کیف کراس بادی چیست و چطور آن را ست کنیم؟

کیف کراس بادی چیست

عکس از: Edward Berthelot

در این مطلب درباره کیف کراس بادی و تاریخچه آن صحبت می‌کنیم. اگر نمی‌دانید کیف کراس بادی چیست یا برندهای معروف این کیف را نمی‌شناسید یا حتی نمی‌دانید چطور باید آن را با لباس‌هایتان ست کنید این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه مختصر کیف‌های کراس بادی

کیف کراس بادی چیست - تاریخچه کیف کراس بادی

در ابتدای دوران مدرن اروپا، از کیف‌های کراس بادی بیشتر به یک منظور استفاده می‌کردند و آن حمل سکه بود. این کیف‌ها هم برای مردان و هم برای زنان کاربرد داشت و آنها را از چرم یا پارچه نرم تهیه می‌کردند. در قرن هفدهم، آموزش برودری‌دوزی به مهارت‌هایی که دختران جوان باید یاد می‌گرفتند اضافه شد. به‌این‌ترتیب، دختران طرح‌های خلاقانه برودری‌دوزی را روی کیف‌های کراس بادی پیاده کردند و این به محبوبیت بیشترِ این کیف‌ها کمک زیادی کرد.

در اواخر قرن هجدهم، صنعت مد اروپایی به این نتیجه رسید که بهتر است کیف‌های کراس بادی را طوری طراحی کنند که باریک‌تر باشد (عرض آن کمتر شود). در آن دوران، زنان با الهام‌گرفتن از زنان یونان باستان و روم، به‌دنبال کیف‌هایی بودند که حجیم یا شلوغ نباشند. به‌همین‌دلیل کیف‌های کوچکی با پارچه‌های توری درست کردند که به‌سرعت ابتدا در فرانسه و سپس در انگلیس محبوب شدند و به جایی رسید که دیگر هر خانمی می‌بایست یکی از آنها را داشته باشد. به‌زودی این کیف‌ها را از مخمل و ابریشم درست کردند و اینجا بود که مردان تصمیم گرفتند این مد را ادامه ندهند. مردان کیف‌های کراس بادی جدید را دوست نداشتند و آنها را زنانه می‌دانستند.

دلایل محبوبیت کیف‌های کراس بادی

کیف‌های کراس بادی در اصل کیف‌هایی کاملا کاربردی بودند و به نوعی عصایِ‌دست سربازان، ماهیگیران و چوب‌برها برای نگهداری ابزارهای موردنیازشان بود. این کیف‌ها بند بلندی داشتند که از روی سینه به‌شکل ضربدری عبور می‌کرد و کیسه آن در قسمت جلوی کمر قرار می‌گرفت. این کیف‌ها در صنعت حمل‌ونقل و پست، مخصوصا برای پیک‌ها و پیام‌رسان‌ها نعمت بزرگی بود. پیک‌های سلطنتی در انگلستان هم قبل از اینکه کیسه یا خورجین‌های پستی جدید به بازار بیاید، از همین کیف‌های کراس بادی در اندازه بزرگ استفاده می‌کردند.

نوع مدرن این کیف‌ها در دوران انقلاب صنعتی در انگلیس تولید شد. در آن زمان سفر با قطار محبوبیت بیشتری پیدا کرده بود و کسانی که به سراسر کشور سفر می‌کردند، نیاز به کیف‌هایی داشتند که کوچک باشد و دست‌وپاگیرشان نشود.

اما چرا بیشتر ما این کیف‌ها را دوست داریم؟ به‌طورکلی چهار دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد چرا این کیف‌ها تا این اندازه محبوب‌اند:

۱. دست‌هایتان آزاد می‌مانند

کیف کراس بادی چیست - دستهایتان آزاد می‌مانند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف کراس بادی این است که برای دست‌هایتان محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا این بدن شماست که آن را نگه می‌دارد نه دست‌هایتان. این ویژگی مخصوصا زمانی که پشت موتور نشسته‌اید یا وقتی خرید کرده‌اید و دست‌هایتان پر است، واقعا به دادتان می‌رسد.

۲. تنوع زیادی دارد

کیف کراس بادی چیست - تنوع زیادی دارد

کیف کراس بادی نیز مانند کیف کمری زنانه در هر رنگ و طرحی که بخواهید و با هر سبک و اندازه‌ای در بازار موجود است. واقعا تنوع آنها زیاد است و از هر پارچه‌ای می‌توان آنها را تهیه کرد. ازآنجاکه مواد اولیه به‌کاررفته در آن معمولا کم هستند، قیمت کمتری دارد و می‌توانید چند مدل از آنها را داشته باشید.

۳. محدودیت استفاده ندارد

این کیف را برای هر زمانی در هر جایی می‌توانید استفاده کنید. در مجالس و مهمانی‌ها، برای پیاده‌روی، برای خرید، در مدرسه و حتی در محیط کار، می‌توانید به‌جای هر کیف دیگری یک کیف کراس بادی با خودتان ببرید.

۴. در عین کاربردی بودن، مقرون‌به‌صرفه است

کیف کراس بادی نه تنها کاربردی و زیباست، بلکه مقرون‌به‌صرفه هم هست. به‌همین‌دلیل سال‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید و نگران این نباشید که از مد برود. می‌توانید نوع ساده آن را انتخاب کنید و هرازگاهی یک عروسک کوچک، یک منگوله جدید یا هر تزیین دیگری به آن اضافه کنید و هربار تغییرش دهید. درست مانند این است که انگار کیف جدیدی خریده‌اید.

کیف‌های کراس بادی مفیدترین نوع کیف‌ها هستند

کیف کراس بادی چیست - کیف‌های کراس بادی مفیدترین کیف‌ها هستند

کیف‌های کراس بادی در هر اندازه‌ای، چه بزرگ و چه کوچک، مفید هستند. افرادی که باید وسایل حجیمی را با خودشان حمل کنند، مانند دانشجویان، تعمیرکاران یا پیک‌ها و مأموران پستی، می‌توانند از اندازه بزرگ این کیف استفاده کنند و به‌راحتی به محتویات درون آن دسترسی داشته باشند. مخصوصا برای پیک‌ها که از موتور استفاده می‌کنند، آزادی عمل راحت‌تری را فراهم می‌کند.

بندهایی که در این کیف‌ها به کار می‌رود، از روی سینه رد می‌شود و اجازه نمی‌دهد هنگام راه‌رفتن کیف جابه‌جا شود. به‌راحتی هم می‌توان آن را چرخاند و در جلو قرار داد تا بتوان به محتویات درونش دسترسی داشت.

نوع کوچک این کیف‌ها (در اصل کیف‌های کراس بادی کوچک هستند) هم بسیار مفید واقع می‌شود. مخصوصا زمانی که دلتان نمی‌خواهد با خودتان کیف ببرید و از طرفی وسایل کوچکی مانند کارت بانکی، تلفن‌همراه و دست‌کلیدها دارید که در جیب‌تان جا نمی‌شود.

دانش‌آموزان هم می‌توانند از کیف‌های کراس بادی به‌جای کوله‌های سنگین در زمانی که وسایل بزرگی با خودشان حمل نمی‌کنند استفاده کنند.

کیف کراس بادی بادوام‌ترین نوع کیف است

کیف کراس بادی چیست - کیف کراس بادی بادوام است

کیف‌های کراس بادی را از موادی تهیه می‌کنند که مقاوم و بادوام باشد. رویه کیف می‌تواند هر چیزی از چرم طبیعی، چرم مصنوعی، برزنت یا پارچه باشد. برای بهبود ویژگی محافظتی آن، از کنواس ضخیم، نایلون یا وینیل ضدآب برای آستری آن استفاده می‌کنند. البته امروزه بیشتر از آستر ضدآب از جنس پی‌وی‌سی استاندارد در این کیف‌ها به کار می‌برند که هم بادوام‌تر است و هم با محیط‌زیست سازگار است.

طراحی این کیف‌ها هم معمولا طوری است که از محتویات درونش محافظت می‌کند. برای مثال، در مدل‌هایی از آن که درِ پاکتی دارند، آب نمی‌تواند از طریق زیپ وارد شود.

قیمت این کیف‌ها به‌طور قابل‌توجهی کمتر از کیف‌های دیگر است و بنابراین به‌صرفه هستند. برای صرفه‌جویی بیشتر حتی می‌توانید ساده‌ترین و ارزان‌ترین آن را بخرید و خودتان تزیینش کنید. با آویزان کردن زنجیر، منگوله یا پوم‌پوم به آن با کمترین هزینه کیفی به‌شدت جذاب خواهید داشت.

مدل‌هایی از کیف کراس بادی که هرگز از مد نمی‌روند

چند مدل کیف کراس بادی هستند که همیشه مد هستند و در بازار موجودند. فقط ممکن است تغییرات امروزی‌تری در آنها ایجاد کنند.

کیف با بند زنجیری

کیف کراس بادی چیست - کیف با بند زنجیری

این کیف برای همه ما آشناست. معمولا هم روی چرم آن کوک‌های عمودی، ضربدری یا افقی دوخته می‌شود. برخی از آنها زیپ دارند و برخی دیگر پاکت‌نامه‌ای هستند.

کیف با لوگوی بزرگ برند

کیف کراس بادی چیست - کیف با لوگوی بزرگ برند

در این کیف‌ها آرم بزرگ برند در قسمت جلوی کیف قرار گرفته است و خودنمایی می‌کند. این کیف از نوع پاکت‌نامه‌ای است.

کیف کراس بادی دایره‌شکل

کیف کراس بادی چیست - کیف کراس بادی دایره‌شکل

کیف‌های کلاسیک مستطیل‌شکل هستند، به‌همین‌دلیل کیف دایره‌شکل نه‌تنها شیک و زیبا به نظر می‌رسد، بلکه حس مدروزبودن را هم به شما می‌دهد. با وجود شکل خاصی که دارد اصلا از مد نمی‌رود.

کیف کراس بادی جعبه‌ای

کیف کراس بادی چیست - کیف جعبه‌ای

این کیف شبیه جعبه لوازم جانبی و اکسسوری است و از آن دست کیف‌هایی است که همیشه مد است. اندازه آن برای جادادن طیف وسیعی از وسایل موردنیاز مناسب است.

کیف با قفل طلایی

کیف کراس بادی چیست - کیف با قفل طلایی

این کیف‌ها معمولا ساده و از نوع صندوقی هستند، اما قفل طلایی آنها باعث می‌شود شیک و زیبا جلوه کنند. این قفل‌ها حسابی محکم‌اند و از وسایل و محتویات درون کیف محافظت می‌کنند. همیشه افرادی هستند که تلألو و درخشندگی طلامانند را روی وسایلشان دوست داشته باشند.

کیف کراس بادی برای مردان

کیف کراس بادی چیست - کیف کراس بادی برای مردان

بسیاری از مردان هم به این نوع کیف علاقه‌مند هستند. آقایان معمولا نوع چرم یا برزنت این کیف را با رنگ‌های تیره مانند مشکی و قهوه‌ای می‌پسندند. کیف‌های کراس بادی آقایان کمی بزرگ‌تر است و بندهای پهن‌تری دارد. این بندها از جنس خود کیف هستند و زنجیر در آن کاربرد ندارد.

چطور کیف کراس بادی را با لباس‌هایمان ست کنیم؟

هرچند بیشتر کیف‌های کراس بادی را می‌توان با طیف وسیعی از لباس‌ها ست کرد، نکاتی وجود دارند که بهتر است آنها را بدانیم تا ترکیبی جذاب از کیف و لباس ایجاد کنیم.

اگر کیف رنگ روشن دارد

کیف کراس بادی چیست - کیف رنگ روشن با لباس تیره

اگر از کیف کراس بادی روشن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با لباس‌های تیره بپوشید که به چشم بیاید. برای مثال لباس آبی تیره با کیف کراس بادی زرد ترکیب جالبی ایجاد می‌کند. بااین‌حال اگر دوست دارید با لباس تیره کیف کراس بادی تیره بردارید، حداقل طرحی از آن را انتخاب کنید که در تیرگی لباستان محو نشود. برای مثال طرح توپ‌توپی با دایره‌های روشن خوب است.

اگر کیف بند زنجیری دارد

کیف کراس بادی چیست - بند زنجیری برای اینکه زیبایی لباس محو نشود

اگر کیف کراس بادی بندهای پهن داشته باشد، ممکن است زیبایی لباستان را بپوشاند. اگر دوست ندارید این‌طور شود، لباس‌هایی را که طرح‌های زیبایی دارند با کیف بند زنجیری بپوشید. زنجیر ظاهر جدی‌تری به شما می‌بخشد.

اگر می‌خواهید ترکیب رنگ ایجاد کنید

کیف کراس بادی چیست - ترکیب رنگ کیف و لباس

در این صورت باید رنگ کیفتان را با یک بخش از لباستان همرنگ انتخاب کنید. مثلا با کیف قرمز، کاپشن یا بارانی قرمز و شلوار مشکی بپوشید. به‌طورکلی در این حالت بهتر است سایه‌رنگ کیف با لباس بالاتنه همرنگ باشد.

اگر کیفتان طرح‌دار است

کیف کراس بادی چیست - کیف طرح دار با لباس ساده

اگر کیف کراس بادی شما طرح‌دار است، لباسی که می‌پوشید بهتر است ساده باشد. وقتی می‌خواهید کیف ساده بردارید، لباس طرح‌دار بپوشید.

اگر لباس‌های گشاد می‌پوشید

کیف کراس بادی چیست - کیف کراس بادی با لباس گشاد

می‌توانید کیف کراس بادی را با لباس‌های پارچه‌ای گشاد سِت کنید. این کار ظاهری شاداب به شما می‌بخشد و علاوه‌برآن، باعث می‌شود که بند کیف لباس گشادتان را جمع کند و شما را جذاب‌تر نشان دهد.

کیف کراس بادی را کجا قرار دهیم؟

کیف کراس بادی چیست - کیف کراس بادی در جلو
  • اگر می‌خواهید ظاهری شیک داشته باشید کیف باید روی کمرتان قرار بگیرد؛
  • اگر می‌خواهید راحت راه بروید، آن را جلوی خودتان قرار دهید؛
  • اگر حالت استاندارد می‌خواهید آن را در قسمت لگن قرار دهید؛
  • برای قدم‌زدن یا پیاده‌روی بی‌دردسر، کیف را در پشت‌تان قرار دهید.

برندهای مشهور کیف کراس بادی کدام‌اند؟

کیف‌های کراس بادی در بازار ایران به‌وفور موجود هستند. بعضی از آنها اصل و برخی دیگر غیراصل هستند و درواقع کپی از برندهای بزرگ محسوب می‌شوند. بااین‌حال برخی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده کیف کراس بادی عبارت‌اند از:

سن لوران

کیف کراس بادی چیست - برند سن لوران

بربری

کیف کراس بادی چیست - برند بربری

پرادا

کیف کراس بادی چیست - برند پرادا

کلویی

کیف کراس بادی چیست - برند کلویی

بالنسیاگا

کیف کراس بادی چیست - برند بالنسیاگا

بوتگا ونتا

کیف کراس بادی چیست - برند بوتگا ونتا

لووه

کیف کراس بادی چیست - برند لووه

جیوانچی

کیف کراس بادی چیست - برند جیوانچی

گوچی

کیف کراس بادی چیست - برند گوچی

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید، کیف کراس بادی یا کیف‌های دیگر را؟ لطفا برایمان از دلایلتان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian