یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در جهان مد رنگ بنفش است. رنگی شورانگیز و خاص که در عین شادابی و نشاط، آرامش‌بخش هم است. رنگی که هر چند در طبیعت زیاد آن را نمی‌بینیم اما همان مقدار اندکش در گل‌ها، گیاهان و سنگ‌ها درخششی بی‌مثال دارد. همانطور که حتما می‌دانید رنگ Very peri که طیفی از رنگ بنفش است، توسط شرکت پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است. اما چطور می‌توانیم این رنگ زیبا را در استایل‌مان اضافه کنیم؟ چه رنگ‌هایی در کنار بنفش ترکیب جذابی را ایجاد می‌کنند؟

تنالیته‌ها و انواع مختلف رنگ بنفش

رنگ بنفش یکی از زیباترین رنگ‌های طبیعت است. رنگی بسیار باشکوه که تنالیته‌های مختلف آن هر کدام یادآور بخشی از زیبایی‌های طبیعت هستند. رنگ نیلی که ما را به یاد آسمان نیلی رنگ در غروب می اندازد، رنگ زیبای بنفش آبی که گل‌های بنفشه را در ذهن‌مان تداعی می‌کند، بنفش سیر که گل‌های زیبای ارکیده را به یادمان می‌آورد و بنفش ارغوانی که یادآور عطر گل‌های ارغوان در روزهای اول بهار است. بهتر است بدانید در بین رنگ‌های هفت رنگ رنگین‌کمان قوی‌ترین طیف متعلق به رنگ بنفش است.

اگر در طبیعت دقت کنید طیف‌های مختلف و فوق‌العاده زیبایی از رنگ بنفش خواهید یافت؛ از گل‌هایی مانند اسطوخودوس، زنبق و پیچک گرفته تا میوه‌هایی مانند انگور و انجیر و حتی سبزیجاتی مانند کلم، ریحان و بادمجان. در میان سنگ‌های زینتی سنگ آمیتیس و تورمالین دو نمونه از زیباترین سنگ‌های زینتی در طبیعت هستند که رنگ‌های فوق‌العاده زیبایی در طیف‌های مختلف بنفش دارند.

رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می‌آید؛ بسته به این که چه درصدی از قرمز یا آبی با یکدیگر ترکیب شوند و ترکیب به دست آمده چقدر روشن و یا چقدر تیره باشد، تنالیته‌ها و طیف‌های مختلفی از رنگ بنفش حاصل می‌شود. در زبان انگلیسی تنالیته‌های بنفش مایل به آبی را Violet و بنفش ارغوانی یا تنالیته‌های بنفش مایل به قرمز را Purple می‌نامند. بنفش ویولت به آبی و بنفش ارغوانی یا purple به قرمز نزدیکترند. رنگ یاسی به بنفش متمایل به آبی روشن یا ویولت روشن گفته می‌شود که رنگ آن برگرفته از نام گل ماگنولیا و گل یاس بنفش است.

چرخه ی رنگها

رنگ بادمجانی ترکیبی تیره‌تر از ارغوانیست و پوست پیازی طیفی روشن از بنفش است که کمی به صورتی می‌زند. هر چه در چرخه‌ی رنگ بنفش از قرمز بیشتر به سمت آبی می‌رویم، از تنالیته‌های بنفش گرم به سمت تناژهای بنفش سرد خواهیم رفت.

تناژ های مختلف رنگ بنفش

در فارسی کهن هم اصطلاحات خاصی برای توصیف رنگ بنفش داشته‌ایم، به خصوص در صنعت قالی‌بافی و گلیم‌بافی تنالیته‌ها و طیف‌های مختلف رنگ بنفش به شکل زیبایی نام گذاری می‌شده‌اند؛ از قفایی که به معنی رنگ گلِ زبان‌درقفاست بگیرید تا بُداقی و نگون‌سار که رنگ نیلی را توصیف می‌کرده‌اند.

بنفش آبی پررنگ که در انگلیسی به نام medium purple یا very peri نامگذاری می‌شود امسال توسط شرکت پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ انتخاب شد و جالب است بدانید که بنفش ویولت هم توسط همین شرکت در سال ۲۰۱۸ به عنوان رنگ سال انتخاب شده بود.

رنگ بنفش نماد شجاعت، اصالت و ارزش است. در مبحث رنگ‌درمانی رنگ بنفش در درمان اختلالات روحی و عصبی، التهاب مفاصل، موارد حاد و شدید یبوست و بی‌خوابی مفید و موثر است. این رنگ زیبا به قلب و عضله ها آرامش می‌دهد و افراد بیش‌فعال (هایپراکتیو) را آرام می‌کند.

پیش‌تر رنگ بنفش بیشتر رنگی زنانه شناخته می‌شد اما با ورود مفاهیم یونیسکس به دنیای مد این رنگ زیبا دیگر جنسیت نمی‌شناسد. هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند این رنگ بی‌نظیر و آرامش‌بخش را در استایل‌شان اضافه کنند و از درخشندگی و جذابیت طیف‌های مختلف رنگ بنفش در استایل لذت ببرند.

چند نکته در مورد ست کردن رنگ بنفش در استایل

از آنجایی که رنگ بنفش در چرخه‌ی رنگ نقطه‌ی تلاقی رنگ‌های گرم و سرد محسوب می‌شود می‌توان این رنگ را به عنوان رنگی چهار فصل در نظر گرفت. رنگی که در تمامی فصول سال می‌توان آن را پوشید و استایل زیبایی با آن داشت. اما به طور کلی تنالیته‌های سرد‌تر بنفش که بیشتر به سمت آبی تمایل دارند برای فصول گرم سال مناسبند و بنفش‌های گرم که به سمت قرمز می‌روند برای فصل‌های سرد سال ترکیب ایدئالی به شمار می‌روند.

هماهنگی رنگ پوست با تنالیته‌ی رنگ بنفش هم از دیگر مواردیست که باید در استایل با رنگ بنفش به آن دقت کنید. اگر تناژ پوست شما به سمت رنگ‌های گرم می رود و گندمی یا برنزه هستید تناژهای بنفش سرد به شما بیشتر می‌آید به خصوص طیف رنگی نیلی. اگر پوستی سفید و روشن با تنالیته رنگ‌های سرد دارید می‌توانید بنفش های گرم‌تر مانند ارغوانی به شما بیشتر می‌آید.

استایل با رنگ بنفش برای خانم‌ها

چه در استایل رسمی و مجلسی و چه در استایل کژوال خیابان می‌توانید از آیتم‌های بنفش استفاده کنید و شیک و جذاب به نظر برسید.

استایل مجلسی با رنگ بنفش

در استایل‌های رسمی و مجلسی یکی از بهترین گزینه‌ها انتخاب تنالیته‌های بنفش برای پیراهن مجلسی است. به خصوص وقتی همراه با پیراهن مجلسی‌تان از اکسسوری‌های طلایی و نقره‌ای استفاده کنید، استایلی بسیار شیک و درخشان خواهید داشت. این اکسسوری‌ها در کنار رنگ بنفش بسیار درخشان‌تر و خاص‌تر به نظر می‌رسند.

استایل مجلسی با رنگ بنفش

در استایل‌های زمستانی و پاییزی انواع تنالیته‌های بنفش می‌توانند بسیار جذاب باشند. به عنوان مثال کاپشن پافر بنفش تیره یکی از چشم‌گیر‌ترین پافر‌هایی است که می‌توانید در استایل‌تان ست کنید و یا پالتوهای فوتر به رنگ بنفش سیر و یاسی می‌توانند بسیار شیک و منحصر‌به‌فرد باشند، به خصوص اگر با آیتم‌های درستی ست شوند.

استایل زمستانه با رنگ بنفش

در استایل‌های نیمه‌رسمی کت‌های بلیزر بنفش به خصوص بنفش روشن هم می‌توانند بسیار زیبا، جذاب و دلفریب باشند. شومیز‌های بنفش هم جلوه‌ی بسیار جذابی دارند و اگر در ترکیب‌های رنگی درست ست شوند می‌توانند استایل‌هایی بسیار جذاب بسازند.

استایل مجلسی با رنگ بنفش

در استایل‌های کژوال خیابانی و یا اسپرت می‌توانید به سادگی انواع تنالیته‌های بنفش را با انواع مختلف جین ست کنید؛ چه در مانتو و چه در بلوز‌ها و شومیزهایی که زیر مانتو می‌پوشید ترکیب رنگ بنفش در کنار جین ترکیبی چشم‌نواز، شیک و فوق‌العاده است. شلوارهای بنفش پارچه‌ای و کتان هم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد تا این رنگ درخشان و جذاب را به استایل‌تان اضافه کنید.

استایل خیابان با رنگ بنفش

اکسسوری‌های زنانه در تناژهای بنفش هم می‌توانند بسیار جذاب به نظر برسند. به خصوص کیف‌ها و کفش‌های چرمی با رنگ‌های بنفش روشن و یاسی بسیار شیک و محبوبند. حتی اگر آیتم‌های اصلی استایل‌تان را با رنگ‌های بنفش انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید به سراغ شال‌ها و روسری‌های طرح‌دار و یا ساده‌ی بنفش بروید و این رنگ جذاب و فوق‌العاده را به استایل‌تان اضافه کنید.

استایل با رنگ بنفش

جواهراتی که با سنگ‌های بنفش یعنی آمیتیس، تورمالین و… درست می‌شوند هم درخشش و جذابیت بسیاری دارند. بسته به ترکیب رنگی دیگر آیتم‌هایتان می‌توانید این جواهرات را به استایل‌تان اضافه کنید و بدرخشید.

استایل با رنگ بنفش

جذاب‌ترین ترکیب‌های رنگی پیشنهادی برای ست کردن رنگ بنفش در استایل خانم‌ها

این که چه رنگ‌هایی را در کنار رنگ بنفش بپوشید به سلیقه و استایل شخصی شما بستگی دارد. اما به طور کلی ترکیب‌های رنگی که در این بخش از مطلب برایتان ارائه می‌کنیم به توصیه‌ی متخصصان مد و استایلیست‌ها جزو ترکیب‌های رنگی شیک و جذاب با رنگ بنفش به خصوص برای خانم‌ها محسوب می‌شوند.

استایل با رنگ بنفش

ترکیب رنگ سفید با انواع مختلف رنگ بنفش

ترکیب بنفش و سفید

یکی از ملیح‌ترین و جذاب‌ترین ترکیب‌های رنگی در جهان مد ترکیب دو رنگ سفید و بنفش است. به خصوص اگر تنالیته‌های مختلف رنگ بنفش را در کنار هم قرار دهید و سپس با رنگ سفید ست کنید ترکیبی بی‌نهایت شیک و خاص پدید می‌آید.

استایل مونوکروم با رنگ بنفش

استایل مونوکروم با بنفش

استایل مونوکروم برای بسیاری از رنگ‌ها دشوار است و ممکن است نتیجه‌ای که حاصل می‌شود چندان باب طبع شما نباشد؛ اما در خصوص رنگ بنفش باید بگوییم که استایل مونوکروم بنفش به خصوص برای خانم‌ها بسیار شیک و دلنشین است. یکی از دلایل چشم‌نواز بودن تنالیته‌های بنفش در کنار یکدیگر این است که بنفش سرد و گرم در ترکیب باید یکدیگر استایل را به تعادل می‌رسانند و یک ست درخشان خلق می‌کنند.

استایل مونوکروم با بنفش

ترکیب بنفش تیره و مشکی

ترکیب بنفش و مشکی

تنالیته‌های بنفش تیره و بادمجانی در کنار رنگ مشکی ترکیبی شیک به خصوص برای استایل‌های مجلسی خلق می‌کنند. کافیست یک شومیز ساتن به رنگ بنفش تیره را با یک شلوار چرم مشکی ست کنید و یا یک پیراهن حریر بادمجانی را با دامن مشکی ست کنید و یک استایل مجلسی بسیار جذاب و خاص داشته باشید.

ترکیب رنگ بنفش و آبی

ترکیب بنفش و آبی

همانند صورتی و بنفش، رنگ آبی هم در چرخه‌ی رنگ در مجاورت رنگ بنفش واقع شده و شما می‌توانید انواع رنگ آبی را از آبی نفتی و سرمه‌ای گرفته تا آبی فیروزه‌ای و آبی روشن بی هیچ مشکلی با بنفش ترکیب کنید. شاید به همین دلیل است که ترکیب پارچه‌های جین در انواع طیف‌های آبی با تنالیته‌های مختلف بنفش بسیار جذاب خواهد بوذ.

اما یکی از جذاب‌ترین ایده ها در این ترکیب رنگی این است که تنالیته‌های مختلف آبی مانند آبی فیروزه و آبی روشن را با تناژهای مختلفی از بنفش مانند ارغوانی و یاسی ترکیب کنید. این ترکیب رنگ فوق‌العاده باعث می‌شود استایلی بسیار بانشاط داشته باشید که به خصوص برای فصول بهاری بسیار مناسب است.

ترکیب بنفش با صورتی

ترکیب بنفش و صورتی

تناژهای روشن بنفش و صورتی در چرخه‌ی رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. بنابراین طبیعی است که ترکیب این دو رنگ هم ترکیب جذابی را پدید آورد. به خصوص اگر یاسی را با صورتی پاستلی ترکیب کنید ست بی‌نظیری خواهید داشت.

ترکیب انواع تناژهای بنفش با رنگ طوسی

ترکیب بنفش و طوسی

طیف‌های مختلف رنگ طوسی چون جزو رنگ‌های خنثی طبقه‌بندی می‌شوند، می‌توانند در استایل با رنگ بنفش ترکیب جذاب و متعادلی را پدید آورند.

ترکیب بنفش با زرد

ترکیب بنفش و زرد خردلی

در چرخه‌ی رنگ زرد مکمل بنفش است. اگر می‌خواهید استایل‌تان ملایم‌تر باشد می‌توانید تنها از اکسسوری‌های زرد روشن یا زرد خردلی و دیگر طیف‌های زرد استفاده کنید در غیر این صورت می‌توانید آیتم‌های اصلی استایل‌تان را ترکیبی از زرد و بنفش انتخاب کنید.

ترکیب بنفش و سبز زمردی

ترکیب بنفش و سبز زمردی

این ترکیب رنگی یادآور گل‌های بنفشه و برگ‌های ریحان است. ترکیب رنگی چشم‌نوازی که استایل‌هایی منحصر به فرد و جذاب پدید می‌آورد.

استایل با رنگ بنفش برای آقایان

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم بنفش به عنوان رنگی زنانه شناخته می‌شد اما در دنیای امروز معیار‌های مد یونیسکس‌تر شده و بیشتر مفاهیم دنیای مد به سمتی می‌روند که فراتر از جنسیت باشند. اگر بخواهید از رنگ بنفش در استایل‌تان استفاده کنید آپشن‌های بسیاری در اختیار دارید اما این که تا حد بخواهید بنفش را در استایل‌تان قرار دهید بستگی به استایل شخصی، روحیه و جسارت شما دارد.

یکی از ساده‌ترین و محتاطانه‌ترین راه‌هایی که می‌توانید بنفش را به استایل‌تان اضافه کنید، استفاده از اکسسوری‌های بنفش است. در استایل کلاسیک و رسمی می‌توانید یک دستمال گردن، پاپیون و یا کروات بنفش به استایل‌تان اضافه کنید. در استایل‌های زمستانه استفاده از شال گردن بنفش هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. البته بهتر است ترکیب رنگی درستی را برای استایل‌تان پیدا کنید که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

استایل آقایان با رنگ بنفش

در استایل رسمی و نیمه‌رسمی استفاده از بنفش‌های طرح‌دار در پیراهن‌های مردانه یکی از ایده‌های جذاب است. پیراهن‌های چهارخانه با تم یاسی و یا ترکیب طوسی و بنفش بسیار جذابند. پیراهن‌هایی به تناژهای بنفش روشن و تیره هم اگر در استایل رسمی و نیمه رسمی با آیتم‌های درستی ست شوند می‌توانند بسیار جذاب باشند.

استایل آقایان با رنگ بنفش

در استایل رسمی زمستانه ترکیب جلیقه‌ها و یا پلیورهای بنفش با کت‌هایی به رنگ خنثی می‌تواند بسیار جذاب و شیک باشد.

استایل آقایان با رنگ بنفش

اگر استایل اسپرت مردانه دارید هر آیتم بنفشی را که دوست دارید می‌توانید در استایل‌تان ست کنید. از کفش یا کوله‌ی بنفش گرفته تا تی‌شرت و یا پلیور و حتی هودی؛ به خصوص که رنگ بنفش به خوبی با انواع جین ست می‌شود و ترکیب رنگی بسیار جذابی را پدید می‌آورد.

استایل آقایان با رنگ بنفش

در استایل رسمی کت و شلوار با تناژهای بنفش تیره و یا بادمجانی به خصوص اگر با رنگ‌های خنثی مانند سرمه‌ای و طوسی یا خاکستری ترکیب شوند می‌تواند انتخاب مناسبی باشند. اما برای انتخاب تنالیته‌های روشن بنفش مانند یاسی و یا نیلی روشن به عنوان کت و شلوار باید جسارت بالایی هم داشته باشید چرا که استایلی نامتعارف برای مردان خواهد بود.

استایل آقایان با رنگ بنفش

شیک‌ترین ترکیب‌های رنگی پیشنهادی برای ست کردن رنگ بنفش در استایل آقایان

از آنجایی که برخی ترکیب‌های بنفش برای آقایان می‌تواند استایلی جسورانه محسوب شود در این بخش آن دسته از ترکیب‌های رنگی را برایتان ارائه می‌کنیم که همه‌ی آقایان با هر سلیقه و استایلی بتوانند آن‌ها را بپوشند. با این حال لازم به ذکر است کلیه ترکیب‌ های رنگی که در بخش استایل زنانه به آن اشاره کردیم برای آقایان هم عمومیت دارند چرا که از لحاظ رنگ‌شناسی ترکیب‌های چشم‌ نواز و مناسبی را ایجاد می‌کنند.

ترکیب بنفش و آبی یا سرمه‌ای

ترکیب بنفش و سرمه ای

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم طیف‌های مختلف بنفش به خوبی با تناژهای مختلف آبی ترکیب می‌شوند. یکی از جذاب‌ترین ست‌ها با رنگ بنفش برای آقایان ترکیب بنفش سیر و بنفش تیره با جین است. از جین‌های روشن گرفته تا جین سرمه‌ای به خوبی با بنفش ترکیب می‌شوند.

ترکیب بنفش تیره با رنگ مشکی

ترکیب بنفش و مشکی

این ترکیب رنگی به خصوص در استایل‌های رسمی مردانه ست‌های بسیار جذابی را پدید می‌آورد. ترکیبی باشکوه و شیک که مناسب مردان باوقار و شیک‌پوش است.

ترکیب رنگی بنفش و بژف خاکی یا کرم

ترکیب بنفش و بژ

رنگ بژ از آن دسته رنگ‌های خنثی است که در کنار بنفش استایل را به تعادل می‌رساند. به خصوص برای آقایان این ترکیب بسیار مناسب است. هر نوع بنفشی را که بخواهید می‌توانید با تناژ‌های بژ، خاکی و یا کرم که رنگ‌های خنثی محسوب می‌شوند ست کنید.

ترکیب انواع تناژهای بنفش با رنگ طوسی

ترکیب بنفش و طوسی

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم رنگ طوسی به عنوان یک رنگ خنثی می‌تواند ترکیب‌های جذابی با انواع مختلف بنفش خلق کند. از بنفش بادمجانی گرفته تا بنفش یاسی و نیلی این رنگ‌ها در کنار طوسی روشن و یا تیره ترکیب مناسبی را پدید می‌آورند.

و در آخر

در این مطلب شما را با تنالیته‌های مختلف رنگ بنفش آشنا کردیم و ترکیب‌های جذابی که می‌توان در استایل به رنگ بنفش ست کرد را در استایل خانم‌ها و آقایان برایتان شرح دادیم. این که دوست دارید در استایل‌تان چه آیتم‌هایی به رنگ بنفش باشد و چه ترکیب رنگ‌هایی مناسب شماست بستگی به استایل شخصی خودتان دارد. برای تمرین می‌توانید به سراغ کمد لباس‌تان بروید و با الهام از مثال‌ها و تصاویر ارائه شده در مطلب، آیتم‌های بنفشی که دارید را با رنگ‌های مورد نظر ترکیب کنید تا بتوانید استایل‌هایی جذاب و چشم نواز خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian