مرگ مانفرد تیری موگلر طراح معروف مد فرانسوی یکی از خبرهای پر سر و صدای این روزهای دنیای مد و فشن بود. شاید اسم‌اش را نشناسید اما لباسی که کیم کارداشیان پوشیده بود و مثل پری دریایی شده بود که تازه از اقیانوس بیرون آمده و آب از او می‌چکد؛ یکی از طراحی‌های او بود. شاید هم از طرفداران عطر اَنجل باشیدکه یکی از پر فروشترین عطرها قرن بیستم بود و موگلر آن را به بازار داد. عطری که مشتری‌های پر و پا قرص‌اش هیلاری کلینتون و اوا مندز هستند. اما او فقط به خاطر طراحی‌های جسورانه و تخیلی‌اش معروف نبود؛ به صورت‌اش نگاه کنید تا بگوییم پشت این صورت بهم ریخته، که از مرگ بیرون آمده چه داستانی بوده!

موگلر اهل بدنسازی بود و سال ۲۰۰۳ بعد از اولین بازنشستگی از دنیای مد، وقت زیادی را روی این رشته گذاشت. ولی یکبار صورتش زمان تمرین در سالن بدجوری آسیب دید. انقدر که استخوان‌هایش شکستند. جالب است برایتان بدانید او در همین زمان رقصنده‌ای لاغر و جذاب بود و صورت استخوانی داشت اما بعد از این اتفاق راضی به جراحی‌های زیبایی نشد. روحیه جنگجوی او در زندگی انگار بیشتر به این قیافه شباهت داشت تا چهره قبلی. برای همین صورت پهن‌اش که او را شبیه ابرقهرمان فیلم‌های کلاسیک می‌کرد؛ هیچ تغییری نداد.

تیری موگلر درگذشت

مشت‌هایی که خورد آخر داستان تغییر چهره او نبود چون مانفرد یک تصادف وحشتناک هم داشت و بینی‌اش کامل از بین رفت. این بار دیگر مجبوب بود جراحی پلاستیک کند تا بینی‌اش درست شود که البته مثل قبل یا حتی کمی شبیه به آن نشد. شاید بگوییم که دیوانه‌ای برای خودش بوده! درست می‌گویید البته شاید هم بدشانس بوده چون با موتورسیکلت هم تصادف بدی کرد و یک تکه آهن توی پای‌اش رفت. موگلر با وجود تمام بلاهایی که سرش آمده بود راضی نمی‌شد به بیمارستان برود تا عملش کنند و می‌گفت سرم شلوغ است و من را بیهوش می‌کنند. اما داد و فریادهای جراح او را مجبور کرد تا عمل شود و آهن را از توی پای‌اش بیرون بیاورد. اگر این کار را نمی‌کرد اگر هم نمی‌مرد پای‌اش را از دست می‌داد.

موگلر که نمی‌توانست حتی در بیهوشی آرام باشد و بگذارد زمان از دست‌اش برود به جراح‌اش می‌گوید به شرطی عمل می‌شود که همان زمان کار صورت‌اش را هم انجام دهند و چانه له شده‌اش را که به گلگیر ماشین خورده بود؛ درست کنند! جراح هم قبول می‌کند و در زمان عمل یک تکه استخوان از لگن او برمی‌دارند و در چانه‌اش می‌گذارند. چند بار دیگر هم مجبور می‌شود صورت‌اش را عمل کند اما هیچ تکه پلاستیکی یا سیلیکونی در صورت‌اش ندارد و همه‌اش استخوان است. موگلر گفته بود اگر با موتور تصادف نکرده بود، هرگز به صورتش دست نمی‌زد، اما وقتی دیده که باید چانه‌اش را به طور کامل بازسازی کند گفته هم فال و هم تماشا و زیر عمل جراحی زیبایی ترمیمی هم رفته!

تیری موگلر درگذشت

حتما بخوانید…10 درس مهم از جورجیو آرمانی؛ از موفق‌ترین طراحان مد10 کت و شلوار طرح دار برتر امسال پاییز

این طراح مد واقعا خاص بود و هیچ چیز او به دیگر همکارهای‌اش که بیشتر آن‌ها با تیپ و قیافه های‌شان شناخته می‌شوند، شباهت نداشت. حتی فکرش را هم نمی‌کرد که مدام توی دوربین هاست و تصویرش ممکن است جذاب نباشد. بهتر است بگوییم به هیچ وجه برای‌اش مهم نبود که زیبا باشد و دوست داشت سرسختی درون‌اش و تجربه‌های زندگی که داشت در چهره‌اش هم پیدا باشد.

درباره او بیشتر بدانید:

مانفرد تیری موگلر سال ۱۹۴۸ در استراسبورگ به دنیا آمد. علاقه زیادی به طراحی داشت تا درس و مدرسه. برای همین از نه سالگی شروع کرد به یادگرفتن رقص کلاسیک و از چهارده سالگی وارد گروه باله شد. در همین زمان آموزش رسمی طراحی داخلی را در مدرسه هنرهای تزئینی استراسبورگ شروع کرد. وقتی ۲۴ساله شد به پاریس رفت و از ۲۶ سالگی یک طراح مستقل بود و خانه مد خودش را راه انداخت. خیلی هم طول نکشید که به دلیل رویکرد آوانگارد فوق‌العاده زنانه و تئاتری‌اش معروف شد.

تیری موگلر درگذشت

موگلر کارش را با طراحی امضا برای اشخاص سرشناسی مثل گریس جونز، دایانا راس و دیوید بویی شروع کرد. بعد که به طراحی لباس پرداخت، لباس‌های موزیک ویدئوی (too funky) جورج مایکل را طراحی کرد. طراحی لباس موزیک ویدئوی «تلفن» لیدی گاگا هم از کارهای موگلر است. لباس دمی مور در فیلم «پیشنهاد بیشرمانه» که یک زمانی معروف‌ترین لباس دهه نود میلادی به حساب می‌آمد هم از مهمترین طراحی‌های این هنرمند است که با رفتن‌اش بسیاری را غمگین کرد.

تیری موگلر درگذشت

مهمترین طراحی‌های مانفرد لویی موگلر

موگلر برای مت گالا سال ۲۰۱۹ لباسی برای کیم کارداشیان طراحی کرد که از فیلم Boy on a dolphin با بازی سوفیا لورن الهام گرفته بود. ساخت این لباس لاتکس هشت ماه طول کشید و طوری ساخته شد که انگار کسی که آن را پوشیده تازه از اقیانوس بیرون آمده و از او آب می‎‌چکد. موگلر بعد از اولین بازنشستگی در اوایل دهه ۲۰۰۰ بعد از تقریبا بیست سال این لباس را طراحی کرد. می‌گوییم اولین چون دوباره به کارش برگشت.

کاردی بی‌برای مراسم گرمی ۲۰۱۹ در آرشیو «خانه موگلر» آنقدر گشت تا به یادماندنی‌ترین ظاهرش تا به امروز در فرش قرمز ثبت شود. این لباس، لباس «تولد ونوس» از مجموعه مد لباس‌های بلند پاییز و زمستان ۱۹۹۵ موگلر بود.

تیری موگلر درگذشت

موگلر فقط برای کاردی بی‌سراغ مجموعه لباس‌های پاییز و زمستان سال ۱۹۹۵ خود نرفت. بلا حدید هم برای کت واک فشن شوی فلورانس در سال ۲۰۱۹ یکی از لباس‌های همان مجموعه را که یک سِت کامل مشکی بود به تن داشت و چشم‌ها را خیره کرد.

در اولین فیلم Sex and the City، کیم کاترال، یکی از بازیگران اصلی سریال و فیلم، کت زردی پوشیده که در اصل از مجموعه پاییز و زمستان ۱۹۸۸ موگلر بود. شخصیت کاترال در این فیلم که سامانتا جونزنام داشت، تعدادی از لباس‌های آرشیوی و طرح‌های قدیمی موگلر را می‌پوشید که در واقع طراح لباس این فیلم، پاتریشیا فیلد، برای‌اش انتخاب کرده بود.

لیدی گاگا در مراسم گرمی ۲۰۱۱ یک مینی لباس با چکمه‌های بلند را که طراحی موگلر بود، به تن داشت.

تیری موگلر درگذشت

در سپتامبر سال ۲۰۲۱ کاردی بی‌در افتتاحیه نمایشگاه Thierry mugger:couturissime که در پاریس برگزار شد با لباسی که پولک‌های قرمز خیره‌کننده داشت ظاهر شد در حالیکه کمتر از یک ماه از به دنیا آوردن دومین فرزندش می‌گذشت.

هیلاری کلینتون و اوا مندز بوی موگلر را می دهند

اما عطرهای موگلر ! او در  سال 1992 عطر aThierry Muglerngel را روانه بازار کرد که یکی از پرفروش‌ترین عطرهای قرن بیستم شد. از طرفداران مهم این عطر هیلاری کلینتون و اوا مندز هستند. در سال 1996 نسخه مردانه angel به نام angelmen یا a*men معرفی شد. در سال 2005 دومین عطر زنانه و بسیار محبوب این برند به اسم Alien به بازار عرضه شد. این دو نوع عطر سالانه بیشتر از 280 میلیون دلار فروش دارند.

حدود 163 عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت مربوط به برند موگلر است که اولین آنها در سال 1992 و جدیدترین‌شان  در سال 2021 وارد بازار شد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish