پاسخی تازه برای آنچه زنان در دنیای مد به دنبال آن هستند می‌تواند نزد “البر الباز” باشد. طراح لباس سابق خانه مد “لانون” Lanvin با رویکردی جدید و برندی جدید”AZ factory  به عرصه مد و پوشاک بازگشته است. البر الباز بعد ازینکه پنج سال پیش به طور غیر رسمی از گروه “لانون” کناره‌گیری کرد؛ با حضورش در هفته مد پاریس سال ۲۰۲۱ خودی نشان داد و بازگشت خود را به بازار عرصه مد و فشن اعلام کرد.

AZ factory برند و رویکردی جدید با مدیریتی با تجربه

البر الباز در یک مصاحبه با “عمران عامد” Imran Amed  بنیان‌گذار و سردبیر مجله BOF هدف از بازگشت خودش را این اعلام کرد. او گفت آمده تا بتواند برای تمام خانم‌ها در سایزهای متفاوت لباس طراحی کند؛ و بازار را از حالت منحصر به یک‌سری سایز مشخص خارج کند. او یکی از اهداف خودش را در بازگشت به صنعت فشن در این موضوع می‌داند که هیچ صنعت دیگری در دنیا به “فشن” شبیه نیست. نه در دنیای هالیوود و فیلم‌سازی و نه در دنیای اینترنت. دست‌اندرکاران صنعت فشن با خستگی‌ناپذیری شگفت‌آوری مدام در حال برگزاری شوهای متعدد و فعالیت‌های مختلف هستند.

We run like we burn no calories

او در قسمتی دیگر از این مصاحبه اعلام می‌کند که ما انسان‌ها گاهی نیازمند فاصله گرفتن از فعالیتی هستیم که عاشق آن هستیم. البر الباز در مورد خودش هم این موضوع را صادق می‌داند و می‌گوید: ” به زمانی برای تامل و تفکر نیاز داشتم. اینکه گذشته را بازبینی کنم به با اندیشیدن به آینده آن ‌را پیش‌بینی کنم.”

alber elbaz، البر الباز
alber elbaz

البر الباز کیست و از کجا شروع کرد؟

البر الباز که متولد کشور مراکش است کار خود را با یک مغازه کوچک لباس‌فروشی در منطقه “گارمنت” نیویورک آغاز کرد. بعدها در جوانی به اسرائیل نقل مکان کرد. او در کالج مهندسی و طراحی تحصیل کرد و بعد از آن در سال ۱۹۸۴ به ایالات متحده آمریکا نقل مکان نمود.

ازطریق ارتباطاتی که با برند “گوچی” Gucci داشت به “گئوفری بین” Geoffry Been” معرفی شد که یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان لباس آمریکایی بود. الباز تا سال ۱۹۹۶ و قبل از پیوستن‌اش به “گی لاروش”  Guy Laroche دستیار “بین” بود و به دانش و تجربه خود در زمینه مد می‌افزود.

بیش از یکسال به عنوان طراح لباس‌های زنانه با این گروه همکاری داشت. بعد از آن به تیم “ایو-سن لورن” پیوست. البته بعدها با “تام فورد” جایگزین شد. بعد از این‌ها، او در سال ۲۰۰۱ به “لانون” Lanvin پیوست.

در طی ده سال پر از تجربه‌ای که با لانون سپری شد؛ الباز همکاری‌های متعددی انجام داد. از جمله با شرکت عطر و لوازم آرایش “لانکوم” و همچنین برند لباس سوئدی “اچ اند ام” H&M. او در سال ۲۰۱۲ کتابی با بیش از سه هزار تصویر نیز به چاپ رساند که بعضی از آن‌ها با روایات خودش همراه بودند.

فشن در امتداد هنر مدرن: نگاهی به آثار پل پواره و زیبایی‌شناسی شرقی او

alber elbaz، البر الباز

البر الباز و تحصیل تجربه در خانه‌های مد شناخته‌شده آمریکا و اروپا

البر الباز قبلا با برندهای کفش و کیفی چون Tod’s و LeSportsac همکاری داشته است. او همچنین با خانه مد ایو-سن لورن Saint Laurent و گی لاروش Guy Laroche همکاری داشته‌است. اما، این‌ بار با برند خودش که توسط کمپانی ریچمونت Richemont حمایت می‌شود برگشته‌است.

به گفته خود او حضور مجدد او در این عرصه نه تنها یک بازگشت بلکه تنظیم مجدد ساز و کارها و تصمیمات برندی است که از قبل وجود داشته است. ارزش‌گذاری مجدد روال کارها و گاهی نیز ساختارشکنی‌های منحصر به ‌فرد در گرفتن تصمیمات جدید.

غیبت چهارساله البر الباز

او در این چهارسال گذشته در سرزمین‌های رام‌نشدنی مد و فشن پرسه زده و در افکار خودش برای خلق نوآوری‌هایی غوطه‌ور شده‌است. مثلا ایده این که مشتری انتخاب‌هایش به خرید لباس روز یا شب و یا کالکشن بهار یا زمستان محدود نشود و بداند که طیف گسترده‌تری در خرید برای انتخاب اجزا استایل خود خواهد داشت. خود البر الباز در مورد این موضوع یک استعاره به‌کار برده است: مثل وقتی که با لگوها بازی می‌کنیم، هرکدام شکل منحصربه‌فردی دارند. تا اینکه در نهایت یک مجموعه منسجم وکلی در اختیار خواهیم داشت و می‌توانیم آنها را در طول یک سال به فروش برسانیم.

ویژگی‌های محصولات  برند جدید آلبر الباز

بنیان‌گذار برند “ای-زی فکتوری” AZ factory در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرده‌است که هنگام طراحی لباس برای خانم‌ها خودش را به جای آن‌ها می‌گذارد و به این سوال پاسخ می‌دهد که چه لباسی را برای پوشیدن ترجیح می‌دهد؟

  • لباسی که اول از همه راحت باشد.
  • بعد از آن زیبا و دوست داشتنی به‌نظر برسد.
  • هنگامی‌که آن لباس را بر تن داریم بتوانیم از پیش‌پا افتاده‌ترین کارها تا مهم‌ترین‌شان را انجام دهیم.

در یکی از اولین مجموعه‌های جدیدش ورژن‌های متفاوتی از لباس‌های میدی به رنگ مشکی ارائه شده‌است. که در طراحی یقه و آستین‌های آن‌ها خلاقیت‌های ظریفی به ‌کار رفته‌است و از زیپ‌های طلایی نیز بهره برده شده است. به گفته خود او، در طراحی زیپ‌های این لباس‌ها این نکته در نظر گرفته شده است که برای بسته شدن آن‌ها نیاز به کمک شخص دیگری هنگام پوشیدن لباس نباشد. در این کالکشن رنگ قرمز و کرم نیز در بین لباس‌های ارائه شده به چشم می‌خورد.

ارتباط میان استایل و شخصیت

کسی به جز او نمی‌توانست در سال ۲۰۲۱ چنین تاثیرگذار باشد. سرمایه‌گذاری که با رقمی بیشتر از ۲۵ میلیون یورو اتفاق افتاد. طراحی کاریزماتیک که در هفته مد پاریس از برند جدیدش رو نمایی کرد.

مجموعه ۲۰۲۱ AZ factory

البر الباز عنوان کرده است که مجموعه‌های طراحی شده توسط او نمی‌توانند با عناوینی چون “کالکشن” یا “کمد کپسولی” نام‌گذاری شوند. بلکه مجموعه‌های ارائه شده توسط او درباره پروژه‌ها و داستان‌پردازی‌هایی خواهد بود که به شکلی جادویی به واقعیت تبدیل شده‌اند.

“هنگام طراحی لباس به لباسها فکر نمی‌کنم بلکه به بانوانی که قرار است آنها را به تن کنند، می‌اندیشم.”

او در فیلم تبلیغاتی خود با ذکر این نکته همچنین ابراز داشته است که لباس‌ها باید به ظهور هرچه بهتر کسی که آنرا می‌پوشد؛ کمک کنند.

 یک نکته جالب توجه دیگر این است که او همچنین طراحی نوینی برای خلق کفش‌های اسنیکرز به ‌کار برده است که با زاویه دادن به طراحی قسمت‌های مختلف کفش باعث می‌شود پاها کشیده‌تر دیده شوند.  

آنا وینتور ملکه‌ی دنیای مد

ادغام خلاقیت و تکنولوژی در محصولات AZ factory

در مجموعه جدید البر الباز سه خط روایی مختلف وجود دارد.

مجموعه بدن من MyBody

در این کالکشن از تکه‌های کلاسیک لباس چون پیراهن مشکی، لگینگ و تاپ‌هایی با مهندسی نوین از منسوجات کشباف استفاده شده است. این لباس‌ها حس راحتی را برای فردی که آن‌ها را می‌پوشد به ارمغان می‌آورد.

مجموعه Switchwear

شاید نقطه آغازین الهام‌ بخش این مجموعه را بتوان “هدیه زمان” تعبیر کرد. زمانی‌که شما می‌توانید با کمترین زحمت از تن‌پوش راحتی اوغات فراغت‌تان به یک استایل شیک‌تر، جلوه ظاهری خود را تغییر دهید.

مجموعه SuperTech-SuperChic

لباس‌هایی که در آنها تکنولوژی و فناوری نوین با صنعت مد و پوشاک در هم ‌آمیخته است. در پروسه رنگ‌آمیزی پارچه‌های میکرو الیاف لباس‌های این مجموعه از رنگ‌های دوست‌دار محیط زیست استفاده شده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish