روندهاو بحران اقتصادی از گذشته تا کنون فرصتی را برای مشتریان مد و فشن فراهم کرده تا با دید جدیدی نظاره‌گر تحولات و نوآوری این صنعت باشند.
هر چند که این نوآوری کار را برای برندهای فعال در این حوزه سخت‌‌تر کرده اما فراموش نکنیم همان‌طور که شارل پیر بودلر در کتاب نقاشی مدرن خود، مد را میل به ایده‌آل بودن می‌نامد، انتظار می‌رود این صنعت در هر شرایطی راه‌کاری نو و جدید را برای معرفی و همراهی خود با اجتماع ارائه کند.

مد برای رومی‌های باستان به معنای تازگی و آگاهی‌داشتن به زمان حال حاضر بوده است. هم‌اکنون این صنعت وارث گذشته است با وقوع هر بحران، پوششی تازه از خود را به مشتریانش نشان می‌دهد. روند رفتار خرید مصرف‌کننده با آنچه در جهان از نظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حال گذر است تغییر می‌کند.

مد به منظور پیشی گرفتن از این وقایع باید بالاتر از سطح امواج ناهمگون اقتصادی قرار گیرد و این مستلزم خلاقیت مد در ارائه خود به جهان پیرامون است. قدمی نو و سازگار.

صنعت مد و فشن از جمله صنایع پر سود و تاثیر گذار در فرهنگ اقتصادی جهان است. در همین خصوص به دنبال اپیدمی ویروس کرونا، این صنعت از زوایای مختلف مورد آسیب قرار گرفته است.

این در حالی است که تا قبل از بحران اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ که موجب تغییر و تحولاتی در طراحی صاحبان برندها شده بود، موارد بازدارنده دیگری تاکنون تاثیری در روند سریع مد نداشته است. اینجاست که صنعت مد و فشن باید بین گزینه تغییر و یا مردن یکی را انتخاب کند.

چرا که جهت‌گیری مجدد برای ایجاد یک اقتصاد جدید، ارزش‌ها و راه‌های دستیابی به تولید، توزیع و خرده‌ فروشی در صنعت مد و فشن به بینش و جسارت زیادی نیاز دارد.
در ادامه مطلب متوجه خواهیم شد که خلاقیت برندها با پیشرفت تکنولوڑی در بازار مصرف‌کنندگان چه تغییراتی کرده‌اند.

تغییر رفتار مصرفی مشتریان در مواجه با بحران اقتصادی

دوام صنعت مد و فشن در اپیدمی ویروس کرونا مانند شنیدن یک داستان تراڑیک است چرا که عادات، ترجیحات و احساسات خریداران تغییر کرده است.
این ویروس، تولدی خلاق و ایده‌آل است که باعث یک رنسانس جدید می‌شود.

بحران اقتصادی باعت شده که مشتریان در عادت‌های خرید خود مسئولانه برخورد کنند، عادتی که به مرور تبدیل به رفتار دائمی مصرف‌کننده می‌شود.
با این حال مد و فشن اولین قدم برای تغییر را برداشته است. برند Gucci در استایل جدید خود تغییراتی را مطابق با شرایط فعلی ایجاد کرده است. همچنین برند Bottega Veneta خیلی خلاقانه‌تر با طراحی‌های DanielLee (طراح مد)، به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه می‌دهد.

در همین حال وقتی صحبت از خرید واقعی می‌شود، برندهایی که میراث طولانی و ثبت شده‌ای دارند مانند Chanel و Hermes ایمنی خوبی را با توجه به طراحی‌ها و محصول، پارچه و قابلیت استفاده از محصول فراهم می‌کنند.

در میان این اپیدمی ویروس کرونا برندهایی که به دنبال ایجاد پایداری و موارد ذکر شده در پاراگراف بالا باشند دوام بیشتری دارند و مشتریان وفادار خود را در بخش آنلاین پیدا خواهند کرد.

در این دوره دیگر وقت خریدهای اضافی و مصرف‌گرایی نیست. مشتریان دنبال یک حجم و شکل خلاقانه با رنگ‌های خنثی که قابلیت استفاده بیشتری دارند، هستند.

با این حال این تنها یک شوک به زنجیره تامین و فروش نیست. به گفته Francesca Muston (VP Fashion Content at WGSN)، عادات و ترجیحات مصرف¬کنندگان تغییر کرده است و آن‌ها در این هرج و مرج عقب کشیدند و تصمیم دارند که با آگاهی پول و زمان خود را خرج کنند.

خلاقیت برندها در صنعت مد و فشن
Fashion and consumerism

خلاقیت و جسارت برندهای صنعت مد و فشن سوار بر امواج اقتصادی

امروز به نظر می رسد که جهان در آستانه رکود اقتصادی دیگر است. طبق گزارش کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، بحران کنونی بدترین وضعیت از زمان بحران «رکود بزرگ» دهه ۱۹۳۰ میلادی است. اپیدمی کرونا تاکنون سنگین‌ترین رکود اقتصادی در طی یک قرن گذشته است.

با احتساب ویروس فراگیر کرونا، تاکنون جهان با ۱۱ بحران اقتصادی مواجه شده است که در این میان اپیدمی جهانی کرونا، بحران اقتصادی (رکود بزرگ ۱۹۲۹-۱۹۳۹) و رکود اقتصادی ۲۰۰۸ تاثیر چشم‌گیری در روند صنعت مد و فشن داشته‌اند. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

تجربه خلاقیت برندها در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ که شروع آن با فشن‌شوی (A/W 2209) Lee Alexander McQueen با نام The Horn of Plenty شروع شد، نماینگر این است که طراحان و برند‌های مطرح با ورود به بحران، خلاقانه‌ و پر شور‌تر عمل می‌کنند.

برای مثال می‌توان به طراحی لباس‌های حجمی برند Balenciaga توسط Nicolas Ghesquiere، لباس‌هایی طراحی شده با خرده طلا توسط برند Prada هم‌چنین لباس‌های برند Balmain در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد.

تمامی این طراحی‌ها نماینگر روحی مبارز در فشن‌شوها و برند‌ها بود. شروع یک دوره جدید. این دوره هم‌چنین موجب کشف یک ثروت درونی و مخفی شد که می‌توان به تعمیر و بازگشت به لباس‌های قبلی خود با توجه به طرحی از Phoebe Philo اشاره کرد. به دنبال بحران اقتصادی، اصالت برندها در جای دیگری رونق پیدا می‌کند.

به طور مثال با وقوع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ طراحانی از جمله Christopher Kane, Erdem Moralioglu, Mary Katrantzou, Victora Beckham و …. به صنعت مد با رویکردی جدید ورود پیدا کرده و برندهای مستقل خود را ثبت کردند و این درحالی است که برخی گمان می‌برند که رکود اقتصادی به معنای مرگ صنعت مد و فشن است.

راه‌اندازی صندوق مد طراحان (BFC)، British Fashion Council که توسط Vouge به منظور اشتراک‌گذاری بهترین شیوه برای تجارت واقعی طراحان تاسیس شده از جمله دیگر اقدامات در این دوره بود.

خلاقیت برندها در صنعت مد و فشن
Creative Fashion

تاب‌آوری در دوره جدیدی از بحران

صنعت مد و فشن در سال‌های اخیر موارد مختلفی را تحت عنوان بحران تجربه کرده است که در ارتباط با هر یک از آن‌ها رفتاری منحصر به فرد انجام داده است.
به طور مثال تغییرات اقلیمی موجب به شکل‌گیری مد پایدار و رواج سیاست‌های پایدار و سازگار در زنجیره‌های تامین برند‌های مد شد. آنچه می‌توان از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ درس گرفت، ارزیابی ارزش‌ها و ایجاد ذهنیتی روبه رشد است که منظور از رشد، صرفاً موفقیت نیست.

با نگاهی به آینده می‌توان دریافت که نگرش، تاب‌آوری و خلاقیت شکل دیگری به خود می‌گیرد که می‌توان به حضور شبکه‌های اجتماعی و بستر آنلاین اشاره کرد.
شکل‌گیری بازارهای اینترنتی آنلاین با حضور اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ و اوج‌گیری آن در سال‌های اخیر، جامعه مصرف‌کنندگان صنعت مد و فشن را وارد سطح دیگری کرده است.

اپیدمی جهانی ویروس کرونا که می‌توان آن را تکرار رکود بزرگ دانست، تهدیدی مشترک در بین تمامی جوامع بوده که ما را کنار هم جمع می کند.
این گردهمایی موجب خلاقیت می‌شود و صنعت مد و فشن امروزه از پیشگامان عرصه تاب‌آوری است.

بطور مثال می‌توان به برگزاری Haute Couture پاریس (شامل برندهایی از جمله Chanel, Christian Dior, Jean Paul Gaultier, Maison Magiela, Schiaparelli و Givenchy) اشاره کرد که امسال به صورت دیجیتالی و آنلاین برگزار شده و امکان ترجمه را به منظور دسترسی همه به این فشن‌شو فراهم آورده‌ است.
این موضوع می تواند مصداقی باشد برای تحول رویکردها در رکود بزرگ (۱۹۲۰-۱۹۳۰) و رکود حاصل از بحران کرونا باشد.

لباس‌های لایه‌ای، تک رنگ، لباس‌های ابریشمی، دامن‌های سارونگ، پانچو و استفاده بیشتر از اکسسوری در لباس‌ها ازجمله خلاقیت‌ها در رکود بزرگ (۱۹۲۹-۱۹۳۹) است.

نگاهی به خلاقیت Balmain و Dior در فشن‌شو Haute Couture 2020

Balmain

Balmain در فشن‌شو جدید خود با نگاهی خلاقانه به گذشته و زمان حال می‌نگرد. Balmain اولین بار در سال ۱۹۴۵ در جریان جنگ جهانی دوم به همت Pierre Balmain راه‌اندازی شد.

طراحی‌ها در آن دوره نمادی از امید، ترمیم و رشد بود. در واقع می‌توان آن را جلوه‌ای از روح مبارز صنعت مد و پوشاک دانست. و اما امروز Olivier Rousteing طراح فرانسوی که از سال ۲۰۱۱ مدیرخلاق برند Balmain است با همکاری Beyonce, Andrew Makadsi و Jean- Chales Jousni، رقصنده، نمایش را با حضور ۲۱ مدل که به فاصله ۲ متری از یکدیگر ایستاده بودند در رودخانه (Rives de la seine a paris) برگزار و اجرا کرد.

فضای این رویداد آنلاین، برج ایفل را تا خیابان نوتردام نشان می‌داد چرا که Rousteing هدف از این کار را نشان دادن فضایی گسترده و خلاقانه به مردم می‌پندارد.

هم‌چنین این فش‌شو آنلاین به طور گسترده به تاریخ ۵ ڑوئیه در TikTok به نمایش گذاشته شد. این اجرا همزمان با ۷۵ سالگرد Balmain بود و با هدف نگاهی به گذشته تا کنون از جنگ جهانی دوم تا جنگ با اپیدمی کرونا بود. یک پردازش همه‌گیر. هم‌چنین این اجرا را می‌توان پاسخی هنری به جنبش #Bkack_Lives_Matter دانست.

Dior

این‌بار دیور، کالکشن جدید خود را در هفته Haute Couture پاریس با طراحی Maria Grazia Chiur، طراح مد و فشن ایتالیایی به نمایش گذاشت.
زمان جنگ جهانی دوم به خاطر کمبود پارچه، کوتوریست‌ها در نمایش‌های خود از لباس‌های مینیاتوری (لباس‌هایی را طراحی می‌کردند که به اندازه یک‌سوم بالا تنه را پوشش می‌داد.

طراحی‌های مینیاتوری که در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است) استفاده می‌کنند در همین خصوص Chjuri طراح دیور در طراحی‌های خود از این موضوع الهام گرفته است.

لازم به ذکر است که این اقدام طراح دیور با توجه به اپیدمی کرونا و آنلاین بودن Haute Couture است چرا که Dior هم مثل Balmainاین بیماری را یک نوع جنگ می‌خواند که روزانه کشده می‌دهد و موجب بحران اقتصادی در جهان شده است.

تغییر لباس‌ها از گذشته تا به امروز همگام با تغییر و تحول جهان. در گذشته شاید فقط توپ، تفنگ و ویرانی نماد جنگ بود اما امروز ما در حال جنگ هستیم. جنگی بیولوژیک و متفاوت.

لازم به ذکر است که در همین خصوص Chiuri با همکاری Matteo Garrone، کارگردان ایتالیایی فیلم پلنگ صورتی، یک فیلم سورئالیستی با عنوان «Le Mythe Dior» برای دیور ساختند.

این فیلم که به منظور نمایش دیجیتال هفته Haute Couture ساخته شده‌است، داستانی بیش از ارائه و معرفی لباس‌های خود دارد.
فیلم با الهام از تصاویر و اکسسوری های مینیاتوری در طراحی لباس‌ها شروع می‌شود و ما را در مسیر تکامل و تغییرات طراحی‌ها به پیش می‌برد. به منظور تماشای فیلم کلیک کلیک کنید.

آزمایشی برای صنعت مد و فشن

بحران اقتصادی را می‌توان بیشتر عاملی برای پیشرفت صنعت مد و فشن دانست چرا که بحران یک تهدید است.
تلاش برای بقا و زنده ماندن، برندها را وادار به خلاقیت و ارائه‌ای متفاوت و نو از خود می‌کند. این یک آزمایشی جهت پیشرفت است.
ما هنوز نمی‌دانیم که چگونه اقتصاد و روش زندگی ما تغییر خواهد کرد اما می‌دانیم که در برابر این بحران مقاومت بیشتری خواهیم کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish