اینویس‌دیفنس با استفاده از یک الگوی نامعمول و نشانه‌های حرارتی نامنظم دوربین‌های هوش مصنوعی را به اشتباه می‌اندازد

ابداع “شنل نامرئی” که کاربر را از دید دوربین امنیتی پنهان می‌کند

پژوهشگران می‌توانند از این الگوریتم برای درک بهتر و رفع ضعف‌های موجود در هوش مصنوعی استفاده کنند

دانشجویان چینی «شنلی نامرئی» ابداع کرده‌اند که کاربر را از دید دوربین‌های امنیتی پنهان می‌کند.

اینویس‌دیفنس (InvisDefens) ساخت گروهی از دانشجویان دانشگاه ووهان، یک شنل یا کت ارزان‌قیمت است که می‌توان با استفاده از آن در روز یا شب، از [دید و رهگیری] سیستم‌های دوربین امنیتی تحت نظارت هوش مصنوعی پنهان شد. ‌

این شنل در طول روز از الگویی برای از کار انداختن دوربین‌ها استفاده می‌کند، و در شب هم نشانه‌های گرمایی غیرعادی منتشر می‌کند که دوربین‌های مادون قرمز را به اشتباه می‌اندازد.

این کت به چشم انسان عادی به نظر می‌رسد و قادر نیست کاربر را از دید دوربین امنیتی تحت نظارت انسانی پنهان کند. این طراحی احتمالا برخی از سیستم‌های تشخیصی را که در خودروهای خودران به کار رفته است، نیز مختل ‌خواهد کرد، اما روی راننده عادی تاثیری ندارد.

پروفسور وانگ ژنگ از دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه ووهان که ناظر این اختراع بود، به «ساوت چاینا مورنینگ‌پست» گفت:«امروزه، بسیاری از دستگاه‌های نظارتی می‌توانند پیکر انسان را تشخیص ‌دهند.»

«دوربین‌های جاده‌‌ای عملکرد تشخیص عابر پیاده دارند و خودروهای هوشمند می‌توانند عابران پیاده، جاده و موانع را تشخیص دهند. اینویس‌دیفنس ما می‌گذارد که دوربین تصویر فرد را ثبت ‌کند، اما [دوربین] نمی‌تواند تشخیص دهد که [آنچه ثبت کرده است، تصویر] انسان است یا نه.»

این شنل در مسابقه‌ای که با حمایت شرکت «فناوری‌های هوآوی» (Huawei Technologies) برگزار شد، جایزه اول را به دست آورد، و قرار است همراه با مقاله‌ای که این فناوری را توضیح داده است، در کنفرانس هوش مصنوعی ای‌ای‌ای‌آی ۲۰۲۳ (AAAI2023) در ماه فوریه در ایالات متحده آمریکا ارائه شود.

وی هوی، دانشجوی دکترای دانشگاه ووهان که الگوریتمی بنا کرد که براساس آن الگوی کت ساخته شد، هزینه ساخت اینویس دیفنس را کمتر از ۵۰۰ یوان (۵۹ پوند) برآورد کرد.

وی هوی گفت:«سخت‌ترین قسمت کار، تعادل در الگوهای استتار است. بنا به سنت تاریخی معمول، پژوهشگران از تصاویر روشن برای تداخل در دید دستگاه استفاده می‌کردند و درست کار می‌کرد.»

«اما این [تصاویر روشن] به چشم انسان قابل‌توجه‌تر است و کاربر را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. ما از الگوریتم‌هایی برای طراحی الگوهایی استفاده کردیم که زیاد قابل توجه نیستند و دید رایانه را از کار می‌اندازند.»

پروفسور وانگ گفت این کت برای یونیفرم‌های نظامی رادارگریز قابل استفاده است تا مانع شناسایی پهپادها یا واحدهای کنترل شده با هوش مصنوعی در میدان نبرد شود.

پژوهشگران نیز بالقوه می‌توانند از این الگوریتم تولید الگو برای درک بهتر و رفع ضعف‌های موجود در هوش مصنوعی و فناوری تشخیص رایانه استفاده کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish