در روزگاری که با هجوم رسانههای دیجیتالی مواجه هستیم نقش مجله کم رنگتر شده است. برای داشتن دانش تخصصیتر در حوزهی مد، نیاز به خواندن مجلات نیز میشود. در مجلات، اطلاعات منسجم تر، طبقه بندی شده و موثقتر هستند
مجلات مد طیف وسیع و گستردهای را شامل است که نه تنها علاقهمندان به دنیای مد و متخصصین حوزهی فشن، بلکه جامعهشناسان و حتی روانشناسان نیاز به مطالعه آنها دارند.در ادامه به معرفی چند مجلهی مد و سبک زندگی که پر نام و آوازه هستند میپردازیم. مجلاتی که برخی از آنها زیر چتر کمپانی ناشران بزرگی همچون Condé Nast میباشند.
Elle مجله مد ال
بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ زنان در فرانسه به حق رای دست پیدا کردند. درست یک سال بعد از این اتفاق هلن گردن به همراه همسرش پیر لازرف تصمیم گرفتن که مجلهای برای بانوان این سرزمین منتشر کنند.
مجلهای که حتی اسمش، جنسیت مخاطبینش را مشخص میکرد؛ Elle در زبان فرانسوی به معنیسوم شخص مونث است. این نشریه در ۲۱ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی اولین شماره خود را منتشر کرد. بعد از از گذشت سالها این مجله نه تنها در پاریس بلکه در ژاپن، آمریکا، ایتالیا، روسیه و… طرفداران خودش را پیدا کرد و به عنوان مرجع در عرصهی اطلاع رسانی فشن در تراز بین المللی قرار گرفت. اکنون این مجلهی مد و فشن به ۲۹ زبان زنده دنیا ترجمه میشود.
این مجله به شکل هفتهنامه در فرانسه و به صورت ماهنامه در سرتاسر دنیا توزیع و البته در چین هر ۴۰ روز یکبار منتشر میشود.
Vogue مجله مد ووگ
بی شک میتوان پر فروشترین مجله مد و فشن را ووگ معرفی کرد.
ووگ برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ ابتدا توسط تاجر آمریکایی به نام آرتور بالدوین ترنر به عنوان روزنامه هفتگی منتشر شده بود و بر سبک زندگی و تفریحات اقشار سطح بالای جامعه آمریکا تمرکز داشت.
سپس در سال ۱۹۰۹ امتیاز این مجله توسط Condé Montrose Nast خریداری شد و رویکرد مجله به سمت دنیای زنان تغییر مسیر داد. پس از گذشت دو سال مجله مد ووگ اعتبار جهانی پیدا کرد و مسیر معرفی خود را در اروپا هموار کرد.
در سال ۱۹۸۸ پس از افت چند سالهی مجلهی مد ووگ، آنا وینتور به عنوان سر دبیر مجله برگزیده شد و با سیاست معرفی ترندهای روز دنیا، جان دوباره به مجله بخشید.امروزه مجله ووگ به ۲۳ زبان زنده، به شکل ماهنامه منتشر میشود و نسخه ایتالیایی Vogue Italia به عنوان برترین مجله مد در جهان شناخته شده است.
Harper’s Bazaar مجله مد هارپرزبازار
هارپرز بازار اولین مجلهی مد آمریکایی است که با انتشار مطالب جالب و آموزنده، طبقه متوسط و بالای جامعهی آمریکا را هدف قرار داد.
هارپر و برادران، مجله مد Harper’s Bazaar را در سال ۱۸۶۷ معرفی کردند که در ابتدا به صورت هفتهنامه منتشر میشد. ولی بعد از گذشت زمان در قالب ماهنامه نه تنها در امریکا بلکه در ۳۲ کشور جهان توزیع میشود.
به جرات میتوان یکی از اثرگذارترین مجلات دنیای مد را مجله هارپرز بازار معرفی کرد. زیرا که از ترندها و آخرین فشن شوها تا تغییراتی که در استایل لباسها چه کژوال چه کوتور اتفاق افتاده است را یکجا اطلاع رسانی میکند. در ماه می ۲۰۰۱ Glenda Bailey به عنوان سر دبیر مجله هارپرز بخش آمریکا منصوب شد.
این مجله مد در قالب بلاگ و بسترهای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی به راحتی در دسترس عموم قرار دارد.
InStyle مجله مد اینستایل
اینستایل نه تنها برای زنان بلکه برای هر کس که به سبک زندگی و مد علاقه دارد، مجلهی مفید و جذابی خواهد بود. این مجله یکی از معدود مجلههای ست که به عنوان مرجع و منبع، برای وبلاگ نویسان فشن و لایف استایل شناخته شده است.
آریل فاکسمن (Ariel Foxman )، که ۲۵ سال پیش به اینستایل پیوست، سر دبیر مجله بود تا اینکه لورا براون (Laura Brown) در سال ۲۰۱۶ این مقام را تصاحب کرد. براون مدیر اجرایی سابق مجلهی Harper’s Bazaar بود و تجربیاتش در این زمینه برای او بسیار مفید بود. در سال ۲۰۱۸، InStyle به اولین مجله بزرگ مد تبدیل شد که عکاسی و تبلیغات با خز را ممنوع اعلام کرد؛ این امر باعث جذب مخاطبین حامی حقوق حیوان به این مجله شد.
ایناستایل نه تنها در امریکا بلکه در بیش از ۱۶ کشور از جمله استرالیا، آلمان، برزیل، یونان، کره جنوبی و اسپانیا توزیع میشود.
Cosmopolitan مجله مد کازموپالیتن
مجلهی Cosmopolitan که به Cosmo نیز معروف است با انتشار مطالب زنانه محور در همه جای دنیا طرفدارانی در زمینهی مد و سبک زندگی دارد. این مجله نخستین بار در سال ۱۸۸۶ در ایالات متحده به عنوان یک مجلهی خانوادگی منتشر و توزیع شد.
بعدها به یک مجلهی ادبی تغییر رویکرد داد و از سال ۱۹۶۵ با سر دبیر شدن هلن گورلی براون (Helen Gurley Brown) به یک مجلهی زنانه تبدیل شد. در واقع چند سال قبل از ورود براون، مجله کازموپالیتن یک مجله خسته کننده در بین منتقدین معرفی شده بود. اما گورلی براون با ساختار شکنیهایش، زنان را خارج از محدودیتهای جنسی، تشویق به لذت بردن از زندگی کرد و همین موضوع باعث تحول عظیم در روند این مجله شد.
اکنون این مجله مد با دیدگاه فمینستی به سر دبیری جسیکا پلس (Jessica Pels) در ۱۱۰ کشور با ۳۵ زبان منتشر میشود.
Grazia مجله مد گرازیا
یکی از معتبرترین و معروفترین مجلهها در حوزهی مد و فشن، مجلهی Grazia ایتالیا است. این مجله که از دل یکی از پایتختهای مد یعنی میلان منتشر میشود، متعلق به شرکت Arnoldo Mondadori Editore است. اولین شمارهی این مجله در یکم اکتبر ۱۹۳۸ منتشر شد و نخستین شماره بینالملی آن در ۲۰۰۴ در بلغارستان معرفی شد.
این مجله به صورت هفتهنامه، بر خلاف دیگر مجلات مد، علاوه بر اخبار مد و فشن، مسائل جاری و اقتصاد روز را درون خود جای داده است. در اروپا Grazia را همپایه مجلهی مد هارپر بازار میدانند زیرا که کانالی برای معرفی برندها و فعالیتهای هنرمندان در عرصه مد ایتالیا است.
W مجله مد دبلیو
مجلهی دبلیو یک پیشرو در زمینهی مد و زیبایی زنان است که بهترین کیفیت را در جدیدترین سبکها به نمایش می گذارد. این مجلهی آمریکایی در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد که به دلیل محتوای معتبر در زمینهی فرهنگ، مد، اخبار افراد مشهور، سبک زندگی و… شناخته شده است.
این مجله از لحاظ ابعاد نیز با دیگر مجلات متفاوت است و در قطع رحلی بزرگ به چاپ میرسد. از مارچ ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ Stefano Tronchi سردبیر این مجله بود که در این ماههای اخیر Sara Moonves جایگزین او شده است.
Numéro مجله مد نومرو
نومرو توسط Elisabeth Djian در سال ۱۹۹۸ در فرانسه منتشر شد و تا کنون سر دبیری مجله را نیز بر عهده دارد. هدف از راهاندازی این مجله، بالا بردن سطح آگهی زنان در زمینه هنر، موسیقی، طراحی، سبک زندگی و البته مُد بود. زمانی که از او پرسیدند هدفش برای راهاندازی این مجله چه بود او پاسخ داد: از مجلاتی که اطلاعات سطحی و زرد به مخاطبین میداد خسته شده بودم مثل چگونه اغوا کردن مردان.
به فکر منتشر کردن مجلهای در سطح زنان باهوش وبا استعداد افتادم که علاقه دارند در زمینهی مد، هنر و موسیقی بیشتر بدانند. اکنون این مجله در کشورهای مختلفی مانند: آلمان، چین، کره، ژاپن، تایلند و روسیه منتشر میشود.
Vanity Fair مجله مد ونیتی فر
یکی دیگر از مجلههای مشهور و پر آوازه که میتوان در حیطهی مد و سبک زندگی نام برد، مجلهی ونیتی فر است. این مجله در بازه زمانی ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۶ اولین دورهی فعالیت خودش را شروع کرد و پس از وقفهای در سال ۱۹۸۳ مجددا نشریات خودش را تحت نظارت کمپانی Condé Nast ادامه داد. سردبیر فعلی این مجله Radhika Jones است که به خوبی توانست جایگاه سردبیر موفق سابق (Graydon Carter) این مجله را پر کند.
در واقع این مجلهی مد با داشتن چنین سردبیرهای موفقی توانست استاندارهای بی نظیری در بخش تحریریهی خود داشته باشد. مجلهی ونیتی فر هر ساله برگزارکننده و میزبان ضیافت بعد از مراسم اسکار میباشد و خبرهای داغ در این مهمانی تحت نظارت این مجله است.
Marie Claire مجله مد ماری کلر
مجلهی ماری کلر از نشریههای فرانسه است که موضوعاتش با جنسیت زنانه، حول محور موضوعاتی چون تندرستی، زیبایی، مد و پوشاک است. این مجله نه تنها در مورد مد، ترندها، فرهنگ و هنر صحبت میکند بلکه صدای زنان نیز در زمانهای بسیار متغیر پس از جنگ جهانی دوم است.
این مجله در سال ۱۹۳۷ توسط ژان پرووست Jean Prouvost بنیادگذاری شد و در آغاز به صورت هفتگی و هر چهارشنبه به چاپ میرسید. اولین نسخه بینالمللی این ماهنامه در سال ۱۹۴۱ در انگستان منتشر شد. د ر حال حاضر مجله ماری کلر در ۳۳ کشور و به ۱۷ زبان منتشر میشود و هر ماه در جهان ۱۵ میلیون خواننده دارد.
مخاطبان این ماهنامه، زنان جوان با تحصیلات بالا هستند که به موضوعات گوناگون علاقهمند باشند.
خرید مجلات مد
برای خرید مجلات مد، به شکل قانونی ما به شما دو راه را توصیه میکنیم:
روش اول: خرید مجلات فشن “نسخهی فیزیکی”؛ از آنجایی که آنها در ایران فروش مستقیم ندارند شما میتوانید از طریق سایتهای واسطه در ایران از سایتهای آمازون و ایبی به شکل اینترنتی خرید کنید. در واقع این سایتها مجلهی سفارش داده شدهی شما را تا درب منزل برای شما میآورند. هرچند که هزینهی پایانی برای داشتن نسخهی فیزیکی به این واسطه گرانتر تمام میشود اما گاهی ورق زدن این نوع مجلات ارزش بالایی دارد.
راه دوم: خرید و اشتراک “نسخهی دیجیتالی” مجلهی مد است. همانطور که گفتیم برخی از مجلات فشن نسخهی دیجیتالی نیز عرضه میکنند که شما با خرید اینترنتی میتوانید نسخهی دیجیتالی این مجله را داشته باشید. هرچند که اگر علاقه به مجلهی خاصی را دارید ما پیشنهاد میکنیم اشتراک ماهانه و یا سالیانهی آنها را دریافت کنید که از مزیتهای مشترکین آن مجله نیز برخوردار شوید. برای پرداخت هزینهها نیز میتوانید از شرکتهایی که در امور پرداخت مالی بینالمللی واسطه هستند کمک بگیرید.
کلام آخر:
به یقین در این زمینه، مجلات زیادی در کشورهای مختلف فعالیت دارند که برخی از آنها در سطح بینالمللی هستند و به زبانهای زندهی دنیا ترجمه میشوند. امروزه با وجود دنیای دیجیتال اکثر این مجلات در بسترهای دیجیتالی مخصوصا در اینستاگرام نیز فعالیت گستردهای دارند تا با جذب فالوور بیشتر به مشتری وفادار دست پیدا کنند. مشتری که حاضر به گرفتن اشتراک مجله باشد و البته آنها امتیازهایی برای این مشتری قائل هستند تا با بقیه خوانندگان متمایز شود.