سال گذشته ۲۵۰ برند دنیای مد توافقنامهی مد پایدار G7 را امضا کردند.
جدای از امضای این توافقنامه، کلمهی پایداری در سال گذشته ورد زبان همه بود.
۲۰۱۹ سالی بود که بالاخره اهالی دنیای فشن نگاهی جدی به بحران آلودگی هوا داشتند.
برای این اتفاق میتوانیم ابتدا از گرتا تنبرگ Greta Thunberg و میلیونها نفری که به همراهی او به خیابانها آمدند، تشکر کنیم.
هشدار اصلی آنها این بود که ما زمان زیادی نداریم تا از محیط زیست حمایت کنیم.
مشتریان باید بدانند که لباسهای آنها چه تاثیری برروی محیط زیست میگذارد.
صنعت به طور گستردهای تلاشهای خود را انجام داده و حالا نوبت مشتریان است.
در ادامهی این مطلب همراه ما باشید. برخی از راههای مبارزهی دنیای مد با بحران آلودگی هوا در ۲۰۱۹ را بررسی میکنیم و با آنها آشنا میشویم.
اما ابتدا تعدادی از مصاحبهها و گزارشهای افراد تاثیرگذار این حوزه را میخوانیم.
لیویا فرث Livia Firth بنیانگذار Eco-Age و چالش فرش سبز به ووگ گفته است که تاکنون کارهای مهمی برای رسیدن به مد پایدار انجام شده.
مثلا ساخت فیلمهایی مانند فیلم هزینهی واقعی True Cost (فیلمی که از فستفشنها میگوید) که در سطح جهانی توسط میلیونها نفر دیده شد.
حوادث وحشتناک بیشتری در سرتاسر جهان در کارخانهها رخ میدهد که باید مردم بدانند؛ جنبش پلاستیک، اثر گرتا تنبرگ و … اینها تنها قطعاتی از یک پازل بزرگتر هستند.
در سال ۲۰۱۹، ما شاهد تغییر اساسی در توجه به پایداری و به ویژه بحران آب و هوا بودیم.
ماریا کلاری دوو Marie-Claire Daveu رئیس ارشد پایداری و رئیس امور بینالملل نهاد Kering
اکنون مشکل و عیب کار برای همه واضح است، ما باید سرعت تغییر را تسریع کنیم و با هم کار کنیم.
پیمان مد توسط ۳۲ کشور امضا و به رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون Emmanuel Macron ارائه شده است.
این موضوع در سطح جهانی برجسته و موفق شده توجه عمومی را به خود جلب کند.
اوا کروز Eva Kruse مدیرعامل برنامهی جهانی مد Global Fashion Agenda هم میگوید: هر چند پیشرفتهایی وجود داشته اما همچنان کارهای بیشتری باید انجام شود.
بسیاری از اهالی صنعت مد مسئولیت خود را درک کردهاند و ما شاهد پیشرفتهای امیدوارکنندهای هستیم.
اما حدود ۴۰ درصد از اهالی این صنعت هنوز هیچ تلاشی برای همراه کردن محصولات و کارخانجات خود با محیط زیست انجام ندادهاند.
ما نیاز داریم تا این شرکتها برای مقابله با بحران اقلیمی به ما بپیوندند.
برندهای مثل استلا مککارتنی و شنل، پیمان خود را عملی کردند
در نشست علنی که اهالی صنعت مد برای اقدام جهت حمایت از محیط زیست انجام دادند ۲۵۰ برند از جمله استلا مککارتنی، شنل و نایکی پیمان G7 را امضا کردند.
این پیمان توسط امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه و مالک گوچی، کرینگ Kering در ماه آگوست راهاندازی شد.
بهعنوان بخشی از این توافقنامه، امضاکنندگان سه تعهد اساسی برعهده گرفتند:
- متوقف کردن گرم شدن کرهی زمین با انتشار خالص صفر درصد از گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰
- بازگرداندن تنوع زیستی
- حفاظت از اقیانوسها
این پیمان به دنبال پیماننامهی منشور مد سازمان ملل در دسامبر سال ۲۰۱۸ امضا شد که در آن (پیماننامهی منشور مد) ۴۳ برند نیز متعهد به انتشار صفر درصد از گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰ بودند.
دنیای مد پشت آتشسوزی جنگل آمازون
آتشسوزی جنگل آمازون در ماه آگوست ترس حدود ۳۰.۰۰۰ نفر از طرفداران محیط زیست را در رابطه با از بین رفتن بزرگترین جنگل بارانی دنیا در پی داشت.
آتشسوزی آمازون از عوامل بیدارکنندهی صنعت فشن در سالی که گذشت بود.
تولید محصولاتی مثل چرم، خزها و پارچههای ویسکوز به طور مستقیم با جنگلهای بارانی در ارتباط است.
برندهای زیر مجموعهی LVMH که شامل برندهایی مثل لویی ویتون و دیور نیز میشود، حدود ده میلیون یورو برای کمک به مقابله با آتشسوزی جنگلها هزینه کردند.
درحالیکه شرکت H&M و VF اعلام کردند که از برزیل برای خرید چرم استفاده میکنند. چه راهکار غیرمنطقی!
حذف دیاکسید کربن در دنیای مد
درحالحاضر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای در مبارزه با بحران آلودگی هوا بسیار مهم است.
یکی از راههای مبارزهی فشن با بحران آلودگی هوا در ۲۰۱۹ توجه به انتشار همین گازهای گلخانهای بود.
در ماه سپتامبر گابریلا هرست Gabriela Hearst بعد از شوی بربری Burberry در لندن اعلام کرد که شوی نیویورک او هم بدون انتشار گازهای گلخانهای خواهد بود.
سپس گوچی و شرکت اصلی آن Kering اعلام کردند که در کلیه مراحل تولید محصولاتشان از انتشار هرگونه دیاکسید کربن جلوگیری میکنند.
همچنین اعلام کردند که راههایی برای جلوگیری از تولید آنها و کمتر شدن تولید هم خواهند یافت.
راههای مبارزهی دنیای مد با بحران آلودگی هوا در ۲۰۱۹ به همینها ختم نشد.
در ماه نوامبر مدیرعامل برند گوچی Gucci و رئیس مارکو بیزاری Marco Bizzarri چالش محصولات بدون انتشار دیاکسید کربن را راهاندازی کردند.
این چالش دیگر برندها را به حمایت و پیروی از قوانین حمایت از محیط زیست دعوت میکرد.
مد پایدار؛ بیشترین ترند بهار و تابستان ۲۰۲۰
پایداری کلمهی کلیدی کالکشنهای بهار و تابستان ۲۰۲۰ بود.
هرچند سطح تعهدها از برندی تا برند دیگر فرق داشت.
برای مثال دیور Dior از مجموعهی خود در پیست اسبدوانی لانگشام در کنار ۱۷۰ درخت با تگهای “کاشت برای آینده” رونمایی کرد.
همچنین کل این کالکشن قابل بازیافت و بدون پلاستیک بود.
کالکشنهای میومیو Miu Miu و لویی ویتون Louis Vuitton هم کاملا قابل بازیافت بودند.
طراحان حوزهی مد پایدار؛ برندگان جوایز بزرگ
در سال ۲۰۱۹ طراحان جوان به خاطر فعالیت در حوزهی مد به دنیا معرفی شدند.
بتانی ویلیامز Bethany Williams در هفتهی مد لندن بهخاطر ترکیب اقدامات سازگار محیط زیست با حمایت از طرحهای اجتماعی، برندهی جایزهی الیزابت دوم در ماه فوریه شد.
همینطور امیلی بود Emily Bode برای بازسازی متریال عتیقه و قدیمی، برندهی جایزهی طراح در حال ظهور سال از CFDA در ماه June شد.
پرادا بازیافت میکند
روند استفاده از پلاستیک بازیافتشده در صنعت مد جدید نیست.
برندهای آدیداس و استلا مککارتنی از پلاستیکهای بازیافتشدهی اقیانوسها در کالکشنهای اخیر خود استفاده کردهاند.
در ماه جون، پرادا درخشش بیشتری داشت. دلیل آن هم چیزی جز رونمایی از کالکشن دوباره نایلون Re-Nylon نبود.
این کالکشن کیفهایی ساختهشده از تورهای ماهیگیری بازیافتی را شامل میشد.
همچنین این برند ایتالیایی اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۱ فقط از پلاستیکهای بازیافت شده استفاده میکند.
این تنها بخشی از استراتژی حمایت از مد پایدار این برند است.
آشتی بیشتر آدیداس با محیط زیست
با توجه گسترده شدن صنعت مد و حمایت از منابع طبیعی سازمانهایی مانند برنامهی مد روز جهانی و برنامهی الن مک آرتور حرکتی را به نام صنعت مد دایرهای ابداع کردند.
سیستمی که قرار است در آن، محصولات به صورت مجدد استفاده و یا به طور کامل تجزیه شوند.
در ماه آوریل آدیداس با طرح جدید، خود را به صنعت مد دایرهای نزدیک کرد.
آدیداس محصولاتی را لانچ کرد که به طور کامل قابل بازیافت بودند.
طراحی این محصولات بهگونهای است که به دفعات قابلیت تبدیل به کفشهایی مناسب دویدن را دارا هستند.
ظهور دوباره اجاره و فروش
یکی از راههای مبارزهی مد با بحران آلودگی آب و هوا در ۲۰۱۹ معرفی اجاره و فروش دوبارهی محصولات بود.
سال گذشته شاهد آن بودیم که برندهایی مثل H&M و Ganni سبک خاص اجارهای خود را لانچ کردند.
به همین خاطر سایتهایی مثل hurr collective و onloan در بریتانیا برای اجارهی لباس به روی کار آمدند.
بعضی برندهای دیگر هم دنیای استفادهی دوباره را در دست گرفتهاند.
در ماه اکتبر بربری Burberry این آفر را به مشتریانش داد تا با تحویل لباسهای قدیمیشان، لباس جدیدی بگیرند.
اینها تنها بخشی از راههای مبارزهی دنیای مد با بحران آلودگی هوا در ۲۰۱۹ بود.
صنعتگران به فکر مبارزه با بحران آلودگی آب و هوا افتادهاند و این اتفاق خوبی است.
بهتر است مشتریان با حمایت از برندهای حوزهی مد پایدار همهی تولیدکنندگان را به آن تشویق کنند.