پارچه اساسی ترین ماده در تهیه لباس است. این ماده دارای ویژگیهایی از جمله جنس ، بافت ، رنگ ، نقش و نگار ، خطوط و … است.که هرکدام از این عناصر به صورت مجزا دارای ویژگی های خاصی هستند که در شکل گیری لباس و ظاهر افراد مؤثر اند.

بطوری که به کارگیری صحیح و بجا از آنها درتهیه لباس می تواند باعث ایجاد تناسب و زیبایی اندام و لباس شود. خطوط و اشکال یکی از این عناصر است که با شناخت ویژگی ها و خصوصیات هریک از آنها می توان تأثیر بصری و روانی خاصی را در لباس ایجاد کرد.

هر خط از خصوصیات بصری و روانی ویژه ای برخوردار است و نسبت به فضایی که به کار گرفته می شوند ، کیفیت (پهنا) ، تعداد، رنگ ، طول و…. خصوصیاتش را بروز می دهد و با تآثیر گذاری بر آن فضا ، موجب خطای دید و برانگیختن نوعی حس در بیننده می شود.

هنگامی که چشم شکلی را مشاهده میکند،مجموعه ای از خطوط را می بیند که در ساختن آن شکل نقش دارند. که با تفکیک و دسته بندی این خطوط ما به انواع خطها روبرو می شویم که همه آنها زیر مجموعه دو گروه اصلی و پایه ، یعنی خطوط مستقیم و خطوط منحنی هستند.

انواع خط ها

خطوط افقی، عمودی، مایل زیر مجموعه خطوط مستقیم هستند و از طرفی همین خطوط می توانند به صورت خط های منقطع ، ممتد ، شکسته و یا زاویه دار تغییر شکل یابند.

خط منحنی که بخشی از دایره است نسبت به درجه انحنا متغیر است و به شکل مواج و مارپیچ ظاهر میشود.

ویژگیهای خطوط افقی و عمودی

چشم دربرخورد با خط پیامی را به مغز ارسال می کند وچشم بدون توقف در امتداد خط حرکت کرده و مغز بدون توجه به اندازه واقعی خط مورد نظر ، آن را درازتر تصور می کند بنابراین خط افقی موجب می شود تا حرکت چشم به سمت کناره ها دوام یابد و خط را وسیعتر ببینیم و خط عمودی به دلیل هدایت حرکت چشم ها به سمت بالا و پایین ، بلندتر تصور می شود.

تاثیر روانی خطوط

خط افقی

خطی آرام ، بی هیجان ، غیرفعال و وسیع است و چنانچه در یک لباس بکاربرده شود آرامش ولطافت خاصی می آفریند. بدین سبب این خطوط درلباس های بچه گانه و راحتی بیشترین استفاده را دارد. این خط اندام را پهن و کوتاه به نظر می رساند.

خطوط افقی در لباس

 خطوط افقی در لباس

خط عمودی

خط عمودی خطی نیرومند ، فعال ، ایستا و بادوام است که وقار و تناسب موقّرانه ای به لباس می بخشد. این خط به دلیل ویژگیهایش درلباس های رسمی و برخی از لباس های کار استفاده می شود. خطوط عمودی اندام را بلند و باریک نشان می دهند.

خطوط عمودی در لباس

                                خطوط عمودی در لباس 

تصویر از خط عمودی لباس

 تصویر از خط عمودی لباس  

خط مایل

خطی عصبی ، مهیج ، بی ثبات و نشان دهنده ی سقوط است. این خط درلباس نسبت به خط افقی و عمودی جلب توجه بیشتری می کند و درعین حال خصوصیات روانی و بصری هردو خط افقی و عمودی را تواما داراست.

درجه شیب یک خط مورب موجب می شود تا به خط عمودی یا افقی نزدیک شود و ویژگیهای روانی خط افقی و عمودی را که به آن نزدیک است را بروز دهد.

ویژگیهایی مانند وقار، لطافت ، زیبایی و نافذ بودن از جمله خصوصیات آن به شمار می رود. این خط درلباس های شب بیشترین کاربرد را دارد و اندام را باریک و بلند مینمایانند.

خط مایل بر روی لباس

 خط مایل بر روی لباس

خطوط شکسته

بسیار مهیج ، عصبی و درعین حال نافذاند و تا اندازه ای خصوصیات خط مایل را داراست. خط شکسته از پیوست خطوط مایل به شکل V حاصل می شود چشم برروی شکل V حرکت کرده خیره می شود از این ویژگی ، برای جلب توجه به نقطه ای خاص از لباس استفاده میشود.

تکرار خطوط شکسته در لباس آن را خسته کننده جلوه می دهد و دربرخی مواقع نیز باعث بروز احساس خشم در بیننده می شود. بنابراین بهتر است در نقاطی خاص که لازم است مورد استفاده قرارگیرد.

مثلا : یقه ، خط ناحیه کمر و باسن استفاده شود. خطوط شکسته بسیارنافذاند و اندام را باریک و بلند می نمایانند.

خطوط شکسته بر روی لباس

 خطوط شکسته بر روی لباس 

نقش خط شکسته

 نقش خط شکسته

خط منحنی

خطی بدون خطر ، آرامش دهنده و موزون است. خط منحنی موجب می شود تا چشمها به سمت فضای داخلی و مرکزی دایره ای که خط منحنی قسمتی از آن است حرکت کند.

حسی از جنبش را القا می کند و هرچه قدر انحنای خط ، کمتر باشد ملایم و آرامتر به نظر می رسد ولی این خط با انحنای زیاد ، بی قرار و ناآرام جلوه می کنند. خط منحنی در لباس ها ی بچه گانه و لباس شب بیشتر بکاربرده می شود.

خطوط منحنی موجب می شود تا اندام درشت و چاق به نظر آیند.

نقش منحنی بر روی لباس

 نقش منحنی بر روی لباس

خطوط در لباس به شکل برش ، نقش های راه راه در پارچه و بافت پارچه به کارگرفته می شوند. که کیفیت هرخط از نظر تعداد ، طول ، پهنا ، رنگ ، فاصله بین خطوط، شیب و نحوه استقرارشان در فضا تاثیرات متفاوتی را بروز می دهد.

که با شناخت ویژگیها و تأثیر بصری و روانی و بکارگیری صحیح آنها می توان لباس و اندام را برازنده تر نمایان کرد. به عبارتی هرگاه فاصله بین خطوط موازی بیشتر باشد و یا خط پهن تر باشد با ایجاد خطای دید در چشم بیننده ، اندام چاق تربه نظر می رسد.

یا اینکه وجود تعداد زیادی ازخطوط باریک به صورت عمودی با فاصله کم از همدیگر باعث لاغر و بلند به نظر رسیدن اندام می شود. و به کارگیری چند خط دریک فضا موجب تضعیف شدت ویژگی های بصری آنها می شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish