کالکشن جدید برند آیریس ون هرپن در هفته‌ی مد اوت‌کوتور پاریس به نمایش درآمد و بار دیگر نفس‌ها را در سینه حبس کرد. در این مقاله قصد داریم که نگاه دقیق‌تری به جدیدترین کالکشن آیریس ون هرپن و فلسفه‌ی این برند بیندازیم. با ما همراه باشید.

برند آیریس ون هرپن

آیریس ون هرپن، برند هلندی لوکسی‌ است که در سال 2007 میلادی توسط طراحی به همین نام تاسیس شد. خانم ون هرپن در سال 2007 اولین کالکشن خود را با نام Chiemical Crows در هفته‌ی مد آمستردام به نمایش گذاشت. این کالکشن را می‌توان اثری منحصربه‌فرد و نقطه‌ی عطفی در دنیای فشن به شمار آورد؛ چرا که ون هرپن یکی از اولین طراحانی است که روش چاپ سه بعدی را در تهیه‌ی متریال‌ لباس‌‌ و سایر آیتم‌ها به کار گرفت.

متمایز بودن طراحی های آیریس ون هرپن موجب شده که بسیاری از افراد مشهور از جمله لیدی گاگا، جرد لتو، بیانسه و … از هواداران اساسی این برند محسوب شوند. علاوه بر این، لباس‌های آیریس ون هرپن یکی از برندهای محبوب در بین مهمانان مراسم مت‌ گالا به شمار می‌آید.

آینده بر تن انسان‌ها

طراحی های آیریس ون هرپن یکی از متمایزترین سبک‌های طراحی محسوب می‌شود. در دنیایی که مد و فشن، چرخه‌وار خود را تکرار می‌کند و گذشته را به امروز می‌کشاند، ون هرپن نگاهی خیره و مصمم به سوی آینده دارد. او در کالکشن‌های اوت‌کوتورش همواره تلاش کرده که فاصله‌ی خود را از طراحی‌های رایج و معمول حفظ کند و از زاویه‌ی متفاوتی به متریال‌ها، لباس‌ها و جزئیات آن‌ها نگاه کند. به جرات می‌توان گفت آنچه که ون هرپن طراحی می‌کند، متعلق به دورانی ا‌ست که هنوز به وقوع نپیوسته.

طبیعت، زیبایی و پیچیدگی

آیریس ون هرپن طبیعت را نیز به سبک و سیاق منحصربه‌فردش وارد دیزاین‌های خود کرده. او در بسیاری از کالکشن‌‌های خود، از عنصر طبیعت به عنوان منبع الهامش یاد می‌کند. ون هرپن می‌گوید:«زیبایی طبیعت تنها دلیل الهام گرفتن من از آن نیست؛ بلکه پیچیدگی‌ها و فرایندهای بی‌نقصش نیز همواره توجه من را به خود جلب کرده‌اند». قدردانی ون هرپن از طبیعت، برخلاف بسیاری از طراحان دیگر، تنها به استفاده از عناصری نظیر پترن‌های حیوانات یا خز در دیزاین‌هایش محدود نمی‌شود و سعی دارد که در طراحی‌های خود از پیچیدگی‌ و ظرافت‌های طبیعت بهره بگیرد.

علم و تکنولوژی در مسیر مد پایدار

ون هرپن از جمله طراحانی‌ است که رابطه‌ی تنگاتنگی با تکنولوژی و علم برقرار کرده است. عطش سیری‌ناپذیر او در به‌کارگیری متریال‌های خلاقانه و جدید، منجر به همکاری او و دانشگاه‌های مطرح دنیا مانند دلف، MIT و حتی مرکز تحقیقاتی CERN شده. همچنین دغدغه‌های محیط زیستی جدی ون هرپن موجب شده که او به سراغ روش‌های جدیدی برای تولید و استفاده از متریال‌های مورد نیاز خود برود.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ون هرپن در کالکشن اوت‌کوتور Roots of Rebirth، برای تولید متریال و پارچه‌‌های مورد نیاز خود به سراغ پلاستیک‌هایی رفت که از اقیانوس جمع آوری شده بودند. او با این اقدام به صنعت فشن نشان داد که از زباله‌های رهاشده در اقیانوس‌ها نیز می‌توان متریال‌هایی با کیفیت بسیار بالا تولید کرد. تاکید و پافشاری در به‌کارگیری متریال‌های طبیعی و پایدار مانند پوسته‌ی دانه‌های کاکائو نیز در اکثر کالکشن‌های ون هرپن به چشم می‌خورد. 

کالکشن اوت‌کوتور پاییز و زمستان برند آیریس ون هرپن

کالکشن اوت‌کوتور پاییز و زمستان 2022-2023 آیریس ون هرپن که Meta Morphism نام دارد، در پانزدهمین سالگرد تاسیس این برند، در هفته‌ی مد اوت‌کوتور پاریس به نمایش درآمد. این کالکشن از شعری به نام Metamorphoses که متعلق به اُوید (شاعر ایتالیایی قرن هشتم میلادی) است، الهام گرفته شده؛ اشعاری جاودانه که انسان را با پرسش‌های مهمی مواجه می‌کند: ما ورای جسم خود چه هستیم و به کجا خواهیم رفت؟ 

لوک‌ها و متریال‌های این کالکشن

این کالکشن بی‌همتا از 16 لوک فیزیکی و 3 لوک دیجیتال تشکیل شده که لوک‌های دیجیتال قرار بود توسط آواتارها ارائه شوند، اما تیمی که وظیفه‌ی برگزاری این بخش از فشن‌شو را برعهده داشت، به کووید 19 مبتلا شد و فقط 16 لوک فیزیکی به نمایش عموم درآمد. آیتم‌های این کالکشن از جزئیات پیچیده و ظریفی برخوردارند و بسیاری از آن‌ها ترکیبی از هنر دست و پنل‌هایی با چاپ سه بعدی هستند. همانند کالکشن‌های قبلی ون هرپن، متریال‌ها و پارچه‌های تجزیه‌پذیر و خاص مانند برگ موز، ابریشم خالص، اورگانزای آپ‌سایکل و … در این کالکشن نیز به چشم می‌خورند.

جزئیات آینده‌گرایانه‌ی کالکشن Meta Morphism 

جزئیات خیره‌کننده‌ی لوک‌های این کالکشن، آینده‌ای را به نمایش می‌گذارد که در آن بدن انسان‌ دستخوش‌ تغییرات زیادی شده است؛ آینده‌ای که احتمالاً عمر ما کفاف دیدن آن را نخواهد داد. آرایش، مدل مو و ناخن‌های مدل‌های این فشن‌شو همگی شاهدی بر این مدعا هستند. شاید ون هرپن می‌خواهد به انسان معاصر نشان دهد که گاهی لازم است از ترندهای روز فاصله گرفت و به منابع درونی خلاقیت و نوآوری درونی خود رجوع کرد.

ون هرپن و آینده‌گرایی 

شاید به جرات بتوان گفت که آیریس ون هرپن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان لباس آینده‌گرا در صنعت فشن محسوب می‌شود. او در تمامی کالکشن‌های خود سعی دارد که کانسپت‌های نو و بدیعی را به نمایش بگذارد و گذشته را تکرار نکند. علاوه بر این، علاقه‌ی ون هرپن به تکنولوژی موجب شده که او و طراحی‌های بی‌همتایش در متاورس و دنیاهای دیجیتالی نیز پیشتاز باشند. کسی چه می‌داند؛ شاید در نهایت آینده‌ی اوت‌کوتور نیز به همین سمت‌وسو کشیده خواهد شد.

در ادامه، عکس‌های کامل کالکشن جدید اوت‌کوتور برند آیریس ون هرپن را با هم خواهیم دید. نظر شما راجع به این کالکشن چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian