حرفه مدونا به‌عنوان یک فوق ستاره مشهور بین‌المللی، بهترین بخش از چهار دهه را فتح کرده و نمایانگر جایگاه وی به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان تاریخ است.

در حالی که استعدادهای موسیقی او مورد تحسین منتقدان جهان قرار گرفته است، این خواننده از زمانی که اولین بار جایگاه خود را در مرکز توجه جهان به دست آورد، روی جریان مد جهانی هم تأثیر به سزایی داشته است.

وقتی کسی به مشهورترین ظاهر مدونا فکر می‌کند شاید تصویری از یک لباس عروس را به خاطر بیاورد که وی برای اجرای آهنگ «شبیه یک باکره» در مراسم اهدای جوایز‌ام تی وی ۱۹۸۶ با  «جاه‌طلبی بلوند» سال۱۹۹۰ در ژاپن جهت ادای احترام به مرلین مونرو خود را به سبک آن درآورده بود.

البته مدونا در جهان مد خیلی بیشتر از برانگیختن چند مکالمه درباره انتخاب لباسش و یا ایجاد چند مد زودگذر در گوشه و کنار، تأثیرگذار بوده است.

وقتی این خواننده برای اولین بار پا به صحنه موسیقی گذاشت، شیوه‌ای که برای سبک کار خود به کار گرفت تا هویتش را نمایان کند، مفهومی تازه بود.

این موضوع پس از این که مدونا به ایفای نقش در اولین فیلم اصلی خود به نام «ناامیدانه در جست‌وجوی سوزان» در سال ۱۹۸۵ پرداخت، شایع‌تر شد و مشهود بود که مردم در گوشه و کنار جهان تلاش می‌کنند تا از کت چرمی، پاپیون‌های بزرگ مو، خرواری از جواهرات و شلوارهای گشاد او تقلید کنند.

لیز روزنبرگ روزنامه‌نگار سابق مدونا قبلا درباره اولین ملاقاتش با این ستاره جوان گفت‌وگو کرده است، از زمانی که او «با لباس سیاه مخصوص خودش و تعداد زیادی دستبند لاستیکی که روی هریک از مچ‌هایش بسته بود»، غرق در اعتماد به نفس ظاهر شده بود.

کاملا مشهود بود که این خواننده همان ابتدای حرفه‌اش از آن چه که بود و آن چه که می‌خواست بشود درک روشنی داشت.

الکس لانگمور یک طراح مد مشهور به ایندیپندنت می‌گوید: «من فکر می‌کنم مدونا یکی از اولین کسانی بود که خودش یک نشان تجاری محسوب می‌شد. او هویت خودش را داشت و به آن هم چسبیده بود.

او همیشه نمایانگر عصیان، نوآوری و تغییر است. او در مد پیشرو بوده است، مدام جلوتر می‌رود و درانتخاب لباس‌هایش راوی داستان است و از دهه ۱۹۸۰ تاکنون خودش را با مد معرفی کرده است.

انسجام انتخاب مد توسط  مدونا و هویتش او را تافته جدابافته از جمعیت کرده بود و الهام‌بخش طرفدارانش بود تا هویت رو به رشد خودشان را در این جریان پیدا کنند.

داگلاس کنلز که چهره‌ای علمی است در کتابش با عنوان «فرهنگ رسانه: مطالعات فرهنگی، هویت و سیاست‌های بین دوران مدرن و پست مدرن» اظهار داشت، تأثیری که مدونا در طول سال‌ها بر هواداران خود داشت (و در آینده هم خواهد داشت)، به خوبی می‌تواند «پدیده» توصیف شود.

او نوشت: «تغییر مداوم تصویر و هویت مدونا باعث آزمایش و خلق مد و سبک شخصی شد،تغییرات گاه و بیگاه و تأمل‌برانگیز او در ظاهر و مد نشان می‌دهد که هویت یک امر ساختگی است و چیزی است که هرکسی خودش می‌تواند تولید کند و به اراده هم می‌تواند دستخوش تغییر شود.

شیوه‌ای که مدونا مد را برای ساختن هویت خود در اختیار گرفت، آشکارا نشان داد که ظاهر و تصویر یک شخص به خلق آن چه که هست و یا دستکم چگونه ادراک شدنش کمک می‌کند.

این فقط سبک جسورانه مدونا نیست که بر جریان مد تأثیر گذاشت بلکه تمایل وی برای تغییر چهره‌اش در دل زمان هم عامل بود،این خواننده از ظاهر پانک خود در دهه ۱۹۸۰ و ظاهر پر زرق و برق قدیمی هالیوود در اسکار۱۹۹۱، به ظاهری راحت‌تر برای بیانش در فیلم «پای آمریکایی» تغیبر کرده است و پادشاهی‌اش را در طرح‌های لباس‌های مجلسی و مجلل شش سال قبل در نمایش نیمه شوی خود یعنی «سوپر بول» رکوردشکن نشان داد.

او باعث شده تا طرفدارانش حس کنند که این آزادی را دارند تا نسخه‌های مختلفی از خودشان را امتحان کنند، درست مثل عروسک‌هایشان.

کلنر می‌نویسد: «او با از بین بردن مرزهایی که به وسیله جنسیت غالب و دستورالعمل‌های جنسی و مد به وجود آمده است، مشوق آزمایش، تغییر و خلق هویت شخصی افراد است.»

مدونا با داشتن بیش از دو میلیون دنبالکننده در توییتر، ۱۵ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و ۱۷میلیون هوادار در فیس‌بوک فرمانروایی‌اش به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در صنعت مد را در عصر مدرن شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish