یکی از راه‌های ترویج و تبلیغ پوشش مناسب در جامعه حمایت از طراحان است. طراح برای نشان دادن هنر و خلاقیت خود نیازمند فضایی است که تنها با حمایت دولتی میسر می شود

حمایت و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و نیز استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.

در این راستا، مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال، همچنین استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای آموزشی کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار ویژه جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی در حوزه‌های مختلف از قبیل رویداد «تازه‌شو» یکی از این برنامه‌های تدوین شده است.

لباس+عروس

یک طراح لباس عروس در این دیدار با بیان اینکه برای ورود به این رشته، آموزش‌ها را به صورت استاد – شاگردی آغاز کرده و ۳۵ سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنم، اظهار کرد: با توجه به اینکه محیط کار استاد – شاگردی بود، آموزش‌ها را سریع‌تر یاد گرفتم.

عصمت محمدی با بیان اینکه بعد از مدتی از ورود به دنیای کار، تصمیم به آموزش خیاطی به علاقه‌مندان این حوزه گرفتم، یادآور شد: ۲۷ سال است که آموزش‌های لازم این حوزه را به کارآموزان ارائه می‌دهم که ثمره این آموزش‌ها  ۲۵۰ کار آموز با ۵۰ کارگاه فعال است.

این کارآفرین با ارائه توضیحی درباره نحوه ورود خود به بازار کار طراحی لباس عروس، اضافه کرد: با توجه به این که برای لباس‌های مجلسی مشتری داشتیم، گروه سه نفره با کارآموزان تشکیل دادیم و شروع کردیم به یادگیری و آموزش‌های لازم این حوزه که با تکمیل این آموزش‌ها در کشور ترکیه وارد بازار کار این رشته شدم.

طراح2

وی با بیان اینکه در کنار لباس عروس از دیگر حوزه‌های خیاطی نیز غفلت نکرده‌ایم، متذکر شد: با توجه به اینکه خیاطی هنر – صنعت است در کنار لباس عروس تمامی حیطه‌ها را نیز تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر در حوزه لباس عروس صاحب سبک هستیم.

محمدی با اضافه کردن این مطلب که صادرات کارها از چشم‌اندازهای پیش روی ادامه کارمان است، تاکید کرد: به همین دلیل تعداد کارآموزان را در زنجان افزایش داده و آموزش‌ها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

این کارآفرین با تاکید بر این که از اینکه این شغل را انتخاب کرده‌ام پشیمان نیستم، تصریح کرد: خیاطی از رشته‌هایی است که تنها به تجربه ختم نمی‌شود، بلکه در کنار آن باید آموزش‌های علمی لازم را نیز بیاموزند.

لباس+عروس1

وی با تاکید بر اینکه ثبت‌نام در مرکز آموزشی علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی سبب جهش کاری من شد، ادامه داد: آموزش از ارکانی است که می‌تواند در رقابت در این حوزه موثر باشد.

این کارآفرین با تاکید بر اینکه دوخت لباس عروس تنها مختص بانوان نیست و آقایان نیز می‌توانند در این حوزه فعال باشند، ادامه داد: بیشتر علاقه‌مندان این حوزه سرپرستان خانوار هستند که از این طریق می‌توانند به منبع درآمدی پایدار دست پیدا کنند.

محمدی با بیان اینکه شرط اول هر شغلی علاقه است، اذعان کرد: در کنار علاقه و استعداد باید آموزش‌های به‌روز نیز با جدیت دنبال شود.

این طراح لباس، با یادآوری اینکه خیاطی کاری است که نیاز به سرمایه اولیه آنچنانی ندارد و از این رو وارد شدن به این عرصه می‌تواند برای علاقه‌مندان جذاب باشد، تصریح کرد: کارآموزان پس از ۳۰ جلسه مقدماتی و ۳۰ جلسه ژورنال می‌توانند کار خود را آغاز کنند.

لباس

محمدی، به‌روزرسانی، یادگیری و مطالعه را لازمه رقابت در بازار طراحی مد و لباس عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه خیاطی از حوزه‌ای است که با توجه به عوض شدن مدها مدام در حال تغییر است، به همین خاطر با مطالعه و یادگیری مداوم باید تلاش کنیم از بازارهای جهانی عقب نیفتیم.

وی با اشاره به اینکه برای دوخت لباس عروس هزینه‌ها از ۴ تا ۱۵ میلیون تومان متفاوت است، گفت: این هزینه‌ها بسته به سلیقه مشتری و نیز پارچه و سنگ‌هایی که استفاده می‌شود می‌تواند تغییر یابد.

این طراح لباس، با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالان این رشته، یادآور شد: اگر حمایت‌های لازم از کارآفرینان رشته خیاطی وجود داشته باشد، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم اما متاسفانه در برهه فعلی همین حمایت نکردن‌ها سبب شده که حرکت کارها به صورت لاک‌پشتی باشد.

طراح

وی با تاکید بر اینکه داشتن کارگاه مجهز یکی از نیازهای شغلی ما است، عنوان کرد: در حال حاضر ما مکانی برای فعالیت نداریم و در کارگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به کار هستیم.

این کارآفرین زنجانی با یادآوری اینکه علاقه‌مندان برای یادگیری می‌توانند به فنی‌ و حرفه‌ای الزهرا (س) و کارگاه شخصی در اراضی پایین کوه مراجعه کنند، بیان کرد: در جهاددانشگاهی نیز آموزش زنان خانوار را دنبال کرده و پشتیبان مشاغل خانگی این حوزه هستیم.

محمدی با توضیح این مطلب که آموزش لباس عروس در ۱۰ جلسه و به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، اظهار کرد: پس از اتمام کارها دو ماه کارورزی نیز لازمه آموزش‌ها است.

این کارآفرین با تاکید بر ضرورت برندسازی کارها برای رقابت در بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: برندسازی از کارهایی است که می‌تواند منجر به معرفی هنر ایرانیان در بازارهای جهانی شود.

حمایت5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish