شب گذشته، کایلی جنر با استایل متفاوت و خاصش در هفته مد پاریس توجه همه را به خودش جلب کرد. او لباس مشکی مخملی را انتخاب کرده بود که ساده و شیک بود، اما نکتهای که درمورد لباس به شدت جلب توجه میکرد، یک کله بزرگ شیر در جلوی آن بود. این لباس کایلی جنر به شدت مورد انتقاد حامیان حقوق حیوانات قرار گرفت. در این فشن شو، کایلی تنها کسی نبود که چنین لباسی را انتخاب کرده بود و فعالان حقوق حیوانات را عصبانی کرده بود. در ادامه نگاهی به استایل کایلی جنر خواهیم داشت.

چرا کایلی جنر این لباس را پوشید؟
حتما میدانید که کایلی جنر یکی از محبوبترین و مشهورترین سلبریتیهای دنیاست. او همچنین برای برندهای مختلفی کار مدلینگ هم انجام میدهد و به عنوان چهره تبلیغاتی رد بسیاری از تبلیغات حضور مییابد. او این بار در هفته مد پاریس، یکی از لباسهای برند اسکیاپارلی را پوشید تا توجهها را به سمت این برند جلب کند. این لباس از شوی پاییز-زمستان 2023 این برند و از آخرین کالکشن آنها انتخاب شده بود.

کایلی این پیراهن را با گوشوارههای طلایی، کفشهای پاشنه بلند با نوک طلایی و یک کیف با طرح پوست کروکودیل ست کرده بود. مدل موهای او هم در کنار لباس عجیبش، به شدت جلب توجه میکرد.

کایلی تصاویر این لباسش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و در کپشن یک سری از این تصاویر نوشت: «دیو و دلبر». او همچنین از برند اسکیاپارلی و طراح خلاق این برند، دنیل رزبری هم تشکر کرد و گفت از پوشیدن چنین لباس خلاقانهای که با دست ساخته شده، بسیار خوشحال است.

عصبانیت شدید حامیان حقوق حیوانات
اگرچه برخی معتقد بودند، لباس کایلی بسیار زیبا و شیک است و جلب توجه میکند، برخی هم معتقد بودند که این حرکت و این مدل لباسها میتوانند به نوعی تشویق به آزار حیوانات باشند.

به جز کایلی جنر، سلبریتیهای دیگری هم لباسهایی دقیقا با همین طراحی پوشیده بودند. مدلهای مشهوری مانند ایرینا شایک، نائمی کمپل از جمله افرادی بودند که در فشن شوی اسکیاپارلی قدم زدند. لباس نائومی کمپل یک لباس مشکی تماما خز بود که روی شانهاش کله بزرگ یک گرگ قرار گرفته بود.


یکی از حامیان حقوق حیوانات در واکنش به این کار نوشت: «بله درست است، فشن هنر است، اما مگر هنر به معنی احترام به طبیعت و حیوانات نیست؟» فرد دیگری هم در واکنس به این طراحی نوشت:«این طراحی، مرزهای طراحی اشتباه را جایجا کرد!»

دفاعیهای از سمت برند نیامد!
خود برند اسکیاپارلی هیچ واکنشی به اعتراضات نشان نداد و هیچ دفاعیهای از خودش آماده نکرد. اما کایلی جنر در پست اینستاگرامی دیگری نوشت که برای طراحی این لباسها به هیچ حیوانی، هیچ نوع صدمهای وارد نشده است. طراح همچنین تصاویری از پشت پرده طراحی این لباسها و طراحی سخت و دشوار این سرهای بزرگ حیوانات هم منتشر کرد تا نشان دهد که هیچکدام از حیوانات واقعی نیستند و همه ساخته شدهاند. هرچند که هنوز هم بسیاری از حامیان معتقد بودند که این کار نرمالسازی استفاده از سر حیوانات به عنوان یک آیتم تزئینی است و باید این کار و این طراحی متوقف شود.


هفته مد فاخر پاریس: واقعی اما غیرواقعی
گل سینهای به بزرگی سر یک شیر، پیراهنهایی نپوشیده بر تن
هفته مد فاخر پاریس: واقعی اما غیرواقعی
هفته مد فاخر پاریس (اوت کوتور)، رویدادی که هواداران صنعت مد با اشتیاق به رویارویی با پدیدههای نو میروند، از ۱۷ تا ۲۲ ژانویه برگزار شد.
پارچههای بیبدیل که در ظریفترین و زیباترین شکل بر صحنه نمایش این رویداد مهم هنری بر تن مدلها میدرخشیدند و نوآوریها و لحظاتی که مختص این رویداد بود، تا ماهها در خاطر هواداران مد خواهد ماند. پیراهنهای وارونه بر بدن مدلها و خلاقیت دوباره ویکتور و رالف هلندی، ۳۰ هزار نگین کریستالی قرمز اناری از نشان سواروفسکی بر سروصورت و بدن رپر آمریکایی، گل سینهای به بزرگی سر یک شیر در نمایش مدی که حیدر اکرمن آن را به صحنه برد، از جذابترینهای این هفته بود.
دقیقا ۵۰ سال از اولین هفته مد فاخر پاریس میگذرد. رویدادی که سالی دو بار در پاریس برای نمایش جدیدترین طراحیها و گرایشهای مد برگزار میشود که همسو با نگاه فرا واقعگرایی طراحان خلاق، سعی در پیوند میان خیال و واقعیت دارد. مد و طراحی لباس در این رویداد با پیوندی عامدانه میان خیال و واقعیت، به یک نمایش خیالانگیز تبدیل میشود.
در هفته مد فاخر پاریس دو طراح فرا واقعگرای (سورئالیست) هلندی، ویکتور و رالف، با مجموعهای عجیب به روی صحنه نمایش مد آمدند. مدلهایی که تنها یک لایه زیرپیراهنی بر تن داشتند، در حالی روی صحنه قدم میزدند که پیراهنها از تن آنها جدا بود و بهمثابه یک اثر هنری به نمایش گذاشته شد؛ این چیزی است که این دو طراح در آن مهارت دارند: «پوشیدن هنر» بدون نظر گرفتن الگوهای متعارف در دنیای مد.
ویکتور و رالف به استفاده از اشیا مختلف در طرحهای خود مشهورند.

فابریانو فابری (Fabriano Fabbri) پژوهشگر ایتالیایی و استاد مد معاصر در دانشگاه بولونیا در کتاب «افق رویداد» (The event horizon) که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، در فصلی با عنوان «زیبایی هیولایی» درباره نشان تجاری ویکتور و رالف اینگونه مینویسد: «این دو طراح با وجود الهامی که از نشانهای تجاری مطرحی همچون شانل، بالنسیاگا و دیور میگیرند، همزمان شیوه طراحی سنتی و فن خیاطی که در آثار آنها دیده شده است را به چالش میکشند و تلاش دارند نگاه کلاسیک به کمد لباس مردانه و زنانه را تغییر دهند.»
بهعنوان اولین مدیر خلاق زن نشان تجاری دیور، توانمندسازی زنان موضوعی قدیمی در طراحیهای ماریا گرازیا کیوری بوده است. کیوری در هفته مد فاخر پاریس، در مجموعهای که با الهام از مدل موی خواننده و رقصنده فرانسوی، جوزفین بیکر، طراحی شده بود، تلاش داشت تا جذابیت مد قرن بیستم را به شکلی تازه نمایش دهد. این مدل مو که به «فرهای بوسه» معروف است، در زمان خودش نشانهای تمثیلی از تعداد بوسههایی است که مردان بر صورت زن کاشتهاند! هر طره فر مو روی پیشانی، یک بوسه بر صورت زن.
نمایش مد نشان تجاری شانل با حضور حیواناتی ساخته شده از مقوا و در اندازه واقعی که با همکاری ویرجینی ویارد، مدیر خلاق نشان تجاری شانل و خاویر ویلان، هنرمند فرانسوی انجام شده بود، به صحنه آمد. در بخشی از این نمایش مد، مدلی با پیراهن کوتاه سفید عروس از یک در مخفی از مجسمه فیل بیرون آمد. ظرافت در تور و پیراهن عروس که با گلدوزی از کبوتران سفید تزیین شده بود و پاپیون سفید دور گردن که زیر تور گلدوزی شده خودنمایی میکرد، نشاندهنده لحظهای سبک، ساده و جذاب بود که با فضای هنری نمایش کاملا در تعامل بود.
طرح لوزی یکی از نقوش محبوب در طراحی پارچه است که تاریخ مفصلی دارد و نقشی است که مایه الهام جورجو آرمانی در هفته مد فاخر پاریس شد. الهام از پوشش دلقکهای قرن ۱۶ اروپا و نمایشهای کمدیا دلآرته ایتالیایی، آمیختگی رنگها و دقت در مجموعه عظیم آرمانی، به نمایش لباسهای بهاری براق و بسیار درخشان منجر شد. در حالی که طرح دلقکی اغلب بهصورت تکرنگ، خشن و تیره دیده میشود، آرمانی از پالت ملایمتری از بنفش یاسی و سبز خاکستری که به سبز مریمگلی مشهور است، استفاده کرد.
استفاده از تنها یک طرح پارچه برای یک نمایش مد، بسیار سخت و مخاطرهانگیز است، اما آرمانی توانست با طراحی ۷۷ لباس مختلف و استفاده از این طرح هندسی، نمایش مد را به بهترین شکل برگزار کند.
در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ نشان تجاری فندی بهندرت از خز استفاده شد. کیم جونز، مدیر هنری نشان فندی، با تمرکز قوی بر نوع بافت و رویکرد کاربری تور تلاش کرد که از خز، کمترین استفاده را در این نمایش مد ببرد. در لباسهای طراحی شده یک لایه چرمی با برشهای پیچیده یا مهرههای ریز، بهگونهای با دقت به هم متصل شده بودند که شبیه توری به نظر برسد.
واقعی، اما غیرواقعی!
دوجا کت و کایلی جنر با ظاهری متفاوت که تحسین و انتقاد بسیاری از مخاطبان را به همراه داشت، در هفته مد فاخر پاریس حضور داشتند. خانه مد اسکیاپارلی توانست مهمانان این نمایش مد را حیرتزده کند. دنیل رزبری در طراحی خود برای این مجموعه از کتاب دوزخ یا جهنم «کمدی الهی»، سهگانه شعر دانته آلیگیری، شاعر اهل فلورانس، الهام گرفته بود. رزبری با طراحی یک گل سینه به شکل سر یک شیر و نصب آن بر بالاتنه پیراهن مشکی و بلند کایلی جنر این اثر مفهومی را به نمایش گذاشت.
نائومی کمبل، مدل اهل بریتانیا هم با گل سینهای به شکل سر یک گرگ روی پیراهن بلندش در این نمایش دیده شد. با اینکه اعلام شده بود این حیوانات، ساختگی و مصنوعی است، اما فعالان حقوق حیوانات همچنان موجی از انتقاد را به سمت این طراح روانه کردند. سازمان جهانی حفاظت از حیوانات ایالات متحده امریکا از این طرحها انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «طرحهای تکاندهنده سر حیوانات در پاریس اعتراض شدید در فضای مجازی را برانگیخته است. مردم بهحق از طرحهایی که تداعیکننده عمل عمیقا بیرحمانه یادگاری شکار است، ناراحتاند.»
در هفته مد فاخر پاریس دوجا کت، خواننده سبک رپ آمریکایی که سال ۲۰۲۲ را با موفقیتی چشمگیر در صنعت موسیقی به پایان رساند، در کنار پیراهن و گل سینههای پرحاشیه، در مجموعه بهار و تابستان خانه مد اسکیاپارلی در حالی که از سرتا پا، با ۳۰ هزار نگین کریستالی سواروفسکی که زیر نظر هنرمند آرایش معروف، پت مکگرث (Pat McGrath) پوشانده شده بود، حضور پررنگ و خوشرنگی داشت.
مد، آیینه جامعه است. در هیچ نمایش مدی نیست که رگهای از زندگی بیرون اتاق نمایش در آن دیده و احساس نشود، حتی اگر قرار است به عجیبترین شکل ممکن خلق شود، یا از دل یک اسطوره کهن برآمده باشد. این احساس به آزادی عمل و اندیشهای منجر میشود که با خلاقیت میتواند پیامی را اعلام کند، یا شروع یک تغییر باشد. نشانهای مبتکرانه برای فرا واقعگرایی در زندگی معمول! دلیل ماندگاری هفتههای مد همین خلاقیت بینهایت است.