یک جفت کفش کتانی پاره و کثیف با قیمت ۱۸۵۰ با دلاری خشم خریداران چینی را برانگیخت. کاربران شبکههای اجتماعی در چین پس از رونمایی از یکی از جدیدترین محصولات خانه مد بالنسیاگا، آن را به عوامفریبی متهم کردند.
این خانه مد سطح بالا میگوید مجموعه کفشهای جدید که به شکل افراطی کثیف و کهنه به نظر میآیند حامل پیام محیط زیستی هستند. به گفته بالنسیاگا این طراحی برای جلبتوجه به نقش مد در تخریب محیطزیست در معرض دید عموم قرار گرفته است، پیامی که گویا شهروندان چین آن را قبول ندارند.
به گفته این خانه مد، عکسهای این مجموعه جدید صرفاً برای نشان دادن این موضوع است که کفشهای کتانی پاریس جدید آن «برای تمام عمر پوشیده میشوند».
به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست کاربران شبکههای اجتماعی در چین معتقدند این کفشها «زشتتر از آن هستند که بشود برای گسترش آگاهی از آنها استفاده کرد» و «میتوانیم یک جفت از این کفشها را بهصورت رایگان در سطل زباله پیدا کنیم.»
با انتشار تصاویر این مجموعه، آنها به سرعت همراه با پیامهای طنزآمیز وخشمگین در فضای مجازی دست به دست شدند.
بالنسیاگا در دفاع از این مجموعه گفته است: «تنها ۱۰۰ جفت کفش کتانی با ظاهر فوقالعاده پاره و کثیف برای خرید به قیمت ۱۸۵۰ دلار در دسترس خواهد بود. بقیه مدلها آنقدرها هم کثیف و کهنه نیستند و با قیمت ۴۹۵ و ۶۲۵ دلار به فروش میرسند.»
در یک بیانیه مطبوعاتی، این خانه مد پاریسی گفت که عکسهای اغراقآمیز این کارزار به گفتگوهای رو به رشد پیرامون صنعت مد سریع و تأثیر مصرف بیشازحد روی کره زمین، اشاره دارد.
نظرات منفی تنها به چین محدود نمیشود. در سایر نقاط جهان هم کمتر منتقد مدی را میتوان پیدا کرد که «پیام محیط زیستی» مورد ادعای بالنسیاگا را تنها با دیدن کفشهای مستعمل چند هزار دلاری درک کرده باشد.