در خرده فروشیمد امروزی، چیدمان بصری یا ویژوال مرچندایسینگ (VM) نقش مهمی در جذب خریداران به داخل فروشگاه و همچنین سوق دادن آنها به خرید دارد.
اصطلاحی در کسبوکار وجود دارد که می گوید: به مشتری دلیلی برای خرید بدهید.
در مقاله ابزارهای کلیدی ارتباطات بازاریابی ، چیدمان بصری یکی از ابزارها بود. ویژوال مرچندایسینگ را میتوان به سادگی به عنوان به نمایش گذاشتن فیزیکی محصولات تعریف کرد. به طور دقیقتر VM هماهنگی تمام عناصر فیزیکی یک کسبوکار برای ارائه تصویر مناسب است. با رشد خردهفروشی سلف سرویس اهمیت ویژوال مرچندایسینگ به شدت افزایش یافته است. هدف از ویژوال مرچندایسینگ جذب، درگیرکردن و ایجاد انگیزه در مشتری برای خرید است.
- هدف از ویژوال مرچندایسینگ:
برای خوشایند ساختنِ خرید
سهولتِ یافتن کالا در فروشگاه
معرفی و توضیح محصولات جدید
تبلیغ تصویر فروشگاه
جذب مشتریان به فروشگاه
برای نمایش مجموعهی کالاها
- ویژوال مرچندایسینگ کمک میکند به:
آموزش دادن به مشتریان در مورد محصول/خدمت به شیوهای موثر و خلاقانه
ایجاد یک رسانه خلاق برای ارائه کالا در محیط سه بعدی، در نتیجه امکان تأثیرگذاری طولانی مدت را فراهم میکند.
متمایز کردن شرکت در یک موقعیت انحصاری
ایجاد ارتباط بین مد، طراحی محصول و بازاریابی با نگه داشتن محصول در تمرکز اصلی
ترکیب جنبههای خلاقانه، فنی و عملیاتی یک محصول و تجارت
جلب توجه مشتری برای اینکه بتواند در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم خرید بگیرد و در نتیجه روند فروش را تقویت کند.
- فرایند چیدمان
محل قرارگیری محصولات و نحوه چیدمان در فروشگاه را میتوان بر اساس رفتار خرید مشتریان تنظیم کرد. یک چیدمان بصری مناسب میتواند بر تصمیم مصرفکننده تأثیر بگذارد. به طوری که از یک خرید سرسری به چندین خرید تبدیل شود.
مکانهای اصلی
تنظیم و طبقهبندی براساس سطح چشم و سطح دست
ورودی مشتری
ویترین
لی_اوت یا آرایهبندی فروشگاه
فضای مختص مشتری
طراحی داخلی فروشگاه
لوازم تزئینی فروشگاه
ابزار و اثاثیه
- عناصر یا مولفههای چیدمان بصری
چیدمان نقطه مرکزی
انتخاب درست رنگها حیاتی است.
چیدمان و نمایش تمها به منظور پشتیبانی مناسب از محصول
چیدمان باید استراتژی های دیگر خردهفروشان را نیز تکمیل کند.
پاکیزگی
تغییر چیدمان در فواصل زمانی مکرر.
- نکاتی برای ویژوال مرچندایسینگ:
اساساً چیدمان بصری عنصر کلیدی است که یک شرکت حاشیه سود خود را افزایش میدهد. بنابراین ویژوال مرچندایسینگ چیست؟ یک راه ممکن یا بهترین راه برای جذب مشتری برای خرید محصولی است که یک خردهفروش پیشنهاد میکند. در اینجا چند نکته برای کمک به موفقیت در ویژوال مرچندایسینگ وجود دارد.
آب و هوا : یکی از مؤثرترین ویژوال مرچندایسینگها، ارائه موضوعی و تمی است که با هماهنگ با فصل باشد.
تابلوها: قرار دادن تابلوهای مختلی اطراف فروشگاه ها به جلب توجه مشتری کمک میکند. این مطمئناً به افزایش فروش منجر میشود، به ویژه زمانی که روی محصولات بهخصوصی تخفیف باشد.
ویترین: ویترینها صرف نظر از هر محصولی که می خواهید ارائه دهید، برای خردهفروشی بسیار مهم است. این اولین جایی است که مشتری در یک نگاه تمرکز و توجه خود را نشان می دهد. خردهفروش باید به آن نهایت اهمیت را بدهد
نورپردازی: داشتن نور مناسب برای موفقیت ویژوال مرچندایسینگ شما بسیار ضروری است. نورپردازی به نمایش درست رنگ و فصل محصولات کمک میکند. توصیه میشود روی محصولاتی که حاشیه سود خوبی دارند تاکید شود.