کنفدراسیون Euratex در نشریه Quarterly Economic Update اعلام نموده که سال ۲۰۲۱ باید یک نقطه عطف برای صنعت نساجی و پوشاک بلوک اتحادیه اروپا باشد.

این تفاسیر در حالی مطرح می شوند که تاثیر همه گیری بر تقاضا و تولید منسوجات و پوشاک در اتحادیه اروپا کاملاً مشهود است. در سال مالی ۲۰۲۰، گردش مالی اتحادیه اروپا در بخش منسوجات ۹.۳% و در بخش پوشاک ۱۷.۷% در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است.

وجود بحران به طور ویژه در اواسط سال ۲۰۲۰ احساس شد؛ چرا که زیان تولید در این زمان به بیش از ۵۰% رسید.

در اواخر سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، فعالیت های تجاری در بخش نساجی اندکی بهبود یافت (۱.۶% در مقایسه با سه ماهه قبل از آن افزایش پیدا کرد)؛ در حالیکه وضعیت در بخش پوشاک بسیار بدتر شد (منفی ۶.۸%)، این موضوع به کاهش هزینه های مصرفی و کاسته شدن از فعالیت های غیر ضروری منتهی گردیده است.

Euratex با توجه به عملکرد تجاری اعلام کرده که صادرات منسوجات و پوشاک به خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ حدوداً ۱۳.۶%کاهش یافته است. اکثریت قریب به اتفاق مشتریان برتر اتحادیه اروپا، مشکلات مالی شدیدی را در طی این سال تجربه کرده اند.

با وجود اینکه واردات منسوجات و پوشاک اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، رشد ۵.۵% را تجربه کرده؛ اما این افزایش بیشتر مربوط به واردات تجهیزات حفاظت شخصی (از جمله ماسک های صورت) به ویژه از چین بوده است (میزان واردات اینگونه تجهیزات در سال ۲۰۱۹ حدود ۱ میلیارد یورو بوده، در حالیکه در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ میلیارد یورو رسیده است).

داده های منتشر شده توسط Euratex نشان می دهند که ۴۶.۹% از این افزایش مربوط به واردات کالا از کشور چین به اتحادیه اروپا (به غیر از انگلستان) بوده است؛ این در حالی است که میزان حمل و نقل کالا از کشورهای هند (منفی ۲۰.۸%)، بنگلادش (منفی ۱۶.۵%)، انگلستان (منفی ۱۰.۶%) و ترکیه (منفی ۵.۹%) به بلوک اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

با نگاهی به ماه های منتهی به سال ۲۰۲۱ و اوایل آن (خصوصا در مارس ۲۰۲۱) مشاهده می شود که شاخص اطمینان تجاری اتحادیه اروپا یک گرایش رو به رشد تائید شده (۳.۳ واحدی) در صنعت نساجی و بهبود متوسط در صنعت پوشاک (۱.۶ واحدی) را تجربه کرده است. شاخص انتظارات اشتغال نیز افزایش چشمگیری داشته است.

با این حال Euratex اعلام نموده که این نشانه های بهبودی با عوامل زیادی تهدید می شوند که افزایش قیمت مواد اولیه مانند الیاف منسوج و مواد رنگی، افزایش هزینه های حمل و نقل، تاثیرات منفی CO2، آشفتگی های سیاسی کشورهایی مانند چین و میانمار تنها بخشی از آنها هستند؛ به علاوه عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث عدم اطمینان شده و بر چالش های همه گیری می افزایند.

در ضمن Euratex بیان کرده در نظر داشتن استراتژی آینده نگرانه منسوجات اتحادیه اروپا که ترکیبی از سیاست های مناسب و ابزارهای پشتیبانی برای SMEهاست، یک ضرورت به نظر می رسد.

دیرک ونتیگم (Dirk Vantyghem) مدیر کل Euratex در این زمینه می گوید: «شرکت های فعال در حوزه پوشاک و منسوجات در اتحادیه اروپا در طول این همه گیری، انعطاف پذیری و تاب آوری زیادی را از خود نشان داده اند؛ اما همچنان باید با چالش های جهانی دست و پنجه نرم کنند.

حال زمان آن رسیده تا یک چارچوب مدرن برای حمایت از شرکت ها در این روند انتقالی تدوین شود. ما باید بر روی موارد مهمی مثل ارتقای نوآوری، پشتیبانی از دیجیتالی سازی، ایجاد زنجیره های تامین قوی و اطمینان از شرایط فعالیت برابر تمرکز کنیم.»

نظرات این گروه در حالی مطرح می شود که بیشتر آنها مبتنی بر پیش بینی استراتژی اتحادیه اروپا برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ هستند. با وجود این که انتظار می رود این استراتژی بیشتر متمرکز بر پایداری و چرخه ای بودن باشد؛ اما Euratex اصرار دارد تا این استراتژی، چشم انداز وسیع تری به خود اختصاص دهد و رقابت پذیری بلند مدت اقتصاد اروپا را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian