اشتراکات صنعت مد با صنعت تلفنهای هوشمند
اگر به شکل کلی صنعت فشن را با فاکتورهای اصلی صنعت گوشیهوشمند مقایسه کنیم، وجه اشتراکات زیادی را بین این دو صنعت پیدا میکنیم. صنعت تلفن هوشمند بسیار شبیه به صنعت فشن عمل میکند. برای مثال خط تولید هر دو، اغلب در بهار و پاییز محصولات جدیدی را معرفی و وارد بازار میکند. یا به لحاظ قیمتگذاری، طیف وسیعی از قیمتها موجود است؛ برای محصولاتی که اساسا یک کار را انجام میدهند، اما با کیفیت متفاوت. در واقع بخشی از قیمتگذاری مد و موبایل براساس ارزش برند است نه بهای خود محصول. جامعهی هدف و مخاطب این دو حوزه بسیار گسترده است و گروهی عظیمی از این مخاطبین پیگیر اخبار و آخرین ترندها هستند تا بتوانند به روز باشند. البته که در هر دوی این حوزهها ژورنالیست و اینفلوئنسرهایی فعالیت میکنند که وظیفهی آنها پیگیری آخرین تغییرات در این صنایع است.
شاید اگر دقیقتر به این موضوعِ وجه اشتراک فکر کنیم شباهتهای بیشتری نیز پیدا کنیم اما تفاوت اصلی بین فشن و گوشیها این است که موبایلها براساس پیشرفت تکنولوژی آنها فروخته میشوند. مثلا عملکرد یا سرعت کار با آنها ارتقا پیدا میکند یا فناوری جدیدی به آنها اضافه میشود که این گوشیها را از سری سالهای قبل متمایز میکند. اما در مد اگر چه پیشرفت آشکاری در تکنولوژی شده است اما دلیل اصلی خرید کالاهای این صنعت به روز بودن و مطابق ترندهای جدید بودن است.
با این توضیحات اگر تکنولوژی صنعت گوشیهای هوشمند را به خلاقیت و بهروز بودن در صنعت مد گره بزنیم، هم بازار مشتریان وسیعی خواهد داشت و هم محصولات جذابی تولید خواهد شد.
رشد اکسسوری در فشن و موبایلهای هوشمند
صنعت فشن یکی از سودآورترین صنایع موجود است و همیشه فرصتی برای انجام کارهای نوآورانه در این حوزه وجود دارد. در سال 2021، ارزش بازار جهانی این صنعت 759.5 میلیارد دلار بود. با احتساب نرخ رشد مرکب سالانه 7.18 درصدی فشن از فروش آنلاین، میشود تخمین زد که در پنج سال آینده این صنعت به ارزش بالغ بر یک تریلیون دلار خواهد رسید. که این ارزش در بخش کیف و اکسسوری رشدی معادل 8 درصد است و این یعنی افزایش چشمگیری از سهم بازار.
در نتیجه به دلیل اهمیتش، ترندهای فصلی اکسسوری در فشن، بیشتر زیر نظر گرفته میشود. پس با آمار داده شده قطعا برای بیزنسهای بزرگ در صنعتهای دیگر، مشارکت در این بخش میتواند سودآور باشد مثل تلفنهای هوشمند که قادر به تعامل با دنیای فشن هستند. از طرف دیگر طبق تحقیقات انجام شده، گاهی مشتریان گوشی هوشمند در طول سالهای استفاده از تلفنشان حاضرند معادل ارزش گوشیشان برای اکسسوری و ملحقات جانبی آن هزینه صرف کنند. پس اگر طراحی این اکسسوریها مثل کیس و کیف گوشی همراه با ایدهی طراحان لباس باشد استقبال از این محصولات نیز دو چندان میشود.
موبایل؛ اکسسوری همیشه همراه در فشن
از ترندهای اخیر که خیلی مورد استقبال تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند قرار گرفت، کیسهای گوشیِ طراحی شده توسط برندهای لاکژری بود که اغلب در کالکشنهای مردانه در دو سال اخیر دیده شدند. دیگر قرار نبود گوشی به عنوان ابزار کمک کننده همراه ما باشد بلکه گوشی جزئی از استایل شما و به عنوان اکسسوری در ظاهر شما دیده میشود. با توجه به ابعاد گوشیهای اخیر دیگر جا دادن گوشیها در جیب برای آقایان سخت شد و با این ترند، گوشیها به گردن آویخته میشدند. از آنجایی که فشن به عنوان ابزاری برای بیان هویت بشر نقش کلیدی ایفا میکند، اکنون با به نمایش گذاشتن تلفنهای هوشمند که گاهی هزاران دلار صرف خرید آنها شده، گوشی به عنوان تکمیلکنندهی سبک و استایل نمایان میشود. اما چگونه میشود با این ترند ظاهر متفاوتتری ایجاد کرد؟
گوشیهای Z Flip سامسونگ با طراحی خاصش این تفاوت را برای استایل شما ایجاد میکند. از آنجایی که اکثر گوشیهای هوشمند ابعاد مستطیل کشیده دارند، گوشیهای فلیپ با ابعاد مربع ظاهری متفاوتتری به استایل شما میدهد و همچنین نه تنها به دور گردن بلکه با طراحی اکسسوریهای خاص برای این سری موبایل، شما میتوانید موبایل را به کیفتان آویزان کنید یا حتی یا طراحی کیسهای اخیر به شکل مینی بگ به همراه داشته باشید و استایلتان را متنوعتر جلوه دهید.
بازگشت ترندهای 2000 و نوستالژی شیرین
در بررسی ترندها قدیمی و چرخهی مد چیزی که واضح است بازگشت برخی از آنها به دورههای بعد است. مثلا در این یکی دو سال اخیر، ترندهای ابتدای قرن حاضر یا به اصطلاح Y2K چیزیست که کاملا قابل مشهود است! بازگشت ترندهای 2000 از شلوارهای فاق کوتاه که درهفتههای مد دیدیم تا کلاهها نقابی (trucker hat) و استایلهایی با لباس ورزشی. معمولا این ترندها با مشخصات و روندهای جدید همراه میشوند، و نوع و سبک جدیدی را برای زمان حال میسازند. مثلا در کالکشن پاییز / زمستان 2020 اشلی ویلیامز از مشخصات دههی اول 2000 به خوبی استفاده شده بود. اما نکتهی جذاب این فشن شو وجود گوشیهای گلگسی سامسونگ سری جدید Z Flip بود که برای آن اشلی میکروبگی شیک با چرم وگان را طراحی کرده بود. کیفهای میکرو که از ترندهای چند سال اخیر محسوب میشوند کاربردی بودن این اکسسوری را زیر سوال برده است. اما با طراحی گوشیهای تاشوی سامسونگ، استفاده از کیفهای اشلی ویلیامز امکان پذیر است.
نکتهی دیگر در این مجموعه همراه بودن حس این گوشی با حال و هوای این کالکشن بود. چرا که تاشو بودن این گوشی با وجود تمام قابلیتها و تکنولوژیهای روز، تداعی کنندهی خاطراتی بود که اکثر ما با گوشیهای تاشوی سال 2000 داشتیم. لورا اشلی در مورد این همکاریش با سامسونگ برای آخرین تلفن تاشو گلکسی Z بعد از نمایش گفت: تلفن تاشو برای من حس نوستالژی زیادی دارد و از نظر من بهترین اکسسوری دوران بلوغ من است. در تمام این مجموعه حس دوران نوجوانی من در دههی 2000 قابل لمس بود.
این پیشنهاد همکاری از طرف سامسونگ برای معرفی محصول جدیدش در نمایش هفتهی مد لندن امری هوشمندانه بود چرا که در ردیف اول این فشن شو (FROW) افرادی شناخته شدهای حضور داشتند که در رسانهای شدن بیشتر این همکاری تاثیر گذارند. اشلی ویلیامز علاوه بر میکروبگ برای گوشی Z Flip سامسونگ، اکسسوریهای دیگر مثل گیرهی مو با نوشتههای Flip و Galaxy نیز طراحی کرد.
جایی که صنعت گوشیهای هوشمند، فشن را ملاقات میکند
تام براون، طراح آمریکایی که امضا و سبک خاص خودش را دارد سه بار با سامسونگ برای طراحی گوشیهای تاشوی این کمپانی همکاری کرده است. اینجا دقیقا جاییست که نوآوری با استایل روبرو میشود. در آخرین همکاری، بروان به ریشههای مینیمالیسیتی خودش برای طراحی این نسخه پایبند ماند. رنگ سفید در این مجموعه جایگزین رنگ خاکستری گوشیهای مجموعهی قبل شده بود که سادگی را در قالبی جذاب به نمایش میگذاشت. کادری از نوار آبی و قرمز که امضای برند تام براون است به دور گوشی و قاب و حتی به شکل مینیمال بر روی لوازم جانبی این پکیج آمده بود. در این مجموعه نه تنها از ذوق و سلیقهی براون فقط برای طراحی بیرونی گوشی بلکه برای طراحی تصویر صفحهی نمایش نیز استفاده شده بود. طرح راه راه سفید خاکستری که نمادی از برند تام بروان است موقع روشن شدن و تصویر زمینه بر روی صفحهی گوشی نمایان بود. در نهایت این دستگاه مناسب برای کسانی است که میخواهند در میان دیگران متمایز باشند.