1_مدل شدن و فعالیت در دنیای پر از کشش و جاذبه مدلینگ، برای خیلی از خانم ها و آقایان به یک رویا تبدیل شده است. البته این رویا کاملا دست یافتنی است و می توان با کمی تلاش و هوشمندی به آن دست یافت ولی واقعیت این است که ممکن است برای خیلی ها هم دست یافتنی نباشد. زیرا این شغل هم مانند مشاغل دیگر، نیاز به استعدادها و توانمندی های مخصوصی دارد که باید حتما از قبل با آن آشنا باشید تا با چشمانی باز، به دنبال آن بروید.
2_خصوصیات فیزیکی یک مدل
برای این که چگونه مدل شویم را به صورت کلی درک کنید و خصوصیات فیزیکی یک مدل را بشناسید باید بگویم که در هر کشوری استانداردهای مدلینگ متفاوت است و مدل ها از نظر فیزیکی با هم متفاوتند اما به عنوان یک استاندارد کلی و جهانی نظریه انجمن نمایندگی های فشن یعنی AMA را میتوانیم عنوان کنیم
طبق نظریه این انجمن مدل های زن باید استاندارد حدود ۸۶,۶۱و۸۶ سانتی متر به ترتیب قد بالاتنه دور کمر و دور آن را دارا باشند و قد آنها حداقل ۱۷۳ سانتی متر باید باشد
معمولاً قد مورد نیاز برای نمایش های فشن بیشتر از این اندازه در نظر گرفته میشود در آخرین نمایش های راهروی فشن اروپا میانگین قد مدل ها ۱۷۹ سانتی متر همچنین میانگین وزن آنها ۵۰ کیلوگرم و بالاتنه بین ۸۵ تا ۹۰ سانتیمتر و همچنین دور کمر زیر ۶۲ سانتی متر و دور ران زیر ۹۰ سانتیمتر بوده است
3_اگر می خواهید مدلینگ را به عنوان یک شغل برگزینید و تبدیل به یک مدلِ حرفه ای شوید، باید مسیر مشخصی را در پیش بگیرید. در ادامه، این مسیر را قدم به قدم شرح خواهیم داد.
• دنیای مُد را بشناسید؛
• اعتماد به نفس داشته باشید؛
• برندسازی کنید و برند شخصی تان را بسازید؛
• در زمینۀ مدلینگ مطالعه، و در صورت امکان، در کلاس های مربوط به این حوزه نیز شرکت کنید؛
• پورتفولیو مدلینگ بسازید؛
• به آژانس های مدلینگ مراجعه و با آن ها همکاری کنید؛
• با عکاس ها و مدل های مختلف همکاری کنید.
4_مدلینگ در ایران
صنعت مد و فشن در ایران جایگاه چندان محکمی ندارد. هیچ گاه از سوی نهاد های دولتی به رسمیت شناخته نمی شود و همین امر عرصه را برای فعالیت های زیر زمینی فراهم می کند.
گروه های مدلینگی که به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند، به جز عده ی کمی، اغلب دنبال راه های غیر قانونی و سواستفاده های مالی و غیره هستند. اغلب کلاس های آموزشی که برای جذب مدل در سطح کشور برگزار می شود، در صورتی که مجوز قانونی نداشته باشد، بعد از اخذ شهریه ی دوره از داوطلبان، برچیده می شود و آموزش دیدگان بدون معرفی به موسسه های تبلیغاتی که کار مدلینگ انجام می دهند، سرگردان خواهند شد.
5_موفقیت در حرفه مدلینگ
روی تناسب اندام و آمادگی جسمانی خود، تمرکز کنید و با داشتن تغذیه سالم و مناسب و همچنین ورزش کردن، شرایط بدنی خود را در حد ایده آل حفظ نمایید.
چهره شما خیلی مهم است و باید روی جنبه هی مختلف یک زیبایی طبیعی و دلنشین تمرکز کنید، مثلا مراقبت از پوست، خواب کافی و دوری از عواملی که چهره را خسته، گرفته و… می نماید.
خجالتی نباشید! بعد از داشتن استانداردهای اولیه، این مهم ترین اصل برای مدل شدن است. شما باید بتوانید حرکات و ژست های مختلف را بدون احساس خجالت و شرم، به نحو احسن انجام دهید و خواسته های عکاس و طراح بدن و ژست را به خوبی نمایش دهید که این علاوه بر خجالتی نبودن، نیاز به استعداد ذاتی نیز دارد، چون واقعا بعضی از افراد نمی توانند بدن و صورت انعطاف پذیری از خود نمایش دهند
6_اولین مدل فشن چه کسی بود؟
گفته میشود اولین مدل فشن یک دختر فروشنده پاریسی به نام ماری ورنت ورث که در سال ۱۸۵۳ بهعنوان اولین مدل حرفهای فعالیت خود را شروع کرد تا به همسر خود یعنی چارلز فردریک ورث که طراحی لباس بود کمک کند
7_تحصیلات در ورود به دنیای مدلینگ مهم است؟
واقعیت آن است که خیر شبکه های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام مکانی بسیار عالی برای فعالیت فشن بلاگر ها هستند هیچ نوع مدرک تحصیلی برای ورود به دنیای فشن بلاگر ای وجود ندارد
بلاگرهای باسواد می توانند افرادی تحلیل گر باشند و محتوای بهتری تولید کنند اما به صورت کلی حضور در دنیای فشن و مدلینگ نیاز به مدرک خاصی ندارد و شما می توانید با ورود به این عرصه کمکم به مخاطبان تان بیافزایید هیچ ابزاری مهمتر از جامعه هواداران شما نیست
8_آژانس های مدلینگ
صرف نظر از توضیحات بالا اگر میخواهید از همین اول کار به صورت حرفه ای کار را شروع کنید در تمام دنیا برای شروع فعالیت مدلینگ باید به آژانس های مدلینگ مراجعه کنید آژانس های مدلینگ دارای افرادی حرفه ای با تخصصی بسیار بالا در زمینه مدلینگ هستند که در ایران نیز این آژانس ها وجود دارد
آژانس های مدلینگ با متدهای به روز صنعت مد و تیمهای حرفهای از پیشگامان صنعت مد می تواند اطلاعات و آموزشهای بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهند از دیگر امتیازات این مراکز این است که میتوانند طبق ضوابط و چارچوب های موجود در هر کشوری شما را برای گرفتن مجوزهای رسمی برای فعالیت تخصصی همراهی کنند
بیزینس مدل فشن
تصمیم مهمی که هنگام راه اندازی کسب و کار مد باید به آن بپردازید، انتخاب بیزینس مدل یا همان مدل کسب و کارتان است. انواع مختلف مدل های کسب و کار مد برای انواع مختلف مشاغل مناسب است. هنگام تلاش برای تعیین بهترین مدل خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله، مشتریان هدف، ماموریت و ارزش های تجاری، حاشیه سود و خدمات یا محصول منحصر به فردی که به مشتریان خود ارائه می دهید.
در مدلهای کسبوکار، درک ارزش محصول/خدمت شما مهم است و ارزش آن از نظر هزینه نیست، بلکه از این نظر است کخهمحصول شما کدام مشکل مشتری را حل میکند
برند لوکس
برند لوکس قدیمیترین بیزینس مدل است که منشا آن فرانسه است و اگر درست انجام شود، پتانسیل آن را دارد که بازده قابلتوجهی داشته باشد. و می توان تا ده برابر قیمت ساخت را شارژ کرد، در این مدل می توان یک تجارت جهانی مشهور را ایجاد کرد که پوشاک تنها اولین نوع ارائه محصول است. به طور معمول، یک برند لوکس از چیزی فراتر از پوشاک مانند اکسسوری، محصولات زیبایی، جواهرات و ساعت تشکیل می شود.
با این حال، این مدل کسبوکار با توجه به کنترل تولید، کیفیت، ثبات و جایگاه برند میتواند بسیار استرسزا باشد. این بیزینس مدل سال ها طول می کشد تا بازدهی ایجاد کند و مسیری پر از دست انداز برای موفقیت دارد و چپرهزینه است. برای اینکه یک برند لوکس به موفقیت برسد، باید میراث و پایگاه مشتری قوی داشته باشد.
چیزی که یک برند لوکس را تعریف می کند، تمرکز آنها بر انحصاری بودن، منحصر به فرد بودن، کیفیت بالا، بی زمانی، میراث، و دستساز بودن است که در نتیجه محصولات با قیمت بالاتر تولید می شود. تجملی نامیدن خود باعث نمی شود تا این عناصر وجود داشته باشند. اکثر برندهای لوکس ۵۰ سال به بالا قدمت دارند.
نمونه برندها: Louis Vuitton Hermes
دیزاینر برند
در حالی که، برندهای لوکس و پریمیوم می توانند به صورت اکسسوری و سایر محصولات عرضه شوند، برای یک لیبل طراح، منبع اصلی درآمدش لباس است.
مشارکت و نظارت طراح از طراحی و تولید در مراحل مختلف گرفته تا نمایش کالکشن و حتی تصمیمات نهایی برای برند بسیار زیاد است تا از موقعیت و ثبات برند اطمینان حاصل کند.
نمونه برندها: Giorgio Armani, Versace
برند پریمیوم
برندهای پریمیوم که برندهای معاصر نیز نامیده می شوند، مقرون به صرفه تر از برندهای لوکس، اما همچنان گران هستند. در حالی که برندهای لوکس بیشتر بر تعداد محدود تمرکز می کنند، برندهای پریمیوم در دسترس تر، منطقی تر و معمولاً شیک تر و در کلاس خود بهترین هستند.
مدیریت یک برند پریمیوم می تواند چالش برانگیز باشد زیرا باید تعادلی ایجاد شود که تصویر برند شما را با به نظر رسیدن بازار انبوه یا غیرقابل دسترس کردن محصولات شما کمرنگ نکند. بنابراین، حتی اگر تولید بسیاری از محصولات بتواند به شما در رشد کوتاه مدت کسب و کارتان کمک کند، نمیتوانید کاری کنید که مشتریانتان حس انحصار و غرور خود را از دست بدهند. با این حال، برندهای پریمیوم به دلیل مقرون به صرفه بودن و کیفیتشان در حال افزایش محبوبیت هستند.
نمونه برندها: Boss, Diesel
خرده فروشان عمودی
خرده فروش عمودی یک مدل تجاری است که در دهه گذشته شتاب جهانی به دست آورده است. این رشد را می توان به برندهای پررونق مانند زارا، مانگو و یونیکلو نسبت داد. در این بیزینس مدل شما می توانید کنترل بهتری بر کل جریان کالا تا زمانی که به مشتری مورد نظر شما برسد، داشته باشید. علاوه بر تعامل بهتر با مشتریان، از هزینه های کمتری نیز بهره مند می شوید، به خصوص اگر کالاهای خود را نیز بسازید.
معمولاً در میان خردهفروشان عمودی دو گروه وجود دارد:
- خردهفروشان مسبیسیک: کمتر ترندی و بیشتر کلاسیک
- خردهفروشان مسفشن: ترندی تر
موفقیت پشت مدل خردهفروشی عمودی، مشتری مداری، کنترل و تدارکات کارآمد است. خرده فروشی عمودی به دلیل طیف گسترده محصولات، دسترسی و مقرون به صرفه بودن، برای خریداران جذاب است. این مدل بازده بالایی دارد و کنترل بیشتری بر محصولات خود به شما ارائه می دهد.
نمونه برندها: Zara, H&M