زندگینامه کارل لاگرفلد


کارل لاگرفلد یکی از مشهورترین طراحان و به نوعی نمادی از مد در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ بود که به خاطر سبک خاص و طراحی‌های نوآورانه‌اش شهرت داشت. لاگرفلد در طول زندگی درخشان خود برای برخی از معتبرترین خانه های مد در جهان از جمله شنل، فندی و کارل لاگرفلد به فعالیت پرداخته است.

زندگی فردی و مسیر شغلی

کارل لاگرفلد ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ در هامبورگ آلمان در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. پدرش اتو لاگرفلد در زمینه تجارت فعالیت می‌کرد و مادرش الیزابت باهلمان فروشنده لباس زیر بود، او در محاصره تجملات و ظرافتی زیاد بزرگ شد؛ او به مدارس ممتاز می‌رفت، با قشر ثروتمند جامعه معاشرت می‌کرد و تابستان‌ها را در ملک شخصی پدرش در روستا می‌گذراند.. با این حال، دوران کودکی همچنین با تراژدی از دست دادن پدرش زمانی که تنها ۱۴ سال سن داشت همراه بود، با وجود این تجربه سخت، لاگرفلد مصمم بود تا مسیر موفقیت را پیدا کرده راه خود را در دنیا باز کند. لاگرفلد در طول سال های نوجوانی خود به عکاسی و هنر نیز علاقه مند شد. او شروع به گرفتن عکس های خود و نمایش آثارش در گالری ها و موزه ها کرد. استعداد هنری او بعدها به بخش مهمی از فرآیند طراحی او تبدیل شد و الهام بخش بسیاری از نمادین ترین مجموعه های او شد.

لاگرفلد از دوران نوجوانی به مد و طراحی علاقه نشان داد. او به خصوص به دنیای پر زرق و برق مجلات مد جذب شد و ساعت ها صرف طراحی طرح ها و خلق تصاویر مد خود می کرد. در سال های نوجوانی، لاگرفلد به پاریس نقل مکان کرد تا رویای خود را برای تبدیل شدن به یک طراح مد دنبال کند. او در یک دوره طراحی در École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs تحصیل کرد.

اولین کار کارل لاگرفلد در صنعت مد به عنوان شاگرد پیر بالمین در سال ۱۹۵۵ بود. لاگرفلد به تازگی از آلمان به پاریس نقل مکان کرده بود و مشتاق ورود به دنیای مد بود هر چند که او طراحی و تاریخ مد را در مدرسه هنرهای زیبا می‌گذراند اما هیچ آموزش رسمی‌ای در زمینه  طراحی مد نداشت. در بالمن، لاگرفلد در استودیو کار می‌کرد، طرح‌ها را طراحی می‌کرد و به اتصالات قطعات الگو کمک می‌کرد. او به سرعت بالمن را با استعداد و اخلاق کاری خود، تحت تأثیر قرار داد و در عرض یک سال پس از شروع کارآموزی به سمت مدیر هنری این برند ارتقا یافت.

سال های اولیه کارل لاگرفلد در صنعت مد با استعداد و عزم باورنکردنی او برای موفقیت مشخص شد. او پس از شاگردی نزد پیر بالمین، به عنوان طراح مستقل برای چندین خانه مد از جمله ژان پاتو و کلوئه کار کرد. او همچنین به عنوان طراح صحنه و لباس برای فیلم ها و تولیدات تئاتر کار می کرد. در سال ۱۹۶۴، لاگرفلد به عنوان مدیر هنری خانه مد ژان پاتو شروع به کار کرد. او به سرعت با طراحی‌های خلاقانه‌اش و توانایی‌اش در خلق لباس‌هایی که هم شیک و هم مدرن بودند، شهرت پیدا کرد. طرح های او برای پاتو اغلب از سفرها و عشق او به هنر الهام گرفته شده بود و او به دلیل استفاده از رنگ های جسورانه و چاپ های گرافیکی شهرت یافت.

 در سال ۱۹۶۷، لاگرفلد ژان پاتو را ترک کرد تا لیبل خود را راه اندازی کند که آن را “کارل لاگرفلد” نامید. اولین مجموعه او در سال ۱۹۷۰ به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد. طراحی های لاگرفلد با خطوط تمیز، خیاطی تیز و شبح های مدرن مشخص می شد. او به سرعت به عنوان یکی از با استعدادترین و مبتکرترین طراحان زمان خود شناخته شد و طرح های او توسط افراد مشهور و نمادهای مد در سراسر جهان پوشیده شد.

 در سال های بعد، لاگرفلد به همکاری با برخی از نمادین ترین خانه های مد در جهان، از جمله شنل و فندی ادامه داد. طرح‌های او برای این خانه‌ها اغلب پیشگامانه و تأثیرگذار بودند و او همچنان مرزهای آنچه را که در مد ممکن بود پیش می‌برد.

حرفه کارل لاگرفلد در صنعت مد بیش از شش دهه طول کشید و با استعداد، خلاقیت و نوآوری باورنکردنی او مشخص شد.  لاگرفلد علاوه بر کار در طراحی مد، هنرمند و عکاسی پرکار نیز بود. او عکاسی را در دهه‌ی ۱۹۸۰ شروع کرد و به سرعت به خاطر کارش شناخته شد. عکس‌های او در گالری‌ها و موزه‌های سرتاسر جهان به نمایش گذاشته شد و او به دلیل توانایی‌اش در به تصویر کشیدن ماهیت سوژه‌هایش به شیوه‌ای منحصربه‌فرد و متقاعدکننده مشهور بود. لاگرفلد علیرغم موفقیت‌های فراوانش، به خاطر اظهارات جنجالی و رویکرد غالباً غیرقابل معذرت‌خواهی‌اش به مد نیز شهرت داشت. او هرگز نمی ترسید که مرزهای آنچه در این صنعت قابل قبول تلقی می شد را کنار بگذارد و اغلب در برابر آنچه به عنوان افراط و ادعاهای دنیای مد می دید صحبت می کرد.

لاگرفلد در طول زندگی خود جوایز و تمجیدهای متعددی را برای کمک به مد و هنر دریافت کرد. او در سال ۱۹۸۴ به عنوان فرمانده نشان هنر و ادبیات فرانسه و در سال ۱۹۹۶ به عنوان فرمانده نشان لیاقت در آلمان رسید. در سال ۲۰۱۰، او جایزه معتبر Grand Vermeil de la Ville de Paris را دریافت کرد، که بالاترین افتخاری است که شهر پاریس می تواند به یک فرد اعطا کند.

آغاز فعالیت در شنل

در سال ۱۹۸۳، لاگرفلد به عنوان مدیر خلاقیت برند شنل، یکی از نمادین ترین خانه های مد در جهان، استخدام شد. شنل در سال‌های منتهی به ورود لاگرفلد تلاش می‌کرد تا در ارتباط باقی بماند، و او وظیفه داشت جان تازه‌ای به برند بدهد.

اولین مجموعه لاگرفلد  در خانه مد شنل موفقیت چشمگیری بود و او به سرعت به دلیل طراحی های خلاقانه و استفاده جسورانه از متریال قابل استفاده،  شناخته شد. او سیلوئت‌های جدیدی مانند کت جعبه‌ای و دامن A-line را معرفی کرد که به سرعت به نماد اصلی برند شنل تبدیل شدند. او همچنین موفق شد تا با استفاده از مواد و فناوری های جدید مانند انواع پارچه جین و چاپ‌های دیجیتال هویت برند را کمی  مدرن و جوان پسند کند.

کارل لاگرفلد علاوه بر کارش در شنل، مجموعه هایی را برای برندهای دیگر از جمله فندی و برند شخصی‌اش، کارل لاگرفلد نیز طراحی کرده است. او به خاطر اخلاق کاری خستگی‌ناپذیر و توانایی‌اش در انجام چندین پروژه به طور همزمان شناخته شده بود.

سبک شخصی و آثار او

لاگرفلد نه تنها یک طراح با استعداد، بلکه یک نماد فرهنگی بود. او به لطف ظاهر خاصش که شامل عینک آفتابی تیره، پیراهن سفید یقه بلند و دستکش های بدون انگشت بود، فوراً به نمادی از دنیای مد تبدیل شد. او همچنین به خاطر شوخ طبعی و عشقش به هنر، موسیقی و ادبیات شهرت داشت.

تاثیر کارل لاگرفلد بر دنیای هنر و طراحی لباس از نوآوری و خلاقیت او نشات می‌گرفت. او مرزهای مد را جابجا کرد و با معرفی سیلوئت ها و متریال های جدیدی که هنوز هم تاثیرگذار هستند راه را برای طراحان آینده هموار و ثابت کرد که مد می تواند هم زیبا و هم از نظر تجاری موفق باشد.

مرگ و تاثیر آن بر دنیای هنر

کارل لاگرفلد در ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ در سن ۸۵ سالگی درگذشت. مرگ او برای دنیای مد و بسیاری از طرفداران او در سراسر جهان شوکی بزرگ بود. لاگرفلد تا زمان مرگش به‌عنوان مدیر خلاق شنل و فندی کار می‌کرد و به خاطر اخلاق کاری خستگی‌ناپذیر و تعهد به حرفه‌اش شهرت داشت. با این حال، در هفته‌های منتهی به مرگش، او به‌طور محسوسی در فشن شوها و رویدادها غایب بود و همین امر باعث گمانه‌زنی‌هایی در مورد سلامتی او شد. علت مرگ لاگرفلد عوارض ناشی از سرطان پانکراس گزارش شده است. گفته می شود که او چندین ماه قبل از مرگش مخفیانه با این بیماری مبارزه می کرد. درگذشت لاگرفلد با موجی از غم و اندوه و ادای احترام از طرف صنعت مد و فراتر از آن مواجه شد، بسیاری از طراحان، مدل ها و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی تسلیت گفتند و خاطرات خود را از لاگرفلد به اشتراک گذاشتند. میراث او به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین و نمادین‌ترین طراحان مد در تمام دوران‌ها به‌طور گسترده‌ای شناخته شد، و کمک‌های او به این صنعت پس از درگذشت او مورد تجلیل قرار گرفت.

اگرچه مرگ لاگرفلد ضایعه بزرگی برای دنیای مد بود، اما تأثیر و میراث او از طریق طراحی‌ها، همکاری‌هایش و دیدگاه خلاقانه بی‌نظیرش همچنان ادامه دارد.

تاثیرگذارترین آثار کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد یکی از با استعدادترین و تاثیرگذارترین طراحان مد قرن بود. او نگاهی باورنکردنی به جزئیات و توانایی عجیبی در پیش بینی ترندهای دنیای مد و ایجاد طرح هایی داشت که هم جاودانه و هم آوانگارد بودند. لاگرفلد به خاطر دیدگاه خلاقانه متمایزش که عناصر کلاسیک مد را با پیچ و تاب‌های مدرن و هیجان‌انگیز ترکیب می‌کرد، شهرت داشت. او استاد بازآفرینی طرح‌های کلاسیک، مانند کت و شلوار شنل و دادن حسی تازه و معاصر به آن‌ها بود. لاگرفلد در همکاری با سایر هنرمندان استاد بود و با هنرمندان، نوازندگان و دیگر طراحان برای خلق مجموعه‌های جدید و هیجان‌انگیز کار می‌کرد. او با هنرمندان زیادی از جمله اندی وارهول و فارل ویلیامز همکاری می کرد و همکاری های او اغلب راهگشا و تاثیرگذار بود.

مجموعه پاییز/زمستان ۲۰۱۰ برند شنل: برای نمایش مجموعه “کوه یخ”، لاگرفلد یک مجموعه دراماتیک با الهام از یک کوه یخ ساخت. باند فرودگاه با کریستال های درخشان یخ پوشانده شده بود و مدل ها با کت های خزدار و لباس های درخشان روی باند فرودگاه راه می رفتند. این نمایش ادای احترام به ظرافت و زرق و برق لباس پوشیدن زمستانی بود.

فشن شو اوت کوتور سال ۲۰۱۴ برند شنل: کارل لاگرفلد کل خیابانی را در گراند پالاس پاریس برای نمایش لباس شانل در سال ۲۰۱۴ بازطراحی کرد. این مجموعه شامل یک رستوران فرانسوی، یک سینما و یک گل فروشی بود و فضایی نفس گیر را ایجاد کرد که مهمانان را به یک مکان می برد.؛ خیابان پاریس. این مجموعه شامل توئید لاگرفلد با نام شانل و سیلوئت های کلاسیک با پیچ و تاب مدرن بود.

مجموعه پاییز/زمستان ۲۰۱۸ برند فندی: این مجموعه که “افسانه ها و افسانه های فندی” نام داشت را لاگرفلد یک مجموعه جنگلی جادویی با الهام از افسانه ها و افسانه ها ایجاد کرد. این مجموعه شامل پارچه‌های تزئین‌شده، کت‌های خزدار، و گلدوزی‌های پیچیده بود، با مدل‌هایی که با شنل‌های دراماتیک و سربند در جنگل قدم می‌زدند.

مجموعه  بهار/تابستان ۲۰۱۹ برند شنل: “تفریح ساحلی” نام مجموعه‌ای بود که لاگرفلد برای آخرین نمایش خود در شنل انتخاب کرد، صحنه این فشن شو مجموعه‌ای از استراحتگاه‌های ساحلی بود که دارای ساحل شنی، ایستگاه نجات غریق و  پیاده‌‌روی ساحلی بود. این مجموعه شامل تویدهای کلاسیک شنل و طرح‌های ساحلی بود و مدل‌ها در آن با پای برهنه در میان شن‌ها راه می‌رفتند.

 بازطراحی کت مشکی شنل:  بازطراحی لاگرفلد از کت مشکی برای شانل در واقع بازی را در دنیای مد و لباس تغییر داد. این ژاکت که برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ معرفی شد، تبدیل به یکی از لوازم اصلی کمد لباس زنانه شده است. لاگرفلد این ژاکت را به یک تکه همه کاره تبدیل کرد که می‌توان آن را در هر موقعیتی پوشید و برای کمد لباس‌های هر خانمی ضروری است.

 خزهای فندی: لاگرفلد بیش از پنج دهه مدیر خلاقیت برند فندی بود و استفاده او از خز در مجموعه های این برند نمادی از طراحی‌های او است. او از خز به روش‌های منحصر به فردی استفاده کرد، مانند ایجاد کت و اکسسوری با پیچ و تاب مدرن. یکی از خاطره انگیزترین لحظات خز فندی او زمانی بود که او یک شال خز طراحی کرد که می توانست به عنوان کلاه استفاده شود و با این کار توانست کاملاً مد کارایی و را با هم ترکیب کند

برند کارل لاگرفلد: لاگرفلد علاوه بر کارش در شنل و فندی، برند لباس خود را به نام کارل لاگرفلد ایجاد کرد. طرح‌های این برند به خاطر حال و هوای جوانانه و هیجان‌انگیزشان شناخته می‌شد و اغلب نماد لاگرفلد را با نمای گرافیکی سیاه و سفید نشان می‌داد. موفقیت این برند توانایی لاگرفلد را در طراحی نه تنها برای خانه‌های مد، بلکه برای ایجاد برندی با طراحی‌های متفاوت ثابت کرد.

زندگی شخصی

کارل لاگرفلد یک شخصیت بزرگتر از حد معمول در صنعت مد بود و زندگی شخصی او اغلب موضوع شایعات و گمانه زنی ها بود. در اینجا نگاهی دقیق تر به برخی از شایعات و جزئیات شخصی که در طول زندگی لاگرفلد در ارتباط بوده است، می پردازیم.

۱.رابطه با ژاک دو باشر: شایعه شده بود که لاگرفلد سال‌ها با ژاک دو باشر، یک اشراف زاده فرانسوی و اجتماعی رابطه عاشقانه داشته است. گفته می‌شود که این رابطه پرآشوب و مخرب بوده، به طوری که گفته می‌شود باشر لاگرفلد را با مواد مخدر و مهمانی آشنا کرده است و در مواقعی توانا.یی و خلاقیت او را برای خلق آثار جدید تحت تاثیر قرار داده.

۲.جراحی زیبایی: ظاهر لاگرفلد اغلب موضوع شایعات و گمانه زنی ها بود و بسیاری نشان می دادند که او تحت عمل جراحی پلاستیک متعددی قرار گرفته است. با این حال، لاگرفلد هرگز این شایعات را تایید یا تکذیب نکرد.

۳. کاهش وزن : در اوایل دهه ۲۰۰۰، لاگرفلد به طرز قابل توجهی مقدار زیادی از وزن خود را از دست داد، که به شایعاتی مبنی بر انجام عمل جراحی بای پس معده منجر شد. با این حال، لاگرفلد ادعا کرد که کاهش وزن او به دلیل رژیم غذایی سخت و برنامه ورزشی است.

۴. عشق به ادبیات و هنر: لاگرفلد علاوه بر مد، عشق عمیقی به ادبیات و هنر نیز داشت. او خواننده و گردآورنده مشتاق کتاب بود و به داشتن مجموعه هنری گسترده که شامل آثار برخی از مشهورترین هنرمندان تاریخ می‌شد، شهرت داشت.

۵.علاقمندی به گربه‌ها: لاگرفلد شور شناخته شده ای نسبت به گربه ها داشت و اغلب در مصاحبه ها درباره گربه خانگی محبوب خود، شوپت صحبت می کرد. شوپت با حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خودش و حتی کتابی که به او تقدیم شده بود، در نوع خود به یک حیوان خانگی مشهور تبدیل شد.

۶.نظرات جنجالی: لاگرفلد به خاطر نظرات صریح و گاهی اوقات بحث برانگیز خود شهرت داشت. او به خاطر نظراتی که در مورد وزن ادل و همچنین نظراتی که در مورد پناهندگان در اروپا انجام داد مورد انتقاد قرار گرفت.

در پایان، کارل لاگرفلد فردی پیچیده و چند وجهی بود و زندگی شخصی او اغلب موضوع شایعات و گمانه زنی ها بود. در حالی که برخی از این شایعات و جزئیات هرگز تأیید نشدند، آن‌ها به شخصیت بزرگ‌تر لاگرفلد کمک و موقعیت او را به عنوان یکی از نمادین‌ترین چهره‌های صنعت مد تثبیت کردند.

کارل اتو لاگرفلد (Karl Otto Lagerfeld)، (10 سپتامبر 1933– 19 فوریه 2019) طراح مد، هنرمند، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی بود که در پاریس زندگی و کار می‌کرد. کارل لاگرفلد در سن 14 سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شد.
او به عنوان مدیر خلاق خانه مد فرانسوی شنل شناخته می شد، موقعیتی که از سال 1983 تا زمان مرگش در دست داشت و همچنین مدیر خلاق خانه مد خز و کالاهای چرمی ایتالیایی فندی، و برچسب مد اپونیموس خودش بود. او در انواع پروژه های مربوط به مد و هنر همکاری می کرد.
پدر لاگرفلد صاحب شرکتی بود که شیر تبخیر شده را تولید و وارد می کرد. در حالی که پدربزرگ مادری اش کارل بهلمان یک سیاستمدار محلی برای حزب مرکز کاتولیک بود. خانواده او متعلق به کلیسای کاتولیک قدیمی بودند. هنگامی که مادر لاگرفلد با پدرش آشنا شد، او یک فروشنده لباس زیر زنانه از برلین بود. پدر و مادرش در سال 1930 ازدواج کردند.

او به مناسبت 250امین سالگرد تاسیس شرکت فابرکاستل جعبه‌ای مشهور به “کارل باکس” طراحی کرد که تمامی لوازم مورد نیاز یک طراح در آن گنجانده شده. از این باکس به صورت محدود فقط 2500 عدد تولید شده که هرکدام دارای شناسنامه هستند و قیمت آن بین 2500 تا 2800 یورو می‌باشد.

لاگرفلد به این معروف بود که سال تولدش را نادرست نشان می دهد و ادعا می کرد که از سن واقعی اش جوان تر است و پیشینه پدر و مادرش را نادرست نشان می دهد. به عنوان مثال او ادعا کرد که در سال 1938 از “الیزابت آلمان” و اتو لودویگ لاگرفلدت به دنیا آمده است.
این ادعاها به طور قطعی نادرست ثابت شده است، چرا که پدرش اهل هامبورگ بود و تمام عمر خود را در آلمان گذراند، بدون هیچ ارتباط سوئدی. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مادرش الیزابت بهلمان، دختر یک سیاستمدار محلی طبقه متوسط، خود را «الیزابت آلمان» می نامد. او شناخته شده بود که اصرار دارد که هیچکس تاریخ تولد واقعی او را نمی داند. لاگرفلد در مصاحبه ای در فوریه 2009 در تلویزیون فرانسه گفت که «نه در سال 1933 و نه 1938 به دنیا آمده است». در آوریل 2013 سرانجام اعلام کرد که در سال 1935 به دنیا آمده است. اما اعلام تولد توسط پدر و مادرش در سال 1933 منتشر شد و ثبت غسل تعمید در هامبورگ نیز او را به عنوان متولد آن سال فهرست می کند که نشان می دهد او در 10 سپتامبر 1933 به دنیا آمده است.

نگاهی به آخرین مجموعه لاگرفلد برای شنل:
آخرین مجموعه کارل لاگرفلد، روز سه‌شنبه در هفته مد زنان پاریس به نمایش درآمد.
برای نمایش شنل در هفته مد پاریس، قصر بزرگ به یک منطقه اسکی بدل شده بود، با ماکت کلبه‌های سوئیسی و برف مصنوعی. در این نمایش، آخرین مجموعه کارل لاگرفلد برای شنل، برای سری “آماده برای پوشیدن در پاییز و زمستان 2020−2019” به نمایش گذاشته شد. اغلب مجموعه‌های خارق العاده شنل در این محل با گنبد تماشایی‌اش به نمایش گذاشته می‌شود.

این برنامه با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به این طراح مد برجسته آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian