عکس از: Sebastien Micke

بررسی استایل ماریا شاراپوآ؛ اسطوره جذاب و مینیمال‌پسند تنیس

بررسی استایل سلبریتی‌های صاحب سبک می‌تواند کمک بزرگی در شناسایی ترند‌ها و تحولات دنیای مد معاصر باشد و همچنین، انتخاب استایل محبوب‌تان را برای شما آسان‌تر کند. ماریا شاراپوآ از جمله سلبریتی‌هایی است که چه در زندگی حرفه‌ای و چه در دنیای مد حرفی برای گفتن دارد. در این مقاله قصد داریم استایل ماریا شاراپوآ این ورزشکار پرآوازه را بررسی کنیم و با شخصیت سرسخت او بیش‌تر آشنا شویم. 

ماریا شاراپوآ کیست؟

ماریا شاراپوآ کیست؟
ماریا شاراپوآ یکی از قدرتمندترین بازیکنان تنیس عصر حاضر است که علاوه بر تکنیک عالی در ورزش از استایل و شخصیت منحصر به‌فردی هم برخوردار است./ عکس از: Marc-Piasecki

پیش از بررسی استایل ماریا شاراپوآ خوب است این اسطوره مثال‌زدنی تنیس را بهتر بشناسید. ماریا شاراپوآ (Maria Sharapova) ورزشکار توانمند روسی در سال ۱۹۸۷ میلادی در شهر نیاگان (Nyagan) کشور روسیه متولد شد. ماریا تنیس‌بازی مطرح و از مدعیان پیشرو این ورزش در اوایل قرن بیست‌ویکم است. او با روحیه ورزشکاری قابل تحسین‌، هوش و ذکاوت بالا و همچنین، حس شوخ طبعی دلنشین‌اش بسیاری را مجذوب خود کرده ‌است. با وجود تمام موفقیت‌های چشمگیر، این چهره سرشناس همواره انسانی متواضع بوده و هرگز اجازه نداده که کسب عناوین متعدد و پیروزی‌های پیاپی او را از هویت اصلی‌اش دور کنند.

او تنیس را خیلی زود و در سن ۴ سالگی شروع کرد و طولی نکشید که در سال ۱۹۹۳ برای نخستین بار توسط تنیسور افسانه‌ای مارتینا نارواتیلووآ (Martina Narvatilova) شناسایی شد و توجه او را به خودش جلب کرد. با توجه به نصیحت‌های مارتینا نارواتیلووآ، پدر ماریا به امید آینده‌ای‌ بهتر برای فرزندش به آمریکا مهاجرت کرد تا دختر کوچک و نازنین‌اش برای رسیدن به اهدافی بزرگ شانس بیش‌تری داشته باشد. به این ترتیب این تنیس‌باز توانا در مسیر پیشرفت روزافزون قرار گرفت. او با رسیدن به سن ۱۴ سالگی به تنیسور ماهری تبدیل شد و به صورت جدی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. گفتنی است که ماریا در دوران حرفه‌ای خود عناوین گوناگونی به دست آورده است و توانسته جایزه ۵ گرند اسلم را از آن خود کند.

در نهایت با گذشت ۲۸ سال سرشار از تلاش‌های بی‌وقفه برای رسیدن به پیروزی، این بازیکن توانمند به دلیل درد شدید شانه و مصدومیت در سن ۳۲ سالگی با دنیای تنیس خداحافظی کرد و به مرحله جدیدی از زندگی‌اش قدم گذاشت تا تمرکز خود را بیش‌تر بر روی خانواده و زندگی شخصی‌اش بگذارد. خوب است بدانید ماریا شاراپوآ در خارج از زمین تنیس نیز به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است. به طوری که در سال ۲۰۱۳، او به همکاری جف روبین (Jeff Rubin) برند آب نبات شوگرپوآ (Sugarpova) را راه‌اندازی و انواع آب نبات‌های گوناگون را روانه بازار کرد. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که درصدی از فروش این آب نبات‌ها صرف کمک به کودکان سراسر دنیا می‌شود تا آن‌ها راحت‌تر به رویا‌های کوچک و بزرگ‌شان برسند.

بسیاری از برند‌های مطرح پوشاک در صنعت مد از محبوبیت زیاد این ورزشکار متعهد به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در بسیاری از کمپین‌ها، ماریا شاراپوآ را به عنوان سفیر خود برگزیده‌اند و حتی با همکاری این تنیس باز مشهور محصولاتی خاص و پر طرفدار را به بازار عرضه کرده‌اند. براساس گزارش مجله فوربز (Forbes)، در حال حاضر سرمایه ماریا چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. به این ترتیب، می‌توان او را یکی از پردرآمدترین ورزشکاران زمانه خودش به حساب آورد. بخش قابل توجهی از این ثروت، حاصل همکاری با برند‌هایی مانند نایکی (Nike)، پورشه (Porche) و تگ هویر (TAG Heuer) بوده است.

ویژگی‌های استایل ماریا شاراپوآ چیست؟

ویژگی‌های استایل ماریا شاراپوآ چیست؟
ماریا به‌جای تمرکز بر تنوع رنگ ترجیح می‌دهد انتخاب آیتم‌ها و ایجاد ترکیبی شیک، مدرن و جسورانه را در اولویت قرار دهد./ عکس از: Daniele-Venturelli

ماریا با برخورداری از قدی بلند (۱،۸۸ سانتی‌متر) و اندامی کشیده درست مانند مدل‌های مطرح دنیا به‌نظر می‌رسد. سبک پوشش او معمولا به‌گونه‌ای است که پاهای کشیده و دست‌های قدرتمندش را به رخ بیننده می‌کشد و بیانگر اعتماد به‌نفس این ورزشکار موفق است. او که معمولا با استایل مینیمال‌اش شناخته می‌شود از تغییر سبک و استفاده از آیتم‌های گوناگون هم ترسی ندارد. ماریا در مصاحبه‌ای با مجله ووگ گفته که همواره از تنوع و امتحان کردن استایل‌های متفاوت لذت می‌برده و از فرهنگ شهر‌های میزبان برای انتخاب پوشش مسابقات‌اش الهام می‌گرفته. لباس‌های او عمدتا رنگ‌های خنثی یا حتی مشکی دارند. چرا که ماریا به‌جای تمرکز بر تنوع رنگ ترجیح می‌دهد انتخاب آیتم‌ها و ایجاد ترکیبی شیک، مدرن و جسورانه را در اولویت قرار دهد.

با گذشت زمان، علاقه ماریا به برند‌های لوکس بیش‌تر و بیش‌تر شد. تا جایی که نام‌های تجاری مشهوری مانند الکساندر مک کوئین (Alexander McQueen)، dolce & gabbana (Dolce & gabbana)، مارک جیکوبز (Marc Jacobs) و ولنتینو (Valentino) به برندهای منتخب او تبدیل شدند. از ویژگی‌های شاخص استایل ماریا شاراپوآ می‌توان توجه به نظم و ظاهری آراسته، سادگی، انتخاب آیتم‌های سطح بالا و در عین حال، جسورانه را برشمرد. ماریا همواره به دنبال آیتم‌های مینیمال بوده تا بتواند از آن‌ها برای مدتی طولانی استفاده کند. او برای ارتقا سبک پوشش خود از اکسسوری‌های چشم‌نواز یا کفش‌های رنگارنگ کمک می‌گیرد.

علاقه ماریا شاراپوآ به فشن از کجا ناشی می‌شود؟

علاقه ماریا شاراپوآ به فشن از کجا ناشی می‌شود؟
استایل ماریا شاراپوآ تا اندازه زیادی از شخصیت، سبک زندگی و شغل مادرش تاثیر گرفته است./ عکس از: Pascal-Le-Segretain

درست مانند بسیاری دیگر از افراد، ماریا شاراپوآ نیز علاقه به فشن و ایجاد استایل‌های به یادماندنی‌ را از مادرش آموخته و در این زمینه همواره از او الهام گرفته است. اگرچه مادر این قهرمان گرند اسلم در طول زندگی دغدغه‌های دیگری جز دنیای مد و فشن داشت. اما همیشه آراستگی ظاهری و زیبای‌اش را حفظ می‌کرد و در عین سادگی، شیک و مطابق مد روز بود. البته در این میان، اصالت روسی آن‌ها و عجین شدن فرهنگ‌شان با دنیای باله و تاریخ غنی روسیه بی‌تردید نقش قابل توجهی در ایجاد استایلی منحصر به‌فرد داشته است. بسیاری از بالرین‌های حرفه‌ای دنیا در این کشور متولد شده‌اند. مادر ماریا شاراپوآ هم یکی از همین افراد است. به این ترتیب، انتخاب رنگ‌های ملایم و لطیف، صندل‌های مشابه بالرین‌ها و استایل مینیمال ماریا شاراپوآ را می‌توان برگرفته از همین پیشینه تاریخی دانست.

بررسی استایل ماریا شاراپوآ در برخی از مسابقات و رویداد‌های ورزشی

بررسی استایل ماریا شاراپوآ در برخی از مسابقات و رویداد‌های ورزشی
استایل ماریا شاراپوآ در زمین تنیس و رویدادهای ورزشی دیگر هم همیشه چشمگیر و شایان توجه بوده است./ عکس از: NurPhoto

• نخستین حضور در مسابقات آزاد استرالیا، سال ۲۰۰۳

نخستین حضور در مسابقات آزاد استرالیا، سال ۲۰۰۳
عکس از: Alex-Livesey

در این سال و درست زمانی که ماریا تنها ۱۶ سال داشت برای نخستین بار در مسابقات آزاد استرالیا و همچنین، مسابقات آزاد فرانسه حاضر شد. اگرچه نتیجه این دوره از بازی‌ها برای این بازیکن تازه‌کار تنیس چندان دلپذیر نبود. اما فاصله کم او با برد را می‌شد نشانه موفقیت‌های بی‌شمار او در آینده به حساب آورد.
شاید در آن زمان بسیاری معتقد بودند که شرکت در چنین مسابقاتی برای ماریا تصمیمی عجولانه بوده و او به فرصت بیش‌تری برای آمادگی نیاز داشته؛ با این حال، عده‌ دیگری باور داشتند حضور شاراپوآ در عرصه تنیس جهان نمایان‌گر جسارت و شجاعت این ورزشکار است. جالب است بدانید این تنیسور محبوب برای این مسابقات استایل جسورانه‌ای را انتخاب کرد. او با ست نایکی صورتی و کلاهی به همین رنگ از این برند در اولین نبرد حرفه‌ای همه توجه‌ها را به خودش و توانایی‌های‌ منحصر به‌فردش جلب کرد.

• مسابقات تنیس آزاد آمریکا، سال ۲۰۰۶

مسابقات تنیس آزاد آمریکا، سال ۲۰۰۶
عکس از: USOPEN.ORG

ماریا شاراپوآ بارها از علاقه‌اش به اسطوره سینما آدری هپبورن (Audrey Hepburn) گفته و به‌طور مداوم در آرایش مو، صورت و استایل‌اش از او الهام گرفته است. پیراهن کوتاه مشکی او از برند نایکی در این دور از مسابقات تنیس آزاد آمریکا، نتیجه الگوبرداری از پیراهن مشکی و معروف آدری هپبورن در فیلم Breakfast at Tiffany’s است. هیچ شکی نیست که رنگ مشکی از عناصر جدا نشدنی استایل ماریا شاراپوآی شیک‌پوش به حساب می‌آید. ترکیب یقه گرد و درخشان این پیراهن و سنجاق سر پاپیونی ماریا باعث شد این بازیکن، خارق‌العاده به‌نظر برسد. گفتنی است این مسابقات برای ماریا با بردی لذت‌بخش و به‌یاد ماندنی همراه بود.

• مسابقات آزاد آمریکا، سال ۲۰۰۷

مسابقات آزاد آمریکا، سال ۲۰۰۷
عکس از: TENNIS.COM

در این دوره از مسابقات، ماریا شاراپوآ بار دیگر با پیراهن قرمز نایکی چشم‌ها را به خود خیره کرد. اما این بار لباس او با کریستال‌های قیمتی سوواروسکی (Swarovski) تزیین شده بود. طرحی زیبا و جذاب این پیراهن به‌ویژه در قسمت بالاتنه توجه تماشاگران را بیش از پیش به استایل ماریا شاراپوآ جلب کرد. برش‌های دقیق و هنرمندانه پشت این لباس، زیبایی آن را دو چندان کرده‌ و از مهارت تولیدکنندگان آن خبر می‌داد. به این ترتیب، این بازیکن پر آوازه نه تنها با مهارت خود در مسابقات تنیس، بلکه با سلیقه مثال‌زدنی‌اش توانست خودش را در تیتر خبرها مطرح کند. پیش‌تر از علاقه ماریا شاراپوآ به انواع اکسسوری گفتیم، در این رویداد نیز این تنیس‌باز خوش‌پوش با استفاده از گوشواره‌های مروارید استایل‌اش را کامل کرده‌ بود.

• مسابقات ویمبلدون، سال ۲۰۰۸

مسابقات ویمبلدون، سال ۲۰۰۸
عکس از: SIMON-BRUTY

به طور کلی، این سال یکی از بهترین مقاطع حرفه‌ای برای ماریا شاراپوآ بود. در این دوره از مسابقات ویمبلدون، او چهره کاملی از یک بازیکن مشتاق را به تصویر کشید و دستاوردهای زیادی را کسب کرد. در این دوره از رویدادهای ورزشی ویمبلدون، شاراپوآ سبک منحصر به‌فردی از بازی را به زمین تنیس آورد و حتی پوشش او هم از این نوآوری در امان نماند. بازیکنی که عموما پیراهن‌های ورزشی را به دیگر پوشش‌ها ترجیح می‌داد، حالا با همکاری برند محبوب‌اش نایکی، لباس ورزشی سفیدی پوشید که با الهام از کت‌و‌شلوار طراحی شده بود. به این ترتیب، دوست‌داران ورزش تنیس یک بار دیگر شاهد بازی تحسین‌برانگیز و ظاهر متفاوت ماریا شاراپوآ بودند. اغلب افراد، این پوشش او را بهترین استایل یک بازیکن زن در طول تاریخ مسابقات ویمبلدون می‌دانند.

• مسابقات آزاد فرانسه، سال ۲۰۰۸

مسابقات آزاد فرانسه، سال ۲۰۰۸
عکس از: Wtatennis.com

در این دوره از مسابقات آزاد فرانسه، ماریا شاراپوآ باز هم علاقه زیادش را به سادگی و آیتم‌های کلاسیک نشان داد. پیراهن سرمه‌ای نایکی که با خطوط سفید تلفیق شده و یاد آور استایل دهه ۲۰ میلادی است را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌های این تنیسور برشمرد. رنگ تیره پیراهن او با سرخی زمین تنیس تضاد زیبایی را ایجاد می‌کرد. این مسابقه، آغاز همکاری ماریا و برند پرآوازه تیفانی اند کو (Tiffany & Co) هم بود. این‌جا بود که شاراپوآ برای نخستین بار استایل دوست‌داشتنی خود را با اکسسوری‌های زیبای این برند تکمیل کرد. او درحالی که این لباس کلاسیک را به‌تن داشت، با روحیه مبارزش در این مسابقات شرکت کرد و با سه برد و تنها یک شکست به خانه برگشت.

• مسابقات آزاد استرالیا، سال ۲۰۱۰

مسابقات آزاد استرالیا، سال ۲۰۱۰
عکس از: Clive-Brunskill

استایل ماریا شاراپوآ در این مسابقات به شکل متفاوت‌تری در معرض دید تماشاگران قرار گرفت. انتخاب پیراهن نایکی با طرح طاووس از آن دسته ریسک‌هایی است که شاید هر کسی نپذیرد. در این دوره از بازی‌ها، ماریا پیروز میدان نبود و نخستین بازیکنی بود که با شکست مواجه شده و از دور مسابقات حذف شد.

• مسابقات آزاد آمریکا، سال ۲۰۱۷

مسابقات آزاد آمریکا، سال ۲۰۱۷
عکس از: WALL-STREET-JOURNAL

ماریا شاراپوآ پیش‌تر به دلیل مصرف قرص‌های ملدونیوم (Meldonium) که نوعی دارو برای بیماری‌های قلبی است و به بالا بردن سطح مقاومت بدن کمک می‌کند، توسط فدراسیون بین‌المللی تنیس به مدت دو سال از شرکت در مسابقات تنیس به صورت کامل محروم شده بود. در این دوره از بازی‌های آزاد آمریکا، سرانجام او پس از پانزده ماه محرومیت به زمین برگشت. این تنیسور محبوب که بیش‌تر از هر زمان دیگری برای شروع دوباره فعالیت حرفه‌ای خود آماده‌ بود در مصاحبه‌ای با مجله ووگ از چگونگی طراحی لباس منتخب‌اش برای این دوره از مسابقات گفت: «از اول تکلیفم مشخص بود و می‌خواستم حتما لباس مشکی بپوشم. در واقع، با این انتخاب این لباس قصد داشتم حس ظرافت رو با خودم به زمین بازی ببرم. درست مثل حسی که دقیقا در سال ۲۰۰۶ با پیراهن مشکی‌ام داشتم. دوست داشتم دوباره با الگوبرداری از لباس کلاسیک آدری هپبورن از برند ژیوانشی (Givenchy)، ظرافت و شیک بودن رو تجربه کنم.»

شاید کمی غیر واقعی به‌نظر برسد، اما هر وقت پای پوشیدن پیراهن مشکی به میان می‌آید انگار بخت با ماریا شاراپوآ یار می‌شود. ریکاردو تیشی (Riccardo Tisci)، طراح مشهور ایتالیایی که پیش‌تر برای برند لوکس ژیوانشی کار می‌کرد، طی همکاری با برند نایکی و سواروسکی پیراهن حیرت‌انگیزی را برای این بازیکن محبوب طراحی کرد. این لباس اختصاصی از بسیاری جهات منحصر به‌فرد بود و پوشیدن‌اش نوعی هنجارشکنی به حساب می‌آمد. چرا که رنگ مشکی و خصوصا تزئینات سواروسکی هرگز گزینه متداولی برای حضور در مسابقات تنیس نبوده است. علاوه بر همه این‌ها، در قسمت بالاتنه این لباس از تزئینات زیبای قیطان‌دوزی با طراحی پیچیده استفاده شده بود. به این ترتیب، عده زیادی از دوست‌داران ورزش و مد یک بار دیگر تحت تاثیر خلاقیت و خاص بودن استایل ماریا شاراپوآ قرار گرفتند.

نگاهی به استایل ماریا شاراپوآ در برخی از جشنواره‌ها و رویدادهای اجتماعی

نگاهی به استایل ماریا شاراپوآ در برخی از جشنواره‌ها و رویدادهای اجتماعی
در عرصه‌های اجتماعی، استایل ماریا شاراپوآ همواره چشم‌نواز، شیک، مینیمال و توأم با صمیمیت بوده است./ عکس از: Samir-Hussein

• مراسم اکران فیلم «ویمبلدون»، سال ۲۰۰۴

مراسم اکران فیلم «ویمبلدون»، سال ۲۰۰۴
عکس از: L.-Cohen

در این زمان، ماریا شاراپوآ برای اولین بار برنده جایزه ویمبلدون شد و به‌طور ناگهانی در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفت. قطعا این موضوع برای یک نوجوان ۱۷ ساله راحت نبوده است. اما هیجانات ناشی از شهرت گاهی می‌تواند جالب و سرگرم‌کننده هم باشد. شهرت این بازیکن خیلی زود پای او را به مراسم فرش قرمز فیلم‌های برتر هالیوود و حتی مهمانی‌های فشن باز کرد. فرش قرمز فیلم «ویمبلدون» که در سپتامبر همان سال در لس‌آنجلس برگزار شد، نخستین مراسمی از این دست بود که ماریا به‌طور رسمی به آن دعوت شد. تعجب‌آور نیست که این تنیسور موفق رنگ محبوبش، یعنی مشکی را برای اولین حضورش در چنین رویدادهایی انتخاب کرده و با استفاده از اکسسوری‌های گوناگون استایل‌اش را تکمیل کرد.

• مراسم Vanity Fair، سال ۲۰۱۳

مراسم Vanity Fair، سال ۲۰۱۳
عکس از: Mark-Sullivan

تعجبی ندارد هر کسی که اندام ورزشی و متناسبی مانند ماریا شاراپوآ داشته باشد، تقریبا با پوشیدن هرچیزی خوب به‌نظر می‌رسد. در این دوره از مراسم vanity Fair شاراپوآ پیراهن سرمه‌ای رنگی از برند بریتانیاییAmanda Wakeley را به‌تن داشت. پشت این لباس چشمگیر کاملا باز بود و با زنجیر‌های طلائی عضلات این ورزشکار حرفه‌ای را زیباتر از همیشه نشان می‌داد. او با استفاده از کیف دستی کوچک از برند Alexander McQueen، گوشواره‌هایی از برند Isharya و کفش‌هایManolo Blahnik استایل منحصر به‌فردش را تکمیل کرد.

• مراسم مت گالا، سال ۲۰۱۹

مراسم مت گالا، سال ۲۰۱۹
عکس از: Angela-Weiss

ماریا شاراپوآ برای این دوره از مراسم مت گالا لباسی را انتخاب کرد که نمایان‌گر توازن میان روشنایی و تاریکی بود. قهرمان پنج دوره مسابقات گرند اسلم با روی باز از طرح اوت کوتور بهاره Givenchy استقبال کرد که با تمرکز بر تضاد رنگ طراحی شده بود. این استایل به‌همراه جواهرات برند مسیکا چشمگیرتر از هر زمان دیگری بود. با این حال، عده‌ای از صاحب نظران نسبت به این استایل نقدهای تند و تیزی داشتند.

• مراسم مت گالا، سال ۲۰۲۱

مراسم مت گالا، سال ۲۰۲۱
عکس از: Jeff-Kravitz

در این دوره از مراسم مت گالا، قهرمان پنج دوره مسابقات گرند اسلم با پیراهن بلند و طلایی‌اش بر فرش قرمز ظاهر شد. این پیراهن شاراپوآ که توسط برند مشهور گابریلا هرست (Gabriela Hearst ) طراحی شده از استایل‌های به یادماندنی این بازیکن بازنشسته تنیس است. رنگ طلائی، آستین‌های پلیسه و خصوصا استفاده از متریال بازیافتی برای خلق آن همگی دلایل آشکار و منحصر به‌فردی است که ماریا را به انتخاب این پیراهن ترغیب کرده است.

• مراسم اهدای جوایز فشن بریتانیا، سال ۲۰۲۱

مراسم اهدای جوایز فشن بریتانیا، سال ۲۰۲۱
عکس از: Mike-Marsland

در این رویداد، ماریا شاراپوآ گزینه‌ای پایدار را برای پوشش خود انتخاب کرد. این ستاره پرآوازه تنیس با همکاری برند Evian و Iris Van Harpen نخستین لباس اوت کوتور ساخته شده از بطری‌های آب برند تجاری Evian را به‌تن کرد. جالب است بدانید، ۷۲ درصد این لباس دوست‌دار طبیعت از بطری‌های بازیافتی و ۲۸ درصد آن از ابریشم ارگانیک تشکیل شده بود. این لباس چند بعدی نمونه‌ای از روش‌های جایگزین و خلاقانه‌ای است که می‌توان از آن‌ برای مصرف دوباره بطری‌های بازیافتی بهره جست و از این طریق، بخش قابل توجهی از زباله‌های پلاستیکی را از طبیعت دور نگه داشت. جالب است بدانید، ساخت این لباس حدود ۷۵۰ ساعت زمان برده است. در این رویداد، استایل خلاقانه ماریا با استفاده از صندل‌های نقره‌ای و اکسسوری‌های برند Hannah Martin تکمیل شد.

سخن آخر

در این مطلب ضمن معرفی استایل ماریا شاراپوآ، سبک پوشش او را در برخی از مهم‌ترین رویداد‌های ورزشی و اجتماعی بررسی کرده و تلاش کردیم شما را با این زن تاثیرگذار بیش‌تر آشنا کنیم. نظر شما درباره استایل این ورزشکار بی‌نظیر چیست؟ آیا نحوه لباس پوشیدن او را می‌پسندید؟ ماریا از جمله ورزشکارانی ‌است که هم در عرصه رقابت‌های حرفه‌ای و هم در حوزه فشن الهام‌بخش بسیاری از جوانان بوده است. آیا استایل او برای شما هم الهام‌بخش بوده است؟ اگر می‌توانستید، چه چیزی را در سبک پوشش او تغییر می‌دادید؟ دوست دارید درباره کدام سلبریتی‌ها بیش‌تر بدانید؟ خوشحال می‌شویم، دیدگاه‌های‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish