اگر از یک فرد حرفه‌ای در صنعت تجارت بپرسید که رمز موفقیت در تبلیغات چیست، به احتمال زیاد پاسخی به‌ غیر از این دریافت نخواهید کرد که: “هیچ چیز کارآمدتر از تبلیغات خلاقانه نیست.” با تبلیغات خلاقانه شما می‌توانید سرمایه گذاری هوشمندانه‌تری داشته باشید و تبلیغات شما به یاد ماندنی‌تر و ماندگارتر می‌شود و به سرعت طرفداران بسیاری پیدا می‌کند.

اما آیا تبلیغات خلاقانه در ترغیب مردم به خرید محصولات موثرتر از تبلیغاتی هستند که صرفا روی ویژگی ها یا مزایای محصول تمرکز می‌کنند؟
تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که پیام‌های خلاقانه توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و باعث ایجاد نگرش‌های مثبت و حس خوب در مورد محصولاتی می‌شوند که به بازار عرضه می‌شوند. اما در ابتدا باید بدانیم که خلاقیت چیست؟

خلاقیت چیست؟

در ارائه ابعادی که برای اندازه گیری خلاقیت در نظر گرفته می‌شود، از ادبیات روانشناسی اجتماعی و آموزشی استفاده کردیم که خلاقیت را به عنوان تفکر واگرا تعریف می کند. خلاقیت یعنی توانایی یافتن راه‌ حل‌های غیر معمول و متفاوت برای یک مشکل و موضوع، به‌ عبارتی در تبلیغات خلاقانه برند مورد نظر باید داستان و مفهومی متفاوت‌تر را ارائه دهد.

ویژگی تبلیغات خلاقانه چیست؟

به طور کلی تبلیغاتی که خلاقانه هستند، دارای ویژگی‌‌های زیر می‌باشند:


۱.محتوای منحصر به‌فرد و اصیل:

اصالت عامل مهمی در خلاقیت است. خلاقیت شما از درون شما می‌آید نه از شخص دیگری. از این رو هر چیزی که اصیل باشد و متعلق به شما باشد، نمایانگر دیدگاه خلاقانه شماست. در تبلیغات نیز اصالت و منحصر به فرد بودن بسیار اهمیت دارد.
ایده های گنجانده شده در تبلیغات باید منحصر به فرد بوده و تکراری نباشند. در مورد تبلیغات ویدیویی، می‌توان  با داستان‌ها، چهره‌ها و صحنه‌های داستانی جدید  تبلیغات خلاقانه‌تری را ارائه داد.

۲.توضیح مفهوم و ایده تبلیغ:

هنگامی که ایده اصلی تبلیغ، نهایی شد، مرحله مهم بعدی تصویرسازی است.
توضیح در مورد جزئیات می‌تواند توجه و علاقه بینندگان را به خود جلب کرده و آن‌ها را به خرید محصولات مشتاق‌تر کند. با این حال باید مراقب بود که ارائه بیش از حد جزئیات می‌تواند برای مخاطب کسل‌کننده باشد.
در این جزئیات باید تازگی و انحصار وجود داشته باشد. توضیحی که بدون دلیل و بی‌هدف انجام می‌شود، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر تبلیغات شما داشته باشد.

۳.انعطاف‌ پذیری ایده‌ها:

ما در دنیایی با تنوع دیدگا‌ها زندگی می کنیم. در این دنیا افرادی با طرز فکر، ایدئولوژی و الگوهای فکری متفاوتی وجود دارند. اگر می خواهید محصول یا خدمات خود را به طور بین‌المللی ارائه دهید، باید به تفکر و نیازمندی‌های مخاطبان خود در  مناطق مختلف توجه کنید و ایده‌های خود را متناسب با نیاز آن‌ها تغییر و ارائه دهید. با اضافه کردن انعطاف پذیری به تبلیغات خود می‌توانید این کار را انجام دهید. داستان های تبلیغات باید به گونه‌ای تنظیم شوند که برای اکثر افرادی که آن را می‌بینند، جذابیت داشته باشد. این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که  هیچ ایده‌ای نمی‌تواند برای همه افراد جهان جذاب باشد، اما شما می‌توانید مخاطب‌های هدف خود را تعیین کنید و روی برآورده کردن انتظارات آنها کار کنید و در چنین مواقعی می توانید خلاقیت خود را محک بزنید.

۴.یکپارچگی و پیوستگی تبلیغ:

پیوستگی در داستان یک تبلیغ از طریق ارتباط بین اجزا و شخصیت‌های آن به وجود می‌آید. در هر تبلیغ، داستانی وجود دارد که به اندازه کافی در مورد محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد، صحبت می‌کند. شخصیت‌های داستان باید به‌هم مرتبط باشند. کلمات و جملات بیان شده توسط شخصیت‌ها یا پیام ارائه شده توسط تبلیغ نباید نابجا باشد و غیرطبیعی به نظر برسد. همه این عوامل باید با یکدیگر هماهنگ باشند و فقط در این صورت است که تبلیغ به طور کلی برای بینندگان جذاب خواهد بود، در غیر اینصورت یک تبلیغ غیرحرفه‌ای خواهید داشت و نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت.

۵.ارزش هنری تبلیغ:

ظاهر تبلیغ نقش تعیین‌کننده ای در موفقیت آن دارد و اولین چیزی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و شامل سه جنبه بصری، کلامی و موسیقیایی می‌شود. جذابیت بصری بسیار حیاتی است. رنگ های استفاده شده در تبلیغات، پالت رنگ‌ها، لباس‌های پوشیده‌شده توسط شخصیت‌ها جذابیت بصری را تشکیل می دهند. موسیقی و آهنگ‌های تبلیغات نیز عناصر ضروری هستند.
این آهنگ‌ها برای همیشه با مخاطب می‌مانند. مردم به زمزمه کردن این آهنگ‌ها ادامه می‌دهند و نهایت لذت را از آن‌ها می‌برند. حتما با دانستن این مورد آهنگ‌های بسیاری از تبلیغات مختلف به ذهن شما رسید.
نکته بعدی که بسیار مهم است، جنبه کلامی یک تبلیغ است. دیالوگ‌ها و شعار برند توسط شخصیت‌ها بیان می‌شود. هیجان‌انگیزترین بخش یک تبلیغ، شعار آن است و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد، عبارت است از: کوتاه بودن، آهنگین بودن، باور پذیری و غیر تکراری و کلیشه بودن آن.

تبلیغات خلاقانه آدیداس با پارلی:

در روز زمین سال ۲۰۱۵، آدیداس با همکاری پارلی، کالکشنی از کفش‌های رانینگ متفاوت را روانه بازار کرد. عکس‌هایی که از این کالکشن وایرال شد، نشان می‌دهد که این کفش‌ها با متریالی متفاوت طراحی شده‌اند. تور ماهیگیری عظیمی که توسط کشتی‌های غیر مجاز ماهیگیری در اقیانوس رها شده‌ بودند، برای تولید این کفش‌ها به کار برده شده بود. یک فعال محیط زیست که با کشتی شخصی‌اش بیش از دو ماه در تعقیب شکارچیان غیرمجاز بود، بالاخره توانست تور پلاستیکی را بیرون بکشد. شرکت خصوصی Parley for the Oceans آن را به دست آورد و با آدیداس همکاری کرد تا آن را به ۵۰ جفت کفش آزمایشی تبدیل کند. از آن زمان، پارلی و تیم تحقیق و توسعه در آدیداس مقادیر زیادی مواد کفش ورزشی را از پلاستیک‌های نجات‌یافته از اقیانوس‌ها و سواحل تولید کرده‌اند.
همانطور که مشخص است این همکاری و کمپین تبلیغاتی، متفاوت از کالکشن‌های آدیداس و سایر برندهای کفش ورزشی بوده است. هم‌چنین داستانی متفاوت دارد که باعث می‌شود طرفداران محیط زیست را به خرید این کفش‌ها تشویق کند.

تبلیغات خلاقانه آدیداس با پارلی
تبلیغات خلاقانه آدیداس با پارلی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های یک تبلیغ خلاقانه پرداختیم. قطعا داشتن تبلیغ خلاقانه و تبلیغی که پشت آن فکر و ایده باشد، باعث بیشتر دیده‌شدن برند شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian