فیلم دیور و من، محصول کشور فرانسه در ژانر مستند، داستان پشت صحنه‌ی طراحی و تولید اولین مجموعه‌ی couture رف سیمونز بعد از استخدام شدن به عنوان طراح ارشد خانه مد دیور برای مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۲-۲۰۱۳ را‌ در هشت هفته روایت می‌کند. روندی که به طور معمول حدود شش ماه زمان می‌برد.

این فیلم در ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم ترابیکا که واقع در منهتن نیویورک است، اکران شد.

کاور فیلمDior And I
کاور فیلمDior And I

کارگردان این مستند، فردریک تنگ[۱] روایت می‌کند که اولین باری که در مورد ساخت این مستند با رف سیمونز [۲] صحبت کرده، او مخالفت کرده که دوربینی در تمام هشت هفته کاری که تا این حد نیز برایش حساسیت دارد، او را تعقیب کند. اما از آن جایی که این لحظه‌ها گنجینه‌ای برای صنعت مد به حساب می‌آیند، او در نهایت موافقت می‌کند و در نتیجه این فیلم مستند که حاصل همکاری خارق‌العاده خیاطان و طراحان و دیگر دست‌اندرکاران خانه مد دیور با عوامل ساخت فیلم است، ساخته می‌شود. برداشت از لفظ ‘I’ یا من به گفته‌ی کارگردان، آزاد است و می‌توان کلیت عنوان را به رابطه مخاطب، دست‌اندرکاران برند یا حتی عوامل ساخت فیلم با برند دیور نسبت داد.

کارگردان فیلم
کارگردان فیلم

تاریخچه و اهمیت دیور

کریستین دیور بانی خانه مد دیور، متولد سال ۱۹۰۵ بود. او بعد از جنگ جهانی دوم و در شرایطی که مردم به افسردگی بعد از جنگ جهانی دوم مبتلا بودند و در عین حال در دوران جنگ به دلیل کمبود پارچه، صنعت مد از خلاقیت دور‌گشته و زنان در دامن‌های صاف مانند جعبه به نظر می‌رسیدند، با رونق‌بخشیدن به مد سطح بالا یا Haute Couture انقلابی بدون خون‌ریزی به‌راه‌انداخت که نه تنها صنعت مد، بلکه روحیه‌ی مردم و جو بعد از جنگ را نیز تغییر داد. او با دامن‌های پف‌دار و لباس‌هایی که فرم طبیعی و ساعت شنی بدن زنان را برجسته می‌کرد، صنعت سینما و فرش قرمزها را دگرگون کرده و کمبود پارچه زمان جنگ را به دست فراموشی سپرد. اون در سال ۱۹۵۷ درگذشت و از آن زمان خانه مد دیور نسل به نسل توسط طراحان سرشناسی اداره شده است.

این تاریخ جالب دیور باعث شده‌است که مردم همواره پیگیر این برند باشند و طراح ارشد آن زیر ذره‌بین باشد؛ چون همه می‌دانند که انتظارات از کسی در این جایگاه چیست؟!

هالستون؛ طراح لباس مشهور آمریکایی

کریستسن دیور
نمونه هایی از لباس های دوران جنگ جهانی دوم
نمونه هایی از لباس های دوران جنگ جهانی دوم
نمونه طراحی های دیور
نمونه طراحی های دیور

عضو جدید خانواده

حالا ۵۵ سال بعد فوت از کریستین دیور، خانه مد دیور طراحی جدید را استخدام‌کرده و بدین‌ترتیب رف سیمونز کارش را با دیور آغاز می‌کند.

رف سیمونز
رف سیمونز

اولین مجموعه‌ی او با دیور، مجموعه ی Haute Couture است که قلب یک خانه مد است. بنابراین مهم‌ترین چالش این مستند این است که موقعیت ترسناک و دشوار طراح ارشد جدید دیور را به‌تصویر‌بکشد؛ کسی که نه تنها باید میراث برند را حفظ‌کند، بلکه باید امضای طراحی خود را داشته‌باشد و در عین حال گذشته را نیز به‌چالش‌بکشد.

به همین دلیل استخدام رف سیمونز برای این سمت عجیب است زیرا او یک مینیمالیست است و طراحی‌های قبلی‌اش مردانه بوده یا به جنسیت خاصی محدود نمی‌شدند در حالی‌که دیور برندی زنانه با لباس‌هاییست که بر پیچ و تاپ زنانه بدن تاکید دارند.

نمونه طراحی های رف سیمونز خارج از دیور
نمونه طراحی های رف سیمونز خارج از دیور

فضای این مستند و شخصیت طراح جدید، کارگردان را به ادامه ی ساخت علاقمندتر ساخت. تنگ معتقد است که طراح جدید مانند کریستین دیور فردی گریزان از رسانه است و این از نظر او نکته‌ای جالب است. در طول فیلم، صدای دیور و تصویرش پخش می‌شود که در واقع روایت‌گری فوق‌العاده است اما هر چه به سمت انتهای آن می‌رویم، این صدا و تصویر محو‌شده و جای خود را به صدا و تصویر طراح جدید می‌دهند؛ درست همانند میراث کهنه برند که مدرن و نوسازی می‌شوند. بانی برند، کد های طراحی را مشخص کرده و طراح جدید نیز، با آن‌ها آشنا می‌شود. رف سیمونز در انتها باید با حفظ میراث کریستین دیور، خلاقیت خودش را پیاده‌سازی کند.

بررسی زندگی طراحی که سررشته‌ای از مد نداشت

دیور مدرن

رف سیمونز تصمیم می‌گیرد مجموعه را دینامیک طراحی کند تا حرکت کردن آن‌ها در فضا راحت‎تر شود زیرا حس می‌کند زنان نیز دینامیک هستند و درعین‌حال این شیوه‌ای مناسب برای مدرن‌سازی است. رف طراحی است که به ندرت دست به قلم می‌برد و با تصاویر و روی خود لباس‌ها اسکچ‌هایش را می‌زند. او علاقه‌ی زیادی به هنر دارد و بنابراین به عنوان امضای شخصی برای طراحی مجموعه‌ی جدیدش، نقاشی‌های استرلینگ روبی[۳]، هنرمند آمریکایی را به عنوان طرح روی پارچه‌ها بر می‌گزیند؛ نقاشی‌هایی که حرکت و یا همان دینامیکی که می‌خواهد به لباس‌ها بدهد را پررنگ می‌کنند.

کارهای استرلینگ روبی، فضای روانی را آزمایش می‌کنند که در آن حس شخصی و محدودیت‌های اجتماعی با هم روبرو می‌شوند. این برداشت از هنر او نیز حتی می‌تواند استعاره‌ای از خلاقیت رف باشد که با میراث و محدودیت بصری از قبل تعیین شده‌ی برند دیور روبرو می‌شود.

مراحل ایده پردازی تصویری رف سیمونز
مراحل ایده پردازی تصویری رف سیمونز
نمونه هایی از نقاشی های استرلینگ روبی
نمونه هایی از نقاشی های استرلینگ روبی

تفسیر مجموعه

صنعت مد سال‌ها بود که چنین چیزی به خود ندیده بود. افراد معروفی مانند آنا وینتور، سردبیر مجله‌ی وگ و ورساچه و جیکوبز به تماشای این مجموعه آمدند و وقتی نمایش تمام شد، موفقیت به‌دست‌آمده به‌نظر می‌رسید.

این مجموعه رنسانسی برای دیور بود و مسیر جدیدی را رقم زد. در عین استفاده کردن‌‌ از آیتم‌های محبوبی که دیور با آن‌ها شناخته می‌شود مانند کت‌شلوار ساده و دامن‌های پفی و بالا‌تنه‌های دکلته ساده، از طرح‌های جدید نیز استفاده کرد؛ به نظر می‌رسید که گذشته‌ی رسمی و آینده‌ی مدرن خانه مد دیور، جایی در میانه‌ی راه به هم می‌رسند. آن هم درست وقتی که نقاشی‌های استرلینگ روبی روی پیرهن معروف ساتن دیور به نمایش در‌آمدند.

چاشنی این فضا نیز، دیوار‌های پوشیده با گلی بود که به عنوان ایده‌ی طراحی صحنه توسط طراح ارشد مطرح و استفاده شدند. این گل‌ها مورد علاقه‌ی شدید خود کریستین دیور نیز بودند.

کیم جونز طراح نابغه، خلاق و عاشق کتانی

تعدادی از لباس های مجموعه
تعدادی از لباس های مجموعه

خانه مد دیور و تلاش افراد خلاق و با استعداد در این برند

کارگردان این مستند، فردریک تنگ می‌گوید که پس از دو ماه فیلم‌برداری و همراه تیم فوق‌العاده با‌ استعداد دیور بودن و درک کار سختشان، حس می‌کند که او نیز با آن‌ها در تهیه‌ی این مجموعه همکاری داشته‌است.

در واقع این گفته‌ی کارگردان، شروع نتیجه‌گیری ما نیز هست. آن‌چه این فیلم مستند قصد بیانش به مخاطبان را دارد این است که نمایش‌های مدی که تنها سالی دوبار برقرار هستند، مجموعه‌ای از دست‌اندرکاران که در واقع از با‌استعداد‌ترین و خلاق‎ترین افراد دنیا هستند را برای تقریبا کل سال مشغول می‎کنند و به دلیل زیبایی این نمایش‎ها و لباس‌های تشکیل دهنده‌شان، زحمت این افراد و سختی و فشاری که شغل‎های مرتبط با صنعت مد دارند، به ندرت مورد توجه است. در حالی که امروزه این صنعت تاثیر بسیار زیادی در هنر، اقتصاد و حتی سیاست دارد.

در داخل خانه دیور چه می‌گذرد؟

از آنجا که بنیانگذار مشهور دیور با New look خود در سال ۱۹۴۷ انقلابی در سبک زنان ایجاد کرد، نام کریستین دیور اهمیت بی‌نظیری در فرهنگ فرانسه و تاریخ مد داشت. کریستین دیور در سال ۱۹۸۴ توسط برنارد آرنال_Bernard Arnault_ خریداری و به یک مهره اصلی در دنیای مد تبدیل شد و شالوده آن را گروه LVMH بنا نهاد. این شرکت با همان استانداردهای کوتور در خدمات و جزئیات محیطی جدید برای فعالیت ایجاد کرده که به دنبال برتری در خلاقیت و کاربرد تجاری هستند.

New Look
New Look

در این مقاله از طریق مصاحبه BOF با خانه دیور با درون سازمان برند آشنا می‌شوید و ارزش‌ها، جوهره و همچنین DNA دیور را درک می‌کنیم.

BOF : مفهوم DNA کوتور کریستین دیور امروزه چیست؟

دیور یک مزون اوت کوتور (Haute couture) است که کوتور کلید اصلی شخصیت برند و شرکت می‌باشد. کار کردن در چنین شرکتی تجربه فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. استودیو طراح و آتلیه کوتور در هتل پارتیکیولر (Particulier Hotel) قرار گرفته که توسط شخص دیور انتخاب شده است و DNA این شرکت در خلاقیت و فوت‌وفن آن ریشه دوانده (با ارزش های برتری، سرسختی و اشتیاق) کار کردن برای کریستین دیور یعنی تلاش برای برتری و همیشه در کیفیت بالا بودن.

dior houte couture

BOF : چگونه کریستین دیور فرهنگ خود را با کارمندانش نشر می‌کند؟

در پاریس حساسیت کوتور ما بلافاصله آشکار می‌شود _شما می‌توانید جوهره برند را حس کنید_ و ما سخت تلاش می‌کنیم تا تمام کارمندان با آن ارتباط بگیرند که ارتباطات و آموزش‌های زیادی درمورد تاریخچه آقای دیور و خانه وجود دارد. تازه‌واردان از فرایند سیستم جامع بهره می‌گیرند، مانند آشنایی با مفهوم روحیه‌ی دیور (Esprit Dior)  و موارد ضروریی که آن‌ها را برای موفقیت مجهز می‌کند. هر کارمند در سال اول خود از طریق چندین نقطه ارتباطی فردی و گروهی توسط تیم‌های نیروی انسانی (Human Resources) همراه می‌شوند.

ما معتقدیم برای کشف جهان دیور زمان لازم داریم و هدف ما این است که مطمئن شویم هر کارمند، سفیر واقعی دیور می‌باشد و به اینکه جزئی از این ماجراجویی بی‌نظیر هستیم افتخار می‌کنیم.

BOF: کریستین دیور به دنبال چه کارمندانی هست؟

ما به دنبال افرادی با اشتیاق، با احساس و دارای ذهنیت کارآفرینی هستیم. ما می‌خواهیم مردم نسبت به آنچه انجام می‌دهند بسیار فعال و مسئول باشند؛ ابتکار عمل کنند و از محدودیت‌ها فراتر روند. به عنوان کارمندان باید همیشه خود را زیر سوال ببریم. سعی کنیم بیشتر خلاق باشیم و ایده‌های جدید و تازه‌ای ارائه دهیم _درجستجو پیشرفت برای رسیدن به تعالی_

تجربه مشتریان ما در فروشگاه، نیازمند مهارت‌های پیشرفته‌تر هست: افرادی که میراث برند ما را درک می‌کنند و به جزئیات اهمیت می‌دهند؛ همچنین قادر به پیشرفت در یک محیط سخت‌گیر هستند.

dior internal team

سبک کاری دیور چالش برانگیز است: مجموعه‌هایی با سرعت بالا، تنش خلاقانه، خدمات استاندارد کوتور و یک فرهنگ نتیجه محور؛ با این حال رهبران ارشد ما نزدیکی خود را با کارمندان حفظ می‌کنند که این امر باعث ایجاد تعهد و احساس تعلق در همه سطوح می‌شود. کریستین دیور واقعا یک مکان بی‌نظیر برای کار هست، در درون سازمان برند دیور کارمندانی داریم که برای ۳۰ سال در این شرکت بودند و پذیرای نسل جدید هستیم. در فروشگاه‌ها تیم‌های چند فرهنگی داریم و معتقدیم که تنوع باعث ایجاد خلاقیت می‌شود. بنابراین فرهنگ تیم‌سازی را تقویت کردیم و برابری جنسیتی را در طول مسیر شغلی مردم ترویج می‌دهیم در نتیجه ۶۲ درصد از رهبری تیم‌های منطقه را زنان تشکیل می‌دهند.

BOF: چه فرصت‌های آموزشی و شغلی در دسترس هست؟

ما در آموزش، توسعه و مشارکت در کار تیمی سرمایه گذاری زیادی می‌کنیم. برای گسترش مهارت‌ها و تجربیات همه افراد، آموزش در همه‌ی سطوح فراهم شده. آموزشگاه خرده‌فروشی داخلی “آکادمی دیور” اطمینان می‌دهد که مربیان همراه با تیم‌ها در این زمینه حضور دارند. برای مدیران خود یک برنامه آموزشی ویژه مدیریت ساختیم و رهبران ارشد می‌توانند در برنامه‌های مدیریت گروه LVMH شرکت کنند. با ادغام کل چرخه زنجیره ارزش و به لطف حضور پرقدرت ما در بسیاری ازمناطق (اروپا, آسیا, ایالت متحده و خاورمیانه) می‌توانیم فرصت‌های شغلی بین‌المللی را در کارکردهای مختلف (خرده‌فروشی، تجارت، طراحی، مشتری مداری، زنجیره تامین) در داخل برند دیور ارائه دهیم. بررسی سالانه استعدادها هم از جمله گفتگوهای شغلی انجام می‌شود.

dior multi culture

BOF: دیور در حال حاضر به چه استعدادی احتیاج دارد؟

دیور در بیش‌تر ۵۰ بازاری که حضور دارد در حال انتخاب است. اما گاهی‌اوقات برای حمایت از رشد بین‌المللی خود با کمبود استعداد روبرو هستیم. سالانه بیش از ۱۲۰۰ کارمند برای پاسخگویی به تقاضای بوتیک‌های جدید، رشد ما و گردش مالی، استخدام می‌شوند. سازمان حرفه‌ها را در سه سطح بالا، متوسط و پایین _از طرح اول تا کل مشتریان_ یکپارچه کرده بنابراین فرصت‌های متنوعی برای هر نوع استعداد وجود دارد.

sprit dior

ما درون سازمان برند دیور دائما در حال اسکن بازار برای بهترین استعدادها در همه حوزه‌ها هستیم. فراتر از تخصص ما به دنبال پروفایل‌هایی با شخصیت‌های خاص می‌گردیم که بتوانند هر دو وجه مدرنیته و کدهای میراث برند را منعکس کنند در حالی که از نظر DNA با کریستین دیور در ارتباط هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian