فشن آیکون

Iconic /ʌɪˈkɒnɪk/ یا آیکونیک در زبان فارسی به معنی “نمادین” است و در زبان انگلیسی به چیزی گفته می‌شود که صاحب اعتبار است و نماد یک چیز خاص است. همه‌ی ما به موضوعات خاصی علاقه داریم؛ بعضی‌ها به دنیای فشن و بعضی‌ها هم به دنیای فیلم و …
چیزی که در تمام این حوزه‌ها مشترک است، وجود یک شخصیت و یا یک چیز بسیار نمادین و معروف است که آن ژانر را تعریف می‌کند و مانند یک نماینده و یا یک سفیر برای آن حوزه عمل می‌کند.
به طور مثال در دنیای فیلم‌سازی، کارگردان‌هایی مانند آلفرد هیچکاک، استنلی کوبریک و … از آیکونیک‌ترین کارگردانان این صنعت هستند و تقریبا همه‌ی طرف‌داران این صنعت، این افراد را می‌شناسند. دنیای فشن هم غنی از اشخاصی است که به استایل خاص‌ و تاثیرشان در دنیای فشن معروف‌اند و مانند یک نماینده برای این صنعت هستند. در این قسمت شما را با Grace Jones (گریس جونز) آشنا خواهیم کرد.

فشن آیکون گریس جونز

Grace Jones کیست ؟

Grace Jones یا همان Grace Beverly Jones یک خواننده، موزیسین، هنرمند، مدل و بازیگر است که در سال ۱۹۴۸ در جامایکا متولد شد و خانواده‌ای سختگیر و مذهبی داشت. سختی‌هایی که او از خانواده‌ی خود دید، شخصیتی طغیان‌گر و آشوب گری را در او به وجود آورد که حاضر به پیروی از هیچ دستوری نبود. این شخصیت گریس است که بعدها در دوران فعالیت هنری‌اش، او را تبدیل به یکی از جالب توجه‌ترین شخصیت‌های دنیای هنر تبدیل کرد و باعث شد که ما او را به عنوان یک فشن آیکون بشناسیم.
Grace Jones منبع الهام بسیاری از آرتیست‌های معروف مانند Lady Gaga، Rihanna و Lorde است و در طول عمرش صاحب جوایز و مقامات متعددی شده است. این شخصیت الهام بخش هم‌چنین یکی از پر نفوذترین افراد در جنبش CrossDressing در دهه ۸۰ میلادی بود و در سال ۱۹۹۹ به عنوان یکی از برترین زنان سبک راک اند رول شناخته شد.

فشن آیکون گریس جونز

نگاهی به شخصیت و کاراکتر Grace Jones

Grace Jones در دوران جوانی خود، شخصیتی آشوب‌گر و متفاوتی داشت و در دوران فعالیت‌اش در دنیای موسیقی، به ساخت موزیک ویدیوهای سورئال با مفاهیمی پیچیده و رمزآلود معروف بود. شعرهای او خاص و پیچیده بودند و حس کنجکاوی و ماورایی به شنونده القا می‌کردند.
این فشن آیکون هنوز هم به عنوان یک شخصیت‌ عجیب‌، رمز آلود و سورئال‌ در دنیای هنر شناخته می‌شود؛ به عنوان مثال، در یک مصاحبه‌ او اشاره کرد که “سن من به درستی بیان نشده و من هیچوقت سن خود را به هیچکس نگفته‌ام و نخواهم گفت. من هیچ کدام از خاطراتم را ننوشته‌ام و علاقه‌ای هم به این کار ندارم. من دوست دارم که کمی رمزآلود و ناشناخته باشم.”
علاوه بر همه‌ی این‌ها، Grace Jones در تمام عرصه‌هایی که در آن پا می‌گذاشت، رنگ و روی خاصی به آن می‌داد و جلوه‌ای سورئال و خارج از این دنیا به آن‌ها می‌بخشید. به عنوان مثال در یکی از موزیک ویدیوهای معروف‌اش یعنی Slave to the rhythm ، ما شاهد تکه‌ی کوچکی از ذهن خاص و خلاق این شخص هستیم.
مشخص است که Grace Jones به هیچ وجه از هیچ قانونی پیروی نمی‌کرد. او حتی قوانین و مرزهای جنسیتی را هم به راحتی جا به جا می‌کرد. این را هم نباید فراموش کنیم که این اقدامات با نهایت خلاقیت انجام می‌شده است.

تاثیر Grace Jones در دنیای فشن و حوزه‌های دیگر

Grace Jones با استایل بسیار خاص خود، انقلابی در دنیای فشن به وجود آورد و منبع الهام بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا قرار گرفت. جسارت، شجاعت،خلاقیت و طرز فکر انقلابی این مدل تنها در دنیای فشن مشهود نیست؛ این فشن آیکون در دنیای فیلم، موسیقی و هنر به همان اندازه می‌درخشید و از این فشن آیکون به عنوان ملکه‌ی دیسکو‌ها یاد می‌کردند. البته این تنها یکی از چندین لقب شخص الهام بخش است.
خواننده‌ای مانند Rihanna، در بسیاری از مواقع از استایل این مدل تقلید می‌کند و این تنها خواننده‌ها و بازیگران نیستند که Grace Jones را الگوی خود قرار داده‌اند. بسیاری از طراحان سرشناس از برندهای لوکس و معروف، از استایل این مدل در ایونت‌های متفاوت خود استفاده کرده‌ و حتی بهترین محصولاتشان را بر اساس استایل این مدل طراحی کرده‌اند.
در آخر، متوجه می‌شویم که Grace Jones مادام مورد ستایش بسیاری از اشخاص قرار گرفته و همچنان یکی از بهترین و آیکونیک‌ترین زنان دنیای فشن است.

نگاهی به استایل Grace Jones

Grace Jones علاوه برشخصیت بسیار خاص خود استایل منحصر به خود را نیز داشت و این برای شخصی همچون گریس جونز، امری طبیعی است. این فشن آیکون به هیچ وجه ترس را به خود راه نمی‌داد و همیشه مرزها را جا به جا می‌کرد. تاثیر او در دنیای فشن به اندازه‌ای است که بسیاری از طراحان سرشناس، استایل این فشن آیکون را در بهترین Runway های خود استفاده می‌کردند و برای همان طراحان، Grace Jones یک منبع الهام و الگو است. در ادامه به استایل Grace Jones در سال‌های مختلف می‌پردازیم.

۱۹۷۸

Grace Jones در اوایل دوره فعالیتش این فشن آیکون یکی از همیشگی‌های دیسکوهای نیویورک بود. در این عکس او زنجیرهای کاغذی را شیک جلوه داده و در کنارش عینک دودی گرد و طلایی و گوشواره‌هایی دارد که تا شانه‌هایش پایین آمده اند.

۱۹۷۹

Grace Jones لباس‌های آندروژنی یا دو جنسیتی را قبل از اینکه فراگیر بشود، مداما به تن داشت. در این عکس او استایل ملوانی و دریانوردی را برای یک اجرا انتخاب کرده بود.

۱۹۷۸

۱۹۸۱

این شخصیت الهام بخش برای یک اجرا در آمستردام، کت و شلوار زنانه به تن داشت و در کنار آن یک پیراهن زیر Deep V Blazer خود دارد و پاشنه بلندی به پای خود دارد که با روبان ساخته شده است.

۱۹۸۴

Grace Jones فقط در یک حوزه فعال نبود. در سال ۱۹۸۴ او در نقش یک Bond Girl ( دختری که جیمز باند عاشقش می‌شود و در آخر فیلم او را از دست شخصیت منفی نجات می‌دهد.) خوش درخشید. در این عکس او ترکیبی از کت چرمی، لگ و یک پاشنه بلند Sling Back را به تن دارد و در آن خطرناک و جذاب به نظر می‌رسد.

۱۹۸۱

۱۹۸۷

Grace Jones در این عکس برای یک مراسم شام در یک رستوران معروف آماده شده است. او یک کت خز بزرگ بنفش به تن دارد و کلاهی به همان رنگ به سر دارد. در کنار آن شلوار تنگ بنفش، یک شال و چندین آیتم چرمی به رنگ بنفش به تن دارد.

۱۹۹۰

با اینکه Grace Jones از مدلینگ به خوانندگی و اجرا در دهه ۷۰ روی آورد، اما یکی از تاثیرگذار ترین افراد در دنیای فشن باقی ماند. در مراسم جوایز CFDA که در آن زمان در اواسط زمستان برگزار میشد، Grace Jones با یک کت خز بزرگ و لوکس به همراه یک Jumpsuit طلایی ظاهر شد.

۱۹۸۷

۱۹۹۰

Grace Jones همیشه رابطه‌ی خود با دنیای فشن را به نمایش می‌گذاشت. در این عکس او در جشن تولد ۲۰ سالگی Naomi Campbell حضور دارد و از آنجایی که یک مهمان افتخاری است، لباسش سرتاسر به رنگ سفید است.

۲۰۰۱

Grace Jones بی شک یکی از جالب توجه‌ترین افراد در مراسم فرش قرمز است. در این عکس او در جشنواره کن حضور دارد و در این لباس به معنای واقی کلمه، یک ستاره در دنیای استایل و فشن است. لباس او یک sculptural dressاست که با یک عینک دودی و شلوار مشکی شیک ست شده است.

۱۹۹۰

۲۰۰۳

مشخص است که شما برای اغوا کردن دنیا، نیازی به نشان دادن چشم‌هایتان ندارید. در این عکس Grace Jones یک کت با خز سفید رنگ به تن دارد که با یک شال قرمز و sculpturalست شده است و کلاهی اکلیلی و قرمز رنگ به سر دارد که او را رمزآلود نشان می‌دهد.

۲۰۰۶

در این عکس می‌بینیم که Grace Jones از عشق ما به نوستالژی استفاده کرده و همان Jumpsuit طلایی که در CFDA به تن داشت را برای مراسمی مخصوص Bond Girl ها، بازگردانده است. آیتم‌های جدید در این ست دستکش‌های چرمی مشکی و عینک دودی است.

۲۰۰۳

۲۰۰۸

بله آن احتمالا یک ساختمان بسیار کوچک است که Grace Jones بر سر خود گذاشته است. بالاخره او Grace Jones است و ما انتظار دیگری نداریم. شاید کسانی که در فستیوال‌ها اجرا می‌کنند باید از استایل این مدل استثنایی نوت برداری کنند.

۲۰۱۰

آیا باورتان می‌شود که Grace Jones در این عکس ۶۲ سال سن دارد؟ در این عکس این فشن آیکون با یک Mini Dress چرمی سیاه رنگ و یک کلاه خاص، نشان می‌دهد که او هنوز هم یکی از بهترین اشخاص دنیای هنر و فشن است.

۲۰۰۶

Grace Jones در سال ۲۰۲۰

این فشن آیکون هنوز هم یکی از بهترین‌ها در دنیای مد و فشن است و با وجود ۷۲ سال سن همچنان در کنسرت‌ها، پرفورمنس‌ها و فشن شوها حضور میابد. او همچنین کنسرت‌ها و اجراهای خودش را هم برگزار می‌کند و برنامه‌ای برای بازنشتگی ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که این فشن آیکون مصداق بارزی از این است که سن و سال شما در دنیای مد و فشن اهمیتی ندارد و در اصل این تاثیر شما در دنیای مد و فشن است که جاودانه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish