مدونا آیکون موسیقی یا مد

ما در قسمت قبل، از فشن آیکون معروف یعنی Grace Jones گفتیم و این را فهمیدیم که فشن آیکون‌ها اشخاصی هستند که توسط استایل منحصر به فردشان، شخصیت‌ و هویت منحصر‌به‌فردشانو اثرگذاری آن‌هادر دنیای مد و فشن جاودانه می‌شوند و همیشه در یادها باقی می‌مانند. این را هم نباید فراموش کنیم که فشن آیکون‌ها از مهم ترین اجزای دنیای فشن هستند و این به معنی آن است که این افراد همیشه مسیر پیشرفت دنیای مد و فشن را برای طراحان مشخص می‌کنند.
در این قسمت، ما راجع به Madonna صحبت خواهیم کرد و خود را با این فشن آیکون آشنا خواهیم کرد. ما همچنین نگاهی به تاثیر او در دنیای مد خواهیم داشت و سیر تحول استایل او در طی سال‌های مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Madonna کیست؟

Madonna یک خواننده آمریکایی است که در سال ۱۹۵۸ در شهر Bay city ایالت میشیگان متولد شد و در دوران کودکی و نوجوانی‌اش در کنار خانواده‌ای به شدت مذهبی بزرگ شد. او یکی از مشهور ترین سلبریتی‌ها در هالیوود و کل دنیا است و تقریبا همه او را می‌شناسند. درست است که ما در این مقاله استایل و تاثیر این فشن آیکون بر روی دنیای مد را بررسی می‌کنیم ولی این را هم باید بدانیم که Madonna بیشتر از هر چیزی یک خواننده است.
موفقیت او در زمینه‌ی موسیقی به قدری است که او را به عنوان قدرتمندترین زن در دنیای موسیقی می‌دانند. او تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را فروخته است و صاحب رکورد گینس پرفروش ترین خواننده زن در تاریخ است. او همچنین با حضور در بیش از ۲۲ فیلم، حضور پررنگی در دنیای فیلم هم داشت که در یکی از آن‌ها صاحب جایزه Golden Globe نیز گردید.


مدونا در جوانی، علاقه بسیار زیادی به رقص داشت و این علاقه به رقص و اجرا او را مجبور به ترک تحصیل کرد. او پس از ترک تحصیل به شهر نیویورک مهاجرت کرد تا علاقه‌اش به رقص و اجرا را دنبال کند ولی هزینه‌های زندگی در شهر نیویورک به قدری برای مدونا بالا بود که او برای تامین این هزینه‌ها چند شغل به صورت همزمان داشت؛ از مدلینگ گرفته تا رقصیدن در پرفورمنس‌های مختلف و کار در یک شیرینی فروشی. در سال ۱۹۷۹ او با یک خواننده‌ی راک از گروه The Breakfast Club آشنا شد و پیشنهاد او برای اجرا در یک تور را قبول کرد.
این تور که در فرانسه اتفاق افتاد باعث شد که مدونا عاشق ترکیب اجرا و خوانندگی شود و پس از گذشت مدت کوتاهی، او به همان گروه The Breakfast Club پیوست و تبدیل به خواننده اصلی آن گروه شد. بعد از آن مدونا گروه خودش را ‌ساخت و در طی سال‌ها تبدیل به خواننده‌ و ستاره موسیقی شد.

نگاهی به شخصیت Madonna

مانند بسیاری از آیکون‌ها، مدونا به شخصیت آشوب‌گر و سرپیچ‌اش معروف است و اگر نگاهی به کارهای او بیاندازیم، به راحتی جلوه‌ی آنارشیست شخصیت او را تشخیص خواهیم داد. مادر مدونا هنگامی که او تنها ۵ سال سن داشت به خاطر سرطان از دنیا رفت و مدونا به شدت تحت تاثیر مرگ مادرش قرار گرفته بود.


در مصاحبه‌ای او در این رابطه گفت که “مادرها به دخترهایشان چیزهای زیادی یاد می‌دهند؛ مانند ادب، معاشرت و… مادر من هنگامی که من کودکی خردسال بودم از دنیا رفت و من کسی را نداشتم که این چیزها را به من یاد بدهد.” منظور مدونا از این حرف این است که رفتار خاص او به خاطر این است که کسی او را مانند یک دختر معمولی بزرگ نکرده و او خودش مسئول شخصیت‌اش است. او همچنین اشاره کرده است که اگر مادرش از دنیا نمی‌رفت، او یک شخص کاملا متفاوتی می‌شد.

علاوه بر آن، او همیشه با نامادری‌اش در حال جدال بود و همیشه در خانه آشوب می‌کرد. به عنوان مثال او همیشه با عقاید مذهبی خانواده‌اش شدیدا مخالفت می‌کرد، در کلوب‌های شبانه و زیرزمینی شرکت می‌کرد و لباس‌های پوشیده‌اش را تبدیل به لباس‌های اغوا کننده می‌کرد. ظاهرا داشتن شصخیتی آشوب گر و آنارشیست در فشن آیکون‌ها یک چیز مشترک است.

MADONNA

تاثیر Madonna در دنیای مد و فشن

Madonna کسی است که هیچ ترسی از بیان افکارش ندارد و این فاکتور در دنیای فشن مانند یک بلیط به سوی موفقیت است. شجاعت، جسارت و خلاقیت از چیزهایی است که در سبک زندگی Madonna و در استایل او به راحتی دیده می‌شود. تاثیر پذیری شدید او شدیدا تحت تاثیر Weimar Republic طراحی لباس و استیج می‌کند. در سال ۱۹۸۳، Madonna اولین آلبوم خودش را به همین نام منتشر کرد و در این آلبوم، یک استایل را به دنیا معرفی کرد که در دهه ۸۰ میلادی تبدیل به یک استایل بسیار مهم شدو آن ترکیبی از تاپ توری، دامن‌ کوتاه که ناحیه شکم را نشان می‌داد، اکسسوری‌های صلیبی و گردنبند‌های چند لایه بود.

این فیت که توسط Madonna معرفی شد تقریبا در استایل همه‌ی افراد در آن زمان تاثیر گذاشت و به یکی از معروف ترین استایل‌های دهه ۸۰ میلادی تبدیل شد. Madonna استایل خود را همیشه در صحنه و اجراها پیدا می‌کرد و تمام استایل‌های خاصی که توسط این فشن آیکون معرفی شده است برای اجرای استیج به وجود آمده‌است.

استایل‌های مختلف او همیشه نسبت به محتویات اجراها تنظیم می‌شد و هرکدام از آن‌ها معنای خاص خودشان را داشتند. پس از مدتی، این فشن آیکون برای طراحی لباس‌های استیج‌اش از طراحانی مانند Jean Paul Gaultier ، Donatella Versace، Dolce & Gabbana و Jeremy Scott استفاده‌ کرد. Madonna همیشه طراحان را به خود نزدیک می‌کرد و لباس‌های آن‌ها را برای تبلیغ خود و برندها به تن می‌کرد. استایل این فشن آیکون از زمان شروع فعالیت‌اش توسط افراد زیادی دنبال می‌شد و او ترند‌هایی مانند پوشیدن لباس‌های نیم تنه با دامن‌های کوتاه، سوتین‌های مخروطی و استفاده از اکسسوری‌های صلیبی را به دنیا معرفی کرد.

سیر تحول استایل Madonna در طی سال‌ها


Madonna در این عکس، لباس عروس را شیک و اغوا کننده جلوه داد. این فشن آیکون در لباسش از تور، تسبیح و دستکش‌های بلند استفاده کرد و این فیت را در موزیک ویدیو و اجرای بسیار معروفش یعنی Like a virgin پوشید. این لباس یکی از آیکونیک ترین و معروف ترین لباس‌هایی است که این فشن آیکون تا به حال داشته است. این استایل بعدا به یکی از محبوب ترین لباس‌های شب هالووین تبدیل شد.


{استایل Madonna در سال ۱۹۸۵}


این فشن آیکون در سال ۸۵ میلادی با طراح مشهور یعنی Jean Paul Gaultier آشنا شد و تا چندین دهه با او همکاری کرد. در این عکس، او در مراسم The Music Awards حضور دارد. او آرایش تیره چشم دارد و موهایش را با یک Scrunchies بسته است؛ لباسش یک کورست است که سوتین مخروطی شکل دارد و توسط Jean Paul Gaultier طراحی شده است. اکسسوری‌های این فشن آیکون طبق معمول از تسبیح و دستکش چرمی تشکیل شده است.

۱۹۸۵


{استایل Madonna در سال ۱۹۹۰}


در این عکس، Madonna با استایلی ظاهر شده است که بدون شک معروف‌ترین و محبوب‌ترین استایلش است, یعنی همان Leotard (نوعی لباس شنا) با سوتین مخروطی که توسط Jean Paul Gaultier طراحی شده است. این لباس تبدیل به ترندی شد که به “لباس زیر به عنوان لباس اصلی و بیرونی” معروف شد. ارزش این لباس به قدری بود که در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۴۸ هزار پوند فروخته شد.


این فشن آیکون در موزیک ویدیوی بسیار معروف یعنی Vogue، علاوه بر متحول کردن رقص‌ها، استایل بسیار معروفی را هم به دنیا معرفی کرد. Madonna در این موزیک ویدیو، تاپ تمام توری به تن دارد و دستبندهای الماسی همراه آن دارد.

۱۹۹۰


{استایل Madonna در سال ۱۹۹۸}


در مراسم VH1 Fashion Awards، Madonna با لباسی ظاهر شد که توسط طراح بلژیکی یعنی Olivier Theyskens طراحی شده بود. پس از ظاهر شدن با این لباس، این فشن آیکون Olivier Theyskens را در سطح بین المللی به شهرت رساند. لباس Madonna در این عکس یک لباس بلند به همراه یک کورست زرد رنگ است.

مدونا ۱۹۹۸


{استایل Madonna در سال ۲۰۰۰}

این فشن آیکان در سال ۲۰۰۰ باری دیگر با Jean Paul Gaultier همکاری کرد و در مراسم The Germany Awards یک لباس مرسوم ژاپنی یعنی Kimono به رنک قرمز پوشید و به همراه آن، موهای سیاه، آرایش چشم قرمز رنگ و یک بوت قرمز داشت.


Madonna در مراسم MTV Europe Awards، یک تاپ آستین حلقه‌ای به تن داشت که بر روی آن نام دوست او نوشته شده بود و شلوار فاق کوتاه و کابوی به تن دارد.

۲۰۰۰


{استایل Madonna در سال ۲۰۰۵}


این فشن آیکون در سال ۲۰۰۵ دوباره به دنیای موسیقی بازگشت و یکی از آهنگ‌های معروفش یعنی Hung up را اجرا کرد. در این اجرا او استایل کلاسیک خود را بازگرداند؛ یعنی همان لگ توری، بوت بلند، کت اوور سایز چرمی و رنگی به همراه یک عینک دودی و موهای فر کاراملی رنگ.


{استایل Madonna در سال ۲۰۱۱}


در مراسم Met Galaی سال ۲۰۱۱، این فشن آیکون یک لباس که توسط Stella McCartney را به تن داشت. یک لباس Gown با تزیینات ستاره‌ای و رنگ آبی کمرنگ. در این لباس، Madonna ثابت کرد که هر استایلی مناسب او است.

مدونا ۲۰۱۱


{استایل Madonna در سال ۲۰۱۴{

از آنجایی که این فشن آیکون هیچوقت از قانون خاصی پیروی نمی‌کند، برای شرکت در مراسم Grammy Awards او لباس‌های بلند و کلیشه‌ای را کنار گذاشت و یک کت و شلوار از برند Ralph lauren به تن کرد. به همراه آن، یک کلاه لبه پهن سیاه رنگ، عصای الماس کاری شده و روکش دندان الماسی به همراه داشت. او پسر خوانده‌ی خود را در این مراسم به عنوان همراهش آورده بود و لباس او دقیقا با لباس Madonna ست بود.


{استایل Madonna در سال ۲۰۱۶}

این فشن آیکون همچنان در مراسم مهم شرکت می‌کند و به همه اثبات کرده است که سن فقط یک عدد است. او در مراسم Met Galaی سال ۲۰۱۶، یک لباس Gown سیاه رنگ به تن دارد که تکه‌هایی از تور در آن وجود دارد. به همراه آن، او یک Body Chain و بوت‌های بلند بر تن دارد. این فشن آیکون برای این فیت، با طراح، Riccardo Tisci همکاری کرد.

۲۰۱۴

در نتیجه، می‌توانیم این را بگوییم که Madonna از اولین لحظه‎‌ی فعالیت‌اش، الهام بخش و تاثیر گذار بوده و همچنان یکی از تاثیر گذار ترین اشخصاص در دنیای مد و فشن است. شایان ذکر است که این فشن آیکون یک موزیک آیکون هم هست و درخشش او در دنیای مد و فشن با درخشش او در دنیای موسیقی پیوندی بسیار قدرتمند دارد.
Madonna در اصل از معدود اشخاصی است که با دنیای مد و فشن پیوند خورده است و به نظر می‌رسد که او برای درخشش در این دنیا به دنیا آمده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish