چیستی بازاریابی مد و موفق بودن در این زمنیه سوال هاییست که ذهن خیلی از افراد علاقه مند به مد را به خود مشغول کرده است. در این مقاله ابتدا به مفهوم خود بازاریابی مد و سپس به اهمیت و شرح وظایف یک بازاریاب مد خواهیم پرداخت.
بازارایابی مد چیست؟
بازاریابی مد یا فشن مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی است که به تبلیغ پوشاک و اکسسوری، برای بازار هدف خاصی می پردازد. در کنار تبلیغات تلویزیونی این نوع بازاریابی همچنین شامل تبلیغات در روزنامه ها، مجلات و پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. حال پس از رسیدن به پاسخ این مساله که بازاریابی مد چیست می توان به جنبه های دیگر آن پرداخت.
شناسایی بازار هدف برای لباس مورد نظر، مهمترین جنبه بازاریابی مد می باشد. از جنبه های دیگر آن، میتوان به تصمیم گیری در مورد نحوه نمایش محصولات در فروشگاه ها اشاره کرد و اینجاست که خلاقیت و تدبیر به کار می آید.همچنین ماندن در صدر ترندها و داشتن دیدی زیرکانه برای لانچ کمپینی ایده آل جهت ایجاد تأثیری مناسب بر مخاطب از دیگر جوانب بارازیابی مد است. و اما داشتن پیشینه در خود زمینه بازاریابی امری بسیار مفید است چرا که دانش تجزیه و تحلیل و روند مصرف کننده را برای فرد فراهم می کند.
بازاریابی در صنعت مد موضوعی کلیدی است چراکه به خلقت و دیدگاه طراح جان می بخشد. بازاریابی مد خلاقیت های طراحان را در سراسر جهان به ارمغان می آورد و این خلاقیت آنها را برای خریداران و مصرف کنندگان عمده فروشی می برد. در صنعت مد، بازاریابی مد به خریداران کمک می کند تا با برند ارتباط برقرار کنند. و اگر این ماجرا به درستی اجرا شود، داستان پشت لباس، پیام طراح و آنچه کمپانی برای آن ایستاده است به خوبی درک خواهند شد و این موضوع برای موفقیت طراح و ایجاد یک تصویر و ترند برای خودش ضروری است. به هنگام بازاریابی برای یک برند، این نکته بسیار مهم است که علاوه بر بهبود تصویر کمپانی، به ایجاد خریداران وفادار برای برند، کمک شود.
مهارت های مورد نیاز بازاریابی
برخی از مهارتهای کلیدی برای حضور در بازاریابی مد، شامل توانایی بالا بردن آگاهی از محصولات، تبلیغ محصولات و جلب نظر مشتریان است. برخی دیگر از این مهارت ها، توانایی تحقیق در مورد روند مصرفکنندگان و ارائه محصولاتی است که به بهترین وجه با این نیازها مطابقت دارند. از موارد دیگر نیز، توانایی برنامهریزی کمپینهای هدفگرا که به فروش و افزایش درآمد کمک میکنند، می باشد. حضور در بازاریابی مد به معنای حفظ ترندهای مصرف کننده، یافتن گرایش هایی که به بهترین وجه با نیازهای بازارهای هدف مطابقت داشته باشد، تصمیم گیری مبتنی بر داده ها برای ترندهای آینده و به کارگیری استراتژیک آنها در ایده ها و طرح ها برای تلاش های بازاریابی آینده است.
جدای از این مهارتهای اصلی، برخی از مهارتهای کیفی مورد نیاز، داشتن علاقه به مد و ذهن خلاق و همچنین توانایی درک و تمایز بین انواع سبکها و پارچه هاست. هوش عاطفی نیز بسیار مهم است زیرا می تواند به تمایز رابطه با مصرف کننده کمک کند که سپس به یک کمپین برند برتر منجر می شود.
مسئولیت های بازاریاب مد
بازاریابان مد از روش های ردیابی دادهها از طریق گروه های متمرکز و ابزارهای دیگر استفاده میکنند که به تعیین اولویت های مصرف کننده کمک میکند و بر این اساس بازخوردی را به طراحان و تولید کنندگان ارائه میدهد تا نوع و مقدار کالاها به دلخواه مصرف کننده نهایی باشد. بنابراین، بازاریابان مد مسئولیت شناسایی و تعریف مخاطبان هدف و پاسخگویی به ترجیحات آنها را برعهده دارند.
در نگاهی کلیتر
بازاریابان مد برای رعایت عدالت در پروفایل خود، در قبال مسائل زیر مسئول هستند؛
- موقعیت یابی در بازار
- مسائل سرقت هنری
- ساختارهای قیمت گذاری
- نوآوری در پوشاک
- اندازه گیری کیفیت و اجرا
- تصمیمات مصرف کننده و رفتار خرید
- وفاداری به برند
- تصویر محصول
- بازرگانی
- سیستم های تولیدی
- اهمیت عوامل اجتماعی-اقتصادی
- ادراک در بازار
- نقش فناوری در بازاریابی مد