در سال ۲۰۰۶، بلیک مایکوسکی(Blake Mycoskie) با دیدن مشکلات کودکان آرژانتین که کفش نداشتند، کفشهای Tom’s را توسعه داد، شرکتی که به ازای هر جفت فروخته شده یک جفت کفش به یک کودک نیازمند میدهد. به احتمال زیاد در مورد این برند و ماموریت آن شنیده اید. از زمان شروع به کار این شرکت، ۶۰ میلیون جفت کفش در ۷۰ کشور جهان اهدا شده و برند پیشرو بودن در مسئولیت اجتماعی را ثابت کرده و الهام بخش شرکتهای دیگر برای ایجاد محصولات با مدل های تجاری مشابه شده است.
از طریق همین داستان، تصویری در ذهن افراد ایجاد کرده که به چیزی بیشتر از مشتریان اهمیت میدهد و میخواد اثر مثبتی در دنیا بگذارد.
اما چگونه چنین برندهایی در طول زمان در وفاداری به برند الهامبخش میشوند؟ و چگونه میتوانید همین کار را انجام دهید؟ این مقاله درباره همین موضوع است.
تصویر برند چیست؟
برای از بین بردن همهمه باید تصویر برند قوی و مثبتی داشته باشید. اما تعریف تصویر برند چیست؟
تصویر برند درک مشتری از برند شماست که براساس تعاملات و تجربیاتی که داشتند شکل میگیرد. این میتواند در طول زمان تکامل یابد و لزوماً شامل خرید یا استفاده از محصول یا خدمات شما توسط مشتری نیست. از آنجایی که مشتریان میتوانند نظرات متفاوتی در مورد برند شما داشته باشند، مهم است که برای حفظ تصویر برند خود سخت تلاش کنید.
بیزینسها زمان زیادی را صرف مدیریت شخصیت برند، صدا و جایگاه برند در بازار میکنند. فراتر از عناصر قابل مشاهده مانند داشتن نماد شناسایی، علامت، لوگو و غیره است که شرکتها میتوانند از آن برای متمایز کردن خود از رقبا استفاده کنند. همه این عناصر برند به نحوه تعامل مشتری با برند شما و درک آن کمک میکند که در تصویر برند به اوج خود میرسد.
چرا تصویر مثبت برند مهم است؟
امروزه، بسیاری از مصرف کنندگان (به ویژه نسل هزاره و نسل Z) محصول یا خدمات شما را صرفاً به این دلیل نمیخرند که شما بهترین گزینه را دارید، بلکه به خاطر ارزشها و ایدههایی است که دارید یا حمایت میکنید. در حقیقت، مطالعهی بیزینس هاروارد نشان داد که ۶۴٪ از مصرفکنندگان میگویند که ارزشهای مشترک دلیل اصلی ارتباط آنها با یک برند است. این بدان معناست که شما باید با مشتریان خود تعامل داشته باشید اما کیفیت تعاملات شما برای درک برند اهمیت بیشتری دارد تا کمیت. این امر مخصوصا بعد از پاندامیک موثر بود: ۶۱٪ از مردم گفتند که نحوه واکنش یک برند به بحران اجتماعی تأثیر زیادی بر حفظ روابط خود با آنها دارد.
مهم این نیست که کسبوکارها چگونه به دیگران اهمیت میدهند، بلکه به نحوه مراقبت مستقیم آنها از مشتریان نیز مربوط است. در گزارش گرایشهای مصرفکننده جهانی ۲۰۲۲ دریافتیم که بیش از ۶۰ درصد از مصرفکنندگان احساس میکنند که کسبوکارها باید بیشتر به آنها اهمیت دهند و اگر این مراقبت را احساس کنند، در واقع خریدشان از برند بیشتر میشود.
ایجاد یک تصویر برند قوی و هویت برند چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این در تعاملات استراتژیک، دانستن مشتریان شما و درک رقابت شما سنجیده میشود. پس پیشنهاد میکنم تمام عوامل و همچنین ارزشها، ماموریت و چشمانداز برندتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که از خود و مخاطب هدفتان چه انتظاراتی دارید.