گوچی برندی برای تمام فصول!

لباس هایی با این برند

 لباس هایی با این برند

لازم نیست تا طرفدار دو آتیشه­ برندهای لوکس دنیا از جمله گوچی باشید تا نامی از این برند به گوشتان خورده باشد. حتی اگر اخبار پراکنده­ دنیای مد و فشن را هم از دور دنبال کنید و چرخی در بازار زده­ باشید برند گوچی نامی آشنا برای شما خواهد بود.

برند ایتالیایی

کم تر برندی است که مانند این برند پیوندی این چنین عمیق با زرق و برق و در اصطلاح امروزی لاکچری بودن برقرار کرده باشد. این برند ایتالیایی، در سال 1921 در فلورانس ایتالیا راه اندازی شد و تا کنون جایگاه خود را به عنوان برندی پیشرو در زمینه تولید پوشاک، طلا و جواهرات لوکس تثبیت کرده است.

در تمام طول این مدت، گوچی با افتخار لوگوی خود را سمبل برترین کیفیت و مهر تأییدی بر فعالیت های برند خود دانسته­ است.چطور یک برند ایتالیایی توانسته لوگویی را طراحی کند که پس از 80 سال فعالیت همچنان قدرتمندباقی بماند.

لوگو این برند

 لوگو این برند

پیدایش برند گوچی

گوچیو گوچی هنگام کار کردن در هتل‌هایی در پاریس و لندن، مجذوب ساک‌ها و لوازم جذاب مهمانان شد. او در سال 1920 به شهر زادگاه خود، فلورانس بازگشت تا یک فروشگاه محصولات چرم باز کند.

در این فروشگاه، گوچی هنرمندان ماهر آرتسانی را به کار گرفت تا محصولات دست ساز چرمی با کیفیت تولید کند. او با کمک سه پسرش، در این راه بسیار موفق عمل کرد و خیلی زود توانست برند گوچی را در شهرهای میلان و رم به عاشقان مد نشان دهد.

سال 1950، گوچی جایگاه خود را به عنوان برندی پیشرو در تولید محصولات لوکس بدست آورد. ستاره­ های سینما در تبلیغات گوچی ظاهر می شدند و افراد مشهور و مهم، محصولات این شرکت را خریداری می­‌کردند.

کیف صورتی با برند گوچی
کیف چرم با برند گوچی
کیف های زیبا با برند گوچی

واگذاریاین برند به مدیر عامل جدید

در دهه هفتاد شرکت به موفقیت هایی دست یافت، اما در دهه­ هشتاد با آغاز درگیری های خانوادگی، گوچی با یک فاجعه بزرگ مواجه شد.

موریزیو گوچی پس از مرگ پدرش با اخراج آلدو عمویش که به خاطر فرار مالیاتی به زندان افتاده بود مدیریت شرکت را به دست گرفت. اما در این کار موفق عمل نکرد تا جایی که در سال 1988 بخشی از سهام شرکت را به یک شرکت سرمایه گذاری در بحرین فروخت.

وی در سال 1995 توسط یک مهاجم در میلان به قتل رسید.در همین حال سرمایه گذاران جدید، دومنیکو دو سوله که تحصیل کرده­ آمریکا بود را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کردند.

دومنیکو دو سوله

 دومنیکو دو سوله

تعیین Marco Bizzarri ب عنوان مدیر عامل گوچی

شرکت در سال 1989داون ملو را به عنوان طراح لباس­های “آماده پوشیدن” استخدام کرد تا او بتواند وجهه­ خدشه دار شده­ گوچی را ترمیم کرده و ارزش­های این شرکت را دوباره احیا کند. ملو، تام فورد خلاق و با استعداد را در سال 1990 استخدام کرد.

او و فورد با همکاری یکدیگر محصولات گوچی را از 20000 به 5000 کاهش دادند. در سال 1997 هفتاد و شش فروشگاه گوچی دارای مجوز در سرتاسر دنیا وجود داشت و فورد در روند تصمیم گیری­های مهم شرکت تاثیر گذار بود و تا سال 2001 آن دو مسئولیت تصمیم گیری­های مهم شرکت را برعهده داشتند.

در سال 2003 معمار فرانسوی پینالت ردوت 60 درصد سهام شرکت را خریداری کرد. روزنامه­ پوشاک زنان روز، خبر از جدایی فورد و سوله از گوچی با پایان یافتن قراردادشان در سال 2004 داد.

در سال 2004 شرکت به طور رسمی اعلام کرد که جایگزین این دو، گروهی از طراحان جوان خواهند بود. در سال 2005 فریدا جیانینی به عنوان مدیر بخش لوازم جانبی و خط تولید لباس­‌های زنانه “آماده­ پوشیدن” شد.

او قبلا در سال 2002 به این گروه  پیوسته بود. در دسامبر سال 2014، فریدا و مدیر عامل گوچی پاتریزیو مارکو از گوچی جدا شدند و “بیزاری” به جای آنها در نقش مدیر عامل شرکت انتخاب شد.

مدیر عامل گوچی

 مدیر عامل گوچی

تاریخچه ی لوگوی گوچی

در سال 1933، پسر گوچیو گوچی، آلدو گوچی به کسب و کار خانوادگی پیوست. تا به اینجا شرکت آنها بدون لوگوی اختصاصی فعالیت می­‌کرد، که آلدو تصمیم به تغییر این رویه گرفت. در طراحی برند، آلدو حروف اول نام پدر و نام خانوادگیشان را با هم ترکیب کرد و لوگویی شامل دو جی طراحی کرد. برای از بین بردن هرگونه ابهامی لوگو معمولاً با نام کامل کمپانی در بالای آن می آید.

سالیان طولانی است که این دو حرف جی در سراسر جهان خود نمایی می‌کنند. محصولات با لوگوی گوچی همه جا دیده می شوند و فرصت طلبانی که سودای یک شبه پولدار شدن را دارند تمام تلاش خود را برای کپی برداری از این برند انجام می‌دهند.

امروزه، لوگوی گوچی همچنان در میان طرفداران مد لاکچری بسیار شناخته شده است.

عطر و ادکن های برند گوچی

 عطر و ادکن های برند گوچی   

نمای کلی از گوچی

 نمای کلی از گوچی

محبوبیت این لوگو

علیرغم اهمیت و دیرپایی این لوگو، گوچی حق امتیاز آن را در بریتانیا از دست داد. با توجه به ابهام موجود در قوانین مالکیت معنوی انگلیس، این برند حق امتیاز نام کاری خود را در بریتانیا از دست داد و نتوانست آن را دوباره بدست بیاورند و این مسئله راه را برای کپی برداری قانونی از برند آنها باز کرد.

متاسفانه این برند نهایتا بازنده این کارزار شد و نتوانست حق معنوی لوگوی خود را در بریتانیا بدست آورد. با این حال این رویداد تاثیر اندکی بر تیره کردن تاریخچه طولانی لوگوی گوچی داشته است.

یکی از بزرگترین نشانه­‌های محبوبیت این لوگو  این است که بر روی محصولاتی که بسیاری آنها را شیک ترین لباس­ها و لوازم جانبی موجود در دنیای مد می‌دانند، حک شده است.

وقتی آنهایی که توانایی خرید لباس های این برند را دارند و این برند را برای خود انتخاب می کنند، بیانگر این موضوع است که این مارک، جاذبه و شهرت لازم را دارد.

نزدیک به هشتاد سال است که از طراحی این لوگو می‌گذرد و تعجبی ندارد که هشتاد سال دیگر نیز این لوگو فعال و زنده بماند. امروزه این برند با درآمد سالانه­ 4.3 میلیارد دلاری پرفروش ترین برند ایتالیایی در دنیاست.

حضور این برند در کت واک

 حضور این برند در کت واک   

لباس با این برند

 لباس با این برند

سفری در ساخت منشور هویت برند گوچی

مانند بسیاری از خانه‌های مد تاریخی، برند گوچی به عنوان تولیدکننده چمدان و کالاهای لوکس شروع به کار کرد و در طول فعالیتش، با ورود تام فورد و بعد الساندرو میشل، همچنین با تغییرات ایجاد شده توانست هویت خود را بازآفرینی و حفظ کند _البته تاریخ هیجان‌انگیز و اتفاقاتی که در خانواده گوچی افتاده را نباید دست کم گرفت_ که در این مقاله به منشور هویت برند گوچی می‌پردازیم که می‌تواند بسیار جذاب باشد.

پیکره برند:

پیکره برند که همان هویت بصری است از طریق اتفاقات تاریخی چالش‌برانگیز شکل گرفت؛ به طور مثال کمبود مواد اولیه در دوران جنگ جهانی دوم مانعی برای گسترش برند گوچی نبود. گوچیو گوچی بنیانگذار برند با استفاده از موادی همچون کرباس و چوب بامبو، محصولات خاص خود را در این سال‌ها تولید کرد که بعدها به امضای این برند نیز تبدیل شد. از عوامل معروفیت وی طراحی کفش‌های راحتی مشهور گوچی به نام لوفر و همچنین رنگ سبز وقرمز معروف این برند بود که هنوز نیز به عنوان نمادهای اصلی گوچی شناخته می‌شوند.

پیکیره برند گوچی

از دیگر المان‌های پیکره برند که بسیار گستردست شامل:

۱٫لوگو Double G

۲٫عطر Gucci by Gucci

۳٫پترن گوچی

۴٫روسری‌های The Gucci flora

۵٫نمادهای حیوانی مانند مار، حشرات، شیر، ببر

کیف گوچی

سبک خاص گوچی ماکسیمالیسم، وینتیج و ویکتورین ارا می‌باشد که همگی به‌دلیل شناخت الساندرو میشل از DNAبرند و علاقه‌ی وی به تاریخ می‌باشد.

ویژگی های مربوط به محصول: کیفیت بالا / خلاقیت‌های جدید / شخصی‌سازی کردن / نوآوری

شخصیت:

شخصیت گوچی عاشق تنوع است دید متفاوتی به دوره معاصر دارد و به دلیل علاقه‌اش به تاریخ مخصوصا عصر ویکتورین رمانتیک می‌باشد. برایش مهم نیست که دیگران چه فکری درباره‌اش می‌کنند و برای خود اهداف والایی در نظر می‌گیرد مانند احترام و شاد کردن دیگران. کاملا سرزنده، باحال و در افکار خود غرق است. برایش زیبایی معیاری ندارد و هرکس با هر ویژگی و نژادی می‌تواند خود را بیان کند به همین دلیل شخصی مستقل است که تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد.

جارد لتو (JARED LETO)

لتو و میشل
Met Gala 2022

جارد لتو یکی از معروف‌ترین میوزهای گوچی است. لتو با درک زیبایی‌شناسی ماکسیمالیسم میشل، آن‌ها را تبدیل به دوقلوهای افسانه‌ای کرده است که تشخیص هویت‌شان در مت‌گالای ۲۰۲۲ مقداری سخت بود.

هری استایلز (Harry Styles)

از زمانی که الساندرو میشل در راس گوچی قرار گرفت، رهبری خلاقانه‌ی وی الهام‌بخش نسل کاملا جدیدی از سلبریتی‌ها بوده تا با زیبایی شناسی افراطیجدید گوچی همراه شوند. هری استایلز طی چند سال گذشته با پوشیدن لباس های مختلف طرح‌دار، هماهنگی با سبک جند‌رفلوید برند جزئی از سفیران برند قرار گرفت و به‌راحتی نسلz را با خود همراه کرد.

فرهنگ:

سنت های برند / میراث فلورانسی / صنایع دستی ایتالیایی / کمال / معاصر/ جذابیت مدرن/ تعریف مجددی از لاکچری مدرن / مسئولیت اجتماعی

گوچی خود را بسیار خونسرد و مسئول توصیف می‌کند و برای هنر و صنعت خود ارزش قائل هست. این سه مفهوم با یکدیگر پیوند دارند؛ مسئولیت‌پذیری می‌تواند به راحتی نمایان شود. برای گوچی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بخش مهمی از استراتژی جهانی آن‌ها است.

*در مقاله فرهنگ برند این بخش به صورت کامل توضیح داده شده.

رابطه:

برند مزایای عاطفی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد که در نتیجه حس تایید اجتماعی و احترام را منتقل می‌کند و از طریق انحصار و توزیع محدود امکان‌پذیر هست. این اصل به ارزش برند گوچی می‌افزاید و در مقابل احساس نمادینی از غرور را به مصرف کننده می‌بخشد.

بازتاب مشتری:

بازتاب گوچی

طبقه اجتماعی بالا/ ظاهری زیبا/ فریبنده/ جذاب/ زنانه

هر کس که به مد آگاه هست خواهان پوشیدن آخرین محصول گوچی می‌باشد. حتی کسانی که نمی‌توانند از پس هزینه‌هایش بر بیایند پول خود را برای خرید تی‌شرت با لوگوی گوچی پس انداز می‌کنند. دامنه سنی در دهه ۲۰ تا ۴۰ کاهش یافته و در بسیاری از کمپین های گوچی تنوعی از سن و نژاد وجود دارد.

در نتیجه افرادی صاحب زندگی لاکچری و ترندی، مشتاق و پیرو مد که به صورت فردی دوست دارند پول خود را صرف مسافرت و لباس کنند. این افراد بسیار به روز هستند و موضوع هویت جنسیتی سیال در صنعت مد را به چرخش در می‌آورند.

خودانگاره:

حامی/ دمدمی مزاج/ اهل ترقی/ حس گرا/ رمانتیک/ باهوش

ایده‌آل‌ترین حالت مشتری گوچی را مدیر عامل برند، مارکو بیتساری به خوبی توصیف کرده است:«رویا پردازان مد_Fashion dreamers».

سخن پایانی

این برند از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۱ که به عنوان یک فروشگاه محصولات چرمی شروع به کار کرد تا به امروز مجموعه‌ای ازطرح‌ها و محصولات منحصربه‌فرد را به بازار عرضه کرده همانطور که در منشور هویت گوچی گفته شده، نمادی از مد لاکچری، تولید باکیفیت و طراحی خاص بوده است. از نظر اغلب کارشناسان صنعت مد، هنر بی‌عیب‌ونقص و طراحی هوشمندانه درتمام اجزاء محصولات این برند نمایان است. خانه گوچی همانطور که در فیلمش مشخص بود چالش‌های زیادی را سپری کرده تا توانست به این نقطه برسد؛ اما باید مانند گوچی از سفری که طی می‌کنیم یاد بگیریم و تمام اتفاقات خوب و بد را بپذیریم تا هویتی قدتمند بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian