نایکی، استارباکس، نتفلیکس، كوكا كولا، آيا نام اين برندها براي شما آشناست؟
مطمئنا با شنيدن نام اين برندها براي هر كدام تصوير خاصی در ذهن شما بوجود می‌آید. از لوگوی آن برندها گرفته تا رنگ‌های سازمانی هر کدام. این برندها، به طور اختصاصی رویکرد و هویت خود را دارند و برندی موفق است که به راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند.
اما برند بوک چه نقشی در این میان دارد؟ در ابتدا نگاهی به تعریف برند بوک داشته باشیم.

برند بوک چیست؟
 برند بوک کتابی‌ است که به عنوان کتاب مقدس هر برند نیز شناخته می شود. این کتاب، یک سند جامع است که شامل هر جنبه از ارتباطات داخلی و خارجی، طراحی و قوانین آن برند است. 

برندبوک، یک راهنمای کلی در مورد هویت برند است و تمامی استانداردها و جزئیات یک برند را پوشش می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین هدف‌های برندبوک نشان دادن ماموریت برند و ارزش‌های اصلی آن است که شامل هویت‌ بصری آن برند همچون لوگو، رنگ‌های سازمانی، تایپوگرافی و تصویرسازی است. برندبوک به همه افراد نشان ‌می‌دهد که یک برند چگونه می‌خواهد خود را به دنیا ارائه دهد. برندبوک را همچون هویت و دی ان ای یک برند می‌توان تصور کرد.
تمرکز برخی از برند بوک‌ها به‌طور اختصاصی بر روی جنبه‌های بصری و طراحی آن برند است در حالی‌ که برخی از آن‌ها تاکید بر چشم‌انداز‌ کلی برند و راهبردهای آن دارند. این موضوع کاملا به هدف‌‌های برند بستگی دارد.
اما جامع بودن آن بهتر است، چرا که برندبوک برای مشتریان طراحی نمی‌شود بلکه برای کارمندان و کسانی که یک شرکت با آ‌ن‌ها همکاری می‌کند طراحی‌ می‌شود.
افرادی که در آینده با این برند همکاری می‌کنند، در برندبوک اطلاعات کاملی در مورد قوانین طراحی، پرسونای برند، هدف‌ها و ارزش‌های آن می‌یابند.

برندبوک نام‌های دیگری هم دارد که عبارتند از:
.brand guide
.visual identity guidelines
.brand manual
.style guide
.brand identity book
.brand toolkit

یکی از راه‌های داشتن برندبوک خوب، مراجعه و ایده گرفتن از به برندبوک برندهای موفق است که به راحتی در دسترس می‌باشد.

چرا داشتن برندبوک مهم است؟
مهم‌ترین دلیل برای داشتن برندبوک این است که باعث ثبات و استحکام یک برند و استراتژی‌های آن می‌شود. وقتی که شما قوانین خاص و هویتی برای برند خود نداشته باشید، هر کسی مطابق با سلیقه خود و آن چیزی که فکر می‌کند درست است، نسبت به موضوعات مختلف برخورد کرده و راه حل ارائه می‌دهد. بنابراین افراد بیشتر با سلیقه شخصی خود پیش می‌روند تا هویت برند. تنوع هیچ اشکالی ندارد، اما تفاوت نظرها می‌تواند باعث سردرگمی شود و برند را از هدف اصلی دور کند و در دراز مدت باعث تضعیف ارزش‌های آن شود.
داشتن برندبوک تضمین می‌کند که هر بخش از شرکت به درستی و با توجه به اصول تعیین شده کار می‌کند و از دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کند که توسط مدیر برند تایید شده است. هم‌چنین باعث تسهیل و جهت‌گیری بهتر در همکاری کارمندان آن شرکت می‌شود. خواندن برند بوک به آن‌ها کمک می‌کند تا به هویت، قوانین، چشم‌اندازهای برند عادت کنند و این باعث می‌شود که آزمون و خطای کمتری شکل بگیرد.

بنابراین چهار دلیل مهم برای داشتن برندبوک عبارت است از:
۱. حفظ ثبات برند
۲. بوجود آمدن اعتماد به این برند
۳. کارایی بیشتر برند
۴. پیشرفت و موفقیت هر‌ چه بیشتر برند

قبل از طراحی برندبوک دانستن چه نکاتی مهم است؟
در استراتژی‌ها و قوانین خود میانه رو باشید، چرا که سخت گیری بیش از حد باعث از بین رفتن خلاقیت می‌شود. در طراحی برندبوک باید همه‌ی اعضای تیم اعم از مدیر برند تا طراحان و اعضای تیم همکاری داشته باشند. بهتر است قبل از طراحی با همه کارمندان جلسه برگزار کنید و بعبارتی آماده سازی بخشی از محتوای برندبوک را به آن‌‌ها بسپارید. به طور مداوم با آن‌ها جلسه داشته باشید تا پیشنهادهای مربوط به برندبوک را با بکدیگر به اشتراک بگذارید. 
همچنین، فراموش نکنید که پروژه باید توسط شخصی هماهنگ شود که به شکل‌گیری هویت برند کمک کرده است، کسی که اختیار کافی برای تصمیم‌گیری و اجرای این تصمیم‌ها را دارد. در صورت اطلاع نداشتن هر کدام از اعضا از استراتژی‌ها و چشم‌اندازهای برند، برندبوک معنی ندارد.
این موضوع باید بین هر یک از اعضای جدید تیم جا بیفتد که از استراتژی‌های برند مطلع شوند و حتما از آن‌ها خواسته شود که برندبوک را بخوانند.

در این مقاله به بررسی تعریف برندبوک و اهمیت داشتن آن در هر برند پرداختیم. با توجه به اهمیت طراحی برندبوک، در مقاله‌های بعدی، نحوه‌ی طراحی برندبوک را بررسی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian