واکنش برندها در مقابل جنگ روسیه با اکراین؛ با وقوع جنگ و تهاجم روسیه به اکراین برندها با حفظ وفاداری به بخشی از میشن خود در قبال این اتفاق بیپاسخ نمادند. غول های لوکس فرانسوی الویاماچ، عرمس، شنل و دیگر برندها تصمیم گرفتند به طور موقت فروشگاههای خود را در روسیه که در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، ببندند.
الویاماچ
یکی از سخنگویان الویاماچ به خبرگزاری فرانسه گفت: «با در نظر گرفتن وضعیت منطقه و ابراز تأسف، الویاماچ تعطیلی موقت فروشگاههایش در روسیه را از ۶ مارچ اعلام میکند.»
این گروه همچنین از اهدای ۵ میلیون یورو (۵٫۵ میلیون دلار) برای حمایت از کمیته بینالمللی صلیب سرخ (ICRC) خبر داد.
شنل
شنل نیز با داشتن ۱۷ فروشگاه خود در روسیه، گفت که “ابهامات عمده و پیچیدگیهای عملیاتی” باعث شده است تا به طور موقت فعالیت خود را در این کشور متوقف کند. این برند لوکس گفت: ما دیگر به روسیه خدمات نخواهیم داشت. فروشگاههای موجود در روسیه را بسته و خرید اینترنتی را متوقف میکنیم.
شنل همچنین ۲ میلیون یورو (حدود ۲٫۱۸ میلیون دلار) به صندوقهای امدادی در حمایت از اوکراین اهدا کرد، اما مکان آن را فاش نکرد.
عرمس
عرمس دارای سه فروشگاه در روسیه، از جمله یکی در فروشگاه بزرگ Gum در میدان سرخ است. این برند گفت: “با کمال تاسف تصمیم گرفتیم فروشگاههای خود را در روسیه به طور موقت تعطیل کنیم و تمام فعالیتهای تجاری خود را از ۴ مارس متوقف کنیم.”
عرمس با انتشار نتایج مالی خود در ماه گذشته، گفت که در حال برنامهریزی برای افتتاح یک فروشگاه در سن پترزبورگ در سال جاری بوده. اما روز جمعه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این کار به تعویق افتادهاست.
اچ اند ام
فروش خود در روسیه را متوقف کرد و با وجود ۱۷۰ فروشگاه در این کشور و همچنین فروشگاههایی در اکراین، اقدام به بستن همهی آنها نمود.
منگو
فروشگاه های خود را در اوکراین تعطیل کرد و فروش در روسیه را متوقف کرد. این برند همچنین ۱۰۰۰۰۰ یورو به جنبش بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر کمک کرده است.
برندهای دیگر نظیر بربری، گوچی، اکنه استودیوز با اهدای مبالغی به سازمانها حمات خود از اکراین را ابراز کردند.
حمایت برندهای ورزشی نظیر آدیداس، نایکی و پوما
آدیداس
همکاری خود با اتحادیه فوتبال روسیه را به تعلیق درآورد. همچنین ۱۰۰۰۰۰ یورو، کفش و پوشاک به سازمانهایی که به کودکان و پناهندگان کمک می کنند اهدا می کند.
نایکی
اعلام کرد که خریدهای آنلاین در این کشور در دسترس نخواهد بود.
پوما
تحویل به روسیه را متوقف نمود، اگرچه فروشگاههای این کشور همچنان باز هستند.
این برند همچنین به ۳۸۰ کارمند خود در اوکراین و مناطق اطراف آن، حمایت مالی کرده و گزینههای در رابطه با مسکن، در غرب اوکراین ارائه کرده است.
تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای ناشی از آن، جدا از خسارات اقتصادی درازمدت برای مسکو، فعالان بخش صنعت و تجارت در دنیای غرب را نیز نگران کرده است
تحریم روسیه بیش از ۱ میلیارد یورو به صادرات لوکس ضرر میزند
مراودات گسترده تجاری و اقتصادی روسیه با غرب سبب شده تا تحریمهای سنگین در نظرگرفته شده علیه این کشور، خسارات و زیانهایی را به اقتصاد کشورهای غربی طرف مراوده با مسکو تحمیل کند.
از جمله اینکه به گفتۀ رئیس شورای مُد ایتالیا «بیش از یک میلیارد یورو صادرات کالاهای لوکس به روسیه ممکن است به دلیل این تحریمها در معرض خطر قرار گیرد».
این در حالی است که به لطف توافق صورت گرفته میان مسکو و میلان بر سر به رسمیت شناختن واکسن «اسپوتنیک وی»، خریداران روسی این فرصت را یافته بودند تا برای نخستین بار پس از همهگیری بیماری کووید۱۹ به یکی از پایتختهای مُد جهان سفر کنند.
این نگرانی برای فعالان صنعت مد و کالاهای لوکس در ایتالیا جدی است؛ با این وجود آنها معتقدند که تبعات انسانی ناشی از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کارلو کاپاسا، رئیس شورای مد ایتالیا در ادامه سخنان خود در خصوص تأثیر تحریمهای وضع شده علیه روسیه میگوید: «میدانید که این مسئله البته ریسک بالایی دارد، اما چیزی که ما را بیشتر نگران میکند خطر جنگ و جنبه انسانی آن است. در خصوص زیانهای این بحران و تاثیر اعمال تحریمها بر صنعت مد و کالاهای لوکس باید بگویم که ما بیش از ۱ میلیارد یورو در سال ضرر خواهیم کرد؛ مبلغ زیادی است اما باید این را با گردش مالی ۱۰۰ میلیاردی در ایتالیا مقایسه کرد.»
وی تاکید میکند: «بنابراین یک ریسک بزرگ در انتظار صنعت کالاهای لوکس است، اما این مسئله در کانون نگرانیهای ما نیست؛ نگرانی اصلی ما اکنون مرگ این همه انسان، متلاشی شدن زندگی، رفاه و سلامت مردم است.»
رئیس شورای مُد ایتالیا سپس یادآور میشود که «ما تازه در حال خروج از یک بیماری همهگیر دو ساله هستیم و به جنگ نیازی نداریم. بنابراین آرزو میکنیم راه حل دیگری برای این بحران پیدا شود.»
رئیس شورای مُد ایتالیا در پایان میگوید: «از دیدگاه من اروپا نماد و عرضه کننده فرهنگ صلح و ارزشهای متعالی مانند پایداری و پذیرش تنوع و دگرگونی است؛ درست همان چیزی که مد بیانگر آن است. بنابراین آنچه من معتقدم این است که اروپا باید صدای خود را در زمینه فرهنگ، صداقت و آرزوی جهانی بهتر، بلندتر به گوش دیگران برساند. باید از قدرت اروپا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران استفاده کرد.»
صنعت مُد ایتالیا در حالی از تحریمهای غرب علیه روسیه متضرر خواهد شد که شناسایی نخستین موردِ ابتلا به ویروس کرونا در میلان درست دو سال پیش در ماه فوریه، زنگ خطر را برای این صنعت به صدا درآورده بود.