تاریخچه شکل گیری مجله های مد
در سالهای ۱۶۰۰ میلادی نشریه ای با عنوان گنج رازهای پنهان برای زنان خانه دار و دوشیزگان منتشر میشد که در آن مطالبی مانند نحوه جلوگیری از طاعون آموزش داده میشد. در عصر ملکه آن با تغییر موضوعات، مجلات و مقالاتی با محوریت زنان منتشر شد که توجهات بسیاری را به خود جلب کردند.
تا سال ۱۷۳۲ واژه «مجله» به معنای واقعی کلمه شکل نگرفته بود. در همین این سال به لطف ادوارد کیو این کلمه مرسوم شد. در زمان لوئی چهارم در فرانسه برای اولین بار به عبارت «مجله مد» برمیخوریم. اسم این نشریه The Mercure Galant بود و لباسهای طبقه اشراف در آن مصور شده بود و به واسطه آن خیاطان خارج از دربار توانستند به نجوه پوشش خانواده سلطنتی پی ببرند.
مصرف گرایی و مجلات مد
به مرور نشریات بیشتری چاپ شدند که حاوی صفحاتی درباره مد بودند اما در قرن ۱۸ و عصر جورج بود که محبوبیت مجلات مد واقعا اوج گرفت. به واسطه شکل گیری فروشگاه های بزرگ و ظهور مصرف گرایی، عادت خرید درمانی شکل گرفت! در این زمان زنان توانستند تصویر زنانی مانند خودشان که درگیر کارهای روزمره و اوقات فراغت بودند را ببینند که مدروزترین لباسها را به تن دارند. البته در این مقطع بیشتر تمرکز بر روی مدی بود که به چشم مردان هم دل پسند می آمد. چون اطراف آنها را طبقه اجتماعی از زنان احاطه کرده بودند که شغلی نداشتند و بار اقتصادی بر دوش مرد بود. در سال ۱۸۸۶ اسکار وایلد تصمیم گرفت اسم نشریه اش را از بانوان جهان به دنیای زنان تغییر دهد. سپس در سال ۱۸۹۱ نشریه مد “من را فراموش نکن” با محوریت زنان طبقه کارگر منتشر شد. و بالاخره در قرن بیستم پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه شکل گرفت.
آینده مجله های مد
به لطف فناوری، عکس به صفحات مجله های مد وارد شد و به واسطه تغییرات اجتماعی، صدای زنان بیشتر شنیده شد. با پیشرفت فناوری و موضوعات گسترده ی پیرامون زنان ممکن است از خود بپرسید که آیا مجلات مد در دهه های آینده هم وجود خواهند داشت؟ تا زمانی که مد وجود داشته باشد و زنان به آن اهمیت بدهند،مجلات مد هم به حیات خود ادامه خواهند داد. در واقع مجلات مد مشکلات درون جامعه را که گاهی توسط سایر رسانه ها نادیده گرفته میشوند برجسته کرده است. چه این مسائل شرایط کار مادران شاغل در سراسر جهان باشد و چه نابرابری بین زنان و مردان در محیط کار، مجلات مد نیروی محرکه جنبشهای زنان در قرن ۲۱ بوده اند. با دانستن تاریخ مجلات مد پی میبریم که نشریات مد چیزی بیشتر از مد و لباس و تبلیغات هستند.این نشریات نقش قدرتمندی در شنیده شدن صدای زناندر موضوعات مختلف را دارند که در غیر اینصورت هرگز شنیده نمیشد.
معرفی مجلات مد معروف
مجله مد ال Elle
بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ زنان در فرانسه به حق رای دست پیدا کردند. درست یک سال بعد از این اتفاق هلن گردن به همراه همسرش پیر لازرف تصمیم گرفتند، مجلهای برای بانوان این سرزمین منتشر کنند. مجلهای که حتی اسمش، جنسیت مخاطبینش را مشخص میکرد؛ Elle در زبان فرانسوی به معنی سوم شخص مونث است. این نشریه در ۲۱ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی اولین شماره خود را منتشر کرد. بعد از از گذشت سالها این مجله نه تنها در پاریس بلکه در ژاپن، آمریکا، ایتالیا، روسیه و… طرفداران خودش را پیدا کرد و به عنوان مرجع در عرصهی اطلاع رسانی فشن در تراز بین المللی قرار گرفت.
اکنون این مجلهی مد و فشن به ۲۹ زبان زنده دنیا ترجمه میشود. این مجله به شکل هفتهنامه در فرانسه و به صورت ماهنامه در سرتاسر دنیا توزیع و البته در چین هر ۴۰ روز یکبار منتشر میشود. در مورد سبک زندگی و در حوزه مد، زیبایی، سلامتی و سرگرمی فعالیت میکند. جامعه ی هدف مجله elle زنان بین ۲۰ تا ۳۵ سال مجرد و متاهل هستند که یا شاغلند و یا میخواهند از لحاظ شغلی پیشرفت کنند، تحصیلات عالی دارند و در محیط شهری با درآمد بالا زندگی میکنند. elle برای زنانی طراحی شده که میدانند چه میخواهند و از سبک لباس گرفته تا آرایش و عقاید و سپری کردن اوقات فراغت، آزادانه خود را بروز میدهند.
مجله مد ووگ
جلد مجله ووگ ( به فرانسوی به معنای استایل) مجلهای تاثیرگذار در مد و سبک زندگی است. بی شک میتوان پر فروشترین مجله مد و فشن را در جهان ووگ معرفی کرد. بی جهت نیست که نام این مجله به انجیل مد شهرت دارد! وگ برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ ابتدا توسط تاجر آمریکایی به نام آرتور بالدوین ترنر برای طبقه ممتاز نیویورک و پوشش خبرهای محلی، عادات و سنتهای طبقه ممتاز جامعه و آداب اجتماعی معاشرت و نقد و بررسی فیلم، موسیقی و تئاتر به عنوان روزنامه هفتگی منتشر شد.
در سال ۱۹۰۹ امتیاز این مجله توسط Condé Montrose Nast خریداری شد و رویکرد مجله به سمت دنیای زنان تغییر مسیر داد. پس از گذشت دو سال مجله مد ووگ اعتبار جهانی پیدا کرد و مسیر معرفی خود را در اروپا هموار کرد. در سال ۱۹۸۸ پس از افت چند سالهی مجلهی مد ووگ، آنا وینتور به عنوان سر دبیر این مجله برگزیده شد و با سیاست معرفی ترندهای روز دنیا و پرداختن به موضوعات زنان طبقه متوسط و شاغل جانی دوباره به مجله بخشید. امروزه مجله ووگ به بیش از ۲۳ زبان زنده، به شکل ماهنامه منتشر میشود.
مجله مد هارپرزبازار Harper’s Bazaar
هارپرز بازار اولین مجلهی مد آمریکایی است. هارپر و برادرانش، مجله مد Harper’s Bazaar را در سال ۱۸۶۷ معرفی کردند و ایده نام آن از نشریههای آلمانی به نام الهام گرفته شده است که با انتشار مطالب جالب و آموزنده، طبقه متوسط و بالای جامعهی آمریکا را هدف قرار داده است. گروه هدف این مجله زنان ۲۵ تا ۴۹ سال هستند که در ابتدا به صورت هفتهنامه منتشر میشد. ولی بعد از گذشت زمان در قالب ماهنامه نه تنها در آمریکا بلکه در ۳۲ کشور جهان توزیع میشود. به جرات میتوان یکی از اثرگذارترین مجلات دنیای مد را مجله هارپرز بازار معرفی کرد. زیرا که از ترندها و آخرین فشن شوها تا تغییراتی که در استایل لباسها از استریت استایل گرفته تا کاوت کوتور اتفاق افتاده است را اطلاع رسانی میکند. در ماه می ۲۰۰۱ Glenda Bailey به عنوان سر دبیر مجله هارپرز بخش آمریکا منصوب شد. این مجله مد در قالب بلاگ و بسترهای دیجیتالی مثل شبکههای اجتماعی به راحتی در دسترس عموم قرار دارد.
« خوانندگان ما زنانی خوش پوش با ذهنی زیبا هستند…»
مجله مد ماری کلر Marie Claire
مخاطبان این ماهنامه، زنان جوان با تحصیلات بالا هستند که به موضوعات گوناگونی علاقهمند هستند. این ماهنامه فرانسوی با موضوع زنان موضوعاتی چون تندرستی، زیبایی، مد و پوشاک را پوشش میدهد. Marie Claire در سال ۱۹۳۷ توسط ژان پرووست و مارسل اکلر بنیانگذاری شد و نامش را از ماری کلر، موزیسین مشهور فرانسوی به عاریت گرفتهاست. در آغاز به صورت هفتگی و هر چهارشنبه به چاپ میرسید. اولین نسخه بینالمللی این ماهنامه در سال ۱۹۴۱ در انگستان منتشر شد. این مجله در نوامبر ۲۰۱۹ آخرین نسخه کاغذی خود را منتشر کرد اما همچنان بصورت آنلاین منتشر میشود. گروه هدف این مجله زنان ۲۵ تا حدودا ۳۰ ساله تحصیلکرده و شیک پوشی هستند که در زمینه های شغلی مختلف فعالیت دارند.
مجله مد این ستایل InStyle
اینستایل نه تنها برای زنان بلکه برای هر کس که به سبک زندگی و مد علاقه دارد، مجلهی مفید و جذابی خواهد بود. این مجله یکی از معدود مجلههایی است که به عنوان مرجع و منبع، برای وبلاگ نویسان فشن و لایف استایل شناخته شده است. آریل فاکسمن (Ariel Foxman )،بیست و پنج سال پیش به عنوان سردبیر به اینستایل پیوست. بعد از وی لورا براون (Laura Brown) در سال ۲۰۱۶ این مقام را تصاحب کرد.
براون مدیر اجرایی سابق مجلهی Harper’s Bazaar بود و تجربیاتش در این زمینه برای او بسیار مفید بود. در سال ۲۰۱۸، InStyle به مطرحترین مجله بزرگ مد تبدیل شد که عکاسی و تبلیغات با خز را ممنوع اعلام کرد؛ این امر باعث جذب مخاطبین حامی حقوق حیوان به این مجله شد. In style نه تنها در امریکا بلکه در بیش از ۱۶ کشور از جمله استرالیا، آلمان، برزیل، یونان، کره جنوبی و اسپانیا توزیع میشود و در کنار تبلیغات به مسائلی مانند زیبایی، مد، خانه، سرگرمی و مسائل بشردوستانه و زندگی سلبریتیها میپردازد.
جی کیوGQ
جلد مجله جی کیو (سابقا فصلنامه مردان) ماهنامه مد مردان است که در سال ۱۹۳۱ در نیویورک بنیانگذاری شد. در ابتدا در تعداد نسخه های محدود و سفارشی به چاپ میرسید اما از سال ۱۹۵۷ به تولید انبوه رسید. این مجله مطالب مربوط به مد، پوشاک و کالاهای لوکس مردان و سبک زندگی موسیقی و کتاب و … را پوشش میدهد. اگرچه گروه هدفش مردان هستند اما خوانندگان زن فراوانی هم دارد. از لحاظ محتوا مشابه مجله کازموپولیتن Cosmopolitan است که محوریت زنانه دارد و یکی از پرفروشترین مجلات در این حوزه شناخته می شود.