کریستین دیور (Christian Dior) از مهم‌ترین طراحان مد در جهان بود که آثارش بعد از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب شد و میراثش ادامه پیدا کرد تا در صنعت مد جهان تاثیرگذار باشد. زمانی که صحبت از طراحی مد و لباس به میان می‌آید کریستین دیور یکی از نام‌هایی است که بلافاصله به ذهن می‌رسد.

کریستین دیور که بود؟

این طراح افسانه‌ای صنعت مد پاریس را دگرگون کرد. طراحی‌های دیور که در محدودیت‌های زمان جنگ خلق شدند با ظرافتی زنانه و لوکس، انقلابی در عرصه‌ی لباس‌های زنانه پدید آوردند. کریستین دیور هم به دلیل خلاقیت بی‌حد‌ و‌ حصرش در طراحی لباس و هم به دلیل مهارت بی بدیلش در عرصه‌ی تجارت بسیار موفق عمل کرد و به یکی از موفق‌ترین طراحان صنعت مد در جهان تبدیل شد. در طول تاریخ بسیاری از هنرپیشگان سینما و سلبریتی‌های مشهور طرح‌های کریستین دیور را بر‌تن کرده‌اند و کمپانی کریستین دیور هم اکنون در صنعت مد جهان پیشتاز است.

سال‌های آغازین زندگی کریستین دیور

زندگی حرفه ای دیور

کریستین دیور در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ میلادی در گرانویل (Granville) که یک شهر ساحلی در شمال فرانسه است به دنیا آمد. او دومین فرزند از ۵ فرزند الکساندر لویی موریس دیور (Alexandre Louis Maurice Dior) بود. موریس دیور به همراه همسرش ایزابل کاردامونه (Isabelle Cardamone) صاحب یک کارخانه‌ی موفق تولید کود بودند. زمانی که کریستین هنوز یک پسر بچه‌ی ۱۰ ساله بود، خانواده‌اش به پاریس نقل مکان کردند و دوران جوانی او در پاریس سپری شد.

اگرچه کریستین به هنر بسیار علاقه‌مند بود و می‌خواست در آینده معمار شود، در سال ۱۹۲۵ به اصرار پدرش که دوست داشت فرزندش یک دیپلمات موفق شود در مدرسه‌ی علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل شد. با این وجود درسال ۱۹۲۸ زمانی که دیور از مدرسه‌ی علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد با پولی که از پدرش گرفته بود یک گالری کوچک را در شهر پاریس افتتاح کرد. البته پدر کریستین برای دادن این پول به دیور شروطی را هم وضع کرده بود؛ از جمله این که نام خانوادگی دیور بر سر در نمایشگاه گذاشته نشود.

در همان سال‌های کوتاه فعالیت گالری دیور آثار افراد مشهوری همچون ژرژ براک (Georges Braque)، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، ژان کوکتو (Jean Cocteau) و ماکس ژاکوب (Max Jacob) در گالری به نمایش گذاشته شد. کریستین دیور در سال ۱۹۳۱ پش از ورشکستگی پدر و مرگ مادر و برادر بزرگش مجبور به تعطیلی گالری‌اش شد و فصل جدیدی از زندگی‌اش را آغاز کرد.

شروع کار کریستین دیور در صنعت مد

زندگی حرفه ای دیور

دیور پس از تعطیلی گالری با فروش طرح‌های اولیه‌اش در زمینه‌ی مد و طراحی لباس دوباره به عرصه‌ی مورد علاقه‌اش یعنی هنر بازگشت و در سال ۱۹۳۵ به عنوان تصویرگر در مجله «فیگارو ایلوستر» که یکی از انتشارات معروف مجله‌ی فیگارو بود مشغول به کار شد. چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۸ رابرت پیگوت (Robert Piguet) دیور را به عنوان دستیار طراح در شرکت خود استخدام کرد. با این وجود چندی بعد با آغاز جنگ جهانی دوم، دیور به جنوب فرانسه رفت تا به عنوان افسر در ارتش فرانسه خدمت کند. پس از تسلیم شدن فرانسه در برابر آلمان در سال ۱۹۴۰ دیور به پاریس بازگشت و این بار توسط طراح مد لوسیه لیلانگ (Lucien Lelong) استخدام شد. در طی سال‌های باقی مانده‌ی جنگ، شرکت لیلانگ هم برای زن‌های فرانسوی و هم برای زن‌های نازی لباس طراحی می‌کرد.

آغاز دوره‌ی طلایی فعالیت دیور در صنعت مد

در سال ۱۹۴۶ «مارسل بوساک» که یکی از ثروتمندترین کارخانه‌داران فرانسه بود از کریستین دیور دعوت کرد تا به عنوان طراح با «خانه‌ی مد فیلیپ ات گستون» همکاری کند اما دیور که خودش تصمیم به گشایش یک خانه‌ی مد جدید داشت این پیشنهاد را نپذیرفت و نهایتا در ۱۹۴۷ دیور با پشتیبانی مارسل بوساک خانه مدش را در پاریس افتتاح کرد.

اولین خط تولید دیور که «کارول» ( به معنای جام گل) نام داشت و تحت عنوان «ظاهر جدید» (new look) هم شناخته می‌شد مجموعه‌ای بود تشکیل شده از ۹۰ لباس بسیار تاثیرگذار و جدید که در واقع واکنشی به پایان جنگ جهانی دوم و دوران جیره بندی محسوب می‌شد. در این مجموعه، لباس‌ها ساختار بسیار جذابی داشتند و در مقایسه با دوران جنگ و محدودیت‌های جیره‌بندی آن دوره با رویکردی سخاوتمندانه طراحی شده بودند و برای هر کدام از لباس‌ها به طور متوسط ۲۰ یارد پارچه مصرف شده بود.

این مجموعه بسیار مورد توجه قرار گرفت و این آغاز دوران طلایی زندگی کاری کریستین دیور محسوب می‌شد. در همان سال دیور با چندین قرارداد کاری جدید در تجارت مد پیش قدم شد و در سال ۱۹۴۸ (میلادی) او قراردادهای پر سودی در معامله برای پوشاک خز‌دار، جوراب‌های زنانه‌ی ساق‌بلند و عطر ترتیب داد که علاوه بر سودآوری بسیار او را به یکی از مشهور‌ترین چهره‌ها در صنعت مد تبدیل کردند.

طراحی های دیور

دیور پس از مجموعه‌ی «ظاهر جدید» چندین مجموعه‌ی خلاقانه، باشکوه و جدید را ارائه داد که هر یک دارای موضوعی موضوعی خاص بودند؛ در مجموعه‌ی«لاله» که در بهار ۱۹۵۳ ارائه شد تعداد زیادی طرح‌های پر نقش و نگار و گل‌دار نمایش داده شدند و در مجموعه‌ی «خط A» که در بهار ۱۹۵۵ به نمایش درآمد، طرح‌ها ساختاری صاف داشتند که بر روی ران‌ها و پاها عریض می‌شدند و به حرف A شباهت داشتند.

ویژگی‌های شاخص طراحی‌های دیور

طراحی های دیور

کریستین دیور در طراحی‌های خود از گل‌ها و طرح‌های مرتبط با گل زیاد استفاده می‌کرد و چندین بار اعلام کرده بود که از دریا و ساحل هم برای طراحی‌هایش زیاد الهام می‌گرفته است. در واقع منظره‌ی دریا منظره‌ی موردعلاقه‌ی دیور از طبیعت بود و دریا و ساحل آن را برای عطر‌ها و طراحی‌هایش بسیار مورد توجه قرار می‌داد. همچنین علاقه‌ی دیور به گل‌ها و کاربرد فراوان آن بر روی لباس خانم‌ها، به باغ گل زیبایی که مادرش در خانه نرماندی‌شان پرورش می‌داد، بر‌می‌گردد.

سوزن‌‌دوزی‌‌های ظریف و موشکافانه در خط کمر، شنل‌‌های پرحجم، و دامن‌‌های گنبدی‌ شکل که برای لاغر نشان دادن ساق پا طراحی می‌شدند جزو ویژگی‌های شاخص برند دیور بودند.

مرگ کریستین دیور و ادامه‌ی راه برند

مراسم تدفین دیور

در سال ۱۹۵۷ عکس کریستین دیور بر روی مجله تایم به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار جهان مد به چاپ رسید، چند ماه بعد از این جریان کریستین دیور پاریس را به قصد تعطیلات به سمت مونته کاتینی (Montecatini) ایتالیا ترک کرد و در همان جا، در ۲۳ اکتبر ۱۹۵۷ دیور با سومین سکته‌ی قلبی در سن ۵۲ سالگی درگذشت. مرگ او هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به صورت قطعی علت مرگش مشخص نشده است.

پس از انتشار خبر فوت دیور مارسل بوساک جت شخصی‌اش را به مونته کاتینی فرستاد تا پیکر دیور را به پاریس برگردانند. در مراسم تدفین دیور بیش از ۲۵۰۰ پانصد نفر شرکت کردند که بخش زیادی از این جمعیت را کارکنان و مشتریان کمپانی دیور تشکیل می‌دادند. کمپانی دیور در زمان مرگ کریستین سالانه چیزی در حدود بیست میلیون دلار درآمد داشت.

بعد از مرگ دیور، دستیار ارشد او «یویس سنت لورن» ( یک طراح با استعداد ۲۱ ساله) امور شرکت را در دست گرفت و پس از آن «جان گالیانو» در سال ۱۹۹۶ و «راف سیمونز» در سال ۲۰۱۲ مدیریت کمپانی را بر عهده گرفتند. «ماریا گرازیا شیوری» در سال ۲۰۱۶ به عنوان اولین زن رهبر برند دیور منصوب شد و تا به امروز هم این پست را بر عهده دارد. کمپانی قدرتمند کریستین دیور همچنان پیشتاز صنعت مد در جهان است.

چند حقیقت جالب درباره ی کریستین دیور و برندش

فمنیست‌ها از جمله منتقدان طراحی های دیور بودند. از آنجایی که دیور به معماری ( خطوط، فرم ها، اشکال و حجم) علاقه‌ی زیادی داشت، فرم‌ها و حجم‌های بدن را وارد طرح‌هایش می‌کرد و به همین دلیل، تمام الگوهای او از انحنا و برجستگی‌های اندامی برخوردار بودند؛ از همین رو، فمینست‌ها این نوع طراحی و معذب‌سازی زنان در نوع پوشش را نمی‌پسندیدند. از نظر این گروه، در حالی که کوکوشنل قصد داشت در طرح‌هایش به زنان آزادی پوشش و راحتی ببخشد؛ دیور در پی معذب ساختن و نمایش اندام آن‌ها بود.

عطر دیور

عطر دیور (میس دیور) برگرفته از نام خواهر دیور است. خواهر کریستین «کاترین دیور» که در طول جنگ جهانی دوم، درگروه مقاومت فرانسه علیه نازی‌ها می‌جنگید، به اسارت گشتاپو در‌آمد، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و تا سال ۱۹۴۵ در آنجا باقی‌ ماند. دیور این عطر را به افتخار و احترام خواهرش نام‌گذاری کرد. رایحه‌ی این عطر، یادآور عطر گل‌هاست و این به زمانی بازمی‌گردد که کریستین و خواهران و برادرانش روزگار کودکی‌شان را در جنوب فرانسه در میان باغ گل معطر مادرشان سپری می‌کردند.

کیف لیدی دیور

کیف لیدی دیور، یکی از معروف‌ترین طرح‌های برند دیور است. کمپانی دیور اولین بار این کیف را در سال ۱۹۹۵ عرضه کرد و این طرح به دلیل ادای احترام به پرنسس دیانا به لیدی دیور شهرت یافت؛ چرا که پرنسس دایانا پس از هدیه گرفتن این کیف از بانوی اول فرانسه، به ندرت بدون در دست داشتن این کیف در انظار دیده می شد و تقریبا همیشه از این مدل کیف استفاده می‌کرد.

اثر معروف «تداوم حافظه» تابوی مشهور سالوادور دالی ازجمله تابلو‌هایی بود که اولین بار در گالری کریستین دیور در پاریس به نمایش درآمد.

دیور (Dior) روز دو شنبه (سوم جولای) ۷۰ سالگی اش را جشن گرفت. جشنی که پر بود از ستارگانی که طرفدار یکی از مشهورترین‌ و لوکس‌ترین خانه‌های مد دنیا هستند. آن‌ها آمده بودند تا اولین شوی ماریا گرازیا چیوری در فضای آزاد را تماشا کنند، یک شوی زنانه‌ی تمام عیار!

کریستین دیور

حتما همه‌ی ما اسم دیور را شندیده‌ایم، یک برند فرانسوی و البته از زاویه‌ی دیگری یک خیاط خلاق که یک روز تصمیم گرفت بر خلاف خواست پدر و مادرش که دوست داشتند او یک دیپلمات شود، خانه‌ی مد خودش را راه اندازی کند.

شانس با کریستین دیور (Christian Dior) یار بود، از دوران جنگ جهانی دوم و زمانی که برای همسران افسران نازی لباس می‌دوخت، عبور کرد و توانست به یکی از برندهای مورد علاقه‌ی مشاهیر تبدیل شود. حالا خانه‌ی مدی که در سال ۱۹۴۶ راه‌اندازی کرده است، ۷۰ سالگی این همراهی را جشن می‌گیرد.

ستاره‌هایی مانند کارلا برونی، چارلیز ترون، شارون استون، مونیکا بلوچی، اوا گرین، جود لا، ناتالی پورتمن، جنیفر لارنس و ریحانا از سفیران این برند در زمینه‌های مختلف بوده و هستند.

مدیر خلاق برند دیور

دیور که در ابتدا تمام فعالیت خود را روی طراحی لباس، کفش و انواع اکسسوری زنانه متمرکز کرده بود و سپس بخش‌های Dior Homme و Baby Dior را برای مردان و کودکان افتتاح کرد، شوی ۷۰ سالگی‌اش بار دیگر به نمایشی کامل از زنانگی در تمام طراحی تبدیل شد.

ماریا گرازیا چیوری (Maria Grazia Chiuri) که از سال ۲۰۱۶ به عنوان اولین زن، در مسند مدیر خلاق دیور تکیه زد، از همان ابتدا راه خود را مشخص کرد. او در اولین شوی خود در خانه‌ی مد دیور و برای لاین تابستان و بهار ۲۰۱۶ تی شرت‌هایی را طراحی کرد که روی آن از عبارت We Should All Be Feminists استفاده شده بود.

جشن ۷۰ سالگی دیور فرصتی بود برای آنکه یک بار دیگر اهمیت زنان تاثیرگذار در تاریخ را به رخ بکشد، او نمایش خود را با نقل جملاتی از خود کریستین دیور آغاز کرد:

پوشاک دیور

چیوری در نمایش خود تلاش کرد قدرت زنان را این طور به نمایش بگذارد:

  • دامن‌های بلند تا روی زانو که از مهمترین مدهای دهه‌ی ۱۹۵۰ و یادآور سال‌های ورود زنان به عرصه‌های مردانه است.
  • پلیورهایی با فرم آزاد و پلیسه دار که با نام “امیلیا ارهارت”، نخستین زنی که پرواز تک نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داده، نام گذاری شده بود.
  • سرهمی زغالی رنگ با آستین‌های بالا زده و استایل آسیایی با نام “سیام” برای یادآوری استایل زنان تایلندی.
  • پیراهن تور و زیبا با نام “اندولوسیا” برای یادآوری استایل رایج زنان اسپانیایی.

ماریا گرازیا چیوری، امروز در صف اول و اگر دقیق‌تر بگوییم پیشروی بیش از هزار طراح و استایلیست و نقاد عرصه‌ی مد است و در واقع تاثیرگذارترین زن در دنیای مد و فشن به شمار می‌رود.

در یک خانواده‌ی ثروتمند فرانسوی در تاریخ 21 ژانویه 1905 متولد شد و بخاطر خواسته مادرو پدرش به دنبال تحصیل در علوم سیاسی بود تا وارد دنیای سیاست شود! اما این آینده کریستین دیور که خیلی به دنیای هنر علاقه داشت نبود.

دیور سرانجام در 1930 زمانی که خانواده با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کرد در حال تصویرگری برای مجله هفتگی Figaro illustre  بود.

کریستین در آخر برند خودش را با اسم و فامیل خودش کریستین دیور (در 1947 پس از جنگ جهانی دوم) پایه گذاری کرد. دیور، برندی که بعد از جنگ جهانی دوم درخشش را به پاریس برگرداند.

اولش فقط روی لباس‌های بانوان و دوخت اونا تمرکز کرد و حالا که این خانه مد، 71 ساله‌ست، به غیر از کالکشن های اوت کوتور و…بانوان، اکسسوری ، محصولات آرایشی، کالکشن‌هایی برای مردان‌، کودکان و… ارائه می‌کند.

دیور تو همون سال 1947 با همکاری کار آفرین فرانسوی مارسل بواسک انقلابی جدید در صنعت مد به وجود آورد، این انقلاب توسط طرح های جدید دیور که شامل باریک نشون دادن کمر خانما و ظریف نشون دادن شونه ها ودامن هایی بلند و … می‌شدن که خلاف استایل های دوره جنگ جهانی دوم بود، تمامی این تفاوت ها برای دیور طرفداران و منتقدانی در پی داشت اما با تمام مشکلات اون دهه، دیور به پیشرفت زیادی دست پیدا کرد و در حال حاضر نیز جز محبوب ترین برندها بین سلبریتی ها، افراد سلطنتی و… محسوب میشه.

سرانجام کریستین دیور چند روز بعد از این که تصویرش به عنوان اولین طراح اوت کوتور فرانسوی روی جلد مجله تایم قرار گرفت در اثر سکته قلبی در24 اکتبر 1957 فوت شد.

کریستین دیور در 21 ژانویه 1905 در گرانولی (Granville) ،یک شهر ساحلی در شمال فرانسه متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزندالکساندر لوئیس موریس دیور، مالک و تولید کننده بسیار موفق کود بود، و مادری اصیل به نام ایزابل داشت. هنگامی که او نوجوان بود، خانواده دیور به پاریس نقل مکان کردند، جایی که او جوانی خود را نیز در آن سپری کرد.

کودکی کریستین دیور

 کودکی کریستین دیور   

کودکی کریستین دیور در کنار خانواده

 کودکی کریستین دیور در کنار خانواده

سرگذشت کریستین دیور

اگرچه دیور به هنر علاقه مند بود و بسیار تلاش کرد که معمار شود، اما به اصرار و پافشاری پدرش  در سال 1925، در École des Sciences Politiques به تحصیل در علوم سیاسی پرداخت با درک اینکه او در نهایت روزی به عنوان یک دیپلمات مشغول به کار خواهد شد.

تصویری از دیور در حال طراحی
طراحی کریستین دیور

افتتاح گالری هنری توسط کریستین دیور

اما پس از فارغ التحصیلی اش در سال 1928، دیور یک گالری هنری کوچک را با پولی که از پدرش به ارث برد افتتاح کرد و موافقت کرد که پسرش پس انداز و کمک مالی اش را به او بدهد و با او شراکت کند، به شرطی که نام خانوادگی آنها در بالای درب گالری ظاهر نشود.

در چند سالی که باز بود، گالری دیور کارهای هنرمندان برجسته مانند جورج بوق، پابلو پیکاسو، ژان کوکتو و ماکس جاکوب را به نمایش گذاشت.اما او مجبور شد گالری را در سال 1931 تعطیل کند، در سالی که شامل مرگ مادر و برادر بزرگترش و فروپاشی مالی پدرش بود.

گالری کریستین دیور 

 گالری کریستین دیور

 بسته شدن گالری هنری کریستین دیور

پس از بسته شدن گالری خود، دیور شروع به گذاشتن ملاقات هایی برای فروش طرح های مد خود کرد، و در سال 1935،اولین کار خود را به نمایش مجله فیگارو Illustré درآورد.

چند سال بعد، دیور به عنوان دستیار طراحی توسط رابرت پگیت، طراح برجسته ی پاریس استخدام شد که با آغاز جنگ جهانی دوم، دیور در جنوب فرانسه به عنوان افسر ارتش فرانسه خدمت کرد.

پس از تسلیم فرانسه به آلمان در سال 1940، دیور به پاریس بازگشت، جایی که او به سرعت توسط مجسمه ساز Lucien Lelong استخدام شد.

در طول سال های باقی مانده ازجنگ،خانه طراحی للونگ به طور مداوم زنان همجنسگرایان نازی و فرانسوی را پوشش می داد. در همان زمان، خواهر کوچکتر دیور، کاترین، برای حزب مقاومت فرانسه کار می کرد.

(او دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد، اما جان سالم به در برد؛ او در نهایت در سال 1945 آزاد شد)

انقلاب جدید کریستین دیور

دیور در سال 1947، با حمایت مارسل بواساک، کارآفرین فرانسوی، انقلابی جدید را به نمایش گذاشت و موجب اختلاف نظر بین المللی شد. این طرح که شامل لباس هایی با مدل شانه های کوچک، کمر کشیده و دامن محکم و تنگ بود ، تغییر قابل ملاحظه ای در چهره ی شانه ها و دامن های کوتاه بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد.

لباس های طراحی شده توسط کریستین دیور بعد جنگ جهانی دوم

 لباس های طراحی شده توسط کریستین دیور بعد جنگ جهانی دوم  

افتتاح خانه مد کریستین دیور

دیور با همین طرح ها که در مواجهه با محدودیت های جنگی در آن سال ها به پرواز درآمده بود، جلوه کرد.در سال ۱۹۴۷ میلادی خانه مد دیور از اولین مجموعه کالکشن خود به نام نگاه جدید رونمایی کرد.

مجموعه کالکشن نگاه جدید تاثیرات زیادی بر روی صنعت مد و طراحان مد و لباس گذاشت.  در این سال خانه مد دیور ، اولین خط تولید عطرهای زنانه خود را به نام میس دیور Miss Dior و همچنین در سال ۱۹۵۳  با کمک راجر وی ویر اولین خط تولیدی کفش را، راه اندازی کرد.

در سال 1955 بوتیک GRANDE را در بین خیابان مونتاین و فرانکوئیس دمونت مورنسی افتتاح کرد و اولین خط رژ لب دیور هم در همین سال به بهره برداری رسید.

عطرهای زنانه کریستین دیور

 عطرهای زنانه کریستین دیور   

کفش های زنانه کریستین دیور

 کفش های زنانه کریستین دیور

دیور در تجارت جهانی

با کالکشن نگاه جدید او  10 سال موفقیت آمیز دیور دنبال شد و ۱۲.۷ میلیون دلار سود به دست آورده است. در دهه 1950، Dior انواع مختلفی از خط های خود را معرفی کرد، از جمله خط H، خط A و خط Y.

دیور در تجارت جهانی مد لباس پاریس و بازپس گیری آن از طراحان آمریکایی بسیار کمک کرد.و سرانجام در سال 1957، چند سال پس از ظهور برندش یکی از طرح های او بر روی جلد مجله ی  TIMEتایید شد.

درسال ۱۹۵۶ میلادی خانه مد دیور دهمین سالگر تاسیس خود را جشن می گیرد، که در آن ۱۰۰۰۰۰ کالا به فروش می رسد. همچنین در این سال دیور برای آوا گاردنر  بازیگر فیلم کلبه کوچک، ۱۴ لباس مختلف طراحی می کند.

.

طرح های دیور بر روی جلد مجله ی  TIME

 طرح های دیور بر روی جلد مجله ی  TIME

شعبه های خانه مد دیور

در پایان سال ۱۹۵۳ میلادی خانه مد دیور در کشورهای مکزیک ، کوبا ، کانادا و ایتالیا شعبه داشت. در سال ۱۹۵۴ میلادی اولین بوتیک خانه مد دیور در خیابان نهم کانودیر افتتاح شد.

همچنین در همین سال به افتخار دوشس مارلبرو  و شاهزاده مارگارت ، یک شو در کاخ بلنهایم برگزار کرد.کریستین دیور یک طراح مد روز فرانسه بود که کارهای او درست بعد از جنگ جهانی دوم محبوبیت زیادی پیدا کرد ،میراثی که همچنان در صنعت مد تاثیر گذار است.

کریستین دیور در کاخ بلنهایم

 کریستین دیور در کاخ بلنهایم

کریستین دیور در کاخ بلنهایم تصویر 2
کریستین دیور در کاخ بلنهایم تصویر 3

او زنانگی را مجددا به چالش کشید و بر زیبایی زنانه تأکید فراوان داشت. موفقیت دیور، بر اساس نوآوری طرح هاو شیوه ی کسب و کار منحصر به فردش، او را موفق ترین طراح مد در جهان کرد.

طرح های او توسط بسیاری از ستارگان فیلم و خانواده ی سلطنتی به طور یکسان پوشیده شده است، و شرکت او همچنان در خط مقدم صنعت مد قرار دارد.

طرح های بی نظیر لباس توسط دیور

 طرح های بی نظیر لباس توسط دیور

فوت دیور

کریستین دیور به ایتالیا برای تعطیلات در شهر مونتکاتینی سفر کرد. و  در 23 اکتبر 1957، در اثر سومین حمله قلبی و در سن 52 سالگی فوت کرد.

مارسل بواساک هواپیمای خصوصی خود را به مونتکاتینی فرستاد تا بدن دیور را به پاریس بفرستد و مراسم تشییع جنازه دیور با حدود 2500 نفر شامل همه کارکنان و بسیاری از مشتریان مشهور او باشکوه هرچه تمام تر برگزار شد.

او در Cimetière de Callian در شهر وار، فرانسه دفن شد. در زمان مرگ او، خانه دیور در سال بیش از 20 میلیون دلار درآمد داشت.

سفر دیور به ایتالیا
مراسم تشعیع جنازه دیور

جانشین برای خانه مد دیور

پس از مرگ دیور در سال 1957، دستیار او ایو سنت لورن خانه ی مد او را به دست گرفت.در سال ۱۹۵۹ سنت لوران از اولین مجموعه کالکشن خود با نام برند دیور رونمایی کرد.

درسال ۱۹۶۰ میلادی سنت لورن به دلیل پیوستن به ارتش، مجبور به ترک خانه مد دیور می شود. در همین سال مارک بوهن به جای سنت لوران در خانه مد دیور شروع به فعالیت کرد، و بسیار خلاقانه تر از سنت لوران عمل می کرد.

سنت لوران در طول سال هایی که به عنوان طراح هنری خانه مد دیور کار می کرد، مجموعه کالکشن های بسیار زیادی طراحی کرد. او وقتی مجبور به ترک خانه مد دیور شد، اعلام کرد: اصلا احساس ناراحتی نمی کنم، زیرا من در طول تمام این سال ها تمام تلاش خود را برای حفظ محبوبیت این شرکت به کار گرفته بودم.

در سال ۱۹۶۷ میلادی فیلیپ گیبورگ دستیار بوهن، اولین مجموعه کالکشن آماده پوشیدن خود را با نام میس دیور راه اندازی می کند. همچنین در همین سال بوهان اولین فروشگاه بچه گانه دیور را در خیابان ۲۸ مونتاین افتتاح کرد.

  در سال ۱۹۸۵ میلادی برنارد آرنولت ( Bernard Arnault ) به عنوان مدیر عامل و مدیر اجرایی خانه مد دیور انتخاب شد. در سال ۱۹۸۹ میلادی  ( Gianfranco Ferré ) جان فرانکو فرره به عنوان مدیرهنری خانه مد دیور انتخاب شد در این سال فرره مدیر هنریِ لباس های آماده پوشیدن، اوت کوتور و خز دار زنانه بود.     

مدیر عامل و مدیر اجرایی خانه مد دیور

 مدیر عامل و مدیر اجرایی خانه مد دیور

انتخاب جانگالیانو مدیر خانه مد دیور

در سال ۱۹۹۷ میلادی جانگالیانو به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شد و تمام امتیازات فروشگاه مرکزی دیور را خریداری و آن را دوباره راه اندازی کرد. جان گالیانو همواره مورد تحسین و تمجید سردبیر ارشد آمریکا آنا وینتور  قرار می گرفت، و از طریق او توانست به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شود. در سال ۱۹۹۹ میلادی یک فروشگاه جواهر فروشی در پاریس افتتاح شد، و در ۵ اکتبر عطرهایی با نام در همین سال جان گالیانو برای بهار و تابستان، از مجموعه ای از خورجین های دارای طرح های منحصر به فرد خود رونمایی کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی جان گالیانو به عنوان مدیر ارتباطات، تبلیغات و لباس هایِ آماده پوشیدن خانه مد دیور انتخاب شد. در ماه جولای همین سال مدیریت خط تولیدی هوم دیور به هدی اسلیمن واگذار شد.   

جان گالیانو مدیر تبلیغات

 جان گالیانو مدیر تبلیغات 

جان گالیانو

 جان گالیانو   در سال ۲۰۱۱ جان گالیانو از سمت خود به عنوان مدیر هنری خانه مد دیور استعفا داد، و در سال ۲۰۱۲ میلادی  راف سیمون به جای او شروع به کار کرد. سلبریتی های طرفدار برند دیور:  مادونا  ، بلیک لایولی  ، شارلیز ترون،  برد پیت  ،  میک جگر

۱۱ حقیقت که در مورد دیور (Dior) نمی دانید

همه ی ما برند معروف Dior را می شناسیم، اما در مورد Christian Dior بنیان گزار آن چی میدونیم؟

کریستین دیور ، یکی از بزرگترین خیاطهای فرانسوی ، در۲۱  ژانویه ، سال ۱۹۰۵ در شهر ساحلی Granvill متولد شد.

او یکی از پنج فرزند یک کشاورز ثروتمند بود، که در سن ۵ سالگی همراه خانوادش برای زندگی به پاریس رفتند.

۱ – زندگی Christian Dior قبل از تاسیس Dior

برخلاف این که خانواده کریستین اونو به دانشگاه علمی پولیتیکس فرستادند و می خواستن که اون یک دیپلمات بشه،خودش به هنر و معماری علاقه ی بسیار داشت.

اون در دوران نوجوانی و در طول تحصیلش شروع به فروختن نقاشی در کنار خیابان کرد. اما بعد از اتمام تحصیلش در سال ۱۹۲۸ پدرش یک گالری هنری برای او باز کرد ،که در ان آثار هنرمندانی مثل Pablo Picasso فروخته میشد.

اما متاسفانه در سال ۱۹۲۹ در پی مرگ مادر و برادرش و فروپاشی تجارت پدرش،دیور دچار افسردگی شدید شد و مجبور شد که گالری خود را تعطیل کند.

و بعد از آن،او شروع به همکاری با طراح مد رابرت پیگوئه کرد تا اینکه در سال ۱۹۴۰ برای خدمت سربازی فراخوانده شد.

کریستین دیور بعد از خدمت سربازی

دیور بعد از پایان خدمت، در سال ۱۹۴۲ ، کار خود را در لوسین لونگ (Lucien Long) جایی که او و Pierre Balmain طراحان اصلی بودند آغاز کرد.

۲ – تاسیس دیور (Dior)

بعد از جنگ جهانی دوم ، دیور در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۴۶ ،خیاطی و بوتیک کریستین دیور را تأسیس کرد .اما سال رسمی تاسیس آن،سال ۱۹۴۷ ،زمان نمایش اولین مجموعه وی در نظر گرفته شده است.

دیور Haute Couture(طراحی ظریف،اصیل،شیک و باکلاس) را به پاریس بازگرداند و با مجموعه ی خود به نام “The New Look” برای همیشه مد فرانسه را تغییر داد.
باید اضافه کنم که اون زمان که دیور لباسهای گرون و لوکس و‌طراحی می کرد و‌میفروخت،دنیا به دلیل جنگ جهانی در فقر بود.

خیلی ها به همین دلیل دیور و سرزنش می کردند ،اما اون باور داشت که اتفاقا این زمان ،بهترین زمان برای خلق کردن این لباسهاست.چون این لباسها زیبایی و نشاط و به همراه داره و کمک میکنه به مردم که از حالت خمودگی و دپرس بودن خارج بشن.

۳ – مجموعه ی (New Look) دیور

در ۱۲ فوریه، سال  ۱۹۴۷ ، دیور اولین مجموعه خود را رونمایی کرد.او در این مجموعه ۹۰ لباس متفاوت را به نمایش گذاشت و اسم مجموعه اش “Corolle” و “Huit” گذاشت.

اما اسم این مجموعه توسط ، کارمل اسنو،سردبیر مجله ی Harper’s Bazaar به سرعت تغییر کرد و به “نگاه جدید” یا همون New Look نامگذاری شد.

لباسهای این مجموعه شامل لباسهایی بود که قسمت کمر بسیار تنگ و باریک بود،دامنها تا روی مچ و کلوش بود. این لباسها به بدن فرم ساعت شنی و میداد و قسمت سینه را پرتر نشان میداد.

این مجموعه شامل مدلهای دیگری هم بود،که باعث شد پاریس دوباره پایتخت هیجان انگیزی برای مد قرار بگیرد.

۴ – شهرت Dior

بعد از مجموعه New Look برند دیور به سرعت به لوکس بودن شهرت یافت چون فقط از بهترین مواد استفاده میکرد.  دیور در بین بهترینها قرار گرفت و با مشتریانی از جمله مرلین مونرو و الیزابت تیلور همکاری کرد.

حتی از دیور دعوت شد تا برای خانواده سلطنتی انگلیس یک نمایش خصوصی از این مجموعه را برگزار کند – اگرچه گزارش شده است که جورج پنجم، شاهزاده خانم های جوان ، الیزابت و مارگارت را به دلیل شرایط سخت و فقر در آن زمان ،از پوشیدن چنین لباسهای لوکس و گرونی منع کرده بودند.

دیور همچنین لباس عروسی فرح،شاهزاده ی ایران را طراحی کرده بود.

۵ – فمنیستها برخی از محصولات Dior را دوست نداشتند

همونطور که اول اشاره کردم، کریستین دیور اول می خواست معمار شود ، بنابراین همیشه توجه ویژه ای به فرم ها ، خطوط ، اشکال طرح های خودش داشت.این موضوع باعث میشد که اون همیشه دلش بخواد که به یک ظاهر متناسب برسه ، و همیشه تأکید ویژه ای روی باسن و نیم تنه اعمال می کرد.

ژاکت Dior Bar

مثل کتی که در مجموعه (New Look) اون بود و اسمش BarJacket بود.این کت از تیکه های خاص این مجموعش بود و قسمت کمرش باریک بود و خطوط و قوس بدن را به زیبایی به نمایش میذاشت.(عکس).

به همین دلیل، فمینیست ها برخی از مجموعه های او را دوست نداشتند ، زیرا آنها فکر می کردند که با پوشیدن لباسهای متناسب با استانداردهای تعیین شده Dior ، زنان احساس راحتی نمی کنند.  در حالی که کوکو شانل می خواست زنان راحت باشند ، کریستین دیور می خواست روی قوسهای بدن زنان تأکید داشت و میخواست انها را به نمایش بگذارد.

۶ – کریستین دیور بسیار خرافاتی بود

کریستین خیلی خرافاتی بود، خصوصیتی که با افزایش سنش بیشتر میشد. مثلا :
توی هر مجموعش حتما یک پالتو را به نام محل تولدش، گرانویل،میذاشت.

در هر نمایش حداقل یک دسته از گل مورد علاقه خود ، سوسن دره را روی لباسش میزد.
و هرگز نمایشهای مد و لباس را بدون مشورت با کارت خوان تاروتش برنامه ریزی و شروع نمی کرد.

باید اضافه کنم که گفته شده به خاطر همین خرافاتی بودنش توی لباس فرح از چیزایی استفاده کرده که باعث بشه فرح بچه اولش پسر بشه.

۷ – داستان عطر Miss Dior

در نوامبر سال ۱۹۴۸ دیور یک فروشگاه لاکچری به اصطلاح Ready To Wear در نیویورک باز کرد ،که در ان زمان بهترین در نوع خودش بود.و در همان زمان Dior Parfums و هم راه اندازی کرد .که اولین محصول اون Miss Dior و سال بعد Diorama را تولید کرد.

حالا چرا Miss Dior :

در طول جنگ جهانی دوم ، خواهر کریستین دیور ، کاترین دیور ، عضو گروه مقاومت فرانسه در برابر اشغال نازی ها بود.او توسط Gestapo دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری Ravensbrück در آلمان فرستاده شد و تا زمان آزادی در سال ۱۹۴۵ در زندان ماند.دیور به عنوان ادای احترام به خواهرش ، یکی از عطرهای خود را “Miss Dior” نامید.

این عطر مخلوطی از بوی گلهای متفاوت را می دهد، و کریستین ان را با توجه به بوهایی ،در زمانی که آنها در جنوب فرانسه ، در گراس گذرانده بودند و به یاد داشت ،ساخته بود.

۸ – دیور ،ایو سن لورا (Yves Saint-Laurent) را استخدام کرد

ایو سن لوران یکی از کارمندان دیور بود.  در سال ۱۹۵۵ ، وقتی ایو سن لوران دستیار طراحی دیور شد ، فقط نوزده سال داشت. کریستین دیور بعداً در سال ۱۹۵۷ با مادر ایو سن لورن ، لوسین ماتیو-سن لوران ، ملاقات کرد و به او گفت که او سنت لورن را برای جانشینی خودش در دیور انتخاب کرده است.

۹ – مرگ نا به هنگام دیور

كریستین دیور اندکی بعد از ملاقات با مادر سن لوران ، در ۲۴ اكتبر سال ۱۹۵۷ دچار حمله قلبی شد و درگذشت.

مرگ اون تنها چند ماه بعد از قرار گرفتن اسمش به عنوان بهترین خیاط فرانسوی در مجله Time اتفاق افتاد.

 این مراسم به دست دوشس ویندزور برگزار شد، و حدود ۲۵۰۰ نفر در مراسم خاکسپاری شرکت کردند ، از جمله همه کارمندان و مشتریان مشهورش. و در آن زمان ایو سن لوران 21 ساله به عنوان مدیر هنری و جانشین دیور منصوب شد.

۱۰ – وضعیت Dior بعد از مرگ کریستین دیور

بعد از مرگ دیور ، در مجموع شش مدیر هنری جانشین او شدند، از جمله ایو سن لورن ، مارک بوهان ، جانفرانکو فره ، جان گالیانو ، راف سیمونز و ماریا گراتسیا چیوری.

 و هرکدوم از اونا نام تجاری را به جهتی متفاوت سوق داده اند و باعث پیشرفت دیور شدند.

  • ایو سن لوران

سنت لورن تا زمان اعزام به ارتش در سمت خود باقی ماند و در زمان خدمت توسط روت(Jacques Rouët)( شریک تجاری دیور) از سمت خود برکنار شد، و مارک بوهان جایگزین وی شد.

  • مارک بوهان

بوهان به عنوان جانشین سنت لوران بسیار موفق ظاهر شد ، و دوران جدیدی را برای Dior به ارمغان آورد. او Slim Look ، نسخه مدرن تر و زیرکانه ای از شکل نمادین Dior.

  • جانفرانکو فره

بعد از ان جانفرانکو فر در سال ۱۹۸۹ به عنوان مدیر کریستین دیور ، جایگزین مارک بوهان شد.  وی تا سال ۱۹۹۷ در این سمت باقی ماند.

  • جان گالیانو

بعد از ان در سال ۱۹۹۷ جان گالیانو طراح انگلیسی در رأس قرار گرفت.

گالیانو بسیار خلاق بود و طرحها و افکارش خیلی نزدیک به کریستین دیور بود.  او همان ترکیبی خارق العاده از رمانتیسم ، فمینیسم و ​​مدرنیته را دارد که نماد مسیو دیور است.  در تمام طرحهای او شباهت های زیادی به سبک دیور پیدا می شود. 

گالیانو مدیر خلاق دیور، تا مارس ۲۰۱۱ در سمت خود باقی ماند. او پس از سخنان ضد یهودی مستهجن خود و تعرض به یکی از عموم مردم در حالی که به شدت در یک بار در پاریس مست بود ، از کار برکنار شد.

  • راف سیمونز

بیل گایتن ، دستیار سابق گالیانو ، دیور را تا ۹ آوریل ۲۰۱۲ هدایت می کرد و بعد از یک سال ، اعلام شد که راف سیمونز به عنوان “مدیر هنری” دیور را اداره خواهد کرد.

و الان هم Maria Grazia Chiuri مدیریت هنری این مجموعه را به عهده دارد.

۱۱ – کیف Lady Dior

لحظه قابل توجه برای برند Dior ایجاد کیف دستی معروف Lady Dior توسط  جانفرانکو فره (Ferré) یکی از مدیران هنری دیور بود.  این کیف کوچک چرمی مشکی با الگوی ظریف به اصطلاح Rattan ( یعنی همون راه راهای روی کیف که دوخته شده است) ، دسته های گرد و جزئیات طلایی هنگامی که توسط پرنسس دیانا مورد توجه قرار گرفت ، محبوب و محبوبتر شد. 

در واقع بانوی اول فرانسه ، برنادت شیراک ، این کیف زیبا را در نمایشگاه هنر سزان در پاریس در سال ۱۹۹۵ به دیانا هدیه داد.

شاهزاده خانم دیانا سبک دیور

این کیف به سرعت به یکی از کیفهای مورد علاقه دیانا تبدیل شد و مورد توجه زنان دیگر قرار گرفت. کیف دستی لیدی دیور در نهایت طی دو سال بعد از ان  به فروش بیش از ۲۰۰۰۰۰ کیف رسید. و به یکی از موفق ترین کیف های دستی موجود در دنیا تبدیل شده است!

۱۲ – ویدئو کمپین جهانی Love دیور

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/IT4dP/vt/frame

نام کریستین دیور یادآور مد کلاسیک جاودانه است و با زیبایی و ظرافت زنانه گره خورده است. این برند فرانسوی که دیگر هفتاد ساله شده است، زیباترین لباس‌ها را برای زنان سراسر جهان ارائه می‌کند. در این مطلب درباره برند دیور و دیدگاه او درباره مد صحبت می‌کنیم و در پایان به حقایق جالبی درباره این برند اشاره خواهیم کرد.

کریستین دیور؛ از تولد تا آغاز به کار

کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ در شهر ساحلی گرانویل در فرانسه به دنیا آمد. ۵ ساله بود که خانواده‌اش به پاریس نقل‌مکان کردند. ازآنجاکه پدرومادرش دوست داشتند او یک دیپلمات شود، او را به مدرسه علوم سیاسی فرستادند؛ اما آینده‌ای روشن‌تر در انتظار کریستین بود.

کریستین استعدادهای هنری بسیار زیادی داشت. وقتی مدرسه را به پایان رساند، پدرش یک گالری هنری کوچک برای او خرید و اداره‌اش را به کریستین سپرد. متأسفانه کریستین بعد از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ که در طی آن هم مادر و هم برادرش فوت کردند، مجبور شد آن گالری را تعطیل کند.

کریستین مردی انعطاف‌پذیر بود. به همین دلیل خیلی زود خودش را جمع‌وجور کرد و به‌عنوان دستیار طراحی روبرت پیگه (Robert Piguet) که یک خیاط پاریسی بود، کارش را آغاز کرد. بعد از آن مدتی با لوسین للونگ (Lucien Lelong) که طراح لباس بود کار کرد. در مدتی که با للونگ بود، با پیر بالمین (Pierre Balmain) که از بزرگان صنعت مد بود آشنا شد و دوستی خوبی بینشان برقرار شد.

تأسیس خانه مد دیور

برند دیور - کریستین دیور

پس از جنگ جهانی دوم، در ۱۶ دسامبر ۱۹۴۶، دیور خانه مد کریستین دیور را تأسیس کرد؛ اما سه ماه طول کشید تا در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ اولین مجموعه لباس‌هایش به نمایش درآمد. به همین دلیل دیور همیشه سال ۱۹۴۷ را آغاز کارش می‌دانست.

دیور از همان ابتدا اوت کوتور (Haute Couture اصطلاحی فرانسوی برای لباس‌های خاص و با دوخت سطح بالا) را به مد پاریسی بازگرداند و با مجموعه لباس‌هایی کاملا متفاوت و جدید، برای همیشه این صنعت را در فرانسه تغییر داد.

لباس‌های «نگاه جدید» یا نیو لوک

برند دیور - مجموعه لباس‌های نیو لوک
مجموعه نیو لوک – لباس‌هایی با کمر تنگ و دامن‌های پرچین

مجموعه لباس‌هایی که دیور با عنوان نگاه جدید (The New Look) طراحی می‌کرد، کمری کاملا محکم و باریک داشتند، دامن‌های آنها بسیار حجیم و بلند بود و در قسمت بالاتنه آنها پارچه و تزئینات زیادی به کار رفته بود. این باعث می‌شد که شکل کلی لباس شبیه ساعت شنی به نظر برسد.

این مجموعه باعث شد پاریس دوباره به‌عنوان پایتخت مد به روزهای اوج برگردد.

لباس‌های این مجموعه بسیار مجلل بودند و در هر یک از آنها حدود ۲۰ یارد (حدود ۱۸ متر) پارچه به کار رفته بود. طرح‌های دیور در آن زمان با وجود داشتن منتقدانی برای لباس‌هایی با کمر آزادتر، انقلابی در صنعت مد ایجاد کردند و خانه مد دیور به‌سرعت به یکی از برندهای پرطرفدار و تحسین‌شده تبدیل شد.

چیزی که در آن زمان بیشتر از همه در رشد سریع دیور نقش داشت، هجوم افراد مشهور به این برند بود. از ریتا هیورث (heyworth) گرفته تا مارگو فانتین همگی می‌خواستند لباسی از نیو لوک داشته باشند.

شهرت جهانی کریستین دیور و تولید عطر

برند دیور - عطر دیور
میس دیور، عطری که دیور به خواهرش کاترین تقدیم کرده است.

دیور به‌سرعت در حال طی‌کردن پله‌های ترقی بود و داشت به برندی جهانی تبدیل می‌شد. در سال ۱۹۴۸ یک فروشگاه در نیویورک افتتاح کرد و به این ترتیب پای کریستین دیور به آمریکا باز شد. در این زمان بود که تصمیم گرفت محصولات برند را گسترش دهد. ابتدا با عطر شروع کرد و عطر «میس دیور» را ساخت. کریستین این عطر را به عشق خواهرش کاترین ساخته بود و آن را به او تقدیم کرد. حالا دیور می‌دانست که باید برای مجموعه نیو لوک هرچیزی را که به مد مربوط است ارائه دهد. این یعنی هر خانمی که از دیور خرید می‌کرد، در صورت تمایل می‌توانست مجموعه‌ای کامل از کت و کفش و کلاه گرفته تا سایر اکسسوری‌ها را در دسترس داشته باشد.

دیور در این زمان همچنان به رشد خود ادامه می‌داد و بزرگ‌ترین ستارگان و افراد مشهور لباس‌هایشان را از این برند تهیه می‌کردند. او حتی لباس مارلین دیتریش را برای بازی در فیلم «ترس از صحنه» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۰ تهیه کرد. طرح‌های او در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ در کمد لباس هر بازیگری یافت می‌شدند.

ورود ایو سن لوران به دیور

برند دیور - ایو سن لوران
ایو سن لوران، نابغه‌ای که دیور تصمیم داشت او را جانشین خود کند

در سال ۱۹۵۵، ایو سن لوران کار با کریستین دیور را آغاز کرد. او فقط ۱۹ سال داشت که به خانه دیور آمد و در آنجا به‌عنوان دستیار دیور استخدام شد. طولی نکشید که دیور آن نابغه خلاق پشت چهره این جوان فرانسوی را کشف کرد. تا جایی که دو سال بعد به ملاقات مادرش رفت و به او گفت پسرش را به‌عنوان جانشین خودش در خانه مد انتخاب کرده است. ایو در آن زمان ۲۱ سال بیشتر نداشت؛ اما دیور به‌روشنی آن خلاقیت و استعداد جادویی سن لوران را می‌دید.

مرگ زودهنگام کریستین؛ شوکی به صنعت مد

کریستین ناباورانه در سال ۱۹۵۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت؛ درحالی‌که فقط ۵۲ سال داشت. کل صنعت مد این فقدان عظیم را عمیقا احساس کردند؛ زیرا می‌دانستند کریستین نمادی در این صنعت ایجاد کرده است که هنوز کاملا جوان است و به بنیانگذارش برای بالغ‌شدن نیاز دارد. با این حال، برای اینکه این برند پس از مرگ صاحبش از مسیر منحرف نشود، سن لوران را به مدیریت هنری برند منصوب کردند.

سن لوران ۲۱ ساله میراث دیور را حفظ کرد و تا حد زیادی دیدگاه خلاقانه اصلی آن را دست‌نخورده نگه داشت. با این حال، او به‌دنبال این بود که کمر سفت و کیپ لباس‌های مجموعه نیو لوک را کمی آزادتر طراحی کند. متأسفانه او نتوانست کاری از پیش ببرد؛ زیرا در سال ۱۹۶۰ برای خدمت در ارتش فرانسه فراخوانده شد و مجبور شد از این برند جدا شود.

رهبران خلاق تأثیرگذار در برند دیور

بعد از کریستین و جدا شدن سن لوران از این برند، افراد دیگری مسئولیت آن را بر عهده گرفتند که یکی از یکی بهتر و خلاق‌تر بودند.

مارک بوهن؛ طراحی لباس‌های مدرن‌تر

برند دیور - رهبران خلاق دیور
مارک بوهن؛ یکی از مدیران دیور

پس از خروج ایو سن لوران از خانه مد دیور، مارک بوهن مسئولیت آن را بر عهده گرفت. او همان مجموعه‌های قبلی را بازگرداند تا با دقت بیشتر از همان طرح‌هایی پیروی کند که خود کریستین دیور قبل از مرگش در این برند ایجاد کرده بود. بوهن مفهوم کلاسیک مدنظر کریستین دیور را به کار گرفت و با ساده‌تر کردن طرح‌ها، به‌معرض نمایش گذاشت. این لباس‌ها همچنان ظاهر طرح‌های دیور را حفظ کرده بودند؛ اما رنگ و لعاب مدرن‌تری داشتند. بوهن کاری کرد که دیور بار دیگر به برند محبوب خانم‌های سراسر جهان تبدیل شود؛ طوری که حس کنند همان طرح‌های کریستین دیور را می‌پوشند.

بوهن بیش از یک دهه در دیور ماند و موفقیت‌های بیشتری را برای این برند در سطح بین‌المللی رقم زد. او با افتتاح فروشگاه‌هایی در شهرهایی همچون لندن و هنک کنگ، دیور را در رأس دنیای مد قرار داد.

برنار آرنو؛ صاحب جدید برند دیور

در سال ۱۹۷۸ گروه بوساک (Boussac) که نظارت این برند را بر عهده داشت، اعلام ورشکستگی کرد. در این زمان میلیاردری به‌نام برنار آرنو که سهام‌دار شرکت ال و ام هاش (LVMH) هم بود دیور را خرید. آرنو با خرید دیور مسئولیت این برند را کامل به عهده گرفت و در نقش رئیس، مدیرعامل و مدیر اجرایی آن فعالیت کرد. با اینکه دیور حالا جزئی از ال و ام هاش شده بود، بازهم برندی مستقل و تأثیرگذار به حساب می‌آمد.

جان فرانکو فرره؛ طراحی لباس‌های دیور کوتور

برند دیور - اوت کوتور مدرن‌تر
سیگورنی ویور، هنرپیشه، در لباسی به سبک اوت کوتور (لباس‌های سطح بالا) دیور

در سال ۱۹۸۹، جان فرانکو فرره را به‌عنوان مدیر سبک برند استخدام کردند. فرره باز هم کسب‌وکار دیور را گسترش داد و این بار کریستین دیور کوتور را پایه‌ریزی کرد که نشان‌دهنده مجموعه‌های ممتاز این برند بود. او با این کار موج دیگری در این برند به راه انداخت و با گنجاندن سبک خودش در طراحی اصلی دیور، این برند را ارتقا بخشید. سبک فرره باعث شد لباس‌های دیور ظاهری ظریف‌تر نسبت به گذشته داشته باشند.

در سال ۲۰۰۱، دیور بخش پوشاک مردانه را با عنوان دیور هوم (Dior Homme) به این برند اضافه کرد. مدیر خلاقیت این بخش، هدی اسلیمن (Hedi Slimane) است.

جان گالیانو؛ طراحی کیف‌های خلاقانه

برند دیور - کیف‌های خلاقانه دیور
کیف‌دستی «لیدی دیور» که شاهزاده خانم دیانا در محبوبیت آن نقش بسزایی داشت

در دوران فرره، جان گالیانو را به‌عنوان مدیر خلاقیت این برند منصوب کردند. گالیانو بود که دیور را مدرن‌تر کرد و آن را به جایی رساند که هر فرد مشهوری که تصورش را بکنید، از جمله پرنسس دایانا، لباس‌های این برند را می‌پوشیدند. شاهزاده خانم دایانا نه تنها به لباس‌هایی که گالیانو طراحی می‌کرد علاقه داشت، بلکه کیف‌دستی مشهورش هم طراحی گالیانو بود. گالیانو این کیف را به احترام پرنسس دایانا، «لیدی دیور» نامید. شاهزاده خانم این کیف را با خودش همه جا می‌برد و باعث شد که کالاهای چرمی دیور محبوبیتی دوچندان پیدا کنند. برخی از کیف‌های زیبای دیور را ببینید:

برند دیور - کیف‌های دیور
کیف‌های خوشرنگ و خلاقانه دیور

راف سیمونز؛ نزدیک‌کردن دیور به ریشه‌هایش

دیدگاه گالیانو برای دیور با همه مدیران خلاق قبل از آن متفاوت بود. خیلی‌ها از آن استقبال می‌کردند؛ اما بین همه محبوب نبود. هنگامی که در سال ۲۰۱۱، گالیانو از دیور خارج شد، راف سیمونز مدیریت برند را در دست گرفت و ظاهرا به‌دنبال این بود که دیور را کمی به ریشه‌های آن نزدیک‌تر کند. خلاقیت‌های او حالت زنانه بیشتری داشت و یادآور همان کریستین دیور کلاسیک بود.

ماریا گراتزیا چیوری؛ مدیر هنری خانه مد دیور

برند دیور - ماریا گراتزیا چیوری
ماریا چیوری، مدیر دیور که به‌خاطر درک بالایش از زنانگی، لطافتی بیشتر به لباس‌های دیور داد

دیور در سال ۲۰۱۶، ماریا گراتزیا چیوری را به‌عنوان مدیر هنری خانه مد استخدام کرد. در آن زمان، چیوری به‌عنوان اولین زنی که توانسته بود ریاست برندی را که به پوشاک زنان مربوط می‌شد به دست آورد، بسیار موردتوجه قرار گرفته بود. با این حال او از این وضعیت راضی نبود. در سال ۲۰۱۸ به نشریه وگ گفت:

فکر می‌کنم وقتی مردم درباره این موضوع (زن بودنِ چیوری) صحبت می‌کنند، استعداد مرا نادیده می‌گیرند. من اینجا نیستم چون یک زن هستم، به این دلیل اینجا هستم که در کاری که انجام می‌دهم عالی‌ام.

چیوری که خود یک زن بود، درک بیشتری از زنانگی داشت و توانست حال‌وهوایی زنانه‌تر به سبک دیور ببخشد. با این حال مسیر او همچنان در راستای چیزی بود که دیور خلق کرد و با همه آن استانداردها مطابقت داشت. اگرچه همه مردانی که قبل از او آمده بودند، در زمینه مد و طراحی لباس‌های زیبا برای زنان استعداد فوق‌العاده‌ای داشتند، چیوری کاری کرد که این برند احساس کند کاملا با زن مدرن همبستگی دارد.

دیور دیجیتال؛ نمایش‌های مد مجازی در دوران پاندمی

در دوران پاندمی، بسیاری از خانه‌های مد مجبور شدند نمایش‌های مد را تغییر دهند و به‌جای پخش زنده، فشن‌شوهایی برگزار کنند که از قبل فیلمبرداری شده باشد. دیور هم یکی از همین خانه‌های مد بود. او نه تنها در سال ۲۰۱۹ بلکه در پاییز سال ۲۰۲۱ هم مجموعه‌هایش را به شیوه‌های مجازی به نمایش گذاشت.

حقایقی جذاب درباره کریستین دیور

در این بخش، حقایقی جالب درباره کریستین دیور و برندش می‌خوانید.

۱. گل‌ها جزئی جدانشدنی از مجموعه‌های دیور هستند

برند دیور - حقایقی درباره دیور
گل‌ها جزئی جدانشدنی از طرح‌های دیور هستند

عشق کریستین به گل‌ها به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد. باغی که مادرش مادلین در خانه داشت، آن‌قدر زیبا بود که علاقه به گل و گیاه را در کریستین پرورش داد و در تمام طول زندگی‌اش با او باقی ماند. به همین دلیل وقتی وارد دنیای مد لباس شد، در تمام مجموعه‌های خود گل‌ها را گنجاند. اصلا یکی از مشخصه‌های سبک دیور، گل‌های زیبا هستند. شکوفه‌ها و دسته‌های گل، به‌صورت گلدوزی‌شده یا لباس‌های پوشیده از گل در همه مجموعه‌های دیور حضور دارند.

دیور دوست داشت محیطی که در آن طراحی می‌کند در فضای باز پر از گل‌های زیبا باشد. بعدها مارک بوهن، فرره و گالیانو هم همین کار را انجام دادند و مجموعه‌لباس‌های خانه دیور را با گل تزئین کردند. راف سیمونز در اولین مجموعه‌اش لباس‌هایی نامتقارن طراحی کرد که یک طرف آن با گل‌های گلدوزی‌شده سنتی و طرف دیگر با گل‌های معاصر تزئین شده بودند.

ماریا چیوری هم لباس‌هایی طراحی کرد که در آنها از دسته‌ای گل و گلبرگ ابریشمی که با دست رنگ‌آمیزی شده بودند استفاده کرده بود. این طرح‌ها طوری به نظر می‌رسید که انگار گل‌های طبیعی را خشک کرده و در آنجا قرار داده‌اند، درحالی‌که همه گل‌های آن از ابریشم بودند.

برند دیور - حقایقی از دیور
لباسی پر از گل‌های ابریشمی

۲. دیور اصلا قصد نداشت طراح لباس شود

دیور دوست داشت در مدرسه هنرهای زیبا در پاریس تحصیل کند و معمار شود؛ اما والدین او اجازه ندادند. آنها بر این باور بودند طبق معیارهای آن زمان، این کار پایین‌تر از موقعیت اجتماعی اوست. با این حال دیور بعد از پایان خدمت سربازی تصمیم گرفت یک گالری هنری را افتتاح کند. پدرش گالری را برایش خرید و او با دو شریک دیگر، در آنجا آثار نقاشی هنرمندانی از جمله سالوادور دالی، پیکاسو و مارسل دوشان را به نمایش می‌گذاشتند. بعدها نزد للونگ بود که با کار طراحی لباس آشنا شد.

۳. فمینیست‌ها از طرح‌های دیور خوششان نمی‌آمد

گفتیم که دیور دوست داشت معمار باشد، به همین دلیل خطوط و منحنی‌ها در طرح‌هایش اهمیت زیادی داشتند. به همین دلیل او برای طراحی لباس روی سینه و باسن تأکید می‌کرد و در عوض کمر سفت‌تر می‌شد. فمینیست‌ها بر این باور بودند که طرح‌های دیور زنان را ملزم به پوشیدن کرست و لباس‌های تنگ می‌کند. هرچه شنل می‌خواست لباس‌های زنان آزادتر و راحت‌تر شود، دیور برعکس، بر این باور بود که لباس باید روی تن محکم باشد.

۴. کریستین عطر میس دیور را به خواهرش که اسیر نازی‌ها بود تقدیم کرد

در زمان جنگ جهانی دوم، کاترین، خواهر کریستین، یکی از اعضای مقاومت فرانسه علیه اشغال نازی‌ها بود. گشتاپو او را به اسارت گرفت و به اردوگاه کار اجباری در راونسبرگ آلمان فرستاد که تا زمان آزادی‌اش در سال ۱۹۴۵، در آنجا زندانی بود. به همین دلیل کریستین عطر میس دیور به خواهرش تقدیم کرد.

۵. طرح‌های او با حال‌وهوای جامعه تغییر می‌کرد

دیور همیشه به حال‌وهوای جامعه توجه داشت و طرح‌هایش را بر اساس نیاز مردم ارائه می‌کرد. برای مثال در دوران جنگ جهانی دوم که مردم مدام در ناامنی و اضطراب بودند، لباس‌ها را طوری طراحی می‌کرد که شادتر و سرزنده‌تر باشد و به آنها روحیه بدهد. با لباس‌های نیو لوک هم در تلاش بود به آنها اعتمادبه‌نفس ببخشد. بعد از جنگ کمی لباس‌ها را شل‌تر و آزادتر طراحی کرد. به‌طورکلی خلاقیت او در راستای بهبود خلق‌وخوی مردم بود. چندتا از طرح‌های دیور را ببینیم:

برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه
لباسی از نیو لوک که به مردم اعتمادبه‌نفس می‌بخشید
برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه
لباسی پوشیده از گل‌ها و شکوفه‌های بهاری
برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه

عینک‌های آفتابی دیور را ببینید

جمع‌بندی

هفتاد سال از تأسیس این برند معروف و موفق فرانسوی می‌گذرد. دیور به چند دلیل منحصربه‌فرد بود. خلاقیت کریستین دیور، بنیانگذارش، افراد مشهوری از جمله پرنسس دایانا که از لباس‌هایش استفاده می‌کردند و باعث افزایش محبوبیت آن می‌شدند و نیز افراد فوق‌العاده بااستعدادی که به سمت مدیریت خلاق این برند منصوب شدند، همگی در پیشرفت دیور نقش داشتند.

آیا خواندن داستان برند و رازهای موفقیت آنها کمکی به کسب‌وکارتان می‌کند یا در شما انگیزه برای انجام کاری خلاقانه ایجاد می‌کند؟ دوست دارید درباره کدام برندها بخوانید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیور که بود؟ 

خانه مد دیور در دنیای مد لباس پیشرو است و همواره نماد نبوغ در فشن، نوآوری و ظرافت بوده است. بیشتر اعتباری که این برند بدست آورده است، به بنیانگذار آن تعلق میگیرد، مردی که همه چیز را با خلاقیت می‌امیخت و اسطوره‌ای فراموش نشدنی و خلاق در طراحی لباس‌ها بود. دیور خانه مد خود را زمانی تاسیس کرد که کشورش همچنان درگیر جنگ جهانی دوم بود. او با طراحی‌های نوآورانه‌اش مفهوم تجمل را به مد زنانه وارد کرد. مجموعه‌های دیور با وجود آنکه انتقادهایی دریافت میکرد، به سرعت تبدیل به بحث مورد علاقه افراد در محافل شد. دیور توانست مد زنان را در دوره پس از جنگ متحول کند و پاریس را به عنوان مرکز دنیای مد تثبیت کند. اگرچه کریستین دیور تنها یک دهه با نام خود طراحی انجام داد، ولی تاثیر او تا چندین دهه آینده بعد ادامه خواهد داشت. 

کودکی و نوجوانی 

کریستین دیور در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ در خانواده‌ای ثروتمند، در نرماندی فرانسه به دنیا آمد. او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده خود بود. زمانی که کریستین پنج ساله بود، خانواده او به پاریس نقل مکان کردند. دیور در دوران جوانی قصد داشت تا وارد رشته معماری شود، اما در برابر فشار پدرش که او را یک دیپلمات سیاسی تصور میکرد تسلیم شد و در مدرسه علوم سیاسی ثبت نام کرد تا تحصیلات خود را در این رشته ادامه بدهد. 

آغاز طراحی 

در سال ۱۹۲۸ دیور پس از فارغ‌التحصیلی از رشته علوم سیاسی، به دنبال علاقه‌اش به هنر رفت. او با سرمایه‌ای که از پدرش گرفت یک گالری کوچک هنری راه‌اندازی کرد. این گالری میزبان افراد مشهوری مانند پابلو پیکاسو و ماکس ژاکوب بود ولی چندان دوام نیاورد و به‌دنبال رکود بزرگ اقتصادی و ورشکستگی پدرش این گالری تعطیل شد. 

دیور پس از بسته شدن گالری با فروش طرح‌های خود در فشن امرارمعاش میکرد و از این طریق با رابرت پیگه، طراح مد، آشنا شد. دیور برای سه مجموعه‌ی پیگه طراحی کرد و زیرنظر او نکات طراحی را آموخت. 

با شروع جنگ جهانی دوم دیور با حرفه طراحی لباس موقتا خداحافظی کرد و مانند سایر مردان فرانسوی به ارتش ملحق شد اما جنگ با روحیه هنرمند او سازگار نبود و در نهایت پس از دو سال از ارتش خارج شد و به خانه مد Lucien Lelong  پیوست. این خانه مد به دلیل طراحی و دوخت لباس برای بانوان فرانسوی و آلمانی شهرت داشت. کریستین دیور در کنار پیر بالمین به عنوان طراحی اصلی کار میکرد. 

سرانجام در سال ۱۹۴۶ کریستین دیور به کمک مارسل بوساک، نجیبب‌زاده و تاجر پنبه، خانه مد خودش را تاسیس کرد و به این ترتیب میراثی را آغاز کرد که چندین دهه باقی مانده است.  

اولین مجموعه او تحت عنوان ” نگاه جدید” معرفی شد. “نگاه جدید” در زمانی معرفی شد که مردم سال‌ها با لباس‌های ساده و یونیفرم‌ها نظامی سروکار داشتند. این مجموعه تنها ظاهری جدید نبود بلکه یک چشم‌انداز جدید ارائه میکرد. در این مجموعه دیور با استفاده شانه های منحنی و نیم‌تنه‌های باریک کننده کمر (گن‌های ساعت شنی)،  سیلوئت‌های کروی را خلق کرده بود که توجه همه را جلب کرد و باعث شهرت او شد. 

دیور با الهام از علاقه اولیه‌اش به معماری بیان کرد : به عنوان یک طراح باید  از اصول و قواعد معماری پیروی کند و به قانون گرانش احترام بگذارد.  

انتقاداتی به طرح‌های او وارد شد که بخشی آن از طرف کسانی بود که به علت محدودیت‌های استفاده از پارچه در طول جنگ عادت کرده بودند و طراحی‌های دیور را اسراف پارچه و غیر ضروری میدیدند. از مخالفان سرسخت دیور، کوکوشنل بود. شنل لباس‌های دیور را به دلیل وزن زیاد و استفاده ار کرست‌ها تنگ، مخالف آزادی زنان میدید. ازاو نقل شده است که گفت : دیور به زنان لباس نمیپوشاند، بلکه آن‌هارا روکش میکند. برخی از لباس‌های شب دیور وزنی معادل 27 کیلوگرم داشتند. 

با این وجود اولین مجموعه دیور مورد استقبال  قرار گرفت و توسط زنان برجسته آن زمان مانند دوشس ویندزور و آوا گاردنر انتخاب شد.  

مجموعه‌های دیور مبتنی بر تم خاصی بودند. به عنوان مثال مجموعه بهار ۱۹۵۳ دارای طرح‌های چاپی گل‌ها بود و مجموعه بهار ۱۹۵۵ برپایه سیلوئت A شکل بود. 

در سال ۱۹۴۸ کریستین دیور به یک نام تجاری معروف تبدیل شد و قراردادهای پرسودی برای تولید خز، عطر و جوراب‌های ساق بلند ترتیب داد . این موفقیت زمینه‌ای شد تا دیور بتواند خط تولید لباس مردانه خود را نیز راه‌اندازیی کند. بخشی از موفقیت دیور به این خاطر بود که می‌دانست چطور همگام با تغییرات جامعه پیش برود. دیور در اواخر دوره حرفه‌ایش مسیر خود را تغییر داد و طراحی‌های پر زرق وبرق او جای خود را به طرح‌های سادهه‌تری داد. 

دیور در طول زندگی خود نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم ایستگاه ترمینال شد. همچنین پس از مرگ نیز نامزدجایزه بفتا برای بهترین لباس برای فیلم Arabesque  و نامزد بهترین طراحی صحنه و لباس در جایزه سزار برای فیلم Bras de far شد. 

مرگ دیور 

کریستین دیور زمانی که در سال ۱۹۵۷ زمانیکه مشغول به گذراندن تعطیلات در ایتالیا بود و در سن ۵۲ سالگی  درگذشت. دلایل متفاوتی برای مرگ او ذکر شده است. برخی علت مرگ او را  سکته قلبی میدانند و برخی دیگر خفگی بر اثر گیر کردن استخوان ماهی را عامل فوت او گزارش کردند اما به گزارش مجله تایمز، مریستین دیور بعد از بازی ورق بر اثر هیجان زیاد دچار سکته قلبی شد و در گذشت. به هرحال تاکنون مرگ وی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است. پس از فوت او، جسدش به‌وسیله هواپیمای شخصی کارسل بوساک به فرانسه منتقل شد و با مراسمی که بیش از دو هزار نفر در آن شرکت کردند به خاک سپرده شد. در زمان فوت او خانه مد دیور سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد داشت. وارث کریستین دیور، خواهرش کاترین بود که اولین عطر دیور به افتخار او، میس دیور، نام‌گذاری شده بود. 

کریستین دیور (Christian Dior)
از مهم‌ترین طراحان مد در جهان بود که آثارش بعد از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب شد و میراثش ادامه پیدا کرد تا در صنعت مد جهان تاثیرگذار باشد. زمانی که صحبت از طراحی مد و لباس به میان می‌آید کریستین دیور یکی از نام‌هایی است که بلافاصله به ذهن می‌رسد.

این طراح افسانه‌ای صنعت مد پاریس را دگرگون کرد. طراحی‌های دیور که در محدودیت‌های زمان جنگ خلق شدند با ظرافتی زنانه و لوکس، انقلابی در عرصه‌ی لباس‌های زنانه پدید آوردند. کریستین دیور هم به دلیل خلاقیت بی‌حد‌ و‌ حصرش در طراحی لباس و هم به دلیل مهارت بی بدیلش در عرصه‌ی تجارت بسیار موفق عمل کرد و به یکی از موفق‌ترین طراحان صنعت مد در جهان تبدیل شد. در طول تاریخ بسیاری از هنرپیشگان سینما و سلبریتی‌های مشهور طرح‌های کریستین دیور را بر‌تن کرده‌اند و کمپانی کریستین دیور هم اکنون در صنعت مد جهان پیشتاز است.

اگر استایلت درگیر ترند ها نیست
تبریک میگم ؛ تو به ثبات شخصیتی رسیدی.
“کریستین دیور”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian