داشتن برندبوک یکی از واجباتی است که نشان می‌دهد برند شما، یک برند حرفه‌ای است. همه‌ی برندهای معروف هم‌چون استارباکس، لویی ویتون، گوچی و… هم برندبوک دارند. اما بعد از بررسی اینکه چرا باید برندبوک داشته باشیم، حالا می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه برندبوک طراحی کنیم؟

برندبوک شامل چه چیزهایی باید باشد؟

یک برندبوک باید شامل سه بخش باشد:

۱.درباره برندبوک

این بخش در ابتدای برندبوک قرار می‌گیرد و اطلاعاتی در مورد برند را در اختیار خواننده قرار می‌دهد که این برند چه ارزش‌هایی دارد. در این بخش شما می‌توانید در مورد داستان برند خود و چرایی به وجود آمدن آن توضیح دهید. بنابراین داشتن یک داستانی که توجه مخاطب را به خود جلب ‌کند و به ادامه خواندن برندبوک ترغیب ‌کند، بسیار مهم است. علاوه بر این یک داستان موفق باعث می‌شود مخاطب با این برند ارتباط بیشتری برقرار کند.
این بخش می‌تواند کامل یا مختصر باشد و این موضوع بستگی به هدف‌های برند شما دارد و نسبت سایر بخش‌ها، بیشتر توسط مخاطب‌ها نادیده گرفته می‌شود، چرا که در اکثر موارد ارزش‌ها و ماموریت برند به‌صورت مبهم توضیح داده می‌شود. 


بخش درباره‌ برندبوک شامل سه بخش ماموریت، ارزش‌ها و مخاطب هدف برند می‌شود.

۲.رهنمودهای بصری برند: 

با توجه به اینکه ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم، اولین چیزی که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند عناصر بصری است. تصاویر، ویدیوها، طرح، رنگ و هر چیزی در این بین جزو عناصر گرافیکی یک برند هستند.
رهنمود بصری شامل عناصر زیر است:
۱.لوگو: رنگ، محل قرارگیری، تغییرات، اندازه و نسبت‌ها، نمونه هایی از لوگوهای نادرست
۲. علامت تجاری: رنگ، زمان و مکان استفاده از آن
۳.شعار یک برند
۴.رنگ: رنگ‌های اصلی و فرعی
۵. تایپوگرافی: فونت‌های شرکتی برای سرفصل‌ها و متن‌های اصلی و…
۶. عکاسی: سبک عکاسی، دستورالعمل‌های عکاسی
۷.سایر علائم گرافیکی مثل آیکون‌ها، بافت‌ها، طرح‌ها و…

رهنمودهای بصری به شما کمک می‌کند تا در تمام عناصر طراحی که برای ارتباطات دیجیتالی و چاپی استفاده می کنید، ثبات داشته باشید. به عنوان مثال، انتخاب طرح و رنگی مانند برند استارباکس و عناصر گرافیکی به رنگ‌های سبز و مشکی که به طور اختصاصی برای این برند طراحی شده است باعث ماندگاری این برند در ذهن مخاطب‌های آن شده است و آن‌ها هرجایی از دنیا که باشند به راحتی عناصر بصری برند استارباکس ‌را تشخیص می‌دهند. رهنمودهای بصری نه تنها به تیم طراحی شما کمک می‌کند، بلکه هر کسی که با برند شما همکاری می‌کند از جمله مدیر رسانه‌های اجتماعی تا بازاریاب محتوا و هر یک از اعضای تیم دقیقاً می‌دانند که از چه رنگ‌ها، تایپوگرافی و تصاویری در کار خود استفاده کنند. پس قدرت عناصر بصری را نادیده نگیرید، چرا که باعث افزایش ارزش‌های برند شما می‌شود و افراد در لحظه آن را شناسایی می‌کنند. علاوه‌ بر این عناصر بصری هزار برابر بیشتر از کلمات با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.
در تصویر زیر عناصر بصری استارباکس که شامل رنگ‌ها‌ و لوگو، تایپوگرافی، تصویرسازی‌ها را می‌بینید. همه شعب در سرتاسر دنیا آن در یک راستا فعالیت می‌کنند و سعی دارند این عناصر بصری را در همه چیز نشان دهند، از تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بسته بندی محصولات آن.

۳.دستورالعمل‌های برند در ارتباطات

نحوه ارتباط برند شما چیزهای زیادی در مورد برند شما می‌گوید. به عنوان مثال، آیا سعی می کنید ارتباط دوستانه‌ و صمیمی داشته باشید؟ آیا لحن برند شما با نحوه برقراری ارتباط با افراد همخوانی دارد؟ اینها برخی از چیزهایی هستند که ابتدا باید برای برند خود تعیین کنید و آن را از قبل تصور کنید.
دستور‌العمل‌های برند برای ارتباط با سایر برندها شامل موارد زیر می‌شود:

زبان: زبان اصلی برند شما چیست؟
دستور زبان و قالب بندی: اعداد، کلمات اختصاری، زمان و عنوان
خوانایی: جملات پیچیده یا کوتاه و ساده
سبک: فنی/غیر فنی، رسمی/ کژوال/ عامیانه
لحن برند: منطقی/احساسی، صمیمی/غیرصمیمی، جدی/طنز و…)
ایمیل: ساختار ایمیل
راهنمای سبک ادیتورل: دستورالعمل ها، قالب‌بندی و ساختار پست های وبلاگ و اینستاگرام 
رسانه‌های اجتماعی: هدف، زمان بارگذاری پست‌ها، انواع پست‌ها برای هر رسانه
اگر می‌خواهید یک برند حرفه‌ای باشید، داشتن دستورالعمل‌های ارتباطی ضروری است که شامل ارتباطات داخلی، بازاریابی و پیام‌های تبلیغاتی است.
از همان ابتدا دستورالعمل‌های ارتباطی برند خود را به‌ طور واضح مشخص کنید، چرا که این دستورالعمل‌ها تصویری که افراد از برند شما را مشخص می‌کند.

چگونه برندبوک طراحی کنیم؟

در نهایت به بخش جذاب طراحی برندبوک می‌رسیم. در این بخش نمونه‌هایی از برندبوک‌های برندهای موفق را می‌بینیم.

۱.لوگوی برند

اولین و مهمترین چیزی که باید در برندبوک خود در مورد آن صحبت کنید، لوگو است. لوگو نشان دهنده‌ی هویت بصری برند است، بنابراین داشتن لوگویی که نمایش دهنده برند شما باشد، ضروری است. داشتن یک لوگوی متمایز بسیار چالش برانگیز است اما جای نگرانی نیست. چرا که افراد حرفه‌ای زیادی در این زمینه مشغول به کار هستند و می‌دانند چگونه برند شما را از طریق یک لوگو به بهترین شکل نمایش داده و از سایر برندها متمایز کنند. با این حال، باید در نظر داشته باشید که تمام تغییرات تایید شده لوگوی خود را در برندبوک وارد کنید. اگر تنوع لوگو دارید، فراموش نکنید که آنها را نیز به راهنمای برند اضافه کنید و حتی اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از لوگو را در آن درج کنید. همانطور که می‌بینید لوگوی کوکاکولا ۳ مدل مختلف دارد و تغییرات آن در تصویر زیر نشان‌ داده شده است. قرار دادن این تغییرات در برندبوک مخاطب را در جریان آن و رسیدن به لوگوی فعلی قرار می‌دهد. نیازی نیست که به‌طور مداوم و هرماه لوگوی خود را تغییر دهید! این تغییرات ممکن است در طول چندین سال به وجود آمده باشد.

۲.پالت رنگی برند

پالت رنگی که استفاده می‌کنید به شکل گیری کلّیت ویژگی‌های بصری برند شما کمک می کند. ثابت نگه داشتن پالت‌های رنگی، قابل تشخیص بودن برند را نیز حفظ می‌کند. به همین ترتیب، اضافه کردن ‌پالت‌های رنگی جدید در راهنمای برندتان مهم است تا به همکاران، مشتریان و کارمندان اجازه دهید رنگ های اصلی برند شما را بدانند. به طور واضح پالت رنگی برند خود و پالت‌ رنگی اصلی و فرعی را مشخص کنید. نوشتن کد رنگی آر جی بی و سی اِم وای کِی الزامی است. به موقعیت‌هایی فکر کنید که باید با آژانس‌های تبلیغاتی همکاری کنید و با گفتن تمام جزئیات رنگ مورد تایید برندتان، چقدر کار طراحان را آسان‌تر می‌کنید. این روند حفظ ثبات برند در تمام جنبه‌های رسانه‌ای را بسیار آسان‌تر می‌کند. در تصاویر زیر می‌بینید که چگونه نتفلیکس و اسپاتیفای دستورالعمل‌های رنگ خود را تنظیم می‌کنند.

۳.تایپوگرافی

یکی دیگر از جنبه های مهم برندبوک این است که فونت انتخابی را که قبلاً از آن استفاده می‌کردید را هم به آن اضافه کنید. تایپوگرافی شخصیت برند شما را منعکس می‌کند و سریعا به مخاطب‌ها می‌گوید که آیا می‌خواهید رویکرد دوستانه داشته باشید یا از رویکرد رسمی‌تری پیروی کنید. در هر صورت، جزئیات مربوط به انتخاب فونت ها را اضافه کنید و ۲یا ۳ فونت را در نظر بگیرید که در برند شما بیشترین استفاده را دارد. فراموش نکنید که نام فونت و اندازه هایی را که معمولاً از آ‌ن‌ها استفاده می‌کنید را هم اضافه کنید. حتماً فونت‌هایی را که برای شبکه‌های اجتماعی و فونت‌هایی را که برای مواد چاپی استفاده می‌کنید، مشخص کنید. علاوه بر این حتما سبک فونت مانند بولد، ایتالیک و…را هم ذکر کنید.

۴.برای برند خود یک لحن در نظر بگیرید.

لحن برند از مهم‌ترین بخش‌هایی است که برندبوک باید اضافه کنید. این کار شخصیت برند شما را به دنیا نشان می دهد و می‌توانید یک بار دیگر سبک ارتباطی که می‌خواهید با مخاطب‌های خود داشته باشید را آشکار کنید، لحن غیر رسمی یا دوستانه یا حتی لحن رسمی و حرفه‌ای. به یاد داشته باشید که استفاده از لحن مناسب برای ارتباط با مخاطب ضروری است. بنابراین، وقتی کمپین‌هایی را برای هدفی متفاوت از آنچه قبلاً به آن عادت کرده‌اید انجام می‌دهید، می‌توانید از لحن همیشگی خود خارج شوید و از لحنی استفاده کنید که به طور خاص با مخاطب صحبت می‌کند. به طور مثال نتفلیکس زبان غیررسمی و دوستانه دارد؛ چرا که سرگرم کننده و جذاب بودن هدف اصلی این برند است.  از طرف دیگر، اپل لحن مطمئن‌تری دارد و منعکس کننده تخصص، کیفیت و اعتماد است که برای برند نرم افزاری مثل اپل بسیار مناسب است.


۵.سبک تصاویر و ویدیوهای برند خود را مشخص کنید.

از آنجایی که ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم، این دو عنصر می توانند باعث شناسایی فوری برند شوند و به فرآیند تصمیم‌گیری و خرید کمک کنند بنابراین اهمیت تصاویر و برندها را نمی‌توان نادیده گرفت. ضروری است که جزئیات عکاسی مورد استفاده در برند خود را در برندبوک مشخص کنید، زیرا در هر کمپین تبلیغاتی ممکن است شما همکاران متفاوتی داشته باشد. در اینصورت آن‌ها دقیقاً می‌دانند که به دنبال چه جزئیاتی باشند و سبک را در کل عکسبرداری حفظ کنند. به عنوان مثال، اگر برند شما معمولاً از نور طبیعی برای فیلم‌ها و تصاویر استفاده می‌کند به این معنی است که شما می‌خواهید ظاهری طبیعی و پاکیزه داشته باشید. بنابراین مطمئن شوید که این جزئیات را اضافه کنید و مشخص کنید که چگونه از تصاویر در فرآیند طراحی خود استفاده می‌کنید یا چگونه می توانید برند خود را در یک کمپین تبلیغاتی با افزودن رنگ‌ها، عناصر خاص و غیره به بهترین شکل نشان دهید. فهرستی تهیه کنید و حتی نمونه‌هایی را نشان دهید تا افرادی که با برند شما همکاری می‌کنند بدانند چگونه شخصیت برند شما را از طریق تصاویر و ویدیوها به بهترین شکل منعکس کنند.

در این مقاله به بررسی مواردی که در طراحی برندبوک مهم هستند، پرداختیم. داشتن برندبوک برای ثبات و استحکام یک برند بسیار مهم است و دلیل اهمیت آن در مقاله چرا باید برندبوک داشته باشیم توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian