در چند هفته‌ی گذشته، برندهای فشن از کالکشن‌های بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه‌ی خود رونمایی کردند و با این‌ که این کالکشن‌ها نسبت به هفته‌های مد قبلی سر و صدای کمتری داشتند، نحوه‌ی پرداخت به موضوع فشن بدون جنسیت در آن‌ها به بلوغ بیشتری نسبت به قبل رسیده بود. فشن بدون جنسیت در چند سال اخیر از مهم‌ترین موضوعات قابل توجه در دنیای فشن به شمار رفته است، اما این بار شاید برای اولین بار از کلیشه‌ها دور شده بود و جایگاهی متعادل برای خود پیدا کرده بود. این تعادل و بلوغ بیش از هر برندی در وتمان (VTMNTS)، اردم (Erdem) و پرادا به چشم می‌آمد، برندهایی که با مجموعه‌های قدرتمند خود، حوصله سر بر بودن هفته‌های مد مردان این فصل را کاهش دادند.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ وتمان

گورام گواسلیا، مدیر خلاق وتمان، که جزو تازه نفس‌های دنیای فشن به حساب می‌آید، با دو مجموعه‌ی اخیر خود ثابت کرده که تجربه تنها شرط موفقیت در دنیای فشن نیست. این طراح در کالکشن جدید وتمان که شامل آیتم‌هایی زنانه و مردانه است، از هویت و المان‌های خاص برند وتمان استفاده کرده و دریچه‌ای را به آینده‌ی روشن فشن بدون جنسیت باز کرده است. گورام در صحبت‌هایش پس از ارائه‌ی مجموعه‌ی جدیدش گفته که این کالکشن راجع به برابری جنسیتی است و به نظر می‌رسد این حرف فرای کلمات می‌رود و خود را در مجموعه نمایش می‌دهد.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان

فشن بدون جنسیت در کالکشن جدید وتمان بیشتر از اینکه راجع به لباس‌های باشد، راجع به موقعیت و شخصی است که آن‌ها را می‌پوشد. آیتم‌های کالکشن به شکلی طراحی شده‌اند که جنسیت آن‌ها را مدل‌ها مشخص می‌کنند و نه رنگ، متریال و دوخت آن‌ها. پرچمدار فشن بدون جنسیت در دید گورام گواسلیا قدرت است و پشت سر گذاشتن کلیشه‌های جنسیتی تنها با قدرتمند شدن گروه‌های اقلیت امکان پذیر است. این قدرت با قدم‌های محکم مدل‌ها روی رانوی و سرشانه‌های دوبل خود را در کالکشن نشان می‌دهد.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان

در کنار شلوار جین‌ها و کت‌های روی هم پوشیده شده، ترند لباس‌های کراپ شده نیز در این کالکشن توجه را به خود جلب می‌کند. نکته‌ی دیگری که بلوغ فشن بدون جنسیت را در این کالکشن نشان می‌دهد همین است، که ترندها دیگر به یک جنسیت تعلق ندارند و اگر در فشن امروز ترند لباس‌های کراپ را در مجموعه‌های زنانه می‌بینیم، در مجموعه‌های مردانه هم همان ترند را مشاهده می‌کنیم.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه وتمان

گورام گواسلیا که با ترکیب فشن خیابانی، آوانگارد و سیلوئت‌های معمارانه کالکشنی قوی به اهالی فشن ارائه کرد، اعلام کرده است که به زودی مجموعه‌ای دیگر از وتمان را در هفته‌ی اوت-کوتور پاریس نمایش خواهد داد، اقدامی غیر منتظره، اما هیجان انگیز.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ اردم

مفهوم فشن بدون جنسیت در مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه‌ی اردم، بیشتر از آن که کلیشه‌های جنسیتی را کنار بزند، آن‌ها را برای مردان قابل پذیرفتن می‌کند. اردم با این مجموعه اعلام می‌کند که پشت سر گذاشتن جنسیت در فشن می‌تواند با شروع استفاده از پارچه‌ها، رنگ‌ها و حتی احساساتی باشد که پیش از این برای مردان در نظر گرفته نمی‌شده است. پارچه‌های ابریشم ظریف در کنار رنگ‌ها، الگوها و جزییاتی که پیش از این با لباس‌های زنانه شناخته می‌شدند، حالا نمایانگر احساسات ظریف مردانه هستند که تا به امروز در جامعه نادیده گرفته می‌شدند.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم

اردم برای این کالکشن که دومین مجموعه‌ی مردانه‌اش است، از سدریک موریس، هنرمند و نقاش انگلیسی، الهام گرفته و عکاسی کالکشن را نیز در خانه‌ی او انجام داده است. پاپیون‌ها، شلوارهای گشاد و گل‌های پس زمینه همگی تداعی‌گر دهه‌ی ۴۰ میلادی و دنیای ذهنی این هنرمند انگلیسی هستند.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه اردم

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ پرادا

برند پرادا که فصل پیش با مجموعه‌ای نه چندان دل انگیز اهالی فشن را دلسرد کرده بود، این بار قدرتمندتر از پیش به هفته‌ی مد مردانه‌ی میلان بازگشت. یکی از انتقاداتی که به مجموعه‌ی قبلی پرادا شده بود، دوخت نامناسب کت‌های کالکشن بود. میوچیا پرادا و رف سیمونز، مدیران خلاق پرادا، برای خاتمه دادن به انتقادات و اثبات حرفه‌ای بودن خود، به شکل زیرکانه‌ای مجموعه را با چند کت و شلوار کلاسیک مشکی مردانه شروع کردند، بدون هیچ اکسسوری و جزییات اضافه‌ای. اما حرف‌های گفتنی میوچیا و رف همین جا به پایان نمی‌رسید و کم کم در ادامه‌ی کالکشن با مفهوم فشن بدون جنسیت آینده نگرانه از دیدگاه این دو ذهن خلاق آشنا شدیم.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا

میوچیا پرادا و رف سیمونز که بالاخره نقطه‌ی طلایی اشتراک خود را با یکدیگر در این کالکشن پیدا کرده‌اند، سراغ سادگی برای انتقال مفهوم فشن بدون جنسیت در این کالکشن رفته‌اند. آیتم‌های مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ پرادا تشکیل شده از آیتم‌هایی با الگوی ساده و به اصطلاح کلاسیک هستند، دیگر خبری از سرشانه‌های اغراق آمیز و برش‌های آوانگارد نیست. میوچیا در رابطه با کالکشن می‌گوید که لباس‌ها ساده هستند، اما ترکیبشان است که آن‌ها را غیر عادی جلوه داده. ترکیب پارچه‌ها، متریال‌ها، پترن‌ها و رنگ‌های غیر منتظره. سادگی در بخش دیگری از این کالکشن نیز مشاهده می‌شود، ترندهای فشن بدون جنسیت کنار گذاشته شده‌اند و بالاخره فشن بدون جنسیت حقیقی در پرادا متولد شده است. فشن بدون جنسیتی که بالاخره ریختی معاصر به خود گرفته و در دنیای امروز جایی برایش پیدا می‌شود.

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا

یکی از کلماتی که با نگاه به مجموعه‌ی مردانه‌ی جدید پرادا به ذهنمان می‌رسد، تضاد است. تضاد میان پارچه‌ها و رنگ‌ها، تضاد میان میوچیا پرادا و رف سیمونز و تضاد میان جنسیت‌ها. تضاد در مفهوم فشن بدون جنسیت هم جا خوش می‌کند، در نهایت قرارگیری این تضادها در کنار هم است که به فشن بدون جنسیت معنا می‌بخشد و این بار این تضادها به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند، مثل یک اوتفیت پرادای اصیل!

مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا
مجموعه‌ی بهار-تابستان ۲۰۲۳ مردانه پرادا

آینده‌ی فشن بدون جنسیت

با توجه به کالکشن‌هایی که در این فصل از برندها دیدیم، آینده‌ی فشن بدون جنسیت در دست الگو، اکسسوری و جزییات خارق‌العاده نیست، بلکه بیش از پیش در دست کسانی است که لباس‌ها را می‌پوشند و با قرارگیری در موقعیت‌های مختلف به آن‌ها هویت و معنای متفاوت می‌بخشند. فشن بدون جنسیت در آینده‌ی دنیای مد، بوم سفید رنگی است که هر کسی می‌تواند اثر جدیدی را در آن خلق کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish