در عصر رقابت تجاری، جایی که رشد اقتصادی یک کار دلهرهآور است، یک بازار هدف روشن وجود دارد و آن بازار صادرات پارچه و پوشاک است که همواره در حال افزایش بوده است.
با توجه به چالشهایی که صنعت را دربرمی گیرد، نساجی یکی از صنایع شناختهشده در بازار رقابتی است.کشورها به دنبال مزایای فراوانی از صادرات نساجی و پوشاک هستند از تقویت اقتصاد محلی، ایالتی و فدرال گرفته تا افزایش رقابت داخلی، تنوع، و افزایش سهم بازار جهانی.
لیست زیر ۱۰ کشور صادرکننده بزرگ براساس ارزش صادراتی آنها می باشد.
این کشورها براساس رتبهبندی آنها از ۱۰ به ۱ نگاهی بیاندازینم:
۱۰- اسپانیا:
صنعت نساجی و ماشین آلات نساجی یکی از بزرگترین صنایع در اسپانیا است. از نخریسی و بافندگی تا رنگرزی و نهایی سازی محصولات، آنها همچنین همه نوع ماشینآلات نساجی را تولید میکنند. اسپانیا دهمین صادرکننده بزرگ با مقدار ۲۰.۲۰ میلیارد دلار است.
تجارت منسوجات در اسپانیا آن را به عنوان یک منطقه اصلی مد نظر قرار دادهاست و به طور مداوم به سمت جلو حرکت میکند تا به قلههای جدید در صنعت نساجی و مد برسد.
۹- هنگکنگ، چین
صنعت نساجی هنگکنگ به خاطر رنگ و چاپ پارچه معروف است. همچنین، این کشور یکی از بزرگترین تولید کننده و صادرکننده پنبه، بافندگی، بافتن پارچه، بافتن جین، و بافتن پارچه پنبهای است. با ارزش صادراتی ۲۰.۴۳ ملیارد دلار، هنگکنگ نهمین صادرکننده بزرگ نساجی و پوشاک جهان است.
هنگکنگ برای رفع نیازهای بازار داخلی و بینالمللی همگام با تامین کنندگان اصلی (ODM) و تولید کننده اصلی تجهیزات (OEM) حرکت کرده است.
۸- ایالت متحده آمریکا:
ایالات متحده آمریکا تولید کننده و صادر کننده جهانی مواد اولیه نساجی، پارچه، نخ، پوشاک، مبلمان خانگی و دیگر محصولات نساجی است. ایالات متحده ۸مین صادرکننده بزرگ نساجی با ارزش صادراتی ۲۷.۱۴ میلیارد دلار است. قدرت نساجی آمریکا در پارچه های غیر بافته، تخصص و صنعتی، پارچه های پزشکی و پوشاک محافظ است. همچنین، ایالات متحده از لحاظ فنی در بخش نساجی و پوشاک بسیار پیشرفته است و در شرکت های رو به رشد در بازار نساجی آمریکا سرمایه گذاری می کند.
۷- ترکیه:
صنعت نساجی و پوشاک ترکیه نقش مهمی در تجارت جهانی نساجی با رعایت استانداردهای بالا و طیف وسیعی از محصولات دارد. تولید و صادرات صنایع ترکیه از کالاهای کم ارزش افزوده به کالاهای تولید شده با ارزش افزوده بالا و کالاهای مد روز تبدیل شده است.
ارزش صادرات صنعت نساجی ترکیه به ارزش ۲۷.۵۶ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در حال رشد صنعت نساجی و پوشاک با ظرفیت طراحی شگفت انگیز، راه حل هایی با تکنولوژی بالا، قابلیت تولید پویا و انعطاف پذیر و همچنین توجه به کیفیت، سلامت و محیط زیست است.
۶- ایتالیا:
صنعت نساجی ایتالیا در زمینه پوشاک و دنیای مد سرآمد است. ایتالیا طیف گسترده ای از الیاف پنبه، پارچه کتانی، ابریشم و پشم را پوشش می دهد. صنعت نساجی ایتالیایی صادراتی با ارزش ۳۶.۵۷ میلیارد دلار دارد و صنعتی با ساختار سازمانی قوی و تکنولوژی های نوین را نشان می دهد.
نوآوری محصول در ایتالیا به طور کامل بر روی عملکرد فنی پارچه و نخ برای گسترش حوزههای کاربردی متمرکز است. ایتالیا در حال تولید طیف وسیعی از منسوجات الکترونیکی با فنآوریهای جدید برای استفاده از مزایای آن ها در جهت تولید پوشاک است.
۵- هند:
هند در صنعت نساجی و پوشاک یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان جهان است. صنایع نساجی هند به طور گسترده ای به دو بخش تقسیم می شود: اول، بخش غیررسمی متشکل از صنایع دستی و پرورش دام، که در مقیاس کوچکی عمل می کنند و ابزار و روش های سنتی را در بر می گیرند.
دوم، دستگاه های مدرن و تکنیک های جدید سازماندهی شده که مانند یک معیار اقتصادی عمل می کند.
محصولات پرهزینه منجر به افزایش هزینه زنجیره تامین می شود و در نتیجه، صادرات پارچه و پوشاک توانایی رقابت کمی دارند. هند در رتبه پنجمین کشور با درآمد صادراتی ۳۷.۱۱ میلیارددلار قرار دارد. هند از فناوری های پیچیده و جدیدی برای تولید انبوه محصولات نساجی، ریسندگی، بافندگی، پردازش و پوشاک استفاده می کند.
۴- ویتنام:
صنعت نساجی ویتنام از تولید کنندگان و خریداران در زنجیرههای تامین خود بهرهمند شدهاست، که با هزینههای پایین کار و تمرکز صنعت بر تخصصی سازی، مدرنسازی و افزایش ارزش افزوده حمایت میکند. با حجم معاملات صادراتی از سوی ۳۷.۹۳ میلیارد دلار، ویتنام چهارمین صادرکننده جهانی منسوجات و پوشاک است.
تمرکز اصلی این کشور تولید اقلامی با رقابت بالا در بازار جهانی و بهبود زنجیره تامین پوشاک و نساجی آن است. مصرف پوشاک و منشوجات ویتنام در هر دو بازار داخلی و جهانی هر روز نفوذ بیشتری در بازار نساجی دارد.
۳- بنگلادش:
در دهههای اخیر، بنگلادش به عنوان قطبی برای تولید پوشاک ظاهر شدهاست. نقاط قوت کشور بنگلادش نیروی کار ارزان و وسیع است فناوری پیشرفته و تولید محصولاتی با کیفیت بالا بسیاری از مارک های عمده فروشی جهان را به سمت بنگلادش جذب کرده است.
این کشور یکی از صادرکنندگان پیشرو در صنایع نساجی است که درآمد ۳۸.۷۳ میلیارد دلار دارد. همچنین، ظرفیتهای موجود در بنگلادش به برندهای جهانی کمک میکند تا شفافیت و هماهنگی بیشتر را در زنجیره تامین خود تضمین کنند. صنعت نساجی بنگلادش در حال رشد سریع با تعداد زیادی از اجناس با ارزش افزوده بالا در سطح جهانی است.
۲- آلمان:
صنعت نساجی و پوشاک آلمان سابقهای طولانی در تولید، نوآوری و انعطافپذیری این صنعت دارد. آلمان یکی از بزرگترین صادرکنندگان پارچه، پوشاک، الیاف مصنوعی، نخ مصنوعی، و ماشینآلات با ارزش صادراتی نزدیک به ۳۸.۹۹ میلیارد دلار است.
این کشور دومین صادرکننده نساجی جهان است و به خاطر تولید محصولات با کیفیت بالا و اکسسوری در نساجی و لباس در جهان معروف است. در دهههای اخیر، این کشور روند تولید خود را به سمت محصولاتی با کیفیت اما با قیمتی پایین تغییر دادهاست.
۱- چین:
صنعت نساجی چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده نفت در جهان است و حجم صادرات آن به شکل Bn به آن رسیدهاست. عواملی که این صنعت را هدایت میکنند عبارتند از تولید کمهزینه، کیفیت مواد خام، ساختار صنعتی، ماشینآلات پیشرفته پیشرفته، توسعه برند و فرآیند کار در مصرف داخلی و بازار جهانی.
در چین، شش زیر بخش صنعت نساجی عبارتند از پنبه، الیاف شیمیایی، پارچه های پشمی و رنگرزی، صنعت چاپ پارچه، پارچه های کتان و صنعت ابریشم، صنایع نساجی، ساخت و صنایع نساجی و صنایع نساجی. حجم خروجی صنعت نساجی چین بیش از نیمی از بازار جهانی را تشکیل میدهد.
این کشورها محرک بازار پوشاک و صنعت نساجی در سراسر جهان هستند. این کشورها بازیکنان اصلی بازار جهانی هستند و که با نوآوری ها و تکنولوژی بالای خود، دنیای نساجی و پوشاک را شکل میدهند و تحول را به صنعت نساجی و پوشاک میآورند،آینده صنعت نساجی به دلیل گرایش به مصرف بیشتر و نیز تقاضای بالای صادراتی روشن به نظر میرسد.