مي دانيد كه پا يكي از ارگان ها و عضو حساسي است كه تمام فشار و سنگيني وزن بدن روي آن قرار مي گيرد . بنابراين لايه هاي كف پا از نظر ضخامت تقريباً سه برابر لايه هاي بقيه قسمت هاي پوست هستند و به دليل اينكه با هرجايي ممكن است كه تماس پيدا بكنند چون عضوي است كه ممكن است روي زمين قرار بگيرد یا روي سنگ قرار بگيرد و حتی روي موكت باشد كمي لايه هاي پوست ضخيم تر است .

براي مراقبت از پوست و پوست كف پا مي دانيم كه هميشه در همه مراحل و همه جا مي گويند كه پيشگيري بهتر از درمان است . ما بايد هميشه كارهايي بكنيم كه دچار عارضه اي در پا نشويم و مشكلي براي كف پا و انگشتان پا پيدا نشود چون بهبود آن خيلي مشكل است . يكي از راه هاي نگهداري از پوست كف پا براي سالم ماندن و تميز ماندن ، پوشيدن يك كفش راحت و استاندارد که تنگ و بزرگ هم نباشد . چون وقتي كه کفش بزرگ باشد فشار بدن بايد از طريق كفش انجام شود و اگر تنگ باشد راه رفتن دچار مشكل مي شود ، دچار تورم و درد و قرمزی مي شود و و چيزهاي ديگر . اخيراً كفش هاي غير استانداردي آمده كه حالا به دليل قيمت ارزان اين ها درواقع آسيب هاي زيادي به پا مي رسانند . خود كفش هاي غير استاندارد باعث عرق پا مي شود و عرق پا بوي بدي پيدا مي كند . ممكن است آن كفي كه در آن كفش كار رفته غير استاندارد باشد و در نتيجه باعث حساسيت به کف و در درازمدت سرطان هاي مختلفي در پوست ايجاد بشود .

يكي از چيزهايي كه از پوشيدن كفش هاي تنگ پيدا مي شود روي برجستگي هاي انگشتان ، كف پا مثل سينه پا ممكن است كه ميخچه پيدا شود . ميخچه يك عارضه اي است كه خيلي دردناك و فوق العاده باعث آزار بيمار مي شود هنگام راه رفتن مشكل دارد و اين باعث مي شود كه كفش بزرگتر مي خرد كه باز این هم عارضه ديگري مي شود و همين طور دچار مشكلاتي كه ممكن است سالها با او دست به گريبان باشد . ميخچه يكي از چيزهاي بدي است كه هيچ موقع به درمان جواب نمي دهد يعني جراحي مي كنند و مجدداً عود مي كند بنابراين به همين دليل است كه ما مي گوييم پيشگيري بهتر از درمان است يعني كاري بكنيم كه ميخچه پيدا نشود .

نكته دومي كه براي پا پيدا مي شود به دليل باز هم كفش تنگ زگيل هايي هستند كه در كف پا پيدا مي شوند . زگيل يك ويروس و عامل انتقال پيدا كننده است يعني از شخصي به شخص ديگر از طریق وان ، حمام و اين كسي كه دچار ويروس زگيل بشود ديگر تقريباً آلوده است و به دست خودش و خواهر و برادرش و دوستان و به پاي ايشان و به همه اينها مي تواند منتقل بشود .

نكته ديگر كه براي بهداشت پا است ، انگشتان پا است . شستشوي روزانه از كف پا و بين انگشتان پا لازم است چرا چون عرق پا برداشته مي شود و تميز مي شود و بين انگشتان پا مستعد براي عفونت هاي قارچ و برفك هست كه اگر پيدا شد چون بين انگشتان محيط بسته اي است و به راحتي قارچ رشد مي كند بنابراين اگر شما كاري بكنيد كه كفشتان درست باشد و عرق نكنيد و روزي يكبار پا و بين انگشتان پا را بشوييد ديگر هيچ كدام از اين چيزها پيدا نمي شود . بين انگشتان پا بهتر است كه روزي يك دفعه و يا روز درميان يك دفعه با صابون هايي كه گوگرد دارند شسته شود . وقتي كه قارچ پيدا مي كنند معمولاً خارش زيادي دارند كه براي بيمار آزار دهنده است . ما بايد توصيه كنيم كه وقتي قارچ پيدا شد كفش هايش را بايد مرتباً بشويد و كفش ها را در آفتاب بگذارد و اين يك عاملي است كه كفش خراب مي شود .

نكته بعدي ناخن ها هستند . خود بهداشت ناخن يك عامل خيلي مهم براي پيشگيري از عفونت ها هست . ناخن ها بايد تميز باشند و خيلي بلند نباشند و ما يك فرم از ناخن داريم كه خيلي از افراد ناخن هايشان به آن شكل است ، كناره هاي ناخنشان در پوست كناره ناخن فرو مي رود . اين را اگر رعايت نكنند عفونت هاي مكرري در كناره ناخنشان پيدا مي كنند ، حتي تب مي كنند و دردناك است و قرمز مي شود و باعث بي حركتي بيمار مي شود يعني بيمار از كار مي افتد بدليل اينكه انگشتانش درد مي كند . چون خيلي ها این فرم ناخن را دارند توصيه مي كنيم كه بگذارند ناخن هايشان بلند شود و بعد كه بلند شد تقريباً به طور افقي تمام ناخن را بگيرند يعني طول ناخن از حد انگشت بالاتر باشد و بعد ناخن را بطور افقي بگيرند . هميشه كرم هايي هست كه مرطوب كننده مخصوص دور ناخن و تغذيه كننده دور ناخن است چون مي دانيد كه ناخن مثل مو و پوست يك تركيبي دارد كه كراتين است . اين كراتين در ناخن سخت است و در پوست نرم است . بنابراين اين كراتيني كه سخت است بايد آسيبي به آن وارد نشود و اگر وارد شد خوب نمي شود .

نكته بعدي كه براي ناخن هست اين است كه بعد از اينكه تميز نگه داشتيم و بعد از اينكه يعني درواقع ناخن به اندازه طبیعی بود و بلند نبود شما كاري بايد بكنيد كه دچار قارچ ناخن نشويد . قارچ ناخن در همه افراد نيست ولي اگر بهداشت پا خوب نباشد و اگر مرتب عرق می كنند و عرق كف پا و دور ناخنشان بوي بدي بدهد اين افراد مستعد قارچ ناخن هستند . ما معمولاً در كشور خودمان تقريباً افراد ديابتي زياد داريم . اين ها مستعدند براي قارچ ناخن و قارچ انگشتان . پس باز هم گفته مي شود كه تميز نگه داشته شوند و شستشوي روزانه داشته باشند و از كرم هاي مرطوب دور ناخن استفاده كنند تا قارچ ناخن پيدا نكنند. اگر قارچ ناخن پيدا كنند يك دوره طولاني و بدي دارد و چندين ماه بايد درمان كنند تا شايد اثرات بهبود را تدريجاً ببينند . من خدمتتان عرض كردم كه بهداشت پا و ناخن و پوست همه اين ها لازم است و بايد انجام دهيد .

گاهي اوقات به دلايلي شخص ممكن است كمبود روي داشته باشد . روي يك عاملي است كه در ساختار پوست و ناخن و مو دخالت دارد . حالا به دليل بدی تغذيه باشد و سوء جذب باشد ممكن است كه شخص دچار كمبود روي شود و اين كمبود روي باعث مي شود كه پوست خشك شود و ناخن ها خشك مي شوند و مستعد عفونت هاي ناخن و قارچي و ميكروبي دور ناخن شوند و غير از اين ها ممكن است كه علائم عفونت حتي در روي انگشتان دستش پيدا بشود و در اطراف لبش پيدا شود و خشكي پوست به همه جايش سرايت كند . پس ببينيد ما بطور روزانه مي توانيم بگوييم كه اكثر افراد مي توانند در ماه بين 10 تا 15 روز ، روزي يك عدد كپسول روي مصرف كنند چون كپسول روي باعث پيشگیري از خشكي پوست و عفونت و درواقع رطوبت رساني پوست بشود .

مكمل ديگري كه ما توصيه مي كنيم تركيبات ويتامين C است . اكثر افراد قرص هاي ويتامين C هم بصورت جوشان هست و هم به صورت دیگری. اگر روزي يك يا دو تا هر فردي مصرف كند هر ماه حداقل 10 تا 15 روز هم آنتي اكسيدان به عنوان تركيبات در ضد آفتاب ها هست و هم باز در پيشگيري از عفونت هاي ناخن ، كف پا و حتي دست ها و پيشگيري از خشكي ها مي شود . الان اخيراً در اكثر كرم ها مقدار زيادي ويتامين C قرار دادند به دليل اينكه رطوبت رساني زيادي در پوست بشود . روي به مقدار زيادي ممكن است در ماهي باشد و در سبزيجات و اسفناج باشد و مصرف روزانه آنها مي تواند كمك كننده باشد .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish