هویت برند مجموعهای از تمام عناصری و فعالیتهایی است که یک شرکت برای ایجاد تصویر مناسب خود تعریف میکند. هویت برند با «تصویر برند» متفاوت است و با وجود اینکه یکی از مباحث بسیار مهم در برندسازی است، سوءبرداشتها و سوءتفاهمهای بسیاری دربارهی آن وجود دارد.
هویت برند، حتی فکر و دیدگاه دیگران دربارهی برند نیست؛ بلکه تصوری است که خود برند از خودش دارد. آن چیزی که دیگران دربارهی برند شما فکر میکنند، تصویر برند(Brand Image) شماست و نه هویت برندتان.
برندسازی قوی موجب میشود که هویت برند تجسم یافته و در ذهن و قلب مصرفکنندگان به تکامل برسد.» بنابراین، برندسازی و هویت برند را میتوان از مهمترین عوامل موثر در آینده تجاری یک برند دانست.
چگونه یک هویت برند قوی ایجاد کنیم
خودتان را بشناسید
قبل از مشخص کردن اینکه با چه عناصر ملموسی میخواهید هویت برند خود را بسازید، باید بدانید که به عنوان یک برند چه کسی هستید.
شما به عنوان یک برند از چند عنصر کلیدی تشکیل شدهاید:
- مامویت شما (دلیل شما)
- ارزشهای شما (چه باورهایی شرکت شما را هدایت میکند؟)
- شخصیت برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چه ویژگیهایی داشت؟)
- موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خود را از رقبا متمایز میکنید؟)
- صدای برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چگونه ارتباط برقرار میکرد؟)
این عناصر چیزی هستند که برند شما را تعریف میکنند، و قبل از شروع ساختن هویت برند خود، مهم است که درک روشنی از هر یک داشتهباشید.
اگر در فهمیدن اینکه دقیقاً چه کسی هستید مشکل دارید، از این موضوع ناراحت نشوید. گاهی اوقات، تنها چیزی که نیاز دارید، یک طوفان فکری ساده است تا مسیر خودشناسی به عنوان یک برند برایتان شفاف شود.
از خودتان بپرسید:
- چرا ما این کسبوکار را راه اندازی کردیم؟
- باورها و ارزشهایی که برای ما به عنوان یک شرکت مهم هستند چیست؟
- چه کاری را بهتر از دیگران انجام میدهیم؟
- چه چیزی ما را خاص میکند؟
- اگر بتوانیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آنها چه خواهند بود؟
- سه کلمهای که ما میخواهیم مشتریانمان برای توصیف ما از آنها استفاده کنند کدامند؟
هنگامی که به عنوان یک برند مشخص کردید که چه کسی هستید، زمان آن رسیده که هویتی بسازید تا برند شما را زنده کند و سپس برای افراد ارزشمند برند (مشتریان) به نمایش بگذارید.