کاپشن بمبر یا خلبانی چیست و چطور آن را ست کنیم؟

کاپشن بمبر یا خلبانی

عکس از: Edward Berthelot

کاپشن بمبر یا خلبانی از آن لباس‌هایی است که حسابی طرفدار دارد. هم خانم‌ها و هم آقایان از این کاپشن استقبال می‌کنند. تنوع رنگ‌ها و مدل‌ها و کاربرد زیاد بمبر یکی از دلایل اصلی شهرتش در طول سالیان متوالی است. در این مقاله از این لباس جذاب و اصول پوشیدن آن می‌خوانید.

کاپشن بمبر یا خلبانی چیست؟

کاپشن بمبر یا خلبانی
کاپشن خلبانی

بمبر یا همان خلبانی کاپشنی است کوتاه که در ناحیه مچ‌های دست، آستینش تنگ می‌شود. به تصویر بالا نگاه کنید. بمبرها از جلو زیپ می‌خورند و معمولا چهار جیب (دو تا در طرفین و دو تا روی هر طرف سینه) دارند.

این کاپشن‌ها از طیف متنوعی از پارچه‌ها دوخته می‌شوند: چرم، پلی‌استر، نایلون و کتان. یقه بمبرها هم ساده است. یا حالت یقه مردانه ساده دارند یا حالت یقه ایستاده.

جذابیت کاپشن‌های خلبانی به این است که طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی دارند. برای همین، در انواع استایل و برای افرادی با خواسته‌ها و نیازهای مختلف می‌توانند مناسب باشند.

نگاهی به تاریخچه بمبرها داشته باشیم؟

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ استایل زنانه با بمبر
بمبر مردانه

اگر در تاریخ به عقب برویم، کاپشن‌های خلبانی را در جایی حوالی جنگ جهانی اول پیدا می‌کنیم. هواپیماها و جت‌های جنگی در آن زمان روباز بودند و همین باعث می‌شد که خلبان‌ها نیاز به لباس‌هایی گرم داشته باشند. نیاز به لباسی گرم و بادوام عامل طراحی کاپشن‌ خلبانی بود. ارتش آمریکا این کاپشن را برای خلبانان خود طراحی کرد و کم‌کم مدل‌های مختلفی از آن دوخته و عرضه شد.

در جنگ جهانی دوم، توسعه صنعت هوایی و ساخت هواپیماهای جدید نیاز به کاپشن‌هایی گرم‌تر را هم ضروری کرد. آنجا بود که بمبرها از جنس‌هایی ضخیم‌تر و گرم‌تر وارد بازار شدند. به‌تدریج، مدل بمبرها از سوی عموم هم مورد استقبال قرار گرفت. کاپشن‌های خلبانی به کمد مردم راه پیدا کردند و در دهه ۶۰ و ۸۰ میلادی از لباس‌های محبوب همه در دنیا به‌ویژه اروپا بودند.

دلیل نام‌گذاری بمبرها

نام کاپشن خلبانی ریشه در تولید آن برای نظامیان دارد. بنا به تاریخ، نخستین‌بار، این لباس‌ها را نظامیان خلبانی به تن کردند که هواپیماهای بمب‌افکن می‌راندند. برای همین هم به کاپشن این خلبانان بمبر (Bomber) یا همان بمب‌افکن می‌گویند.

جنس کاپشن‌های خلبانی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، بمبرها معمولا از جنس چرم‌اند. اما جنس‌های دیگری از آنها هم وجود دارد:  کتان، چرم مصنوعی، پلی‌استر و نایلون. همین تنوع است که باعث می‌شود، خلبانی‌ها در استایل‌های مختلف کاربرد داشته باشند.

در آغاز، بیشتر کاپشن‌های بمبر از جنس پوست اسب یا بز بودند. از آنجایی که این لباس‌ها برای گرم‌ نگه‌داشتن خلبان‌ها طراحی می‌شدند، انتخاب جنسشان اهمیت زیادی داشت. بسته‌بودن ناحیه مچ هم به‌خاطر گرم‌ نگه‌داشتن ناحیه مچ و دست‌هاست.

قبل از خرید کاپشن خلبانی باید به چه نکاتی دقت کنید؟

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ استایل زنانه با بمبر
بمبر زنانه

کاپشن‌های خلبانی شکل و طراحی زیبایی دارند. اگر مورد مناسبی را انتخاب کنید، استایل بسیار خوبی پیدا خواهید کرد. پس قبل از خرید حتما به این ویژگی‌ها دقت کنید:

  • اندازه‌بودن کاپشن؛ بمبرها باید کاملا اندازه‌تان باشند تا جلوه خوبی روی اندام پیدا کنند. کوچک یا بزرگ‌بودن آنها باعث می‌شود که تیپ خوبی نداشته باشید. البته برخی از بمبرها کمی حالت اُورسایز (oversize) دارند. اما اندازه‌بودن در جلوه بهتر لباس بسیار اثرگذار است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، آستین بمبر باید تا مچ دست بیاید و بهتر است که قدش هم تا روی کمر باشد.
  • شیوه بسته‌شدن جلوی لباس؛ دقت کنید که کاپشنتان با زیب بسته می‌شود یا دکمه دارد. اگر می‌خواهید که بمبر کاملا روی تنتان به حالت فیت بنشیند، باید به دنبال مواردی بگردید که زیپ دارند.
  • جنس و رنگ؛ جنس کاپشن خلبانی است که پایه استایلتان را مشخص می‌کند. بعد هم رنگ در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. جنس و رنگی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند استایل را از حالت غیررسمی تا رسمی متنوع کند. انتاخب کاپشنی به رنگ خنثی دستتان را در سِت‌کردن آن با انواع لباس باز می‌گذارد.

جنس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کاپشن خلبانی چیست؟

کاپشن بمبر یا خلبانی می‌تواند استایل‌های متنوعی برایتان بسازد. جالب است که هر رنگ از آن هم دنیایی مخصوص به خودش دارد. برای همین، در این بخش می‌خواهیم درباره رنگ‌های مختلف این نوع از کاپشن برایتان بگوییم.

بمبر بورگاندی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌ بمبر بورگاندی
بمبر بورگاندی

در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ میلادی، کاپشن‌های بمبر در میان پانکی‌ها محبوب شدند. پانک فرهنگی بود که در جوامع رواج پیدا کرده بود و از آزادی‌های فردی، آنارشیسم و انتقادات اجتماعی می‌گفت. لباس‌پوشیدن پانکی‌ها هم مخصوص خودشان بود. آنها لباس‌هایی با رنگ‌های شاد و طرح‌های خاص می‌پوشیدند و مدل موها و آرایششان هم جلوه‌گر نوعی اعتراض، سرکشی و جسارت بود.

این افراد از بمبرهای بورگاندی هم استقبال زیادی می‌کردند. البته فقط پانکی‌ها نبودند که از بمبرهای بورگاندی خوششان می‌آمد، این کاپشن زیبا و جذاب محبوب دل بسیاری از افراد دیگر هم بود. اگر دقیقا نمی‌دانید که بمبر بورگاندی چیست، باید بگوییم که بورگاندی رنگ قرمزی است که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

  • توصیه استایل: بامبرهای بورگاندی را با هودی‌ها ست کنید. این ترکیب در کنار شلوار جین مشکی و تی‌شرتی به همین رنگ بسیار جذاب می‌شود.

کاپشن زیتونی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ بمبر زیتونی
بمبر زیتونی

بمبرهای زیتونی نخستین نسل از این لباس بودند. لباس‌های ارتشی‌ها معمولا از طیف‌های رنگ سبز انتخاب می‌شود. بمبرهای زیتونی استایل شیکی به شما می‌دهند. مهم‌ترین قابلیتشان این است که می‌توانید آنها را با رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از لباس بپوشید و سِت کنید. رنگ سبز زیتونی در دسته رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود که به‌خوبی در کنار رنگ‌های دیگر جلوه مناسبی پیدا کند.

  • توصیه استایل: بمبرهای زیتونی را با شلوارهای جین یا کتان راسته ست کنید. برای بخش‌های دیگر استایل هم به سراغ رنگ‌هایی مانند آبی یا طیف‌هایی از خاکی بروید.

کاپشن خلبانی مشکی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌ بمبر مشکی
بمبر مشکی

مشکی انتخاب کلاسیکی است. انتخاب کاپشنی به این رنگ دستتان را در ست‌کردن باز می‌گذارد. ضمن اینکه اگر بخواهید کمی لاغرتر به نظر برسید هم مشکی همیشه انتخاب بهتری است.

اگر قصد دارید که تیپی اسپورت داشته باشید، به سراغ بمبرهایی از نایلون بروید. کاپشن‌های خلبانی چرمی یا پشمی می‌توانند استایلی رسمی‌تر به شما بدهند. البته در میان آنها هم مواردی وجود دارد که تیپی کاملا اسپورت برایتان می‌سازند.

  • توصیه استایل: مشکی با انواع رنگ‌ها ست می‌شود. اگر دلتان نخواست که از رنگ‌های متنوع در کنار کاپشن مشکی استفاده کنید، یادتان باشد که استایل مونوکروم یعنی سرتاپا مشکی هم ایده خوبی است.

بمبر سفید

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌بمبر سفید
بمبر سفید

شاید بمبر سفید انتخاب نخستتان نباشد. اما نگاهی به آن داشته باشید. اگر دوست دارید که ظاهری آراسته پیدا کنید و مرتب به نظر برسید، حتما بمبرهای سفید را هم امتحان کنید.

سفید هم رنگی است که می‌تواند در کنار رنگ‌های مختلفی بنشیند. البته قبول داریم که زود چرک و کثیف می‌شود و همین علتی است که بسیاری از افراد دورش را خط می‌کشند.

  • توصیه استایل: بمبر سفید را با شلواری سفید و تی‌شرت یا پیراهنی از طیف رنگ‌های روشن مانند آبی آسمانی یا طوسی بپوشید. ترکیب خوبی می‌شود.

بمبر قرمز

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌بمبر قرمز
بمبر قرمز

قرمز هم مانند سفید رنگ همه‌پوشی نیست. منظور از همه‌پوش‌نبودن یعنی همه افراد از آن استقبال نمی‌کنند. اما رنگ قرمز می‌تواند به شما استایلی بانشاط، جوانانه و البته خاص بدهد.

اگر دوست دارید که بمبرتان متفاوت و جذاب باشد، به سراغ طیف‌هایی تیره از رنگ قرمز بروید. البته طیف‌های روشن این رنگ هم در کنار رنگ‌های مناسب دیگر می‌تواند جلوه خوبی پیدا کند.

  • توصیه استایل: کاپشن بمبر قرمزتان را با شلوار جینی آبی بپوشید. تی‌شرتی یقه گرد از طیف رنگ‌های خنثی مثلا طوسی انتخاب کنید و کفشی اسپورت هم بپوشید. عالی می‌شود. نظرتان چیست؟

بمبرهای بلند

کاپشن بمبر یا خلبانی
بمبر بلند

بمبرهای بلند کمتر از انواع دیگر این کاپشن استفاده می‌شوند. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به سراغ همان مدل‌هایی بروند که قدشان تا روی کمر است. البته خواست، خواستِ شماست که چه مدلی از بمبرها را انتخاب کنید اما بدانید که بمبرهای بلند هم جذاب و متنوع‌اند و هم مناسب‌ترین گزینه برای روزهای سرد زمستانی هستند.

  • توصیه استایل: بمبرهای بلند را با شلوارهای اسلیم‌فیت بپوشید. این نوع ست‌کردن باعث می‌شود که استایلتان متعادل شود. تنگی شلوار در کنار بلندی کاپشن جلوه متوازنی به تیپتان می‌دهد.

بمبر چرمی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌ بمبر چرمی
بمبر چرمی مشکی

کاپشن بمبر یا خلبانی چرمی هیچ‌وقت از مُد نمی‌افتد. این کاپشن خوش‌جنس و زیبا می‌تواند حسابی شما را شیک و جذاب کند. انتخاب کاپشن چرمی مشکی شما را خوش‌اندام‌تر نشان می‌دهد.

می‌توانید به سراغ رنگ‌های مختلفی از بمبر چرمی بروید. اما یادتان باشد که مشکی کمی شما را به دنیای استایل‌های رسمی‌تر می‌برد. رنگ‌های دیگر حالت اسپورتی دارند.

  • توصیه استایل:‌ کاپشن مشکی چرمی را با شلوار و هودی مشکی بپوشید. کفشتان هم بوت یا کتانی باشد. اگر بمبر چرمی قهوه‌ای انتخاب می کنید، ست‌کردن جین با آن فکر بسیار خوبی خواهد بود.

بمبر جیر

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌ بمبر جیر
بمبر جیر

کاپشن جیر بهترین انتخاب برای روزهای بارانی و برفی نیست اما جلوه‌ای شیک و کلاسیک دارد. بمبر جیر برای استایل‌های نیمه‌رسمی هم مناسب است. در انتخاب این کاپشن باید به سراغ رنگ‌های روشن‌تر بروید. مثلا طیف‌های خاکی، بِژ یا قهوه‌ای پررنگ را انتخاب کنید.

  • توصیه استایل: بمبر جیر به رنگ خنثی یا روشن را با لباس‌هایی از طیف‌های تیره‌تر ست کنید. مثلا اگر بمبرتان قهوه‌ای است به پوشیدن جین با آن نگاهی داشته باشید؛ ترکیب زیبایی می‌شود.

کاپشن بمبر در موقعیت‌های غیررسمی و نیمه‌رسمی چطور است؟

بمبرها انتخاب خوبی برای استایل‌های شیک غیررسمی هستند. این کاپشن‌ها در استایل‌های نیمه‌رسمی هم خوب جلوه می‌کنند. اما اجازه بدهید کمی دقیق‌تر درباره هر مورد برایتان توضیح بدهیم:

بمبر در استایل غیررسمی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌بمبر نیمه رسمی
بمبر نیمه رسمی

بمبرها را در استایل اسپورت با شلوارهای جین، کتان، اسلش و انواع مختلفی از شلوار اسپورت بپوشید. یادتان باشد که برای انتخاب کفش هم باید به سراغ گزینه‌های غیررسمی بروید. در غیر این صورت، استایلتان تا حد زیادی مخدوش می‌شود. گزینه‌های مناسب برای پوشیدن زیر کاپشن خلبانی در تیپ اسپورت هم به این صورت است:

  • تی‌شرت
  • هودیق

بمبر در استایل نیمه‌رسمی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ‌بمبر در استایل نیمه رسمی
بمبر نیمه رسمی

اگر می‌خواهید کمی از تیپ اسپورت به دنیای استایل‌های رسمی‌تر وارد شوید و حالتی نیمه‌رسمی پیدا کنید، باز هم می‌توانید بمبر بپوشید. اما چطور؟ بمبرهایی به رنگ مشکی انتخاب کنید و آنها را با شلوارهایی مردانه بپوشید. راستی یادتان نرود که همیشه از کفش‌های نیمه‌رسمی در استایل‌هایی این‌چنینی با بمبر استفاده کنید.

شلوارهای راسته کتان یا پارچه‌ای متناسب با فصل‌های سرد گزینه‌های خوبی هستند. زیر بمبر در این استایل چه باید بپوشید؟

  • پیراهن مردانه
  • پولوشرت‌هایی با رنگ‌های خنثی

کاپشن بمبر در استایل زنانه چگونه است؟

شاید تا اینجا فکر کرده باشید که بمبرها بیشتر برای استایل‌های مردانه مناسب است اما اصلا این‌طور نیست. پس اجازه بدهید که نگاهی به چند استایل زنانه با این کاپشن‌ها هم داشته باشیم.

 کاپشن بمبر زنانه و پیراهن مشکی بلند

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ استایل زنانه با بمبر
بمبر با پیراهن بلند

پیراهنی بلند و به رنگ مشکی به تن کنید و روی آن کاپشن بمبرتان را بپوشید. ترکیب جذاب و متنوعی می‌شود. از لحاظ پوشیدن در خیابان هم مشکلی ندارد و متناسب با قوانین و الزامات است. البته می‌توانید به جای پیراهن مشکی از پیراهن‌هایی به رنگ‌های دیگر هم استفاده کنید. هیچ ایرادی ندارد.

بمبرهای بلند برای استایل خیابانی

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ استایل زنانه با بمبر
بمبر در استایل زنانه

بمبرهای بلند گزینه‌های عالی و جذابی برای استایل خیابانی زنانه هستند. این کاپشن‌ها هم گرم‌اند و هم استایل زیبایی برایتان می‌سازند. اگر بمبر بلند می‌پوشید از شلوارهای چسبان استفاده کنید تا توازن و تعادل در تیپتان به چشم بخورد. ست‌کردن بوت با این استایل هم فکر بسیار بسیار خوبی است.

بمبر روی هودی و با دامن

کاپشن بمبر یا خلبانی ـ استایل زنانه با بمبر
بمبر زنانه

پوشیدن بمبرها روی هودی ترکیب زیبایی می‌سازد. اگر می‌خواهید که از این لباس‌ها برای استایل خیابانی استفاده کنید، می‌توانید دامنی بلند هم بپوشید و استایلتان را بسیار خاص و متنوع کنید.

در آخر

با کاپشن بمبر یا خلبانی آشنا شدید. شیوه ست‌کردن آن در استایل و انواعش را هم مرور کردیم. این کاپشن‌ها معمولا برای همه افراد با اندام‌های مختلف مناسب‌اند. اگر دوست دارید که کاپشنی جدید بخرید و نمی‌دانید که به سراغ چه طرح و مدلی بروید، حتما به بمبرها هم نیم‌نگاهی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian