چقدر از انواع کفش می‌دانید؟

بدون شک اکثر ما تفاوت کفش آکسفورد، دربی و بلاچر را نمی‌دانیم. پیش از خواندن این مطلب اول به این سوال پاسخ دهید که آیا شما هم فکر می‌کنید تفاوتی مابین این کفش‌ها وجود ندارد؟
اینجاست که باید بگویم اشتباه می‌کنید. یک سری جزئیات مابین این کفش‌ها وجود دارد که آن‌ها را از هم متفاوت کرده است. این تفاوت انواع کفش‌ها، درجه‌‌‌بندی مشخصی را در استایل ایجاد کرده است.

در این مطلب ابتدا با انواع کفش آکسفورد، دربی و بلاچر آشنا می‌شویم. بعد از شناخت ویژگی جداگانه‌ی هرکدام، به بررسیِ تفاوت کفش آکسفورد، دربی و بلاچر می‌پردازیم.
در نهایت یک سری نکات در رابطه‌‌‌ی جنس کفش و نحوه پوشیدن آنها وجود دارد که با دانستن آنها، خوشتیپ‌تر از قبل به‌نظر خواهید رسید.

تفاوت کفش آکسفورد، دربی و بلاچر

کفش آکسفورد چیست؟

کفش آکسفورد (oxford shoes) از سری کفش‌های بنددار است که از دوطرف، بند بسته می‌شود. کفش‌هایی ساده با جنس مختلف در قالب مشخص، برای استفاده‌ی روزمره و رسمی در دو بخش کفش‌های آکسفورد زنانه و مردانه. از سری کفش‌های پرکاربردی که در تمامی استایل‌ها، امکان استفاده متنوع را برای هر شخصی فراهم کرده است. به یقین می‌توان گفت کفش‌های آکسفورد، از سری کفش‌های چند منظوره‌ای است که هیچ تاریخ انقضایی ندارد.

کفش آکسفورد مردانه
کفش آکسفورد مردانه

تاریخچه کفش آکسفورد

حضور پررنگ کفش آکسفورد برای اولین بار در کشور اسکاتلند و ایرلند آغاز شد. اما در هر نقطه، شروع متفاوتی داشته و به همین جهت نمی‌توان با اطمینان به بخش آغازین آن تاکید داشت. رنگ و بوی اولین نمونه کفشِ طرحِ آکسفورد، در انگلستان به مشام همگان رسید. قرن ۱۹ در یکی از شهرهای انگلستان، دانشجویان دانشگاه آکسفورد کفش‌هایی که به صورت نیم‌بوت کوتاه مردان بود را می‌پوشیدند.

اما در این میان چه اتفاقی افتاد که کفش آکسفورد میان آنان رواج پیدا کرد؟ این نیم‌بوت‌ها، بدلیل سفتی و ناراحت بودن به مرور کمرنگ‌تر شدند و جای خود را به کفش‌هایی که از دوطرف دارای چاک هستند، دادند. راحتی، جای آن همه سختی را گرفته بود. پس وقت خداحافظی با آن کفش‌های سخت رسیده بود. با تغییراتی در چاک و درز اطراف کفش، بندهایی ایجاد شد. در نهایت کفش آکسفورد به شکل امروزی درآمد.

نمونه کفش آکسفورد مردانه در سال ۱۹۳۰

ویژگی کفش آکسفورد

از ویژگی‌ اصلی کفش‌های آکسفورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بند بسته دوطرفه
  • ارتفاع کم پاشنه
  • ارتفاع تا ساق پا و نمایان شدن بخشی از قوزک پا
جزییات کفش آکسفورد مردانه
جزییات کفش آکسفورد مردانه

انواع کفش آکسفورد

در ظاهر این ‌چنین به‌نظر می‌رسد که این مدل کفش‌ها فقط در یک مدل و قالب مورد توجه واقع شده است. اما این‌گونه نیست! کفش اکسفورد بدلیل تنوع در قالب‌های مختلف، مورد توجه و محبوبیت همگان قرار گرفته است. بخش مورد اهمیت در این کفش‌ها، قسمت پنجه است که در مدل‌های مختلفی ارائه شده است:

کفش اکسفورد پنجه ساده

این مدل کفش تنها یک برش دارد و بدون دوخت و یا برشی تزیینی است.

کفش آکسفورد مردانه پنجه ساده
کفش آکسفورد مردانه پنجه ساده

کفش آکسفورد پنجه کار شده

این مدل از کفش‌های اکسفورد دارای برش در قسمت پنجه است.

کفش آکسفورد مردانه پنجه کارشده
کفش آکسفورد مردانه پنجه کارشده

کفش آکسفورد وینگ تریپ

ساده‌ترین راه برای تشخیص این مدل از کفش‌های‌ آکسفورد، کلمه w است. هر کفش آکسفورد که قسمت پنجه آن برش w داشت، کفش آکسفورد وینگ تریپ است.

کفش آکسفورد مردانه وینگ تریپ
کفش آکسفورد مردانه وینگ تریپ

کفش آکسفورد بالمورال

این مدل از آکسفورد‌ها تقریبا شبیه به کفش آکسفورد وینگ تریپ است. تنها تفاوت آن، تزیینات بر روی پنجه است.

کفش آکسفورد مردانه بالمورال
کفش آکسفورد مردانه بالمورال

کفش دربی

یکی از زیرمجموعه کفش‌های آکسفورد، کفش دربی ( Derby shoes) است. به همان اندازه که با یک دست کت و شلوار شیک برای موقعیت‌های رسمی مناسب است، با یک شلوار جین در یک استایل کژوال قابل ست شدن می‌باشد. اما اگر بخواهیم یک تقلب کوچک بکنیم، کفش دربی برای موقعیت‌های غیر رسمی و استفاده روزمره مناسب‌تر است. می‌توان روی این مدل کفش حساب دیگری باز کرد. کفش‌هایی با قسمت باز، در جلوی زبانه کفش و بسیار راحت برای افرادی که مچ پاهای بزرگی دارند.

کفش دربی مردانه

تاریخچه کفش دربی

آیا کفش دربی هم همانند کفش‌های آکسفورد از انگلستان آمده بود؟ چرا تا زمانی که آکسفوردها حضور داشتند، این مدل سر از دنیای کفش در آورد؟ حقیقت پنهانی در این مسئله وجود دارد که به طور واضح، روشن و مشخص نیست. برخی معتقدند که کفش دربی در همان فاصله مابین کفش آکسفورد قدم‌های خودش را برداشته بود. برخی دیگر بر این باورند که ادوارد اسمیت-استنلی، هفده‌امین ارل درب بدلیل آن که پاهای بزرگی داشت و چکمه‌ها برایش دشوار بود، کفاش او کفش‌هایی با قابلیت باز بودن درز جلو برای او ساخت. پس این احتمال وجود دارد که تاریخچه کفش دربی به کفش آکسفورد هم رسیده باشد. هردو کفش به طور همزمان باهم وارد شدند نه به صوت جدا و تک.

کفش دربی مردانه در سال ۱۹۳۰

ویژگی کفش دربی

از ویژگی کفش دربی می‌توان به قسمت‌های مختلف آن اشاره کرد. از ۴ قسمت تشکیل شده و دارای یک چرم یک تکه است و به صورت درز باز در قسمت جلوی کفش طراحی شده است.

جزییات کفش دربی مردانه
جزییات کفش دربی مردانه

تفاوت میان کفش آکسفورد و دربی

با شناخت ویژگی هر یک از کفش‌های آکسفورد و دربی به طور جداگانه، می‌توان تفاوت میان آن‌ها را بررسی کرد. حق با شماست، این دو کفش خیلی شبیه به هم هستند. اما در جزییات کارکردی با یکدیگر تفاوت دارند. اصلی‌ترین فرق میان این دو کفش، بخش بندهای آنان است. بند کفش آکسفورد به صورت بهم چسبیده و کاملا بسته در قسمت جلوی کفش است. اما در کفش دربی اینطور نیست. ناحیه قرارگیری بند کاملا باز و به صورت آزاد و با فاصله از هم قرار گرفته‌ است. پس کفش آکسفورد یک سیستم زبانه با بند بسته دارد. اما کفش دربی سیستم زبانه با بند باز، به گونه‌ای که زبانه این کفش به طور جداگانه و غیر یکپارچه به رویه کفش متصل می‌شود. این نکات در امکان استفاده هر کدام از کفش‌ها تاثیر زیادی گذاشته. بدین صورت که کفش آکسفورد رسمی‌تر، اما دربی همه کاره‌تر.

تفاوت سیستم زبانه بند میان کفش آکسفورد و دربی

کفش بلاچر

بالاخره نوبت رسید به کفش بلاچر ( blucher shoes). کفش‌هایی با جزییاتی کمتر از کفش دربی و کاملا مشابه با آن. کفشی که می‌توان آن را در تمام طول سال پوشید. این بدان معنی است که شما برای پوشیدن آن‌ها نگران فصل مناسب نیستید! همچنین می‌توان آن‌ها را در مراسم مختلف استفاده کرد. یک کفش با ساختار کاملا یکپارچه و یک بخش تکه تکه در قسمت جلوی بند کفش. معمولا کفش‌های بلاچر نسبت به کفش دربی راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

کفش بلاچر مردانه
کفش بلاچر مردانه

تاریخچه کفش بلاچر

بلاچر با سبک بریتانیایی در ارتباط است و باعث می‌شود بسیاری تصور کنند که منشا آن‌ها از جزایر انگلیس است. در واقع می‌توان ریشه این نوع کفش را در جایی یافت که ارتباط چندانی با انگلستان ندارد، یعنی پروس. بلاچر به نام افسر ارتشی Gebhard Leberecht von Blücher در قرن هجدهم و اوایل نوزدهم میلادی نامگذاری شده است. این کفش‌ها برای اولین بار ایجاد شدند تا اطمینان حاصل شود که سربازان کفش‌های محکمی برای ادامه راهپیمایی‌های طولانی دارند. در نتیجه، این کفش‌ها به طور پیوسته به زمینه‌های غیر نظامی راه یافتند. با گذشت زمان، کفش blucher شخصیت خود را به دست آورد و کمد لباس‌ها را متعلق به خود کرد.

کفش بلاچر مردانه در سال 1990
کفش بلاچر مردانه در سال ۱۹۹۰

فرق کفش بلاچر با دربی

 کفش آکسفورد، دربی و بلاچر باهم کار ساده‌ای است. اما فرق کفش بلاچر با دربی چطور؟ این دو کفش تا حدی شبیه به هم هستند که تفاوت قائل شدن میان آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. تنها تفاوت جزیی میان آن‌ها در قسمت دوخت ‌تکّه‌ای اطراف است. در دربی دوخت اطراف به چند تکّه تقسیم شده و به پشت کفش می‌رسد. اما در بلاچر یک تکه است.

تفاوت دوخت تکه ای در کفش دربی و بلاچر

ست کردن لباس با انواع کفش آکسفورد، دربی و بلاچر

وجود این سه کفش در کمد لباس هر آقا ضروری است. اما از کدام کفش‌ بیشتر استفاده ‌می‌شود؟ پاسخ به این سوال به میزان درجه‌بندی رسمی بودن کمد لباس‌ها بستگی دارد. اگر همیشه در قرارهای کاری و جلسات مهم هستید و کت و شلوار لازمه همیشگی کمد شماست، پس داشتن تنوع مختلفی از کفش‌های آکسفورد به شما کمک بزرگی می‌کند. اما اگر ساختار پوششی راحت‌تر دارید و می‌خواهید استایل‌های نیمه رسمی و تقریبا کژوال‌تر داشته باشید، پیشنهاد من به شما خرید کفش‌های دربی و بلاچر درانواع مختلف است. تفاوت کفش آکسفورد، دربی و بلاچر در زیبا نشادن دادن استایل شما، بسیار موثر است.

کفش آکسفورد و بلاچر در استایل‌ مختلف

جنس کفش‌ آکسفورد، دربی و بلاچر

معمولا کفش آکسفورد بدلیل رسمی بودن، با متریال چرم مناسب‌ترین حالت در پوشش شماست. کفش دربی و بلاچر، در استفاده رومزمره بسیار پرکاربرد است. پس علاوه بر چرم متریال‌هایی از جمله جیر و یا بعضی پارچه‌ها در استفاده آن‌ها، امکان‌پذیر است. اما این بدان معنی نیست که کفش دربی چرم و بلاچر چرم استفاده نکنیم. پس در بخش جنس کفش، تفاوت کفش آکسفورد، دربی و بلاچر معنای پررنگی ندارد.

جنس مختلف کفش‌های آکسفورد، دربی و بلاچر

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish