در سالهای اخیر شاهد بودیم که برندهای معروف دنیای مد دست به طراحی لباس برای زنان محجبه زدهاند. اما آیا واقعاً طراحی برای حجاب امری نوظهور است؟ فکر میکنید انگیزهی طراحان از این که برای زنان با حجاب لباس، طراحی می کنند چیست؟
آیا سودی هم برای برندها در پی دارد؟ برای بیشتر دانستن در این زمینه نیاز داریم کمی به عقب برگردیم و تاریخچهی برندهای مطرح در مورد حجاب را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا در این زمینه با هم صحبت کنیم.
همانطور که در مقالههای گذشته توضیح دادیم حجاب امری جا افتاده در میان بشر است و زنان مسلمان همیشه برای فعالیتهای اجتماعی خود نیاز به پوشش مناسب دارند. درست است که حجاب هنوز هم بحثی جنجالی در جهان میباشد اما بسیاری از مسلمانان به آن اعتقاد دارند و همین امر سبب میشود که تولیدکنندگان پوشاک و طراحان فشن در دنیا گوشهی چشمی هم به درآمد آن داشته باشند.
چگونگی شکل گیری برندهای حجاب
زمانی بود که خانمهای شیکپوش تنها با مراجعه به مزونهای شخصیدوز می- توانستند از هنر و سلیقهای که مدنظرشان بود استفاده کنند و چندین سال زمان برد تا برندها به گونهای که هم اکنون در دسترس هستند، توانستند جای خود را در میان مردم باز کنند و به عنوان مدلهای خاص و آماده برای استفاده از آنها استقبال شود.
در این میان جای خالی برندی که برای زنان باحجاب کار کند بسیار خالی بود. هر وقت حرف از حجاب میشد ناخودآگاه ذهنها به سمت رنگهای تیره سوق پیدا میکرد و اگر کسی میخواست هم با حجاب باشد و هم شیکپوش یا باید به مزون های خاص مراجعه میکرد و یا اگر دستی در هنر داشت خودش لباس مناسبی بنا بر ویژگی خودش تهیه میکرد.
و بالاخره زمانی رسید که این نیاز به چشم آمد و تا جایی پیش رفت که سرمایهداران متوجه سود سرشارش شدند. مگر میشد از چنین بازاری صرف نظر کرد؟ حدوداً از دهه ی ۸۰ میلادی با چنین برآوردی از سود فراوان حتی فروشندگان مواد غذایی در اروپا و طراحان مد در آمریکا شروع به واردات و تولید ملزومات حجاب برای مسلمانان کردند.
البته این اتفاق به طور رسمی شکل نگرفت اما گسترش روز به روز آن و گرایش مسلمانان به مد و زیبایی اتفاق این روزهای دنیای مد را رقم زد. شاید از نظر بسیاری از سیاست مداران چنین امری نمی توانست اتفاق بیافتد اما واقعیت چیز دیگری بود.
فائقه شیرازی دانشمند دانشگاه تگزاس صنعت رو به رشد مد اسلامی را اینگونه توضیح میدهد: مد مسلمانان یک صنعت جهانی پر سود است و کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و ترکیه با همین سود راهی کشورهای غربی می شوند.
در سال ۲۰۱۰ روزنامه ی ترکیه ای milliyet بازار جهانی پوشاک اسلامی را حدود ۲٫۹ میلیارد دلار تخمین زد.
با احتساب سودهای میلیارد دلاری، بازار کار دیگر به صورتی نبود که بتوان از آن چشمپوشی کرد و همین امر سبب شد برندها یکی یکی به سمت طراحی برای زنان محجبه متمایل شوند. یکی از مهمترین و چشمگیرترین اتفاقات در دنیای طراحی لباس حجاب در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد.
برندهایی که در زمینه ی فشن حجاب فعالیت می کنند
در هفته ی مد نیویورک ۲۰۱۶ شاهد برگزاری یک فشن از لباس های اسلامی و مد روز بودیم که تمام مدل ها با حجاب بر روی استیج حضور پیدا کردند.
یک مجموعه کامل که از جنس تورهای طلایی رنگ و دستدوزیهای فلزی در حاشیه های آن دیده میشد. همه ی مدل ها سرپوش هایی به رنگ طلایی، ابریشم صورتی و نقرهای داشتند. خانم حسبیان در مورد طرحهایش گفت که آن ها الهام گرفته از جاکارتا، پایتخت کشورش می باشد.
و در همان سال برندهای دیگر هم به سمت طراحی لباس برای زنان مسلمان قدم برداشتند، از جمله برند دلچه گابانا بود که مدل های مختلف عبا را برای زنان عرب به بازار فرستاد.
ویژگی خاص طرح های دلچه گابانا این بود که او از رنگ های زیبا و شاد برای کارهایش بهره برده بود. درست برخلاف پوشش زنان عرب که تا به امروز بیشترین رنگی که پوشیدهاند، رنگ مشکی بوده است.
دلچه گابانا از همان پارچه هایی که برای طرح های دیگرش استفاده می کرد در کالکشن حجابش هم بهره برد و این گونه نشان داد وقتی پای طراحی مد وسط باشد فرقی میان پوشش کامل و پوشش های دیگر نخواهد بود و زنان مسلمان هم میتوانند به همان زیبایی به چشم بیایند.
بعد از آن برندهای دیگری چون دیور، دی کی ان وای آمریکایی، H&M که از بلاگر محجبه برای ارائه ی طرح های مخصوص مسلمانان استفاده می کند، برند ورزشی نایکی که طراحی های لباس های ورزشیاش برای زنان محجبهی ورزشکار بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت هم به سمت طراحی برای زنان مسلمان رفتند. البته نام بردن از همهی برندهای تولید کننده برای زنان مسلمان کاری بسیار دشوار است و چه بسا تعدادی را از قلم بیاندازیم.
محصولات مورد استفاده برای زنان مسلمان
به هر حال موضوع برای برندها به قدری مهم و جدی است که آنها در میان کالکشنهایی که هر ساله برای فصلها ارائه میکنند کالکشنی را هم برای زنان مسلمان در نظر میگیرند.
نکتهی جالب توجه این است که وقتی حرف از طراحی لباس برای زنان مسلمان به میان میآید این طراحی ها شامل همه ی موارد پوشش و زیبایی می شود.
در این میان تولیدکنندگان کفش، اکسسوری، لوازم آرایشی و بهداشتی هم از این خط تولید استفادههای بهینه میبرند. به طور مثال به گزارش اقتصاد جهانی اسلامی در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ هزینهی مصرف کنندگان مسلمان در پوشاک و کفش در سال ۲۰۱۳ به ۲۶۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.
مد اسلامی و بازخورد جهانی
بیشترین کشورهایی که در زمینه ی طراحی کالکشن برای مسلمانان فعالیت دارند می توان از اندونزی، مالزی و ترکیه نام برد که با تعداد زیادی مسلمان که ساکن این کشورها میباشند و همچنین تولید پوشاک بالایی که دارند نه تنها بازار کشورهای خود و کشورهای همسایه شان را در دست گرفته اند بلکه بازار کشورهای غربی و عربی را هم در اختیار میگیرند.
در این میان اعتراض هایی مبنی بر این که پوشش متفاوت زن مسلمان سبب می شود تا نگاهها را به سمت او بکشاند شنیده شد و عده ای با این موضوع مخالفت کردند اما باز هم طراحی برای زنان مسلمان توانست تا جای ممکن بازار جهانی خود را به دست آورد و روز به روز هم بر تعداد کسانی که از این مدلها استفاده می کنند افزوده شد.
فکر می کنید چرا طی سه سال تولید و عرضه ی پوشاک برای زنان مسلمان رشد این چنینی داشته است؟
شاید تا چندی پیش مبنا بر این بود که سبک زندگی مسلمانی، افراد را محدود می کند اما سطح بالای آگاهی مسلمانان نسبت به عموم توانست این رشد را رقم بزند. هم اکنون چند بار در سال در کشور امارات هفتههای مد پوشاک زنان محجبه برگزار می شود که در آن ها برندهای مطرح هم شرکت میکنند و محصولاتی که پوشش مناسبی دارند را عرضه میکنند.
برای مثال سال گذشته در ماه آپریل”ایزابلا کاپوسانو” که لباس هایش بنا بر سلیقه ی زنان عرب و با آستینها و دامن بلند طراحی شده بود و تماماً هم دستدوز بود مورد توجه زنان خاندان سلطنتی عربستان سعودی قرار گرفت و توانست برخی از لباس هایش را که به قیمت ۳۷ هزار دلار بود به فروش برساند.
نکته ی جالب توجه دیگر این است که بعضی از برندها افرادی را در کشورهای مسلمان عربی برای طراحی خاص برای آنان مستقر کردهاند و آنها برای نوع پوشش و مدلهای جدید به زنان مججبه کمک میکنند و برایشان طراحی انجام می دهند.
علاوه بر این بلاگرهای مسلمان هم در زمینهی حجاب و در صفحات مجازی فعالیت های چشمگیری دارند و روز به روز به فالورهای آنها افزوده می شود.
با کنار هم قرار دادن این اتفاقات در دنیای مد و فشن اسلامی به این نتیجه می رسیم درآمدی که از این راه برای برندها حاصل می شود شاید با دیگر کالکشنها برابری کند و برای همین هر روزه به تعداد برندهایی که به سمت بازار برای اینگونه طراحی ها جذب میشوند افزوده میشود. در مقاله های بعدی با ما همراه باشید تا بیشتر با فشن و استایل زنان محجبه و دنیای آنها آشنا شویم.