد دایرهای است شناخته میشود. خرید لباس برای مناسبتهای خاص هم برای کیف پول ما و هم سیاره ما دردناک است. مد اجارهای راهحلی است برای صرفه جویی در هزینهی خرید لباسهای گران قیمت یک بار مصرف، و یا صرفه جویی در میلیون ها لباس کم استفاده. در اواخر سال ۲۰۲۱، Rent the Runway – یک پلتفرم تجارت الکترونیک مد اجاره ای، در دسترس عموم قرار گرفت و نقطه عطف مهمی را در بازار مد اجاره ای رقم زد. این پلتفرم بر روی یک مدل مبتنی بر اشتراک عضویت کار میکند و به مشتریان اجازه میدهد لباسها را با قیمت ثابت ماهانه اجاره کنند. مایک لیبرانت، مدیر مهندسی این پلتفرم، در رابطه با نحوه استفاده از هوش مصنوعی در انبارهای خود توضیح داد. برای افزایش مقیاس سیستم و آزادسازی سریعتر موجودیها برای اجاره دادن به مشتریان، بازوهای رباتیک باید به طور خودکار مواد و روش تمیز کردن لباس های برگشتی را هنگام مرتب کردن و دسته بندی آنها شناسایی کنند. پردازش ورودی با حداقل زمان انجام میشود، در نتیجه پتانسیل استفاده مجدد از لباس ها و مزایای آن برای محیط زیست به حداکثر می رسد.
پیشبینی فروش با هوش مصنوعی مانع از پر شدن انبارها میشود
آخرین پتانسیل که احتمالاً در صنعت، شناختهشدهترین و پذیرفتهشدهترین آن است. انبار کردن متد بکارگرفته شده توسط فست فشن است که ضایعات بسیار زیادی را ایجاد می کند، چرا که ترندهای مد روز به روز در حال تغییرند. یکی از بارزترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در این جهت، استفاده از تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته و پیشبینی فروشِ از طریق یادگیری ماشینی است تا موجب بهتر شدن پیشبینی فروش، ترندهای لباس، رفتار مشتری و کاهش تعداد لباسهای فروخته نشده در هر فصل شود. به دلیل صرفهجویی در هزینه و در عین حال سازگاری با محیط زیست، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است تا آن را هر چه بیشتر بیعیب و نقص کند.
تکنولوژیهای نام برده شده همه تازهکار هستند اما برای ماندن اینجا هستند و قرار است که جا را برای فناوریهای پیچیدهتر و خلاقانهتر باز کنند. برندهایی که از حالا قدمهایی هر چند کوچک جهت استقبال از هوش مصنوعی و تجارت دیجیتال به روش کسبوکار خود بردارند، قطعا برای پذیرفته شدن در عصری که هم سو با پیشرفتهای تکنولوژی در حرکت است آمادهتر خواهند بود و موفقیت خود را تضمین کردهاند. همگام بودن تمام مثالهای آورده شده با اهداف پایداری نیز انگیزهی مهمی برای صنعت مد بشمار میرود و موجب کاهش حجم زیادی از آلودگیهای ناشی از پوشاک خواهد بود.
در مقالههای بعد به بررسی جزئیتر هر یک از فناوریهای آورده شده میپردازیم. نظر شما چیست؟ آیا ورود این تکنولوژیها به صنعت مد پوشاک ایران هم میسر خواهد بود؟ برندهایی را میشناسید که از فناوریهای مشابهی در مدل کسبوکار خود بهره برده باشند؟