در این مطلب، قصد داریم ببینیم پارچه پرنس دوگال چیست و چگونه می‌توان آن را با سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها ست کرد. با ما همراه باشید تا کلیه اطلاعات جالب و لازم را در مورد این پارچه پرطرفدار و زیبا بدانید.

تعدادی از پارچه‌ها، طرح‌ها و رنگ‌ها وجود دارند که نقشی نمادین را در صنعت مد و فشن ایفا می‌کنند. پوشیدن لباس‌هایی با این طرح‌ها و فرم‌ها که از قضا تاریخچه‌ای شنیدنی را هم به‌همراه دارند برای فرد چیزی بیش‌تر از زیبایی ظاهری را ایجاد می‌کند. در واقع، این قبیل آیتم‌ها با گذشت زمان حالتی آیکونیک پیدا می‌کنند و از سبک زندگی افراد و ساختار فکری و جایگاه اجتماعی آن‌ها خبر می‌‌دهند. پارچه پرنس دوگال هم دقیقا یکی از همین نمادهاست.

تاریخچه پارچه پرنس دوگال چیست؟

تاریخچه پارچه پرنس دوگال چیست؟
گروهی از مالکان و ثروتمندان انگلیسی پس از مهاجرت به اسکاتلند این طرح را برای پارچه لباس‌هایشان انتخاب کردند.

پارچه پرنس دوگال با نام پارچه شاهزاده وِلز (Prince of Wales) هم شناخته می‌شود. برای آشنایی با تاریخچه این پارچه، لازم است به زمان‌های بسیار دور سفر کنیم. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، گروهی از مالکان و ثروتمندان انگلیسی تصمیم گرفتند به اسکاتلند مهاجرت کنند. از آن‌جایی که این افراد اصالتا به قبایل اسکاتلندی تعلق نداشتند، در جشن‌ها، مراسم و رویدادهای رسمی نمی‌توانستند از لباس‌ها و پارچه‌های مرسوم این ناحیه استفاده کنند.

این در حالی بود که جرج چهارم، پادشاه وقت بریتانیا اصرار داشت که افراد و قبایل مختلف در مراسم گوناگون از نمادها و لباس‌هایی استفاده کنند که قومیت آن‌ها را مشخص می‌کرد. بنابراین، مهاجران جدید یک الگوی چهارخانه و در عین حال، متمایز را به‌عنوان نماد مخصوص خودشان در نظر گرفتند. با توجه به این‌که در آن زمان اغلب این افراد در ناحیه‌ای به‌نام دره گلنورکوهارت ساکن بودند، این طرح نمادین و تازه در اسکاتلند با اسم «گلن چک» شهرت یافت.

با گذشت زمان، این طرح زیبا و تاریخی جای خود را در صنعت نساجی بریتانیا باز کرد و به‌ویژه در بین اشراف‌زادگان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شد. تا جایی که از زمان پادشاهی ادوارد هفتم در بریتانیا، پرنس دوگال به اصلی‌ترین پارچه‌ برای کت‌وشلوارهای وارثان تاج‌وتخت انگلیس تبدیل شد.

تاریخچه پارچه پرنس دوگال چیست؟
ادوارد هفتم که قبل از سلطنت با نام شاهزاده ولز یا شاهزاده دوگال شناخته می‌شد به شدت به پوشیدن لباس‌هایی با این طرح علاقمند شد.

ادوارد هفتم که پیش از رسیدن به سلطنت با عنوان «شاهزاده ولز» یا «شاهزاده گال» شناخته می‌شد علاقه زیادی به پوشیدن لباس‌هایی نشان داد که با استفاده از این پارچه درست می‌شدند. بنابراین، این پارچه هم نام خود را از او گرفت. هر دو عبارت «پرنس دو گال» و «پرنس آو ولز» اسامی پارچه یکسانی هستند. با این تفاوت که اولی یک اسم فرانسوی و دومی یک نام انگلیسی است.

پارچه پرنس دوگال نماد چیست؟

پارچه پرنس دوگال نماد چیست؟
پارچه پرنس دوگال از زمان‌های قدیم و حتی در حال حاضر نماد ثروت، جایگاه اجتماعی برجسته و وفور اقتصادی است

با توجه به تاریخچه‌ این پارچه، پرنس دوگال از زمان‌های قدیم و حتی در حال حاضر نماد ثروت، جایگاه اجتماعی برجسته و وفور اقتصادی است.

جنس پارچه پرنس دوگال چیست؟

جنس پارچه پرنس دوگال چیست؟
در حال حاضر، این پارچه لوکس توسط معتبرترین نساجی‌های سراسر جهان با استفاده از الیاف پنبه، نخ، پشم و حتی الیاف پلی‌استر بافته می‌شود.

پارچه پرنس دوگال معمولا با استفاده از الیافت پشمی درجه یک با ضخامت‌های مختلف بافته می‌شود. برخی از انواع این پارچه در عین پشمی بودن از ظرافت بسیار زیادی برخوردارند و در تولید کت و شلوارهای مردانه بسیار شیک، کراوات، کلاه، شال گردن و حتی پیراهن‌های ظریف زنانه کاربرد دارند. بعضی از مدل‌های آن هم کاملا ضخیم هستند و برای روزهای سرد سال و تولید پالتوهای گرم‌ونرم به‌کار می‌روند. در ابتدا، پارچه پرنس دوگال تنها در بریتانیا و با بهره‌گیری از پشم اعلای گوسفندان اسکاتلندی تهیه می‌شد. اما در حال حاضر، این پارچه لوکس توسط نساجی‌های شناخته‌شده سراسر جهان با استفاده از الیاف پنبه، نخ، پشم و حتی الیاف پلی‌استر بافته می‌شود.

پارچه پرنس دوگال از چه زمانی در اختیار عموم مردم قرار گرفت؟

پارچه پرنس دوگال از چه زمانی در اختیار عموم مردم قرار گرفت؟
وقتی هنرپیشگانی مانند «شان کانری» با این لباس بر صفحه سینما ظاهر شدند، مردم عادی هم به پوشیدن آن تمایل نشان دادند و برندهای گوناگون دوخت لباس با این پارچه را آغاز کردند.

پارچه پرنس دوگال که در ابتدا فقط مختص اشراف و اشراف‌زاده‌ها بود، خیلی زود، یعنی در طول دهه ۱۹۰۰ میلادی مورد توجه سلبریتی‌ها و ستارگان آن زمان قرار گرفت. وقتی هنرپیشگانی مانند «شان کانری» با کت‌وشلوارهای لوکس و خوش‌دوخت تولید شده با این پارچه بر صفحه سینما ظاهر شدند، مردم عادی و شیک‌پوش آن زمان هم از آن‌ها پیروی کردند. این طرح اشرافی به‌زودی مورد توجه طراحان ماهری مانند «رالف لورن» و «مایکل باستیان» قرار گرفت. به این ترتیب، جذابیت اروپایی این بار در قالب لباس‌های لوکس دوخته شده با پارچه پرنس دوگال راه خود را در فرهنگ آمریکایی باز کرد و ترکیب خوشایندی را ایجاد کرد.

ویژگی‌های پارچه پرنس دوگال چیست؟

ویژگی‌های پارچه پرنس دوگال چیست؟
این پارچه دارای نقوش شطرنجی کج‌راه با تلفیقی از چهارخانه‌های ریز و درشت است که عمدتا با استفاده از الیاف پشمی و پنبه‌ای بافته می‌شود.

نوع طراحی و اشکال چهارخانه منحصر به‌فرد از اصلی‌ترین ویژگی‌های پرنس دوگال به حساب می‌آید. نقوش شطرنجی این پارچه معمولا به‌صورت کج‌راه با تلفیقی از چهارخانه‌های ریز و درشت و با استفاده از الیاف پشمی و پنبه‌ای بافته می‌شود. امروزه، این طرح را به‌صورت چاپی هم می‌توان بر روی برخی از انواع پارچه مشاهده کرد.

از دیگر ویژگی‌های این طرح می‌توان به وجود نقوش «پیر دو پل» در برخی از قسمت‌های آن اشاره کرد. «پیر دو پل» هم یکی از مشهورترین طرح‌های کلاسیک و یکی از محبوب‌ترین نقوش برند «دیور» است که از همان ابتدای ورود به صنعت مد به نماد ثروت تبدیل شد.

ویژگی‌های پارچه پرنس دوگال چیست؟
وجود نقوش مشهور «پیر دو پل» در برخی از قسمت‌های این پارچه از مشخصات مهم آن به حساب می‌آید.

پارچه‌های پرنس دوگال بسته به الیاف تشکیل دهنده برای دوخت لباس‌های بهاره، تابستانی، پاییزه یا زمستانی به‌کار می‌روند. بافت این پارچه با تلفیقی از الیاف دوتایی یا چهارتایی تیره و روشن انجام می‌شود. حاصل کار، چهارخانه‌های یا نقوش شطرنجی نامنظم و در عین حال، بسیار زیبایی است که توجه هر فرد شیک‌پوشی را به خود جلب می‌کند.

این پارچه در ابتدا با ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای، کرم و سبز کم‌رنگ تولید می‌شد. اما پس از مدتی، ترکیب رنگ‌های خاکستری، قرمز، سفید و مشکی هم در بعضی از انواع این پارچه دیده شد و محبوبیت یافت. این روزها، پارچه پرنس دوگال را در رنگ‌های متنوعی می‌توان دید. با این حال، هنوز هم زمینه‌های قهوه‌ای و خاکستری از پرطرفدارترین‌ رنگ‌های آن به حساب می‌آیند.


حتما بخوانید: پارچه پیردوپل؛ این کلاسیک همیشه ماندگار را بشناسید


روش شست‌وشوی پارچه پرنس دوگال چیست؟

روش شست‌وشوی پارچه پرنس دوگال چیست؟
پارچه پرنس دوگال باید با آب سرد و بدون چرخش شسته شود.

بهترین روش برای لکه‌گیری و شست‌وشوی پیراهن مردانه و زنانه، کت‌وشلور، کت‌ودامن و پالتوی پرنس دوگال این است که آن‌ها را به خشکشویی بدهید. در غیر این صورت، این نوع پارچه را باید با آب سرد (حداکثر ۳۰ درجه سانتی‌گراد) بشویید. در ضمن، ماشین لباسشویی را در حالتی تنظیم کنید که کم‌ترین میزان چرخش را داشته باشد و نهایتا هم پارچه را زیاد آب‌گیری نکند. این روزها، بیش‌تر ماشین لباسشویی‌ها، درجه «شست‌وشوی دستی» یا Hand Wash دارند که برای شستن چنین اقلامی بسیار مناسب است. دقت کنید، لازم است از قرار دادن لباس‌های پرنس دوگال در دستگاه خشک‌کن خودداری کنید. این پارچه را هرگز در منزل اتو نکنید. در ضمن، به‌هیچ عنوان نباید پارچه پرنس دوگال را با انواع مواد سفید کننده آغشته کنید.

روش ست کردن پارچه پرنس دوگال چیست؟

ست کردن کت پرنس دوگال
بسته به موقعیت و سلیقه این پارچه را می‌توان با انواع لباس‌ها ست کرد.

پارچه پرنس دوگال به دلیل طراحی خاص و تعدد رنگ الیاف به‌سادگی با رنگ‌های مختلف ست می‌شود. برای مثال، بسته به فصل می‌توانید یک کت‌وشلوار دوگال  را با یک جلیقه ساده استایل کنید.

روش ست کردن پارچه پرنس دوگال
بسته به فصل می‌توانید یک کت‌وشلوار دوگال را با یک جلیقه ساده ست کنید.

از سوی دیگر، ترکیب کت‌ودامن یا کت‌وشلوار دوگال با جلیقه‌ یا پیراهنی ساده به رنگ یکی از الیاف پارچه چهارخانه هم بسیار زیبا خواهد بود.

روش ست کردن پارچه پرنس دوگال چیست؟
پوشیدن پیراهن ساده و متناسب با یکی از رنگ‌های به‌کار رفته در پارچه هم ترکیب زیبایی با لباس پرنش دوگال ایجاد می‌کند.

کت‌های تک پرنس دوگال هم در بین همه افراد با هر سن‌وسالی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. کافی است همراه آن یک شلوار جین یا یک شلوار کتان خوش‌دوخت و تیره رنگ را به تن کنید و از استایل منحصر به‌فردتان لذت ببرید.

روش ست کردن پارچه پرنس دوگال چیست؟
کت تک پرنس دوگال همراه با شلوار جین و یک پیراهن ساده استایل زیبایی را ایجاد می‌کند.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال در مراسم رسمی

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال در مراسم رسمی
کت‌وشلوار پرنس دوگال همراه با یک کراوات ابریشمی، پیراهن ساده و خوش‌دوخت و همچنین، اکسسوری چرمی درجه یک برای مراسم رسمی ایده‌آل است.

برای ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال در مراسم رسمی کافی است یک پیراهن خوش‌دوخت (ترجیحا سفید)، یک کراوات ابریشمی زیبا و کفش‌های چرمی کلاسیک را انتخاب کنید. این ترکیب، استایلی رسمی و در عین حال، متفاوت را برایتان ایجاد می‌کند.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال به‌صورت نیمه‌رسمی

کت پرنس دوگال مردانه و کفش لوفر
در رویدادهای نیمه‌رسمی می‌توانید کت تک یا کت‌وشلوار دوگال را با جامپر و کفش لوفر ست کنید.
کت پرنس دوگال زنانه
کت پرنس دوگال زنانه به زیبایی با اسنیکر و شلوار سفید ست شده و استایل کژوال چشم‌نوازی ساخته است.

برای ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال می‌توانید آن را با پیراهن‌های سه دکمه، تی‌شرت، جامپر، پوشت و کفش لوفر بپوشید. خوب است بدانید، جامپر یک اصطلاح بریتانیایی است که برای پیراهن‌های یقه گرد یا یقه هفت آستین بلند از جنس بافتنی یا الیاف پنبه به‌کار می‌رود. پوشت هم یک دستمال جیبی است که بسته به سلیقه فرد یا استایل لباس می‌تواند از جنس ابریشم، کتان یا لینن باشد. این اکسسوری مردانه معمولا با رنگ لباس ست می‌شود و بیش‌تر جنبه تزئینی دارد. از سوی دیگر، لوفر هم نوعی کفش اسپرت جیر یا چرمی بسیار زیباست که استایل نیمه‌رسمی را کامل می‌کند.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال برای جلسات کاری و حرفه‌ای

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال برای جلسات کاری و حرفه‌ای
برای جلسات کاری می‌توانید کت‌وشلوار پرنس دوگال را با یک پیراهن رسمی و یک جفت کفش آکسفورد یا کفش دربی ست کنید.

کت‌وشلوار پرنس دوگال یکی از گزینه‌های مناسب برای حضور در جلسات کاری و بازدیدهای حرفه‌ای به حساب می‌آید. برای این منظور، می‌توانید آن را با یک پیراهن رسمی و یک جفت کفش آکسفورد یا کفش دربی ست کنید. در صورت تمایل، کراوات‌های ابریشمی رنگی هم می‌توانند مکمل خوبی برای این لباس باشند.

چه پیراهنی را با کت‌وشلوار پرنس دوگال بپوشم؟

چه پیراهنی را با کت‌وشلوار پرنس دوگال بپوشم؟
پوشیدن پیراهن‌ها، تی‌شرت‌ها و جامپرهای ساده همراه با این لباس می‌تواند چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد.

با توجه به طرح شطرنجی پارچه پرنس دوگال، پوشیدن پیراهن‌ها، تی‌شرت‌ها و جامپرهای ساده همراه با این لباس می‌تواند چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد. در عوض، بهتر است از به تن کردن پیراهن‌های گل‌دار و طرح‌دار و تی‌شرت‌های پر نقش‌ونگار با این لباس خودداری کنید.

اکسسوری مناسب برای کت‌وشلوار پرنس دوگال چیست؟

اکسسوری مناسب برای کت‌وشلوار پرنس دوگال چیست؟
پوشت‌های ساده و متناسب با رنگ کراوات یا پیراهن، کراوات‌های ابریشمی تک‌رنگ، دکمه سردست‌های ساده از جمله اکسسوری‌های مناسب برای ست کردن با این لباس هستند.

از آن‌جا که پارچه پرنس دوگال دارای طرحی شلوغ و منحصر به‌فرد است، توصیه می‌شود همراه با آن از اکسسوری ظریف، کلاسیک و ساده استفاده کنید. برای این منظور، پوشت‌های ساده و متناسب با رنگ کراوات یا پیراهن، کراوات‌های ابریشمی تک‌رنگ، دکمه سردست‌های ساده و در عین حال، لوکس و همچنین، کمربندهای چرمی زیبا و دارای سگک ظریف از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آیند. خانم‌ها هم می‌توانند جواهرات ظریف و ساده‌ای را با لباس‌های دوگال زیبای‌شان ست کنند و کیف و کفش چرمی کلاسیک را برای این کار انتخاب کنند.

کاربرد پارچه پرنس دوگال چیست؟

کاربرد پارچه پرنس دوگال چیست؟
این پارچه برای دوخت انواع پالتوها و لباس‌های زنانه و مردانه و همچنین، تهیه کیف، کفش، شال گردن، کلاه و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

این پارچه در ابتدا فقط برای تولید کت‌وشلوار به‌کار می‌رفت. اما این روزها پارچه‌های پشمی، نخی، پنبه‌ای یا حتی چاپی دوگال در قالب انواع لباس‌ها دیده می‌شوند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پالتوهای زنانه و مردانه
  • کت تک
  • کت‌ودامن
  • شلوار تک
  • جلیقه
  • پیراهن‌های کژوال زنانه
  • پیراهن‌ مردانه
  • کلاه
  • کراوات
  • پاپیون
  • شال گردن

کدام سلبریتی‌ها لباس پرنس دوگال را می‌پوشند؟

با توجه به پیشینه پارچه پرنس دوگال، اشراف‌زادگان، صاحب‌منصبان و سلبریتی‌های انگلیسی همچنان به پوشیدن لباس‌هایی با این طرح علاقه زیادی دارند. در تصویر زیر، «کیت میدلتون»، «پرنسس دایانا» و «مگان مارکل» را می‌بینید که لباس‌های مختلف دوخته شده با این پارچه را به تن کرده‌اند.

کدام سلبریتی‌ها لباس پرنس دوگال را می‌پوشند؟
«کیت میدلتون»، «پرنسس دایانا» و «مگان مارکل» در لباس‌های متنوعی با طرح پرنس دوگال

در عکس زیر، «دیوید بکهام» را می‌بینید که با یک کت‌وشلوار پرنس دوگال خوش‌دوخت مثل همیشه شیک و خوش‌سلیقه به‌نظر می‌رسد.

کدام سلبریتی‌ها لباس پرنس دوگال را می‌پوشند؟
«دیوید بکهام» با یک کت‌وشلوار پرنس دوگال خوش‌دوخت

«بندیکت کامبربچ» هم به پوشیدن کت‌وشلوارهای دوگال علاقه دارد. در تصویر زیر، این هنرپیشه محبوب را مشاهده می‌کنید که پیراهن سفید ساده و کروات مشکی مناسبی را با این استایل ست کرده است.

کدام سلبریتی‌ها لباس پرنس دوگال را می‌پوشند؟
«بندیکت کامبربچ» در یک کت‌وشلوارها دوگال همراه با یک پیراهن سفید ساده و کروات مشکی

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و خواندنی را درباره لباس پرنس دوگال و نحوه ست کردن آن با شما به‌اشتراک بگذاریم. نظر شما درباره پارچه پرنس دوگال چیست؟ آیا شما هم از این نوع لباس استفاده می‌کنید؟ آن را با چه اکسسوری‌ها و لباس‌هایی ست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم در بخش «نظرات کاربران» تجربیات‌تان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian