جیانی ورساچه متولد دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ در ایالت رژیوکالابریا (Reggio Calabria) واقع در کشور ایتالیا، موسس این شرکت بود. وی همراه برادر بزرگترش سانتو و خواهر کوچکترش دوناتلا در کنار پدر و مادر خود فرانسیسکا، که یک خیاط بود بزرگ شد. او یک خواهر بزرگتر بنام تینا نیز داشت که در سن ۱۲ سالگی به علت بیماری درگذشت. جیانی همه چیز در مورد خیاطی و دوختن لباس را خیلی زود از مادر خود آموخت و توانست به وسیله علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباسها را طراحی کند و در مزون مادرش به فروش برساند. . او اولین موفقیت خود را زمانی نشان داد که طرح‌هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا، که یک کمپانی ایتالیایی در سال ۱۹۷۲ بود، فرستاد.
او تا قبل از سن ۲۵ سالگی که برای کار در زمینه طراحی مد به میلان برود در زمینه معماری تحصیل میکرد.در سال ۱۹۷۸ ورساچه اولین بوتیک خود را در میلان به وسیله دلا اسپیگا (della Spiga) افتتاح کرد ونخستین مجموعه لباس زنانه را تحت نام خودش ارائه کرد.خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند، و بوتیک های دیگر به این نام در سطح دنیا شروع به کار کردند. در سال ۱۹۸۵ ورساچه نام جدیدی را در امپراطوری مد دنیا قرار داد.
او در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه چشم طلایی به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان شد.
خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند و بوتیک‌های دیگر به این نام در سطح دنیا شروع به کار کردند. در سال ۱۹۸۵ ورساچه مارک Instante را در امپراتوری مد دنیا قرار داد. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه، سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوانترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود.
«پیراهن‌هایی برای اندیشیدن» نام نمایشگاهی بود که به کارهای گذشته ورساچه نگاه می‌کرد و در سال ۱۹۸۹ در میلان برگزار شد.در همان سال ورساچه نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را ارائه کرد.

در سال ۱۹۸۶ رییس‌جمهور وقت ایتالیا لقب شوالیه هنر را به جیانی ورساچه اهدا کرد.
در سال ۱۹۹۱ کمپانی ورساچه ادکلن ورساچه را وارد بازار کرد. جیانی در سال ۱۹۹۳ جایزه اسکار مد را به خود اختصاص داد و در سال ۱۹۹۵ به نیویورک رفت و اولین شعبه ورساچه در آمریکا را افتتاح کرد. در همین سال عنوان خلاق‌ترین طراح لباس را از منتقدین بلژیک به دست آورد.
متاسفانه در پانزدهم جولای سال ۱۹۹۷ جیانی ورساچه ۵۰ ساله، جلوی کاخ محل سکونت خود در میامی (فلوریدا) هدف شلیک گلوله ی یک قاتل زنجیره ای** قرار گرفت که منجر به مرگ وی گردید.
اندرو کونانن امریکایی (Andrew Philip Cunanan) یکی از قاتلان زنجیره ای تحت تعقیب پلیس FBI بوده، که در مدت سه ماه، پنج نفر رو به قتل رسانده بود. جیانی ورساچه آخرین آنها به حساب می‌آید. هشت روز پس از قتل جیانی، اندرو ۲۷ ساله در اتاق بالایی یک خانه‌ی قایقی برای جلوگیری از دستگیری توسط پلیس با شلیک گلوله دست به خودکشی می‌زند.

بسیاری از طراحان اعتقاد دارند که با مرگ ورساچه، نه تنها ایتالیا بلکه تمام دنیا یکی از نوگراترین هنرمندان خود را از دست داد. فرانکو زفیرلی دوست صمیمی جیانی می‌گوید: «ورساچه نجات‌دهنده هالیوود از گودال یکنواختی و روزمرگی بود.»
شهرداری میلان در بزرگداشتی که برای او در سال ۲۰۰۷ گرفته بود، اعلام کرد در قدردانی از فعالیت‌های این نابغه مد و طراحی، خیابانی را در مرکز پایتخت صنعتی ایتالیا به نام جیانی ورساچه نامگذاری خواهد کرد.
در سپتامبر همان سال، پس از قتل جیانی، برادرش سانتو ورساچه مدیریت کمپانی ورساچه را به عهده گرفت، و خواهرش دوناتلا ورساچه هم اکنون سرپرست تیم طراحی این شرکت است.آلگرا، دختر او وارث منحصر به فرد جیانی ورساچه است که بنا بر وصیت جیانی مالک ۵۰ درصد از سهام ورساچه شد. دانیل پسر دوناتلا، وارث مجموعه‌های نقاشی جیانی است. عمارت‌های بزرگ ورساچه در شهر کومو ایتالیا، میامی و نیویورک بخشی از دارایی او است.
جمله معروف «اعتقاد عمیقی به این حقیقت دارم که خلاقیت زاییده تنش و بحران ایده‌ها است» از دوناتلا ورساچه است.
گفته می‌شود که دوناتلا نخستین طراحی است که به جای استفاده از مدل‌های ناشناس و غیرمعروف، از افراد مشهور و برجسته استفاده کرد تا لباس‌های او را بر راهروهای نمایش و سایر رسانه‌های عمومی مانند تبلیغات، به دنیا نشان بدهند. دوناتلا برخی از دوستان خوب خود مانند مدونا و دمی مور را انتخاب کرد تا آنها را در مرتبه بالایی در بخش تبلیغات ورساچی قرار بدهد و آنها و سایر افراد مشهور درجه یک را به تصویر و شخصیت ورساچی بدل کند.

جیانی ورساچی تا زمان مرگش، خود سمت رهبری این شرکت را برعهده داشت. دوناتلا، خواهر او نایب رئیس شرکت و همچنین مسوول روش های توزیع و پخش ورساچی نیز بود. سانتو ورساچی، برادر جییانی، به همراه دوست هم دانشگاهی خود، کلودیا لوتی، شرکت مرکزی ورساچی

را اداره می کرد. انتظار می رفت که این شرکت در نیمه سال ۱۹۹۸ عمومی شود. بنابراین جیانی ور ساچی، اندکی پیش از مرگش، شروع به بازسازی سازمان شرکت کرد. برنامه ریزی شده بود که ۲۵ تا ۳۰ درصد دارایی شرکت به بورس سهام واگذار شود. جیانی ورساچی مالک ۴۵ درصد، دوناتلا ۲۰ درصد و سانتو ورساچی مالک ۳۵ درصد از سهام شرکت بودند.
دوناتلا اکنون یکی از طراحان ثروتمند و برجسته جهانی و در حال حاضر نایب رییس گروه ورساچه و رییس طراحان شعبه مد ورساچه است.
امپراتوری ورساچه به یک تجارت خانوادگی بدل شده است که یکی از نمادهای آن، بلندترین هتل دنیا، برج العرب در دبی است که به مجموعه وسیعی از مبلمان و تخت‌های ورساچه در اتاق‌های لوکس و گرانقیمت خود مجهز شده است.
ارم شرکت گاها بر روی محصولات به صورت اسم شرکت در محدوده ابی رنگ نوشته می شود اما لوگو اصلی شرکت طرحی از سر Medusa می باشد . در افسانه های یونان Medusa زنی بود که پس از رنجاندن خدایان به یک عجوزه تبدیل گشت . او در معبد آفرودیت توسط خدایی به نام Posidon اغوا شد و پس از آن موهایش که زیباترین قسمت آفرینش او بود به مارهایی تبدیل گشت و هر کس به او نگاه می کرد به سنگ تبدیل می شد . شاید این موضوع سمبل جالبی برای انتخاب یک کمپانی مرتبط با مد نباشد به خصوص با یاد آوری نگاهی که به سنگ شدن منجر می شود . اما Gianni Versace نسبت به ادبیات و افسانه های کلاسیک شیفتگی خاصی داشت و به دلیل تعاریف از زیبایی اولیه Medusa بود که این شکل را برای لوگو انتخاب نمود.

تعداد طراحان مد در جهان کم نیست اما مانند هر شاخۀ دیگری از هنر و صنعت، برخی از چنان شهرتی برخوردار شده‌اند که کمتر پیش می‌آید نامی از آن‌ها در گوشه و کنار دنیا به زبان بیاورید و کسی آن‌ها را نشناسد.

جانی ورساچه یکی از نام‌های آشنایی است که شما احتمالا برند این طراح بزرگ را بیشتر با لباس و عطر می‌شناسید. البته، محصولات برند ورساچه تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ پس اگر علاقه دارید تا درمورد این طراح معروف و برند مشهورش بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با ما همراه باشید.

جیانی ورساچی (یا جانی ورساچه) در دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ در کلابریای ایتالیا به دنیا آمد. او در خانواده‌‎ای رشد کرد که با جهان مد و دیزاین آشنا بودند و او این فرصت را داشت تا هنر طراحی مد را از مادرش بیاموزد. جانی ورساچه در طول دورۀ دبیرستان، دستیار مادرش بود و این کار را تا زمانی که مدرسه را تمام کرد، ادامه داد. براساس مستنداتی که نیویورک تایمز ارائه کرده، مادر جانی (یا جیانی ورساچه) خیاط بود و این موضوع به این نوجوان باهوش امکان داد تا با علاقه و استعدادش آشنا شود.

بعد از آن که ورساچه پا به دوران جوانی گذاشت، به میلان مهاجرت کرد تا در دهۀ ۸۰ میلادی برند ورساچه را تاسیس کند. او برای اینکه بتواند اهدافش را بهتر و با سرعت بیشتری پیش ببرد، خواهر و برادرش را نیز وارد این کسب و کار کرد. در حالی‌که برادرش به موارد مالی رسیدگی می‌کرد، خواهرش دوناتلا ورساچه در زمینه دیزاین و در سمت معاون او مشغول به فعالیت بود و پس از مرگ جانی، مدیریت خلاقیت‌های برند ورساچه را بر عهده گرفت. گفتنی است که او هنوز مدیریت این برند را عهده دار است.

جانی ورساچه در ادامه موفقیت‌هایش، در آمریکا و به کمک اعضای خانواده‌اش شعبه‌ای را تاسیس کرد.‌او هم‌چنین چاپ کتاب‌هایی در قطع کوچک را در دستور کار قرار داد که مدل‌ها و پوشاک ورساچه را در بر می‌گرفت که کار عکاسی آن را ریچارد آودن برعهده داشت.‌

ورساچه موفقیت‌هایی را که در اروپا به دست آورده بود،‌در آمریکا نیز تکرار کرد؛‌با این حال، در سال ۱۹۹۳ به سرطانی نادر دچار شد که فشار زیادی به او وارد کرد. این موضوع بهانه‌ای شد تا کم کم مسئولیت‌های خود را در برند ورساچه به دیگر اعضای خانواده‌اش واگذار کند؛جانی ورساچه تا پیش از مرگ نا به هنگامش در سال ۱۹۹۷، یکی از برترین طراحان مد تاریخ به شمار می‌رفت و امپراطوری عظیمی که او پایه‌گذارش بود، تا به امروز همچنان جزو مهم‌ترین قطب‌های مد جهان محسوب می‌شود.

جانی ورساچه به روابط خوبی که با سلبریتی‌ها و نوازندگان معروف داشت، مشهور بود.‌مدونا، استینگ، پرنس دایانا و التون جان تنها برخی از دوستان این طراح بزرگ به شمار می‌آمدند. براساس نوشته‌‌های دیلی تلگراف، ورساچه اولین برندی بود که تنها به تامین جامۀ ستارگان مشهور کفایت نکرد و به یک دوست نزدیک برای آن‌ها تبدیل شد.

نکتۀ قابل ذکر دیگر درمورد دلایل شهرت برند ورساچه،‌جذابیت لباس‌های او در مراسم فرش قرمز بود. جامه‌هایی که نام برند ورساچه را بر خود داشتند، چشمگیر و جسورانه به نظر می‌رسیدند و همین حس را درمورد بازیگر یا هنرمندی که آن لباس را پوشیده بود هم به ذهن القا می‌کردند. این موضوع تا به آنجا پیشرفت که لباس‌های ورساچه به نمادی از شجاعت برای کسانی تبدیل شد که تصمیم می‌گرفتند این لباس‌ها را به تن کنند.

نکتۀ جالب توجه دیگر، نمایش‌های مد ورساچه بود که در آن‌ها معمولا موسیقی راک پخش می‌شد و هر نمایش، گویی یک زمین‌لرزۀ کوچک به وجود می‌آورد! آن‌ها همچنین برای تاثیر بهتر نمایش‌هایشان از بهترین سوپرمدل‌ها استفاده می‌کردند تا جلوۀ لباس‌هایشان را چندین برابر کنند.

طراحان مد این برند معروف، همچنین برای چندین تئاتر مهم نیز لباس تولید کردند که این کار هم با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی جامعۀ هنری و مردم رو‌به‌رو شد. حتی در سال ۲۰۰۷، برای سالگرد درگذشت جانی ورساچی، تئاتری برگزار شد که طراحی تمام لباس‌های آن بر عهده برند ورساچه بود.

حتما تا به حال لوگوی ورساچه را دیده‌اید و احتمالا از خود پرسیده‌اید که نماد ورساچه چیست. واقعیت این است که داستان لوگوی ورساچه به افسانه‌های یونان باز می‌گردد. طی چند دهۀ گذشته، ورساچه نمادی از تجمل و زیبایی بوده است اما اگر در لوگوی این برند دقیق شوید، صورت زنی را مشاهده می‌کنید. این زن، مدوسا است که در افسانه‌های یونان به جای مو روی سرش مارهایی داشت و با نگاهش می‎‌توانست دیگران را به سنگ تبدیل کند. اما چرا چنین موجود افسانه‌ای هولناکی باید نماد برندی به این جذابی باشد؟

ورساچ

از آن‌جا که جانی ورساچه در بدو امر همواره یک طراح به حساب می‌آمد‌تا یک تاجر،‌طبیعی است که به هنر در لوگوی برند خود بیش از مسائل مالی اهمیت داده باشد.‌در حقیقت او این ایده را از یک طرح که در کف زمین یکی از ساختمان‌های مخروبه در رم وجود دارد،‌الهام گرفته بود.‌جیانی ورساچی در یکی از صحبت‌هایش درمورد این لوگو گفته بود به این دلیل مدوسا را انتخاب کرده، چون هیچ‌کس نمی‌توانسته از دید این موجود افسانه‌ای رهایی پیدا کند. ورساچه گفته بود که دوست دارد تا برندش نیز به همین شکل افراد را به خود جذب کند.

در سال ۱۹۹۷، زمانی‌که که جانی ورساچه قدم‌زنان به خانه‌اش در سواحل میامی بازمی‌گشت، مورد سوء قصد یک قاتل سریالی مسلح قرار گرفت و کشته شد. به باور بسیاری از منتقدان، او تا زمان مرگش در ۵۱ سالگی، ۲۵ سال زندگی حرفه‌ای مفید و تاثیرگذار در صنعت مد را از خود به جا گذاشت.

حدود یک هفته قبل از این‌که جانی ورساچه به قتل برسد، در نمایش مد آخرین مجموعۀ لباسش در پاریس شرکت کرده بود. براساس نوشته‌های دیلی تلگراف،‌برخی از معروف‎‌ترین سوپرمدل‌های جهان در این نمایش به همراه این طراح روی سکو رفته بودند و ۱۵ سال بعد از مرگ جیانی،‌خواهرش دوناتلا ورساچه، در سال ۲۰۱۷ برای یادبود برادرش در هتل ریتز پاریس دوباره این نمایش را بازسازی کرد.

۵ سال بعد، به مناسبت بیستمین سال‌مرگ جانی ورساچه،‌برخی مدل‌هایی که در آن زمان با او روی صحنه بودند،‌دوباره دور هم جمع شدند و نمایش مدی را در هفتۀ مد میلان، به یاد او برگزار کردند.

شما را با داستان زندگی جانی ورساچه آشنا‌کردیم و از مرگ نا به هنگام و غم‌انگیز او گفتیم.‌

ورساچ

با‌وجود این‌که موسس برند ورساچه سال‌ها است که درگذشته اما هم‌چنان این برند در سراسر جهان پرطرفدار و قدرتمند به فعالیت خود ادامه می‌دهد و منبع الهام علاقمندان به حوزۀ مد و طراحی لباس است.

همه چیز درباره برند ورساچه؛ از تاریخچه تا داستان موفقیت این برند لوکس

برند ورساچه

عکس از: Robert Alexander

ورساچه شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است که توسط جیانی ورساچه تاسیس شد. در این مقاله هر آنچه که می‌خواهید درباره این برند معروف بدانید، گفته‌ایم.برند جیانی ورساچه (S.r.l) یا به اختصار ورساچه، برندی است که به شرکت مد لوکس ایتالیایی تعلق دارد. این شرکت با نام خانه مد ایتالیایی به وسیله جیانی ورساچه در سال ۱۹۷۸ در شهر رجیو کالابریا (زادگاه جیانی و یکی از شهرهای ایتالیا) راه‌اندازی شد و در زمینه پوشاک، کیف و کفش، عطر و لوازم لوکس خانه فعالیت می‌کند. امروزه برند ورساچه، یکی از بزرگترین خانه‌های مد در جهان به‌شمار می‌رود.

تاریخچه و آغاز امپراتوری ورساچه

برند ورساچه

بیش از ۴۰ سال است که خانه مد ورساچه با محصولات باشکوه خود که آنها را با صنعت تفریح و سرگرمی و موسیقی پاپ ترکیب کرده، شناخته شده و به شهرت رسیده است.

جیانی ورساچه، یکی از بااستعدادترین طراحان اواخر قرن بیستم ایتالیایی، خانه مد ورساچه را سال ۱۹۷۸ در شهر رجیو کالابریای ایتالیا تاسیس کرد. او در همان سال اولین مجموعه مستقل مد خود را تولید کرد و بعدها با کمک برادر و خواهر خوش‌قریحه‌اش، امپراتوری بسیار موفق ورساچه را راه‌اندازی کرد.

ورساچه به دلیل خلاقیت‌های پرزرق و برق خود در تولید لباس و همینطور لباس‌های باشکوه صحنه‌های دیدنی تئاتر و همچنین طراحی‌های نوآورانه لباس‌های مردانه به شهرت جهانی دست یافت.

نام ورساچه با سبک زندگی مجلل و باشکوه گره خورد و در میان ثروتمندان به برندی که «باید» از آن خرید می‌کردند، تبدیل شد.

جیانی ورساچه اولین کسی در دنیا بود که جهان مد و موسیقی را به هم پیوند داد و میراثی فرهنگی از خود به جای گذاشت که پس از فوت او، خواهرش دناتلا ورساچه، طراح فعلی ورساچه، آن را اداره می‌کند.

درحقیقت، جیانی ‌ورساچه برای اولین بار مد و موسیقی «راک‌ ‌اند رول» را در فضای مد با هم تلفیق کرد و اثر قابل توجه‌ای روی موسیقی پاپ گذاشت. ورساچه سال‌ها طراح لباس هنرمندان مشهوری از جمله مایکل جکسون، تینا ترنر، التون جان و مدونا بود.

ادغام دو فرهنگ مد و موسیقی به‌سرعت تبدیل به روال قرار گرفتن هنرمندان در صف اول دنیای مد شد و آنها موجب اعتبار برندها در ذهن مصرف‌کنندگان شدند. جیانی ورساچه که خود تبدیل به یکی از افراد مشهور شده بود، توانست طراح لباس برجسته‌ترین افراد دنیا همچون پرنسس دایانا شود.

برند ورساچه، دایانا
دایانا، شاهدخت ولز و لباسی از برند ورساچه

دیدگاه خانه مد ورساچه که در واقع دیدگاه خود جیانی ورساچه بود، تولید محصولاتی بود که حس زیبایی و قدرت در زنان ایجاد کند.

لباس‌های ورساچه موجب شهرت بسیاری از بازیگرها و مدل‌های آن زمان شد. مثلا، الیزابت هارلی بازیگر معروف پیش از پوشیدن لباس «سنجاق سینه» شهرتی نداشت و وقتی او در فیلم «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» این لباس را پوشید بسیار مشهور شد.

لباس سنجاق سینه با نام «آن لباس» هم معروف شد. بیشتر قسمت‌های لباس با استفاده از سنجاق‌های بزرگ طلا به هم متصل شده بود. در فیلم چهار عروسی و یک تشییع جنازه، بازیگر زن (الیزابت هارلی) باید لباسی خاص به تن می‌کرد. هارلی با خانه‌های مد متعددی برای اجاره لباس تماس گرفت و از آنجایی‌که هارلی شهرت چندانی نداشت، آنها با درخواست او موافقت نکردند. سرانجام هارلی با یکی از فروشگاه‌های برند ورساچه تماس گرفت و دین اسلت (Dean Aslett)، مدیر بخش اجاره لباس، با این فکر که در رسانه‌ها دیده شوند، لباس سنجاق سینه را به او قرض داد.

لباس مشکی سنجاق سینه از پارچه‌های ابریشم و لاکرا و چندین سنجاق سینه دوخته شده است. این لباس در قسمت جلو و پشت آن از گردن تا نیمه بالاتنه باز است و با دو بند نازک روی شانه لباس روی تن باقی می‌ماند و یکی از پهلوهای لباس با ۶ سنجاق سینه بزرگ  طلا به‌ هم متصل شده‌اند.

برند ورساچه، سنجاق سینه
لباسی از برند ورساچه با نام سنجاق سینه

این لباس را که می‌توان یکی از بهترین تولیدات ورساچه دانست، شهرت جهانی پیدا کرد و تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود و الیزابت هارلی هم به لطف آن بسیار مشهور شد.

در طراحی‌های جیانی ورساچه از تزئینات بسیاری استفاده می‌شود که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. او سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت جایزه اسکار مد آمریکایی شد و همچنین جایزه ایتالیایی Maschera D’Argento را برای بهترین طراحی‌های لباس تئاتر برد.

برند ورساچه، لباس تئاتر
لباسی برای صحنه تئاتر از برند ورساچه
برند ورساچه، لباس ورساچه
لباسی از برند ورساچه برای بازیگران تئاتر

طراحی‌های ورساچه در موزه‌های معروف جهان مانند موزه میدان ملی شیکاگو، کالج سلطنتی هنر لندن و کوبه‌سیتی ژاپن و موزه Kunstgewerbe در برلین آلمان به نمایش گذاشته شده است.

برند ورساچه، موزه برلین
نمایش لباس‌های ورساچه در موزه برلین

مرگ نابهنگام جیانی ورساچه

جیانی ورساچه
جیانی ورساچه

خانه مد ورساچه پس از اینکه روی دنیای مد تاثیر بسزایی گذاشت، بنیانگذار خود را در یک حادثه مهلک از دست داد. سال ۱۹۹۷، جیانی ورساچه در مقابل خانه خود در میامی به وسیله یک قاتل زنجیره‌ای به نام اندرو کونانان هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. سپس قاتل او پس از این حمله، با همان اسلحه به زندگی خود پایان داد و پلیس و خانواده او هرگز دلیل مورد هدف قرار گرفتن ورساچه را نفهمیدند. کونانان در مدت سه ماه، حداقل ۵ نفر، از جمله ورساچه، را بی‌دلیل به قتل رسانده بود.

مرگ جیانی ورساچه مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت و به دنبال آن این برند افت شدیدی را تجربه کرد. برای مدتی به‌ نظر می‌آمد که این برند شکوه و جلال خود را از دست داده است اما داناتلا ورساچه خواهر جیانی جان این برند را از سقوط به ورطه نابودی نجات داد. داناتلا ورساچه جهت تازه‌ای به ورساچه داد و امپراتوری جدیدی ایجاد کرد.

داناتلا ورساچه، دیدگاهی نو

داناتلا ورساچه
داناتلا ورساچه

داناتلا ورساچه که تحت تاثیر برادر خود قرار داشت، با احیاء و بازتعریف سبک‌ ورساچه برای زمان مدرن توانست جایگاه و قدرتی در میان برندهای مد جهان کسب کند. او که در خانه مد برادرش طراحی می‌کرد، تصمیم گرفت راه برادر را ادامه دهد. طرح‌های دوناتلا ورساچه در عین ظرافت، سرکش و جسور است و توانسته با جسورترین هنرمندان موسیقی همچون لیدی گاگا و نیکی میناژ ارتباط برقرار کند.

برند ورساچه، لیدی گاگا
لیدی گاگا در لباسی از ورساچه

داناتلا با موفقیت توانست از خاکستر برخیزد و نام ورساچه را نجات دهد. او همچنان به تاثیر این برند روی فرهنگ عامه از طریق موسیقی ادامه داد و با جنیفر لوپز با لباس معروف «پیراهن سبز ورساچه» به شهرت خود افزود. لوپز این لباس را در مراسم اهدای جوایز گرمی (Grammy) در سال ۲۰۰۰ پوشیده بود.  یکی از موضوعات جالب این است که موتور جستجوگر تصویر گوگل، پس از اینکه این لباس به تن جنیفر لوپز رفت، راه‌اندازی شد.

جنیفر لوپز می‌گوید برای شرکت در مراسم جوایز گرمی، نمی‌دانسته چه لباسی ببوشد که متخصص مد او به او لباس سبز ورساچه را پیشنهاد می‌دهد. جنیفر در مورد لباس چندان هیجانی نداشته و بیشتر خود برنامه جوایز گرمی او را هیجان‌زده کرده یوده است و وقتی روی فرش قرمز  قدم می‌زده‌ است، توجه همه را به خود جلب می‌کند و در آن زمان عبارت «لباس سبز جنیفر» تبدیل به یکی از عبارت‌های پر جستجو در گوگل می‌شود و دقیقا از همان زمان مدیران موتور جستجوی گوگل، بخش جستجو با تصویر در گوگل را راه‌اندازی می‌کنند.

این مدل لباس ورساچه از جنس شیفون ابریشمی است. پارچه آن شفاف و با تصاویر چاپ‌شده از برگ‌ و الگوهای درخت بامبو مناطق استوایی است. قسمت یقه برش کمی دارد و جلوی لباس بسیار باز است. همچنین کمر با سنگ‌های کوارتز لیمویی رنگ تزیین شده است.

برند ورساچه، پیراهن سبز ورساچه
لباس سبز جنیفر لوپز

این لباس هم مانند لباس مشکی الیزابت هارلی توجه رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرد و در میان برجسته‌ترین لباس‌های برند ورساچه قرار گرفت. جنیفر لوپز هنوز این لباس را در کمد لباس خود نگه داشته است و البته یک نمونه دیگر از این لباس در موزه گرمی نگه داشته می‌شود.

ورساچه به‌تدریج تبدیل به نمادی درخشان از ثروت و نفوذ آمریکا شد. از وقتی که شهرت دوناتلا به عنوان طراح به دنیای هالیوود رسید، برند ورساچه با طرح‌های اوت-کوتور (Haute couture)، مد پوشاک آماده (پوشاکی که در سایزهای استاندارد و نه به سفارش یک فرد خاص دوخته و آماده فروش می‌شود)، کفش و لوازم جانبی (اکسسوری) که تمامی آنها مورد استفاده مشاهیر قرار گرفتند، بر دنیای مد تسلط یافت.

اوت-کوتور واژه‌ای فرانسوی و به معنای دوخت در سطح بالا یا دوخت سفارشی است و به تولید پوشاک و لباس‌های انحصاری و سفارشی در صنعت طراحی مد اطلاق می‌شود. در واقع به لباسی اوت-کوتور گفته می‌شود که مختص مشتری و مطابق با اندازه‌های او آماده شود. در این نوع دوخت، لباس از ابتدا تا انتها با دست و با استفاده از پارچه‌های مرغوب و با کیفیت بالا و گرانقیمت دوخته می‌شود. این لباس‌ها را دوزندگان ماهر و با تجربه با دقت بسیار بالایی می‌دوزند. با توجه به اینکه برای دوخت هر لباس اوت-کوتور وقت و زمان و هزینه بالایی صرف می‌شود، این نوع لباس‌ها بسیار گران هستند.

در حال حاضر ورساچه تحت برند آته‌لیر (Atelier) ورساچه لباس‌های اوت-کوتور تولید می‌کند و مجموعه بهار و تابستان امسال آن، طرح‌هایی بسیار زیبا در خود دارد.

ورساچه در فرهنگ پاپ

نام خانوادگی ورساچه با تلاش جیانی و دوناتلا به برند ورساچه تبدیل شد و به دلیل ادغام آن با موسیقی پاپ مورد توجه دنیای موسیقی و رسانه‌های سرگرمی و به‌ویژه مخاطبان جوان و شهری قرار گرفت.

لیدی گاگا که تحت تاثیر شکوه این برند قرار گرفته است برای ادای احترام به داناتلا، آهنگی با همین نام و در وصف او و طراحی‌هایش خوانده است.

گروه رپ Migos هم ترانه‌ای با نام «ورساچه» خواند که بسیار معروف شد. همچنین فیلمی از خانه مد ورساچه برای برنامه تلویزیونی «لایف‌تایم» ساخته شد. این فیلم در مورد آغاز کار جیانی ورساچه، مرگ او و افول این برند و ظهور دوباره آن و قدرت گرفتن دوناتلاست. اما دوناتلا ورساچه این فیلم را اثری تخیلی نامید و آن را تایید نکرد.

مدوسا، لوگوی ورساچه

برند ورساچه، مدوسا

لوگوی ورساچه با سر مدوسا، زنجیره یونانی و بخش‌های مربوط به طراحی زنجیر طلا شناخته شده است. دوناتلا در مورد سر مدوسا می‌گوید، «در افسانه‌های اساطیری یونان، مدوسا زنی اغواگر بود که می‌توانست با یک نگاه دیگران را سنگ و در واقع میخکوب کند، که به نظر من این ویژگی برای یک برند عالی است. اما مدوسا نماد منحصر به‌فردی است که قدرت را نشان می‌دهد. قدرتی که ادامه راه کاری را میسر می‌کند.»

این لوگو با استفاده از سر مدوسا می‌خواهد کاری کند زنان و مردان با استفاده از سبک زیبا و جسور برند ورساچه احساس قدرت و جسارت کنند.

محصولات ورساچه

نام ورساچه، علاوه‌بر پوشاک، در حال حاضر با طیف وسیعی از لوازم مد روز، از اوت-کوتور گرفته تا وسایل خرده‌فروشی، اکسسوری، ساعت، عینک، کیف و کفش گره خورده است و تمامی تولیدات این برند در دسترس همه قرار دارد.

خط تولید آته‌لیر ورساچه یک خط تولید سفارشی لباس دست‌دوز و منحصر‌ به‌فرد در زمینه مد و لباس مجلسی است که مسئول دوخت لباس مجلسی برای مشتریان بین‌المللی، مانند جنیفر لوپز، کلودیا شیفر و آنجلینا جولی است.

پوشاک آماده برند ورساچه هم بسیار زیبا و مناسب زنان و مردانی است که از ظاهر شیک و جذاب خود برای نشان دادن قدرت و ابهت خود بهره می‌برند.

مجموعه اوت کوتور ورساچه بسیار ظریف و خاص هستند اما باز هم از خطوط قوی و رنگ استفاده می‌کند تا تضادی زیبا بین خطوط سخت و نرم ایجاد کند. برند ورساچه به خاطر سبک شیک و مد روز خود مشهور و مورد توجه است.

جیانی ورساچه قبل از مرگ، سال ۱۹۸۹ ورسس ورساچه، اولین خط  تولید ساعت را ایجاد کرد و آن را به خواهرش دوناتلا هدیه داد. بعدها سال ۲۰۰۹ این خط دوباره فعال شد و از همان موقع تاکنون فعالیت خود را حفظ کرده و زیبایی محصولات خود را به نمایش می‌گذارد.

برند ورساچه، ساعت

ورساچه همچنین در تولید کفش‌های بسیار زیبا و جذاب، کیف دستی و عینک آفتابی معروف است.

طراحی کفش‌های آنها الهام گرفته از کفش‌های یونان باستان با طراحی مدل جدید است.

کفش ورساچه

کفش‌های ورساچه از باکیفیت‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مواد تولید می‌شود و بسیار باشکوه و دیدنی هستند.

کیف دستی و عینک

برند ورساچه، کیف‌های پرفروش

وسیله‌ای که می‌تواند کفش‌های ورساچه را تکمیل کند، کیف است. کیف‌های برند ورساچه بسیار زیبا و دیدنی هستند. این کیف‌ها معمولا در سایزهای بالا تولید می‌شوند و روی آنها طرح‌هایی از سر مدوسا، کلید یونانی یا سوزن و سنجاق سینه طلا دیده می‌شود.

عینک‌های تولید ورساچه هم ویژگی‌های خاص این برند را دارند و با اندازه‌های بزرگ و طرح‌های دیدنی خود توجه همه را به خود جلب می‌کنند.

لوازم دیگر ورساچه

ورساچه دستی هم در تولید عطرهای مردانه و زنانه، مبلمان و لوازم لوکس خانه، مثل میز و صندلی و ظروف زیبا دارد. این برند مدام خط تولید محصول جدیدی راه‌اندازی می‌کند و زیر نظر دوناتلا ورساچه به رشد خود ادامه می‌دهد.

برند ورساچه، مبلمان

همچنین ورساچه با الهام گرفتن از نوعی زره سبک، پارچه‌ای به نام اورتون (Oroton) را طراحی کرد که به نمادی برای این برند تبدیل شد. علاوه‌بر این، ورساچه نوعی لباس باله برای تئاتر «لا اسکالا» طراحی کرد.

ورساچه و شبکه‌های اجتماعی

برند ورساچه، شبکه اجتماعی اینستاگرام ورساچه

ورساچه برای جلب توجه خریداران غرق در دنیای دیجیتال، به‌ویژه جوانان، از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کند و بخشی از تبلیغات بازاریابی خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهد. این برند در فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام حساب کاربری دارد و محصولات خود را در آنجا تبلیغ می‌کند. در گذشته و پیش از حذف گوگل‌پلاس، ورساچه از شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس بیشتر برای تبلیغ ساعت‌های ورسوس استفاده می‌‌کرد.

شرکت ورساچه و حقوق کارگران

با وجود اینکه ورساچه در مرام‌نامه شرکت از توجه به حقوق کارکنان خود صحبت کرده است، این برند در میان برندهایی جا دارد که از نظر شفافیت در مورد حقوق کارگران و وضعیت کاری آنها سابقه خوبی ندارد. معمولا برندهای مختلف براساس چگونگی تولید محصولات و میزان توجه آنها به حقوق کارگران و مسائل جنسیتی رتبه‌بندی می‌شوند و برند ورساچه در کنار برندهای دیگر مانند دیور، شانل، مارک جکوبز و دالس ‌اند گابانا بدترین رتبه را دارند.

ورساچه از نظر شفافیت در مورد مسائل کاری و مالی کارگران خود و همچنین توجه به محیط‌زیست، فقط ۱۰درصد شفافیت داشته است.

در واقع مالکان برندها اول از همه، باید روی تمام روند تولید محصولات‌شان، از ابتدا تا انتها و زمانی که به بازار می‌رسند، نظارت داشته باشند و بدانند در کدام بخش کارگران تحت چه شرایطی کار می‌کنند. دوم‌ اینکه، خریداران محصولات هم باید بدانند کالاهایی که می‌خرند، چگونه تولید شده‌اند. برند ورساچه در به انجام رساندن این دو مورد اقدام موثری انجام نداده است.

اثر محصولات ورساچه روی محیط‌زیست

سال ۲۰۱۴ به دنبال شکایت از این برند مبنی بر یافتن اثراتی از مواد شیمیایی مضر در کفش و لباس کودکان تولید ورساچه، این شرکت اعلام کرد قصد دارد در استفاده از محصولات نساجی از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کند و در نظر دارد از مواد اولیه و فناوری دوستدار محیط‌زیست و پایدار بهره ببرد. سپس این برند تصمیم گرفت محصولات خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد شود. با این حال ورساچه هنوز در این زمینه اقدامات خود را به روشنی اعلام نکرده است.

محصولات ورساچه و حیوانات

ورساچه، حقوق حیوانات

دو سال گذشته (۲۰۱۹)، ورساچه تصمیم گرفت که از پوست کانگورو برای تولید محصولات خود استفاده نکند. سالانه ۳/۲ میلیون کانگورو به خاطر پوست‌شان کشته می‌شوند. البته این تصمیم پس از فشار از سوی بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران (PETA) اتخاذ شد. قرار شد این شرکت بدون استفاده از خز طبیعی محصولات خود را تولید کند.

اما این برند همچنان به استفاده از پوست حیوانات دیگر از کروکودیل گرفته تا مارهای پیتون و مارمولک‌ها ادامه می‌دهد. مخالفان استفاده از پوست و بخش‌های مختلف حیوانات برای تولید لباس می‌گویند، هیچ حیوانی نمی‌خواهد جان خود را فدای مد کند.

در واقع برای تولید محصولات با پوست حیوانات، پوست آنها را زنده زنده از بدن‌شان جدا می‌کنند تا پوست سالم و بی‌نقص بماند. به‌طور مثال، مارها را به درخت میخ می‌کنند و پوست آنها را همانطور که زنده هستند، می‌کنند. این حیوانات به دلیل سوخت‌وساز آرام بدن‌شان، ساعت‌ها طول می‌کشد تا بمیرند.

هر کدام از این حیوانات برای اینکه مشتریان از زیبایی کیف، کفش، کمربند و هر محصول دیگر لذت ببرند، زجر و عذاب فراوانی را تحمل می‌کنند.

همچنین ورساچه هنگام تولید عطر و دیگر لوازم آرایشی و بهداشتی از آزمایش روی حیوانات استفاده می‌کند و از این نظر هم حقوق حیوانات را نقض کرده است.

کلام آخر

خرید لباس‌ و لوازم باکیفیت که مدتی طولانی از آنها استفاده شود به محیط‌زیست کمک فراوانی می‌کند. اگر می‌خواهید از محصولات برند استفاده کنید، امیدوارم این مقاله بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد و خرید خوبی داشته باشید. اگر تجربه‌ای از خرید از این برند دارید که می‌تواند راهنمای خوبی باشد، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish