بدون شک خیلی از ما نسبت به استفاده لباس­‌های قدیمی یا دست دوم گارد محکمی داریم و البته برای استفاده نکردن دلایلی محکم‌­تر!
برخی می‌­گوییم کثیف­‌اند و برخی هم لباس مرده!
از طرفی برخی دیگر می­‌گویند خاص و منحصربه فردند و برخی هم یقین دارند که با یک شستشو مشکل­اتشان حل می‌­شود.
وینتیج استور یا تاناکورا فروشگاهی است که مطمئنا طرفداران زیاد و مخالفان بسیاری دارد اما این فروشگاه‌­ها که قدمت دیرینه­‌ای دارند به روند کار خود بدون توجه به مخالفت­‌ها و موافقت‌­ها ادامه می­‌دهند.

تاریخچه استفاده از لباس دست دوم

استفاده از لباس دست دوم از قرن ۱۴ میلادی درست در فاصله میان قرون وسطی و رنسانس رواج پیدا کرد. در قرنی که فقر در زمین ریشه کرده بود تنها افراد خاصی بودند که می‌­توانستند صاحب لباس­‌هایی باشند که توسط خیاطانی زبردست، مختص اندام خودشان دوخته شده بود. به غیر از این افرادِ نظر کرده باقی یا رعیت بودند یا برده!
مردم معمولی لباس­‌هایی که از والدین به ارث برده بودند و بردگان لباس کهنه‌هایی را که اربابانشان به عنوان دستمزد به آنها ارزانی می­‌داشتند، به تن می­‌کردند. در همین دوران هم فروشندگان لباس‌های دست دوم بیزینس خود را در شهرهای اروپایی شروع کرده بودند.


این روند ادامه‌دار بود تا زمانی که لباس‌­های READY TO WEAR وارد دنیای مد شدند. این درجه از فشن که ارزان قیمت ‌تر از لباس­‌های فاخر بود باعث کاهش خرید لباس‌­های دست دوم و صدور این لباس‌ها به کشورهای فقیر و آفریقایی شد. خرید لباس­ دست دوم گویی اعتیادآور بود و از طرفی هم ربطی مستقیم با فقر داشت به طوری که بعد از جنگ جهانی اول خرید و فروش این لباس‌­ها مجدد از سر گرفته شد و ادامه پیدا کرد.
خرید و فروش لباس دست دوم به سبک امروزی از جنگ جهانی دوم شروع شد. در طول این جنگ بازارهایی در ایتالیا این تجارت را آغاز کرده بودند و تجار، با عزت و انصاف، لباس‌­های رها شده آوارگان جنگ و یا لباس­‌های دزدی را در این بازارها به فروش می­‌رساندند.

لباس‌ دست دوم چگونه به خانه ها راه یافت؟


مهاجرت به دلیل جنگ‌­های پی در پی، فقر و نیاز به پوشاک با صرف هزینه­‌های کم باعث تبدیل شدن این کار به یک تجارت مهم در کشورهای اروپایی و آمریکایی شد.
اما باز هم بخت با این دست دوم‌های بیچاره یار نبود!
با پدیدار شدن FAST FASHION  و به وجود آمدن ترندهایی که به سرعت نور در حال تغییر بودند این صنعت قدیمی دوباره رو به افول رفت. طولی نکشید که همین ترندهای مصرف­ گرایانه سراغ همین لباس­های دست دوم رفته، دستی به سرو رویشان کشیدند و آنها را با نام جدیدی دوباره به چرخه مصرف برگرداندند.
نام جدید این تجارت “وینتیج استور” بود.

وینتیج استور یافروشگاه لباس و اکسسوری‌های قدیمی

با اینکه چرخه مد ترندهای پیشین را دوباره راهی دنیای امروز کرده­‌اند اما باید قبول کنیم که این لباس‌­های جدید گویی چیزی کم­تر از نمونه ­های قدیمی‌ترشان دارند و آن چیزی نیست جز اصالت!
برای وینتیج بازها لباس‌­های قدیمی حال و هوای دیگری دارند و صد البته ترندهای جدید روح سنتی آنها را ارضا نمی­‌کند، انگار لباس‌­های ترندی جدید یک کپی ناشیانه از این لباس‌های با اصل و نسب اند.
برای همین در سرتاسر جهان فروشگاه‌هایی با نام وینتیج استور در حال فعالیت هستند. آنها لبا‌س‌ها را تعمیر می‌کنند، گاهی تغییر می‌­دهند و نمونه­‌های با کیفیت و سالم را ، چه نو و چه دست دوم در اختیار عاشقان این مکتب قرار می‌­دهند.

تفاوت میان لباس وینتیج و لباس دست دوم

لباس‌­های وینتیج می­‌توانند دست دوم باشند ولی همه لباس­‌های دسته دوم نمی­‌توانند وینتیج باشند!


این راحت­‌ترین راه برای بیان تفاوت میان این دو است. برخی هم فکر می­‌کنند تمام لباس‌­های وینتیج استفاده نشده، لوکس و کولکسیونی هستند؛ اما اینطور نیست!
لباس‌­های وینتیج هم می­‌توانند نو و لوکس باشند و هم دست دوم و اصیل!
وینتیج به لباس­‌هایی اطلاق می­شود که از ترندهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ میلادی برای ما به یادگار مانده­‌اند اما لباس­‌های دست دوم نه تنها استایل­‌های این دوران، بلکه دایره گسترده‌­تری از ترندهای دهه ‌های مختلف را دارا هستند؛ حتی لباس­‌هایی از ترندهای یکی دو سال اخیر!
اما در کنار لباس وینتیج و لباس دست دوم یک کتگوری دیگر نیز وجود دارد که با نام “رترو” شناخته می­‌شود.
استایل رترو بعد از استایل وینتیج  نزدیک‌­ترین دوره به عصر حاضر است. این استایل به ترندهای سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ می­‌پردازد.
پس می‌­توانیم بگوییم که استایل رترو و استایل وینتیج از مهم‌ترین دارایی­‌های لباس دست دوم هستند.

لباس دست دوم بپوشیم یا نپوشیم؟

کثیف‌اند، انرژی منفی دارند، لباس افراد مرده هستند و … همه دلایلی هستند که باعث نفی این مساله می‌شوند.
خاص و یونیک هستند، اصالت دارند، مقرون به صرفه و ارزا‌ ­اند و … نیز دلایل انتخاب این لبا‌س‌ها به شمار می‌آیند.
اگر عادل باشیم دلایل انتخاب و نفی پوشیدن لباس دست دوم باهم برابری می­‌کنند. ما دلایل زیادی برای انتخاب نکردن این لباس‌­ها شنیده و دیده­‌ایم اما به طور معمول از جنبه‌های مثبت استفاده از لباس­‌ها غافل بوده‌ایم؛ پس در این مطلب قصد بر این است که شما با نکات مثبت اتفاق و پرطرفدار بودن این تجارت عظیم در دنیا بیشتر آشنا شوید.


آیا علاقه به پوشیدن لباس­‌های جوانی مادر یا پدرتان دارید؟ آیا لباس­‌های قدیمی برایتان جذاب‌­تر از نمونه­‌های امروزی­‌شان هستند؟ آیا عاشق مد هستید اما جیبتان توان پرداخت هزینه‌های گزاف آن را ندارد؟ آیا می‌­خواهید استایل شخصی و منحصر به خودتان را داشته باشید؟ آیا نگرانی‌های محیط‌زیستی دارید؟ و هزاران آیای دیگر…
همه این آیا­ها ما را تشویق می­‌کنند تا دنبال جواب باشیم، جوابی که یا سر از  بقچه و کمد مادرو پدرمان در می­‌آورد یا از فروشگاه‌های لباس دست دوم و تاناکورا!
پس اگر پدر و مادرتان برایتان از قدیم لباس به یادگار نگذاشته‌­اند، جیب پر پولی ندارید، دوست دارید با لباس پوشیدنتان در مرکز توجه باشید و به محیط زیست خود علاقه دارید گاردتان را باز کنید و یک سر به فروشگاه‌­های لباس دست دوم در سطح شهر یا وینیج ­استور های آنلاین بزنید.

برای حفاظت از محیط زیست؟!

صنعت پوشاک دومین صنعت آلاینده محیط زیست است. درواقع هر یک عدد لباسی که تولید می­‌شود یک خطر جدید برای محیط زیست تلقی می­‌شود!
برای خلاصی از این مقوله دردناک، بالطبع برندها راه حل‌هایی از پیش اندیشیده­‌اند؛ تولید لباس‌­هایی با الیاف کاملا طبیعی یکی از مهم‌­ترین راه­ حل­‌ها برای نجات دادن زمین از این آلودگی­‌هاست.
اما در کنار این عمل برندها، الگوهایی وجود دارند که بهتر است هر فرد در زندگی خود آن را دارا باشد:
۱- شستشوی اصولی و نگهداری درست از لباس
۲- پرهیز از خرید­های هیجانی و به حداقل رساندن خرید از برندهای فست فشن
۳- خرید و استفاده از لباس دست دوم

به طور یقین استفاده از لبا‌‌س‌های دست دوم یکی از راه‌های خیلی مهم برای حفاظت از زمین و پیشگیری از آلوده­‌تر شدن محیط زیست است. می‌­پرسید چگونه؟
خوب پاسخ این مساله کاملا واضح است! شما یک لباس قدیمی و سالم را دوباره وارد چرخه مصرف کرده و آن را جایگزین یک آیتم جدید می‌­کنید. اینگونه شما یک لباس تازه از تنور درآمده را نخریده و از تولیدات پیشین استفاده می­‌کنید.
شاید فکر کنید یک لباس که دردی را دوا نمی­‌کند، اما بهتر است دیدتان را وسیع­‌تر کنید و ببینید که اگر هر نفر حداقل یک‌بار این­‌کار را انجام دهد چه معجزه‌ای می‌­تواند صورت بگیرد!

چه آیتم‌هایی انتخاب کنیم؟

اگر قرار است از یک فروشگاه لباس دست دوم خرید کنید بدون شک بهترین انتخاب لباس های وینتیج و رترو هستند؛ لباس‌­هایی خاص که دیگر در بازار وجود ندارند.
اساسا یکی از دلایل مهم خرید از وینتیج استور ها یا فروشگاه‌­های لباس دست دوم، خرید لباس‌­هایی است که نمونه و مشابه دیگری ندارند. پوشیدن این آیتم­‌ها در کنار ایجاد یک حس نوستالژیک، استایل شما را منحصر به خودتان می‌­کند؛ یونیک و قدیمی!
از طرفی دیگر شما می­‌توانید لباس­های اصیلی را در کمدتان داشته باشید که بدون دست­کاری­‌های دنیای مدرن لذت داشتن یک استایل وینتیج را به شما هدیه می‌­دهند.


اما قرار است با خرید و داشتن این کالاها یک روش جدید در لباس پوشیدنتان داشته باشید که فارغ از ولخرجی کردن و آلوده کردن محیط زیست باشد، پس در اینجا هم باید از خریدهای هیجانی دوری کنید!
بهتر است آیتم­‌ها را صرف اینکه وینتیج و خاص هستند انتخاب نکنید. با در نظر گرفتن این فاکتور، به سالم بودن پارچه و عدم کهنگی آن نیز بسیار باید دقت کرد.
همچنین بسیار نظافت و پاکیزگی این لباس­‌ها مهم هستند، حال می­‌خواهند استوک باشند یا دست دوم! بدون شک قبل از استفاده باید حتما شسته و ضدعفونی شوند همچنین بهتر است از خرید لباس­‌هایی که مستقیما با پوست نواحی حساس بدن تماس دارند خودداری کنید.

لباس‌های وینیج را چگونه بپوشیم؟

اگر از مزایای خرید لباس­های رترو و وینتیج چشم‌پوشی کنیم، باید به شما بگویم که یک نکته بسیار مهم در استایلینگ آنها وجو دارد.
زمانی که این سبک لباس یا اکسسوری‌­ها را انتخاب می‌کنید بهتر است آنها را با یک آیتم مدرن دیگر در کنار هم قرار دهید. قرار نیست شما برای رفتن به یک میهمانی با تم دهه پنجاه و شصت کاستوم انتخاب کنید، شما می‌خواهید با استفاده از لباس­ دست دوم و وینتیج صاحب استایلی شوید که مشابه دیگری ندارد!
پس بهترین راه خوش‌­تیپ شدن تلفیق آیتم­‌های مدرن و استایل­‌های ترندی با لباس­‌های وینتیج و رترو است.

سلبریتی­‌هایی که عاشق وینتیج­ هستند

ویلیام بنکس یکی از بنیان­‌گذاران وینتیج استور های آنلاین است که تجارت او با نام WILLIAM VINTAGE در سراسر دنیا طرفدارن خاص خود را دارد. نکته‌­ای که ویلیام بنکس را از دیگر مجموعه‌­داران جدا می­‌کند مشتریان بسیار معروف او هستند؛ مشتریانی چون لیدی گاگا، امل کلونی، مگان مارکل و …
این لباس‌ها معمولا اوت کوتورهای برندهای مشهور هستند که تنها یک عدد در دنیا از آن‌ها وجود دارد که بدون شک شایسته این افراد معروف و ثروتمند خواهند بود.

در میان فشن بلاگرها نیز MARIA BERNARD یکی از خوش ­استایل­‌هایی است که لباس­‌های رترو و وینتیج در استایلش حرف اول را می‌زنند، اگر می­‌خواهید با ترکیب استایل‌­های ترندی با آیتم‌­های وینتیج آشنا شوید حتما به صفحه او سر بزنید.

با لباس‌های قدیمی خود چه کنیم؟

برخی آیت‌م­ها مانند لبا‌س‌­های بیسیک هیچ­گاه از مد نمی‌افتند، این لباس‌ها تا جایی که کیفیت خود را از دست ندهند قابل استفاده هستند پس از آنها به خوبی نگهداری کنید.
برخی لباس‌­ها نیز هنوز کیفیت اولیه خود را دارند اما یا از مد افتاده ­یا شما را دل‌زده کرده‌اند.
این لباس‌­های طفل معصوم که روزی یار غارتان بودند را دور نریزید، زیرا هم به خاطره‌هایتان خیانت کرده­‌اید و هم محیط زیست را آلوده!
مطمئنا برخی از لباس‌­های شما در میان دوست و آشنا بسیار محبوب­‌اند پس یک چالشی میان دوستان خود راه انداخته و لباس‌­هایتان را با هم عوض کنید.
از آنجایی که ترندها هر ۲۰ سال یک‌بار دوباره سرو کله‌شان پیدا می­شود، می­‌توانید حوصله به خرج داده و از آنها به خوبی نگهداری کنید تا در سالیان بعد مجدد آنها را بپوشید، خاطره‌بازی کنید و بسیار خوش‌­تیپ شوید.
سعی کنید لباس‌هایی را که برایتان تکراری شده‌اند را تغییر دهید و آنها را دوباره استفاده کنید.
و در نهایت می‌­توانید آن‌ها را را به افراد نیازمند ببخشید و آنها را صاحب لباس‌­های جدیدتری کنید.

از آن‌جایی که متریال و الیاف پارچه در سالم ماندن یک لباس در طول سالیان سال حرف اول را می‌زند، هستند
ایجاد یک چرخه در استفاده از لباسی که هنوز کیفیت اولیه خودرا از دست نداده می‌تواند خساراتی که تا به امروز انسان به زمین وارد کرده را کمی جبران کند، پس با انتخاب لباس‌هایی که قبلا استفاده شده‌اند،از الیاف طبیعی تشکیل شده و اسلو فشن هستند کمک کوچکی به این فاجعه بزرگ زیستی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian