استایل گوتیک با قرن های 18 و 19، پیوند نزدیکی دارد. ریشه ‌های فرنگِ گوتیک را می ‌توان در موسیقی و پیدایشِ ژانرِ گوتیک راک (Rock Goth) در عصرِ پساپانک در انگلستان مشاهده کرد.

راهنمای کامل لباس پوشیدن به سبک استایل گوتیک

این روزا که خیلی دهه هشتادیا و یه ذره جوون‌تر‌ها خیلی علاقه دارن به لباس های مشکی و استایل‌هایی شبیه به استایل‌های گروه‌های موسیقی راک و پانک و… گفتیم بیایم به صورت تخصصی به یکی از استایل‌های توی این سبک که شاید خیلی کمتر اسمش رو شنیده باشیم بپردازیم و به صورت تخصصی برسیش کنیم.

تاریخچه سبک گوتیک

گوتیک (gothic) در معنای لغتی یعنی منصوب به قوم گوت‌ها ، در واقع گوتیک واژه اهانت‌آمیزی بود که در دوره رنسانس برای توصیف هنر غیر کلاسیک منصوب به بربرها (گوت ها) به کار میبردند.امروزه گوتیک اصطلاحیه که در تاریخ هنر و نقد هنری به سبک نقاشی، پیکره‌سازی و معماری اروپای باختری در سده‌های دوازدهم تا شانزدهم گفته میشه.از مشخصات گوتیک اون زمان میشه به توجه به فردیت انسانی، استفاده از خط‌های پیچان، رنگ‌های درخشان و علاقه به ریزه‌کاری و تزیین اشاره کرد.

شروع سبک استایل گوتیک

خرده فرهنگ گوت یا گوتیک (goth subculture) خورده فرهنگیه که توسط طرفدارای سبک موسیقی گوتیک راک که یکی از شاخه‌های موسیقی پست‌پانکه (post punk) آغاز شد.این اتفاق در سال ١٩٨٠ میلادی در انگلستان افتاد.اسم این خرده فرهنگ هم از همین سبک موسیقی گرفته شد.هرچقدر این سبک موسیقی بزرگتر و محبوب‌تر شد از پست‌پانک جدا شد خودش تبدیل به یک سبک مستقل شد.انقدر معروف شد که کم‌کم وارد دنیای فشن و بقیه هنر‌ها شد…این سبک تحت تاثیر ادبیات گوتیک قرن ١٩ که ترکیبی از ژانر وحشت و داستان‌های عاشقانه بود و فیلمهای ترسناک گوتیک است.گوتیک در سال‌های 2000 به فشن‌شو‌ها هم راه یافت و الکساندر مک‌کوئین جزو اولین طراحان مد شناخته شده‌ای است که به این سبک لباس طراحی کرده.

گروه‌های موسیقی که به شکل‌گیری و شهرت این خرده‌فرهنگ کمک کرده‌اند باوهاوس (Bauhaus)، سوزی و بنشی‌ها (Siouxsie and the Banshees)،‌ جوی دیویژن (Joy Division) و کیور (The Cure) بودند.خودروی لوکس مدنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان خریداری کنید!(فقط تهران)مشاهده و خریدتبلیغ

 سبک گوتیک

ویژگی‌های سبک گوتیک

قبل از هر‌چیز باید بدونیم که گوتیک سبکیه که بیشتر ریشه در روحیات افراد داره وسبکی ساختارشکن است. افرادی که این سبک رو انتخاب میکنن سعی بر به چالش کشیدن هنجار‌های اجتماعی دارن.بعضی‌ها معتقدن که این سبک از استایل‌های ویکتوریایی، الیزابتی و پانک الهام میگیره و همچنین پیوند نزدیکی با قرن های 18 و 19 دارد.
سبک گوتیک پر از ریزه‌کاری و تزئینات و برش‌های متعدد در دوخت لباس است.

والری اتیل، تاریخ نگار حوزه مد آمریکایی، میگه: کلمه‌ی گوتیک از لحاظ تاریخی با تصویر مرگ، ویرانی و پوسیدگی مرتبط است.
ماهیتی منفی داره و به تاریکی و توحش و افسردگی و وحشت اشاره میکنه.
گوتیک نماد طغیان و شورش است.
پس مناسب بزرگسال‌هاست و جایی برای لباس کودک نداره.

ساختار استایل گوتیک

مد مو در استایل گوتیک (gothic)

بعضی‌ها میگن که مدل موهاشون رو از مدل مو‌های دوران لویی‌چهاردهم الهام میگیرن.
گوت‌ها حتی در مدل موهاشونم سعی دارند که مخوف و رمزآلود به نظر بیان.
به خاطر همینم هست که معمولا موهای لخت و خیلی صاف به رنگ مشکی پرکلاغی رو انتخاب میکنن.
این اصلیترین و کلاسیک‌ترین مدل مو برای استایل گوتیک است.
ولی در انواع مختلف استایل گوتیک مدل‌های مختلفی هم دیده میشه.
مثلا موهای خرگوشی با رنگ‌های آبی و قرمز و بنفش و یا چتری روی پیشانی که دخترها استفاده میکنند.
مردان مدل موهای لخت رو روی صورت میریزند و یا با ژل آنها رو به سمت بالا میدهند.

پارچه های مورد استفاده در لباس های گوتیک

گوت‌ها معمولا از پارچه‌هایی استفاده میکنن که لباس اونها را با وقارتر واصیل‌ترورنگ مشکی را جذاب‌تر و با نمای بهتری نشان دهد.پس معمولا از پارچه‌های براقی مثل ابریشم، چرم، مخمل، ساتن و اطلس و تافته استفاده میکنند و برای قسمت‌هایی مثل آستین و تزئینات لباس از تور و گیپوروحریر هم استفاده میکنند.

عناصر مهم لباس‌های گوتیک

پیراهن‌های بلند و پرچین طبقه‌طبقه که با استفاده‌ی زیاد از تور، اونها را حجیم کردن.
این اولین تعریفیه که میشه برای گوتیک کلاسیک استفاده کرد.ولی در واقع گوتیک معمولا از هیچ نظم و ترتیبی تبعیت نمیکنه و به شدت ساختار شکنه مثلا گوت‌ها بعضی وقت‌ها لباس‌های وینتج و خیلی قدیمی میپوشن و یا برعکس لباس‌های مدرن با برش‌های پیچیده رو انتخاب میکنن.پس شما هیچ وقت نمیتونین از ظاهر لباس تشخیص بدید که اون فرد قصد داشته لباسی با استایل گوتیک بپوشه یا نه.

در کل 3 عنصر اصلی در لباس گوتیک زنانه وجود داره که با توجه به اونها میتونید خیلی سریع این سبک رو تشخیص بدید.اولین عنصر پیراهن است که به شکل‌های خیلی متفاوتی دیده میشه و بیشتر با جوراب‌شلواری میپوشن.جوراب‌شلواری هم خیلی زیاد در لباس‌های گوتیک دیده میشه ولی از عناصر اصلی نیست.عنصر دوم دامن هست که همونطور که بالا گفتیم معمولا بلند و چین داره و از تور توی دوختش استفاده میکنن
و عنصر آخری کمربندی است که از جهت قدی بلنده و در قسمت پشت‌کمر دقیقا مثل یک کتونی بند داره و قابل تنظیم هست؛ به این نوع از کمربند که سعی داره گودی کمر خانم‌ها رو به نمایش بذاره کرست میگن.

این کمربند حتی روی پیراهن هم بسته میشه.مردان هم معمولا با لباس های رسمی مثل کت های بلند با شلوار های پارچه ای استایل گوتیک خودشون رو تکمیل میکنن.علاوه بر این معمولا شومیزهای سفید و یا مشکی میپوشند که معمولا یقه‌هاشون رو تا آخرین دکمه میبندند.
روی یقه‌ی شومیزها هم پارچه‌ی چین‌داری به عنوان تزئین دورگردن بسته میشود که به آنها جابوت (jabot ) میگن که از جنس پارچه‌های مختلف ولی رایج‌ترین پارچه مورد استفاده برای جابوت‌ها گیپور هستش.شنل هم در لباس‌های زنان و مردان گوتیک دیده میشه.

انواع استایل گوتیک و ویژگی های آن

کفش‌های مناسب استایل گوتیک

زنان پیرو گوتیک معمولا ازکفش‌های پاشنه بلند و لژدار عجیب غریب استفاده میکنن.کفش گوت‌ها معمولا تزئینات زیادی داره و پر از انواع سگک و یا بند هست.بوت‌های دکتر مارتینز و یا بوت‌های ارتشی و ساق بلندی که تا زانو میرسن هم جزو کفش‌های محبوب و اصلی استایل گوتیک هستند.

آرایش صورت به سبک گوتیک

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک گوتیک تضاد شدید بین رنگ سفید و بی‌روح صورت با رنگ سیاه و تیره‌ی لباس هاست پس در مرحله‌ی اول باید بگم که فکر آفتاب گرفتن و برنزه کردن رو از سرتون بیرون کنید.زمان آرایش کردن هم برای روشن‌تر کردن سفیدی پوست از لایه زخیمی از پنکک و یا کرم‌پودر روشن‌تر از پوست خودشون استفاده میکنن.برای آرایش چشم‌ها از خط چشم مشکی زخیم و عجیب و سایه‌های مشکی اسموکی استفاده میکنن. رژ لب‌های مشکی و یا قرمز انتخاب اصلی گوت‌ها هستن و این دو رنگ برای لاک هم انتخاب میشن.

اکسسوری‌های محبوب گوتیک

بیشترین عنصری که توی تزئینات و اکسسوری‌های گوتیک دیده میشه، زنجیر‌های زخیم و فلزی از فلزهایی مثل نقره و طلا سفید و آلیاژهای فلزی ارزان هستند.گوت‌ها به طور سنتی رنگ سفید رو نماد نور سرد و مرگبار ماه میدونن وعلاقه خاصی بهش دارن.همچنین از سنگ‌های قیمتی برای زیورآلاتشون استفاده نمیکنند، شاید دلیلش این باشه که سنگ‌های قیمتی روی طلا زرد کار میشن و گوت‌ها اصلا تمایلی به استفاده از طلای زرد رنگ ندارند.ولی میشه گفت یاقوت کبود و الماس تنها سنگ‌هایی هستن که استثناعن توی استایل گوت‌ها دیده شدن.سنگ‌های نیمه قیمتی‌ای هم مثل عقیق سیاه، یشم، و گوهرهای سیاه و سفید مورد استفاده‌ی گوت‌ها قرار میگیرند.مروارید از عناصر مورد علاقه‌ی طرفداران استایل گوتیک میباشد.

پیرسینگ

با توضیحاتی که تا الان برای گوت‌ها دادیم؛ که دوست دارن خاص باشن یا حالات روحی و درونی خودشون رو به صورتی منحصر به فرد به نمایش بزارن باید متوجه شده باشید که از چه نوع زیور آلاتی مشتاق‌اند که استفاده کنند.هر نوع پیرسینگی که میشناسید و تا الان دیدید، محبوب گوت‌هاست. از پیرسینگ لب گرفته تا پیرسینگ‌های بدن، همگی هم از فلزهای سفید رنگ هستند.

چوکر یکی از اصلی‌ترین زیورآلات مورد استفاده طرفداران استایل گوتیک هست.چوکر هم مثلا بقیه اجزا به رنگ مشکی یا رنگ‌هایی مثل بنفش و قرمز و سرمه‌ای مورد استفاده قرار میگیره.چوکرها بیشتر از جنس لاتکس، چرم و فلز و… هستند.

چتر

طرفداران استایل گوتیک شباهت خیلی زیادی به خون آشام ها دارند.پس برای تیره نشدن رنگ پوستشون و اذیت نشدن در برابر نور مستقیم آفتاب، بیشتر وقت‌ها از چتر استفاده میکنند.چترهایی صد البته به رنگ سیاه و از جنس‌های تور،چرم و یا مخمل با تزئیناتی از گیپور بیشترین استفاده را دارند.

کلاه

کلاه هم دقیقا مثل چتر علاوه‌بر زیبایی و منحصر به فرد کردن این استایل وظیفه‌ی محافظت از پوست در برابر تیره شدن رنگ آن در مقابل آفتاب رو داره.کلاه‌های مشکی رنگ با تورهایی که برای تزئین در جلوی صورت متصل شده جزوه پرکاربرد‌ترین کلاه‌های سبک گوتیک هستند.
کلاه‌های عجیب و لبه‌دار هم طرفدان زیادی بین عشاق سبک گوتیک دارند.

معرفی لباس پوشیدن به سبک گوتیک

دستکش‌های مشکی‌رنگ بلند از عناصر جدا نشدنی طرفداران گوتیک مخصوصا خانم‌ها هستند. دستکش‌های مشکی رنگ گیپور و چرم از محبوب‌ترین های آن به حساب میان.

عینک

عینک هم جزو عکسسوری‌های گوتیک هست ولی نه هر عینکی؛عینک‌های عجیب و با طرح‌های خاص مثل عینک‌های محافظ چشم یا عینک‌هایی که برای کاراستفاده میشن.

تتوهای گوتیک

تتو یکی دیگه از عناصر مورد نیاز استایل گوتیک است.شما اگر پیرو استایل گوتیک باشید معمولا نمیتونید از تتو های مینیمال یا طرح هایی که خودتون دوست داریدرو بزنید.گوت‌ها برای تتو هم طرح‌های خاصی دارند. نقوش سلتیک بیشترین طرفدار را در بین گوت‌ها دارند.

انواع استایل گوتیک

استایل گوتیک خیلی متنوع است و خیلی گسترده به سبک‌های مختلف دیده میشه.
سعی میکنم به صورت خلاصه چندتا از اونها رو براتون توضیح بدم.

  1. استیم پانک (steam punk)
  2. پانک (punk)
  3. بت کیو (bath cave)
  4. دث راک (death rock)
  5. رمانتیک (romantic)
  6. سایبر(syber)
  7. لولیتا(Lolita)
  8. پین آپ (pin-up)
  9. پاستل (pastel)
  10. نو گوث(nu-goth)
  11. سنتی (traditional)
  12. آنتیک (antique)
  13. ویکتوریایی (Victorian)
  14. جیپسی یا کولی (gypsie)
  15. خون آشام (vampire)
  16. قبیله ای (tribal)
  17. درخشان یا فرشته ای (glittrr or faerie)
  18. غربی (western)
  19. جی (J-gothic)
  20. نظامی (military)

حالا بریم برای یه توضیح خلاصه برای هر کدوم از این نوع‌های گوتیک که نام بردیم.

مد و مد گرایی به سبک گوتیک

گوتیک سنتی یا traditional

فرقی ندارد دختر باشی یا پسر، لباس‌های گوتیک سنتی برای هر دو جنس به یک شکل طراحی شده.برای اینکه بتونید یه استایل سنتی گوتیک بزنید باید از بالا تنه‌ای استفاده کنید که در آن تور به کار رفته باشد با شلوار جذب از جنس چرم و یا یک دامن تنگ با جوراب شلواری توری ترجیحن پاره استایل شما کامل میشه.
برای کفشتون بهتره که یک کفش لژدار(platform)خیلی بلند و عجیب با سگک های فراوان انتخاب کنید.و برای آرایش صورت هم هرچه سفید تر باشید بهتر است.روی صورت سفید آرایش اسموکی سنگینی میاد و با پیرسینگ ها استایل شما کامل میشود.

گوتیک آنتیک یا عتیقه (antique)

برای اینکه یک استایل گوتیک آنتیک برای خودتون بسازید بهتره که مد قرن 18و 19 رو دنبال کنید.برای مثال میتونید پیراهن‌های بلند پر چین تا زمین بپوشید و روی آن کمربند کمر کرستی ببندید.دستکش‌های مشکی بلند تا آرنج هم مناسب این استایل هست. و سعی کنید که توی تمامی لباس هاتون از تور و گیپور استفاده کنید.مخصوصن لبه‌ی دستکش یا جلوی کلاهتون.

گوتیک ویکتوریایی (victorian)

گوتیک ویکتوریایی اززیرمجموعه‌های گوتیک آنتیک هست و ویژگی متفاوت و قابل توجهی ندارد.

گوتیک کولی یا جیپسی(gypsie goth)

این استایل که از کولی‌های آمریکا و لباس‌های فلامینگو الهام گرفته شده.نسبت به بقیه خیلی پر تحرک، زیبا و جذاب هست.این جذابیت به خاطر دامن های پر چین وبرش دار هستش که بیشتر به صورت طبقه طبقه و از جنس گیپور هست.علاوه بر این دامن‌ها، دخترها بلوزهای بلند با کمربند کرستی میپوشن که این ها هم تزئینات خاص خودشون رو دارن.در این استایل از رنگ های زرشکی، سرمه ای، بنفش و سبز یشمی هم بیشتر از بقیه انواع استایل ها دیده میشه.

گوتیک خون آشام یا (vampire)

اگر چندتا از فیلم‌های خون آشامی مثل مصاحبه با خون آشام (interview with a vampire) یا دراکولا (Dracula) رو دیده باشید کاملا متوجه میشید که دارم از چه نوع استایلی حرف میزنم.این استایل کاملا شبیه لباس‌های مورد استفاده توی فیلم‌های خون آشامیه و به همین علت هم هست که این نوع از گوتیک معروف‌ترین و شناخته شده ترین نوع استایل گوتیک هست.
در این نوع از استایل گوتیک لباس‌های زنانه و مردانه کاملا متفاوتند و تصویری درام از افراد میسازند.مرد‌ها شومیزهای براق سفید رو با شلوارهای جذب چرمی میپوشند و روی آن هم از کت‌های بلند استفاده میکنند.خانم‌ها هم با لباس‌هایی با وقار وبا آرایش صورتی که همراه با طیف و سایه‌هایی ازرنگ قرمز خودنمایی میکنند. توی استایل خون آشامی رنگ قرمز نماد خون و کامل کننده‌ی استایل آنها به حساب میاد.

سبک گوتیک

گوتیک سایبری یا (cyber goth)

گوتیک سایبری تمام عناصرش رو از خرده فرهنگ سایبر پانک (syber punk) الهام گرفته.در این نوع از گوتیک رنگ‌ها با مشگی ترکیب میشن.پر از استایل‌های عجیب و غریب با رنگ‌های متفاوت هست و بیشتر مورد علاقه ی جوان‌تر هاست.توی استایل سایبر گوتیک معمولا موها رو با رنگ‌های فلورسنت و ست شده با لباسشون درد (dread) میکنند و یا با ژل به سمت بالا نگه میردارند.
این استایل ترکیبی از استایل سنتی گوتیک با پارچه‌های صنعتی مدن هستش.مثلن دخترها دامن های تنگ و کوتاه از جنس وینیل رو با جوراب شلواری یا جوراب‌های بلند میپوشن.پسر‌ها هم شلوارهای وینیلی و لاتکسی تنگ میپوشن با بالا تنه هایی از تور ویا لیاس‌هایی که پاره هستن.دختر‌ها هم با همین شلوار ها تاپ هایی کوتاه میپوشن.

استیم پانک (steam-punk)

خیلی ها معتقدن که این سبک اصلن از زیر مجموعه های گوتیک نیست ولی خب خیلی از گوت ها هم هستند که این سبک رو میپوشند و استایلیست های گوتیک هم از عناصر اون توی لباس ها استفاده میکنن پس ما هم اون رو به عنوان زیر مجموعه ای از گوتیک میپذیریم.این استایل به یک علت با بقیه استایل های گوتیک متفاوت هست.اونم اینه که همه ی استایل های گوتیک از استایل گروه های موسیقی الهام گرفتن ولی استایل استیم پانک از ادبیات الهام گرفته شده.

وسترن گوت یا (westerngoth)

وسترن گوت یکی از استایل های منحصر به فرد گوتیک هستش که از گروه فیلد آف نفیلیم (field of nephilim) گرفته شده.آنها دقیقن به سبک کابوی های آمریکایی لباس میپوشن.کلاه هایی با لبه های پهن میزارن وکاپشن و جلیقه با شلوار چرمی میپوشن.شلاق و هفت تیر هم از اکسسوری های مورد استفاده ی اونها هستن.

گوتیک قبیله ای و یا (tribal goth)

طرفدار های گوتیک قبیله ای خیلی نزدیک به مدل لباس های بدویان اولیه لباس میپوشن.در حدی که گاهی شبیه به شمن ها میشن.اونا زیورآلات خیلی سنگین زنجیری با تعداد زیادی استبند میندازن. و خیلی بیشتر از بقیه گوت ها از پیرسینگ استفاده میکنن.

گوتیک درخشان یا فرشته ای (glitter goth or faerie goth)

گوتیک درخشان ترکیبی از سبک و رنگ های مختلف گوتیک هست.این سبک همینطور که از اسمش هم پیداس بیشتر مورد استفاده ی خانم هاست.اونها صفت ها و ویژگیهای فرسته ها رو آوردت توی لباس هاشون.همچنین از رنگهای متنوعی مثل صورتی، سبز کمرنگ و… هم استفاده میکنن. در گوتیک درخشان دامن های کوتاه رنگی میپوشن وبرای مدل موهاشون از بتی پیج (betty page) مدل سال های 1960 الگو برداری میکنن.

استایل سبک گوتیک Gothic Style

جی گوتیک (j-gothic)

جی (j) در واقع همون حرف اول کلمه‌ی ژاپن (japam) هست.طرفدارای استایل جی‌گوتیک سعی میکنن که تمامی لباس‌های توی انیمه‌های ژاپنی رو با قوانین گوتیک ترکیب کرده و اونا رو به تن کنن.

لولیتا گوتیک (gothic lulita)

یکی دیگه از انواع استایل‌های گوتیک که از ژاپن اومده.توی استایل گوتیک لولیتا نمایی از یک دختربچه غمگین میسازن.پیراهن‌هایی با دامن پر چین مشکی که با رنگ‌هایی مثل قرمز و بنفش و آبی ترکیب میشه.این پیراهن‌ها پر تزئیناتی از تور و گیپورن.توی استایل گوتیک لولیتا ما شاهد لباس‌هایی به رنگ سفید و مقدار زیادی اکسسوری مثل کلاه و چتر هستیم.دختران گوتیک لیلیتا از کفش‌های پلتفرم و یا عروسکی استفاده میکنن.

گوتیک ارتشی یا نظامی ( militari gothic)

گوتیک نظامی یکی از بحث برانگیز ترین انواع گوتیک به حساب میاد.در این نوع استایل سعی میکنند با پوشیدن لباس هایی شبیه به لباس های نظامی و ارتشی از خود ظاهری قدرتمند و با اقتدار بسازن.توی گوتیک نظامی افراد پالتو های بلندی با دو ردیف دکمه و بوت های نظامی تا زانو میپوشن.

دقیقا شبیه نظامی ها!

تا اینجا سعی کردم که مهم‌ترین مدل‌ها و انواع استایل گوتیک رو براتون توضیح بدم و کمکتون کنم که اگه میخواید استایل گوتیک داشته باشید سعی کنید بهترین اون رو داشته باشید.آشنایی با استایل گوتیک (gothic)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish